Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
RocketLab Electron indítás NASA Capstone küldetés a Holdra, amivel kezdetét veszi az Artemis program;
A küldetésről;


Kína már építi a következő modernebb és formályaban a nyugati kapszulakat idéző űrhajójat;
IMG-20220628-163732.jpg

IMG-20220628-163739.jpg




Mivel annyira tetszett nektek az állatos fotók, íme egy kapcsolódó;
2013-as Antares start cargo utánpótlás az ISS-hez. A rakétaval együtt egy Béka is "kilőtt". :)
Screenshot-2022-06-28-16-33-13.png

V9o-CPxg5-Om-Ne43-Ij-Ovb-Mctd4-KSHXMes9-Io-DI77-WCASY.jpg
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
Távozott a Cygnus teherhajó a Nemzetközi Űrállomásról a Canadarm2 segítségével; (gyorsított felvétel)
+néhány cool felvétel;
IMG-20220629-170519.jpg

IMG-20220629-170416.jpg



NanoAvionics MP42 mikróműholdja amint kinyitja a "szelfibotját";


A legutóbbi információk szerint megoldódott a Nauka modulon lévő ERA európai robotkar üzemeltetési problémái;
Ezen a klassz de egyébkent "fejjel lefele" felvételen látható némi mozgása a karnak;
 

Yoda

Well-Known Member
2022. február 28.
1 700
1 945
113

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
Indokolatlanúl hatás vadász cikk.
Csak épp a lényeget felejtik el lehozni;

Földhöz legközelebb július 14-én lesz, akkor mintegy 1.8 Astronomical Unit (1AU az átlag Nap-Föld távolság kb 149 597 871) Ez az üstökös a Földhöz tehát 270 million km-en lesz a legközelebb.

Még csak nem is a Földhöz közelít!
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
24 240
58 226
113

Győztes magyar fejlesztés segíti a NASA űreszközeinek következő generációját....​

2022. júl. 01.​

Ország-Krisz Axel, Vécsey Richárd Ádám NASA-díjas MI-szakértők


Ország-Krisz Axel, Vécsey Richárd Ádám NASA-díjas MI-szakértők


Első helyet értek el magyar mesterségesintelligencia-fejlesztők az Amerikai Űrkutatási Hivatal, a NASA által kiírt nemzetközi versenyen. Az aranyérem mellett a fejlesztés az újszerű és előremutató megoldásoknak járó különdíjat is megkapta. A verseny során olyan programot kellett fejleszteni, amely pontosan képes előre jelezni az űreszközöket ért különböző sokkhatások várható terjedését és erejét.​



A jelenleg használatban lévő sztenderdek az űrrepülés hőskorából származnak. Mivel manapság a nagy teljesítményű számítógépeknek köszönhetően jelentős számítási kapacitás áll rendelkezésre, a régi modellek leváltása egyre könnyebbé válik. A különböző űreszközök, például műholdak, rakéták, űrrepülők különböző erőhatásoknak vannak kitéve a fellövés és a küldetés során. Az ütések vagy robbanások által keltett rezgéshullámok károsíthatják az érzékeny elektronikát és műszereket, valamint csökkenthetik az eszközök szerkezetének integritását. Ezek a berendezések nagyon költségesek és általában nincs tartalék belőle az űrjárművön. Elegendő csak arra gondolni, hogy a marsjárókból sincs tartalék a leszállóegységben. A rezgések és lökéshullámok pontos előrejelzése nemcsak az űrmissziók sikere miatt fontos, hanem jelentős költségcsökkentő hatása is van.

Az űreszközök egyes elemeit érő sokkhatások meghatározásához a hagyományos módszerekkel rengeteg számításra és a folyamatban érintett anyagok pontos ismeretére van szükség. A kiforrott megoldások többsége csak megközelítő eredményt ad. A pontosabb előrejelzéshez pedig nagyon sok modellkísérletre lenne szükség. A szabadúszó magyar fejlesztők, Ország-Krisz Axel és Vécsey Richárd Ádám által készített mesterséges intelligencia sokkal több adatot vesz figyelembe, mint a legbonyolultabb képlet. 28 különböző adatpont alapján számítja ki azt, hogy egy erőhatás az eszköz különböző pontjain mekkora rezgéseket kelt.
A hazai siker azért is fontos, mert az űr az első magyar űrhajós révén a nemzeti örökségünk része, valamint a következő években is egyre több tekintet fog a hazai űriparra fordulni, mivel hamarosan ismét jár magyar az űrben.

A neurális hálók azért használhatók jól az ilyen problémák megoldásához, mert olyan összefüggéseket is képesek felismerni, amelyek a kísérletek során elkerülhetik a kutatók figyelmét. A gépek számára nincs semmilyen előfeltevés és előítélet, első körben minden adatot azonos súllyal vizsgálnak. A végső pontosság azon múlik, mennyire jól képes megtalálni az adatok közötti összefüggést a rendszer.
Képzeljük el az erőhatást, mint egy utat, amely hegyek között kanyarog. Térképet szeretnénk rajzolni erről az útról úgy, hogy különböző méretű körzők és vonalzók állnak rendelkezésre. A táj sokkal változatosabb, mintsem azt egyenes vagy szabályos görbe vonalakkal ábrázolni lehet, de az apróbb eltérések megengedettek. A lényeg, hogy a végeredmény alapján a térképről képesek legyünk ráismerni arra, melyik tájegységet rajzoltuk le, és feltárni azt, végeredményben merre vezet majd az út a következő kanyar után.
A verseny során a NASA mérnökei készítettek egy speciális műholdmakettet, amelyre rengeteg érzékelőt szereltek fel. A lökéshullámokat kiváltó eseményeket kalapáccsal és robbanótöltettel szimulálták. A versenyzők ezen érzékelők adatait kapták segítségül a képletek vagy programok elkészítéséhez.
A világ minden tájáról érkeztek mérnökök, statisztikusok és programozók a megmérettetésre. Mindenki más-más módon, a saját tudományterületéről behozott módszereinek segítségével állt rajtvonalhoz. A magyar fejlesztők építettek egy saját „műholdat” papírból és szigetelő szalagból, hogy jobban megértsék a problémát. (Ez látható a kezükben a képen.)

 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
ULA Atlas V rakéta indítása a Space Force Wilde File of Wiev (WFOV) Ballisztikus Rakéra figyelő-riasztó Műholdjával. Az elsődleges műhold meleg pár kisebb nem tisztázott műholdat is vitt. A WFOV Geoszinkron pályán közel a Föld harmadát képes lesz figyelni, és riasztani az esetleges rakétaindításokat.

IMG-20220702-162542.jpg

IMG-20220702-162300.jpg

IMG-20220702-162252.jpg
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
Az ISS-en megszabadultak némi hulladéktól szabadon engedve azt a Nanoracks BishopAirlock -modul segítségével;
A kb. 250 kg-os 1.5m "szemetes zsákot" nemsokkal később már katalógusba is vették mint 52952, 1998-067TP objektumot 411 x 419 km pályán. Várhatóan kb fél-egy évben belül elég majd a légkörben. A Saljut és Mir állomások óta ez a 360. Ilyen jellegű hulladék.


Volt egy "szokásos" SpaceX F9 Starlink küldetés is;



Illetve az Oroszok is indítottak egy Szojúz 2.1B Fregat rakétát navigációs GlonassK műholddal Pleszeckből;
Glonass-K műhold;
800px-Russian_Navigation_Spacecraft_Glonass_K1_at_CeBIT.jpg
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
A szokásos agyzsibbasztó Elon stílus, de azért akad benne érdekesség!

Az egyik ilyen a turbópumpák nyomásnövelő impeller lapátainál keletkező kavitációs jelenség, ami különösen az O2 ágon jelenthet problémát. -Az apró buborékok károkat okozhatnak a lapátokban, bár az nem világos ez miért nagyobb gond a kriogén O2 vonalon, mint a CH4 ágon.
Mindenesetre érthető hogy miért igyekeznek nagyobb nyomás értékeket elérni, hogy ezt a jelenséget kiküszöböljék.

Aztán ugye a a Raptor2-nél az egyszerűsítés jegyében elhagyták az alkalmazott sparkplug által indított torch gyújtást, (ezt a megoldást használja az STS, SLS RS-25 hajtóműve) de nem.derül ki hogy váltották ki.

Odáig akarják fejleszteni a rendszert, hogy elhagyhassák a hő/láng védő pajzsot. Ezt mondjuk a BlueOrigine BE-4-nél relatív egyszerűen a kritikus alkatrészek szigetelésével megoldották. Ez is egy látványos különbség a két hajtómű között.
2022-07-10-17-11-45.jpg


Érdekes lesz látni, hogyan oldják meg a jelenleg akumlátorrol üzemeltetett hidraulika pumpa+piston/rendszert amivel a hajtómű gimbal / kitérését (a rakéta kormányzását végzik). A Merlin ebben is zseniális az alkalmazott üzemanyagnak (kerozin) köszönhetően amit mint hidraulika folyadék hasznosítanak a nyomást pedig a tutbópumpa biztosítja!

Az inline O2 powerhead tényleg egyedülálló, (és jól is néz ki) de ezzel az alkalmazott full-flow staged-combustion-cycle keresztbe kötött vezérlés/meghajtó rendszerrel továbbra is olyan szintű a komplexitása a hajtóműnek, hogy pont azon a téren veszít amiben a Merlin relatív egyszerűségével újrahasználhatóvá tette a Falcon9-et.

A Raptor teszteinél a Musk szerint 20-30 elpukkadt hajtómű még lehet alábecsűlt érték, látva csak az elmúlt hónapokban eldurrant egységeket...

Annyi biztosan látszik messze nincs még befejezve a Raptor..
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 082
4 756
113
RocketLab Electron indítás NASA Capstone küldetés a Holdra, amivel kezdetét veszi az Artemis program;
A küldetésről;


Kína már építi a következő modernebb és formályaban a nyugati kapszulakat idéző űrhajójat;
IMG-20220628-163732.jpg

IMG-20220628-163739.jpg




Mivel annyira tetszett nektek az állatos fotók, íme egy kapcsolódó;
2013-as Antares start cargo utánpótlás az ISS-hez. A rakétaval együtt egy Béka is "kilőtt". :)
Screenshot-2022-06-28-16-33-13.png

V9o-CPxg5-Om-Ne43-Ij-Ovb-Mctd4-KSHXMes9-Io-DI77-WCASY.jpg
A kínai űrhajó eléggé a Federaciját, vagy mai nevén Orjol-t idézi, konkrétan másolja a belső elrendezésében.
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
A kínai űrhajó eléggé a Federaciját, vagy mai nevén Orjol-t idézi, konkrétan másolja a belső elrendezésében.
Nehéz egyenlőre megítélni, lévén mindkettő még nagyon prototípus fázisban van. Úgy néz ki viszont nagyobb lesz annál valamivel.
13m3 nyomás alatti részről szólnak, viszonyításképp a Dragon 12.5m3 ebből 9.3m3 a "lakó" rész. A Starliner 11m3/10m3
IMG-20220710-181832.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
10 870
40 548
113
A Merlin ebben is zseniális az alkalmazott üzemanyagnak (kerozin) köszönhetően amit mint hidraulika folyadék hasznosítanak a nyomást pedig a tutbópumpa biztosítja!
Ez a repülőiparból jött át.
Az úgynevezett fueldraulic rendszerek általában a hajtómű saját hidraulikái.
Pl az F135-ös hajtómű fúvócső keresztmetszet vezérlése, vagy az orosz AL-31FP, AL-41F-1Sz hajtóművek TVC, illetve keresztmetszet vezérlése. De ilyen a Raptor F119-ese is.
Utasszállítókon pedig a reverz mozgatása.
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 737
4 956
113
Ez a repülőiparból jött át.
Az úgynevezett fueldraulic rendszerek általában a hajtómű saját hidraulikái.
Pl az F135-ös hajtómű fúvócső keresztmetszet vezérlése, vagy az orosz AL-31FP, AL-41F-1Sz hajtóművek TVC, illetve keresztmetszet vezérlése. De ilyen a Raptor F119-ese is.
Utasszállítókon pedig a reverz mozgatása.
A megoldás is az repülésből jön.
A hidraulikus dugattyús rendszert, elektromechanikus csavaros "linear screw actuator" váltja majd. Hasonló mint ami a repülőknél a Flaps-et mozgatja. A BE-4 is már ilyennel szerelik.
Merlin-Engine-TVC-Actuator.jpg