Szerintem ez, netto marketing. Nem akarom alábecsülni őket, de jelenleg még túl kicsik egy ilyen projekthez +anyagilag sem állnak úgy.
Több, mint 1 milliárd dollárt kalapoztak össze az elmúlt évben, plusz 21 darab Electron-ra van megrendelésük.
Még kicsik, de én már az ULA mellé tenném őket. Szemben az ULA-val van életképes jövőképük...
A BlueOrigine gyakorlatilag végtelen forrása miatt nem kell kapkodnia, főleg mióta megnyerték a ULA Vulcant a hajtóművüknek.
A baj az, hogy a BO is pályázott a Nemzetbiztonsági Rakétaindítási tender 2. fázisában, és alulmaradt - az ULA-val és a SpaceX-el szemben. Ez alsó hangon is 3-4 milliárd dollár bevételkiesés. A hajtómű-üzlet nem rossz pénz, de a nagy zsozsó a hordozórakéta-szegmensben lett volna, ott pedig jelenleg még nincsenek...
Ezzel szerintem a Boeing/Lockheed veszít majd a legtöbbet hosszútávon, mert pont a közepes hordozórakéta szegmensben (@10t LEO) szinte versenytárs nélkül hadják a SpaceX-et, a nehéz hordozóknál meg versenyezhetnek majd két teljesen ujrahasznàlható rakétával.. (nyilvàn a szövetségi/katonai megrendelésekre a kövőben is számíthatnak majd)
Az külön poén, hogy a maradék Atlas rakéta indítást meg lekötötte a BO.
Nem a BO kötötte le, hanem az Amazon. Noha mindkét cégnek Jeff Bezos az igazgatója, azért nem egy cég.
A 10 tonnás LEO kategória kb. nem létezik a SpaceX-nél, hiszen újra felhasználva is 15 tonna feletti a teherbírásuk. Ezért léptek ők is a rideshare piacra minél inkább kihasználva a teherbírást.
A 10 tonna @ LEO egy olyan szegmens, amit szerintem kb. nagyon nehéz lenne kihasználni. Aki apró műholdakból akar sokat felvinni, annak a minél hatékonyabb költség lenne a lényeg. Az meg nagy rakétát jelent, a OneWeb is a New Glenn-t nézte ki magának, nem a Szojuzt, csak az NG csúszik, mint csiga a takonyban...
A személyszállító űrhajóknak megint nem jó, mert azok (a SzenCsou-t és a Szojuzt leszámítva) inkább 12-14 tonnásak...
Kicsit az az érzésem, hogy a ULA elkényelmesedett a monopol helyzetében, és ezért a több fura döntés, mint a Lockheed megveszi az Aerojet Rocketdynt, de ők a saját rakétájukhoz a konkurenstől vesznek motort...
Rossz az időrendiség.
Az ULA-nak 2014-ben nagyon kellett egy amerikai hajtómű. Ment a verseny az AR-1 és a Be-4 között, és az előrehaladottabb állapot miatt nyert a Be-4. Az Aerojet Rocketdyne-t a Lockheed Martin 2020-ban próbálta felvásárolni, de a tranzakciót 2021 elején a Raytheon megtámadta.
Ha az ULA vagy valamelyik anyavállalata valóban saját hajtóműfejlesztést akart volna, akkor 2014-2015-ben kellett volna az AR-t megvásárolni és arra építeni a Vulcan-t. Most már más a helyzet, nehéz lenne az elnyert Nemzetbiztonsági tendert teljesíteni, ha hajtóművet váltanának...
Az ok, hogy politikailag kellemetlen volt az Atlas orosz RD180 motorja, de arra kidolgozott koncepció volt, hogy haladnak majd tovább, és akàr maguk is gyárthatták volna, hiszen a terveket és a gyártási technológiát is megvették anno.
Mondjuk a elképzelés itt is egy Vulcan tipusú rakéta volt.
Ez még a pre-ULA koncepció volt, amikor volt verseny
Az ULA létrejötte megölte a versenyt, az Atlas V. felfele való bővítése nem volt opció, mert felosztották, hogy a Lockheed-féle Atlas V. lesz a közepes, a Boeing féle Delta IV Heavy pedig a nehéz hordozórakéta. Egységes rakétacsaládot nem állt szándékukba kifejleszteni, mert akkor sérült volna a két cég érdeke.
Mindenesetre az Atlas kivezetésével, az Falcon9 egyedüluralkodóvà válik az amerikai piacon, és vilàgviszonylatban is csak a Soyuz marad alternatíva abban a szegmensben. (A beigért olcsóbb Ariane6 vagy H3 meg kérdéses, hogy bele tud szólni majd a meccsbe)
Beta, GSLV Mark III., és a Hosszú Menetelés - 8... Azért van itt mi közül szemezgetni