Laikus vagyok!!!
Tényleg ennyire nélkülözhetetlenek az orosz hajtóművek az USA űrrepülésében, mint ez a kínai cikkre hivatkozó írás írja?
Röviden: Nem!
"Az Egyesült Államok nem tudott önállóan műholdakat Föld körüli pályára állítani. Erre a következtetésre jutottak a Baijiahao kínai kiadásának megfigyelői.
Nem is olyan régen, június 12-én történt egy incidens, amely felkeltette a kínai elemzők figyelmét. Az amerikai űrkutatási hivatal sikertelen kísérletet tett két meteorológiai műholddal a fedélzetén lévő hordozórakéta felbocsátására a Cape Canaveral űrkikötőről. Amikor az Astra Space már a levegőben volt, a második fokozat idő előtt elrepült. Ennek eredménye mindkét NASA műhold elvesztése. Baijiahao újságírók szerint az Egyesült Államok számára ez a katasztrófa nem jelentett nagy pénzügyi veszteséget. Képük azonban ismét komoly csapást kapott.
Az Astra egy magáncég a superlight hordozó piacon, a tőzsdén is kint vannak, ès ugyan kaptak NASA megrendelést, de a cég saját magát finanszíroza. Eddig sok hibába belefut ottan mindössze két sikere küldetésüket volt, de stabilak mert az egyik legolcsóbb hordozó építik. Így is szinte jelentéktelennek ami a pályára állított terhet tekinti.
Az Egyesült Államok nagy űrhatalomként pozicionálja magát, de a valóságban ez egy kicsit másképp alakul. A NASA legtöbb sikeres rakétaindítása az RD-180 hajtóművekhez kapcsolódik, amelyeket az Egyesült Államok a 90-es évek elején kezdett megvásárolni Oroszországtól. „Az űrrepülőgép-szakértők úgy vélik, hogy az RD-180-as hajtómű a maga nemében messze a legjobb a világon, és senki sem tud neki megfelelni. Minőség, tapadás, megbízhatóság és egyéb szempontok szempontjából az RD-180 minden tekintetben felülmúlta a hasonló termékeket” – idézi a PolitRussia kiadás a Baijiahao cikk fordítását.
Az USA tényleg nagy űrhatalom. Amíg a szovjetek a kerozin alapú hatóműveket fejlesztették tökélyre, addig ők is megcsinálták a maguk closed cycle motorjukat, csak ők a hidrogénre fókuszáltak, az került az űrsiklóra, és majd az SLSre #RS25, valamint a mai napig a legjobb expander cycle hidrogén hajtómű legnagyobb specific impulsal rendelkező RL10.
Hogy miért vették meg az oroszok hajtóműveit annak technológia megszerzése mellett más oka is volt;
A Szovjetunió felbomlásával az Oroszok űrprogramja gyakorlatilag parkolópájára kényszerült, a fejlesztések leálltak, több futó projektet elkaszáltak, így hirtelen magasan képzett rakétatechnikusok, szakemberek maradtak munka nélkül. Mivel az űrdiplomáciában már 1975óta volt együttműködés a két ország között, és az amerikaiaknak nem volt annyira hatékony motorjuk mint az RD180as adta magát a dolog, hogy nem kéne ezeket a szakembereket szélnek ereszteni, mert ki tudja melyik ország állítaná szolgálatba a képességüket. Ìgy született meg a megállapodás, és a technikai transzfer. Méltán lehetnek büszkék erre a megállapodásra, és a rakétájukra az Amerikaiak.
Jelenleg a NASA nem importál hajtóműveket az Orosz Föderációból. Ennek oka elsősorban Moszkva azon döntése, hogy leállítja az RD-180-asok szállítását az Egyesült Államokba, a viszonyok súlyosbodása közepette. Ráadásul a kínai elemzők megjegyzik, hogy az orosz szakemberek már nem végeznek karbantartást még azoknál a motoroknál sem, amelyeket korábban az amerikaiak vásároltak. Ez pedig azzal a kockázattal jár, hogy az Egyesült Államok elveszti az űrhatalom státuszát."
vk.com
Ez meg csak az orosz narratíva. Persze az oroszok leállítottak a szállítást, ugyanis az amerikaiak (ULA) már leállítottak az Atlasz rakéták gyártását! ami még a soron van ahoz bőven van hajtómű raktáron, valamint nem csak a hajtóműveket vették meg hanem a gyártási tervdokumenciót is, szóval ha nagyon akarnák gyárthatnák is a motort, csak ugye már megszületett a döntes, hogy átállnak a Metánra. Az új rakétájukra a Vulcan-hoz már a BlueOrigin gyártja a hajtóműveket.