Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 689
13 178
113
Ha már szó volt a SpaceX-ről;
Érdemes külön kezelni az üzemszerű működést +Starlink és a Starship fejlesztést.
Mert ami az elsőt illeti Igen egészségesnek mutatkozik a cég. A Starlink átlépte az 1millió előfizetőt, 45 országban vannak jelen és több mint 3300 műholdjuk van pályán, amiből az utóbbi pár indítás már egy újabb generációs fejlettebb egységeket vitt pályára.
IMG-20221230-184023.jpg

Az igásló Falcon9-el idén 61 mind sikeres küldetést teljesítettek, van Booster ami már 15x repült! Őket csak a Kína múlta felül ami az idei indítások számát illeti.


Na és ami a Starship-et illeti, sok látványos fejlődést nem láttunk idén, persze ez nem azt jelenti, hogy vakaróznanak. A Raptor második verzióját gyártjak ugyan de Musk szerint ez még nem a végleges.
Most került tesztpadra az a verzió ami már megkapta at elektromos vektorálást a korábbi hidraulikus helyett, és mostanában olyan látványos hajtómű eldurranásra sem emlékszem. Az év első felében még szinte hetente pukkantak el a Raptorok.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ugye felépült az első torony (a második meg épül Floridában) emelő/elkapó karral, csak egy statikus teszten megsérült az alján némi kapcsolódó technika meg a beton is, ezért most csúsznak, pedig elvileg már a Booster kész lenne egy teszt repülésre.

Ahol én nem látok érdemi előre lépést az a Csillaghajó hővedő pajzsa! Rossz ránézni egy rövid statikus teszt után;
IMG-20221229-185426.jpg

Eleve tarthatatlannak bizonyult azon ígéret, hogy egyfajta "panelbol" megoldják majd az egeszet, csak ezen a részleten vagy 20féle formát számolni. Ami meg a rögzítét illeti, háát nem túl biztató! Még a homogénebb felületekknél is hullámzik az egész.

Ez ami kívülről látszik. Hogy a borítás alatti részén hogy állnak, azt nem tudni. Annyi biztos, bőven van még megoldani váró feladatuk. Látva a haladást, továbbra is tartom korábbi jóslatom, hogy legkorábban 24-re várható orbitális repülés, és úgy 30-ra az első emberes.
Jobban örülnék ha Musk nem a Twitterrel cseszné el az idejét, hanem ezen dolgozna.
Ha ezt is olyan tüzetesen kell majd átnézni, javítgatni alkalmanként, mint a Space Shuttle-öt, akkor itt is ugrani fog a költséghatékonyság...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Néhány visszatekintés a 2022 évre.

CNSA;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Roszkoszmosz;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

NASA ISS;
https://youtu.be/YWL2Y0IWL7g
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
2022-es Orbitális Indítások statisztikái;

Screenshot-2023-01-04-18-54-44-1.png

Az összes inditasból USA-42% Kína-34.4% így a két nemzet vitte az egész 2/3-át!


Screenshot-2023-01-04-18-58-52-1.png

Ami a hasznos teher tömeget illeti az Amerikai fölény még nagyobb 67%, nyilvan ennek egy jó része a SpaceX Starlink flottája. Az Oroszok viszont már Kínával szemben is egyre jobban elmaradnak.


Screenshot-2023-01-04-18-56-38-1.png

A pályára állított eszközök darabszáma a kommunikációs műholdak miatt és a cube-satok egyre gyakoribb alkalmazásanak köszönhetően számottevően növekedett.


Screenshot-2023-01-04-18-58-11.png

Azért még mindíg a kormányzati programok dominálnak, de a kereskedelmi inditások is növekedtek. Ugyan volt két Orosz indítás egy Angolának, egy Iránnak, de a régen oly népszerű Szojuzoknál látványos a visszaesés. Ezt bizonyára megérzi majd a Roszkoszmosz költségvetése is.


Screenshot-2023-01-04-18-55-56.png

A sikertelen küldetések jellemzően az új raketákra korlátozódtak, kivétel a Japán Epsilon, és a már egy repülést korábban sikeresen teljesített Vega-C.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 671
26 901
113
"Különleges csillagászati eseménnyel kezdődik a 2023-as esztendő, mivel január végén, illetve február elején szabad szemmel is láthatóvá válik egy olyan ritka üstökös, ami utoljára még a neander-völgyiek korában, ötvenezer évvel ezelőtt járt földközelben."

 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 840
10 918
113
"Különleges csillagászati eseménnyel kezdődik a 2023-as esztendő, mivel január végén, illetve február elején szabad szemmel is láthatóvá válik egy olyan ritka üstökös, ami utoljára még a neander-völgyiek korában, ötvenezer évvel ezelőtt járt földközelben."

Éjjel megpróbáltam elcsípni, de valahogy a10x50 binocularral (és kabát nélkül) nem sikerült :pirul: aztán szedtem a lábam a melegre. A Corona borealisnál van, amit nem látok szabad szemmel.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 671
26 901
113
Éjjel megpróbáltam elcsípni, de valahogy a10x50 binocularral (és kabát nélkül) nem sikerült :pirul: aztán szedtem a lábam a melegre. A Corona borealisnál van, amit nem látok szabad szemmel.
Én sem csípem ha a hideg csíp. :D
Én sajnos eléggé fényszennyezett környezetben élek, pedig a városközpont nagyon távol van tőlem.

Az esti láthatósága igen rossz, mivel a látóhatárhoz közel van. Hajnalban már magasan van az Északi korona, de nem szeretek korán kelni.

Hajnali 4-kor a csillagok állása mutatja, hogy magasan van keleti irányban.

eg.php


Az Ökörhajcsár Arktúruszához próbáltad magad tájolni? Elvikeg a 50 mm-es átmérőnek hozni kellene már most is fényszegény, tiszta égboltnál.

Ezeket írják:

"A C/2022 E3 ZTF +7,5-ös magnitúdóval kezdi a hónapot.

Január 10 /11-én és 11 /12-én éjszakánként várhatóan mag. +6,8 és körülbelül 5°-kal keletre lesz az Alkaluropstól (Mu (μ) Bootis).

Formálisan január 13-án hagyja el a Corona Borealis határát , folytatva északi pályáját.

Ekkor a magtól 5°-ra nyugatra helyezkedik el. +3,9 Tau (τ) és +4,2 Phi (ϕ) Hercules január 17-18 -án

Ezen dátum után, ha követi a megjósolt fényességgörbéjét, az üstökös átlépi a szabad szem küszöböt, mag. +6,0."


Én még várok a megkeresésével, hagy fényesedjen. Elvileg a Sarkcsillag közelében lesz január végén, ami nagyon jó.

Comet-C-2022-E3-ZTF-location-chart-1035e95.jpg


Comet-C-2022-E3-ZTF-Ursa-Minor-location-chart-4a857fd.jpg


Ha megtalálnád, kérlek írj, hogy milyen. :)
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 840
10 918
113
Én sem csípem ha a hideg csíp. :D
Én sajnos eléggé fényszennyezett környezetben élek, pedig a városközpont nagyon távol van tőlem.

Az esti láthatósága igen rossz, mivel a látóhatárhoz közel van. Hajnalban már magasan van az Északi korona, de nem szeretek korán kelni.

Hajnali 4-kor a csillagok állása mutatja, hogy magasan van keleti irányban.

Az Ökörhajcsár Arktúruszához próbáltad magad tájolni? Elvikeg a 50 mm-es átmérőnek hozni kellene már most is fényszegény, tiszta égboltnál.

Ezeket írják:

"A C/2022 E3 ZTF +7,5-ös magnitúdóval kezdi a hónapot.

Január 10 /11-én és 11 /12-én éjszakánként várhatóan mag. +6,8 és körülbelül 5°-kal keletre lesz az Alkaluropstól (Mu (μ) Bootis).

Formálisan január 13-án hagyja el a Corona Borealis határát , folytatva északi pályáját.

Ekkor a magtól 5°-ra nyugatra helyezkedik el. +3,9 Tau (τ) és +4,2 Phi (ϕ) Hercules január 17-18 -án

Ezen dátum után, ha követi a megjósolt fényességgörbéjét, az üstökös átlépi a szabad szem küszöböt, mag. +6,0."

Én még várok a megkeresésével, hagy fényesedjen. Elvileg a Sarkcsillag közelében lesz január végén, ami nagyon jó.

Ha megtalálnád, kérlek írj, hogy milyen. :)
Fényszennyezés van bőven, ez egy kivilágított kórházudvar, itt kerestem egy sötétebb sarkot éjszakai műszak csendes percében. Az Arcturus meg a Vega közti vonalon keresgéltem. A kabát elengedhetelen tartozék lett volna meg mondjuk egy állvány a mobilnak, és azzal lehetet volna pontosítani a Corona helyét.
Most egy darabig csak nappalos műszakom lesz, az előtt meg nem jó fagyoskodni hajnalban, szóval a következő próbálkozás kicsit odébb lesz. És amilyen pechem van, akkor pont 10/10 borultságba fogok ütközni. De azért majd próbálkozom :)
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 671
26 901
113
Fényszennyezés van bőven, ez egy kivilágított kórházudvar, itt kerestem egy sötétebb sarkot éjszakai műszak csendes percében. Az Arcturus meg a Vega közti vonalon keresgéltem. A kabát elengedhetelen tartozék lett volna meg mondjuk egy állvány a mobilnak, és azzal lehetet volna pontosítani a Corona helyét.
Most egy darabig csak nappalos műszakom lesz, az előtt meg nem jó fagyoskodni hajnalban, szóval a következő próbálkozás kicsit odébb lesz. És amilyen pechem van, akkor pont 10/10 borultságba fogok ütközni. De azért majd próbálkozom :)
Igen, az esti műszak az jó lehet. Ütemeztesd a hónap végére. :)

A kabát kimondottan hasznos távcsőkiegészítő! :)

Mikor régen, amikor még a miskolci csillagdában működött a műholdmegfigyelés, az észlelő igazi sarkvidéki ruházatban volt télen éjszaka. Láttam saját szememmel, de akkor még igen ifjonc voltam. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 840
10 918
113
Igen, az esti műszak az jó lehet. Ütemeztesd a hónap végére. :)

A kabát kimondottan hasznos távcsőkiegészítő! :)

Mikor régen, amikor még a miskolci csillagdában működött a műholdmegfigyelés, az észlelő igazi sarkvidéki ruházatban volt télen éjszaka. Láttam saját szememmel, de akkor még igen ifjonc voltam. :)
A hajnal nagy úr. Volt, hogy augusztusban éjszakai horgászatkor majd megfagytam télikabát+hálózsák kombóban ücsörögve. Mondjuk egyik sem volt túl új.
 
K

Kopi2000

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
A Virgin Orbit első Britt szigetekről indított küldetése kudarcal végződött.
A Cornwall-ról felszálló B747 a tervek szerint indította a rakétát, és annak első fokozata is rendeltetés szerűen működött, de a második fokozat égése során 'anomália' lépett fel.
Valamivel később a Kanári szigeteknél videóra vették amint a fokozat elég a légkörben;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 431
113
.


Kíváncsiságból az űreszköz-meghajtások hatékonysági görbéi alapján --akit érdekelnek ezek => Prof. Google-- LEGO-ztam egy képzelet-beli Űreszközt:
  1. ami 1,5-2,5 Mach sebességig gyorsul a leváló szilárd fokozatokkal,
  2. ami után kb. az ebből a szempontból használható 25-35 km-es magasságig gyorsul a megfizethető technológiával jelenleg reálisan elérhető 4-7 Mach-ig torló-sugárhajtóművel,
  3. ahonnan átveszi a főszerepet döntően rakéta-hajtás --az akár előző pontban is alkalmazott hibrid: rakéta, és egyben torló-sugárhajtómű üzemmódú-- hajtóművel,
  4. amely --visszatérő/többször felhasználható egység-- leválása után egy, a jobb szabályozhatósága révén optimális folyékony-hajtóanyagú egység viszi tovább az űreszközt a végleges pálya közelébe,
  5. kiegészülve az eddigiek azzal, hogyha odáig egy szűk tartományon belül kell jelentős tolóerő, akkor lehet, hogy azt --az összegzett gyártási és üzemeltetési szempontok alapján--gazdaságosabb a fixen szükséges tolóerő-mennyiséges idő alatt szilád meghajtással kiegészítve megvalósítani.

Kis ötlet-halmaz az optimalizáció, a gazdaságosság és a jelenleg megfizethetőnek becsült technológiák elsődlegességével.
Kb. meg is valósíthatónak tartom! ...pár milliárdból, pár év alatt! :hadonaszos:

.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 840
10 918
113
.


Kíváncsiságból az űreszköz-meghajtások hatékonysági görbéi alapján --akit érdekelnek ezek => Prof. Google-- LEGO-ztam egy képzelet-beli Űreszközt:
  1. ami 1,5-2,5 Mach sebességig gyorsul a leváló szilárd fokozatokkal,
  2. ami után kb. az ebből a szempontból használható 25-35 km-es magasságig gyorsul a megfizethető technológiával jelenleg reálisan elérhető 4-7 Mach-ig torló-sugárhajtóművel,
  3. ahonnan átveszi a főszerepet döntően rakéta-hajtás --az akár előző pontban is alkalmazott hibrid: rakéta, és egyben torló-sugárhajtómű üzemmódú-- hajtóművel,
  4. amely --visszatérő/többször felhasználható egység-- leválása után egy, a jobb szabályozhatósága révén optimális folyékony-hajtóanyagú egység viszi tovább az űreszközt a végleges pálya közelébe,
  5. kiegészülve az eddigiek azzal, hogyha odáig egy szűk tartományon belül kell jelentős tolóerő, akkor lehet, hogy azt --az összegzett gyártási és üzemeltetési szempontok alapján--gazdaságosabb a fixen szükséges tolóerő-mennyiséges idő alatt szilád meghajtással kiegészítve megvalósítani.

Kis ötlet-halmaz az optimalizáció, a gazdaságosság és a jelenleg megfizethetőnek becsült technológiák elsődlegességével.
Kb. meg is valósíthatónak tartom! ...pár milliárdból, pár év alatt! :hadonaszos:

.
Sok rakéta működik így (beleértve az SSTt), csak a torlósugárhajtómű nélkül.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 671
26 901
113
"Egy pilóta nélküli Szojuz MSz-23-as űrhajót küldenek a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) február 20-án, hogy visszahozza a Földre az ISS-en tartózkodó két orosz és egy amerikai űrhajóst - jelentette be szerdai sajtóértekezletén Moszkvában Jurij Boriszov, a Roszkoszmosz orosz űrkutatási hivatal vezetője."

"Az űrhajó felbocsátását eredetileg március 16-ra tervezték három új űrhajóssal, az orosz Oleg Kononyenkóval, Nyikolaj Csubbal és az amerikai Loral O'Harával a fedélzetén. Az időközben az ISS-en bekövetkezett kisebb rendellenesség miatt azonban úgy módosították a tervet, hogy csak egy űrhajóssal vagy ember nélkül küldik fel az űrhajót az űrállomásra. Végül az utóbbi megoldás mellett döntöttek.

Az ISS-re tavaly szeptemberben érkezett a Szojuz MSz-22-es űrhajóval két orosz kozmonauta, Dmitrij Petyelin és Szergej Prokopjev egy amerikai asztronauta, Frank Rubio társaságában. December 15-én, egy rutinjellegű űrséta előkészítése közben hűtőfolyadék-szivárgást észleltek. Az űrhajósok nincsenek veszélyben, de az űrsétát lefújták. Az eddigi vizsgálatok szerint egy mikrometeorit vagy űrszemét miatt keletkezhetett sérülés a külső hűtőradiátoron."

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 693
17 346
113
Újabb rakéta indítási kudarc, ezúttal az első repülésre induló ABL Cég RS1 rakétája nem sokkal a Kodiac Kanadai állásból való indulás után tapasztalt anomáliat, aminek nyomán lekapcsoltak a hajtóművek, és a hordozó visszazuhant az indító padra, jelentős károkat okozva abban megsemmisült.
Még nem publikáltak felvételt az esetről, és a ritkán lakott távoli helyszín miatt csak magát a rabbanás-gombafelhőjet kapták csak le külső megfigyelők.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az ABL az Ursa Major Technologies meghajtó technológiáját használja. Az első fokozatot kilenc E2-es hajtóművele dolgozik, folyékony oxigénnel (LOX) és kerozinnal (RP-1 vagy Jet-A) táplálva. A 2. Fokozat egyetlen újraindítható E2 vákuummotor hajtja. Az RS1 hasznos teherbírása 1350 kg lesz alacsony földpályán.
Az ABL RS1 projektjének stratégiai befektetője a Lockheed Martin.
IMG-20230111-171218.jpg