Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 463
11 510
113
Ha már szó volt a SpaceX-ről;
Érdemes külön kezelni az üzemszerű működést +Starlink és a Starship fejlesztést.
Mert ami az elsőt illeti Igen egészségesnek mutatkozik a cég. A Starlink átlépte az 1millió előfizetőt, 45 országban vannak jelen és több mint 3300 műholdjuk van pályán, amiből az utóbbi pár indítás már egy újabb generációs fejlettebb egységeket vitt pályára.
IMG-20221230-184023.jpg

Az igásló Falcon9-el idén 61 mind sikeres küldetést teljesítettek, van Booster ami már 15x repült! Őket csak a Kína múlta felül ami az idei indítások számát illeti.


Na és ami a Starship-et illeti, sok látványos fejlődést nem láttunk idén, persze ez nem azt jelenti, hogy vakaróznanak. A Raptor második verzióját gyártjak ugyan de Musk szerint ez még nem a végleges.
Most került tesztpadra az a verzió ami már megkapta at elektromos vektorálást a korábbi hidraulikus helyett, és mostanában olyan látványos hajtómű eldurranásra sem emlékszem. Az év első felében még szinte hetente pukkantak el a Raptorok.

Ugye felépült az első torony (a második meg épül Floridában) emelő/elkapó karral, csak egy statikus teszten megsérült az alján némi kapcsolódó technika meg a beton is, ezért most csúsznak, pedig elvileg már a Booster kész lenne egy teszt repülésre.

Ahol én nem látok érdemi előre lépést az a Csillaghajó hővedő pajzsa! Rossz ránézni egy rövid statikus teszt után;
IMG-20221229-185426.jpg

Eleve tarthatatlannak bizonyult azon ígéret, hogy egyfajta "panelbol" megoldják majd az egeszet, csak ezen a részleten vagy 20féle formát számolni. Ami meg a rögzítét illeti, háát nem túl biztató! Még a homogénebb felületekknél is hullámzik az egész.

Ez ami kívülről látszik. Hogy a borítás alatti részén hogy állnak, azt nem tudni. Annyi biztos, bőven van még megoldani váró feladatuk. Látva a haladást, továbbra is tartom korábbi jóslatom, hogy legkorábban 24-re várható orbitális repülés, és úgy 30-ra az első emberes.
Jobban örülnék ha Musk nem a Twitterrel cseszné el az idejét, hanem ezen dolgozna.
Ha ezt is olyan tüzetesen kell majd átnézni, javítgatni alkalmanként, mint a Space Shuttle-öt, akkor itt is ugrani fog a költséghatékonyság...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 186
14 852
113
2022-es Orbitális Indítások statisztikái;

Screenshot-2023-01-04-18-54-44-1.png

Az összes inditasból USA-42% Kína-34.4% így a két nemzet vitte az egész 2/3-át!


Screenshot-2023-01-04-18-58-52-1.png

Ami a hasznos teher tömeget illeti az Amerikai fölény még nagyobb 67%, nyilvan ennek egy jó része a SpaceX Starlink flottája. Az Oroszok viszont már Kínával szemben is egyre jobban elmaradnak.


Screenshot-2023-01-04-18-56-38-1.png

A pályára állított eszközök darabszáma a kommunikációs műholdak miatt és a cube-satok egyre gyakoribb alkalmazásanak köszönhetően számottevően növekedett.


Screenshot-2023-01-04-18-58-11.png

Azért még mindíg a kormányzati programok dominálnak, de a kereskedelmi inditások is növekedtek. Ugyan volt két Orosz indítás egy Angolának, egy Iránnak, de a régen oly népszerű Szojuzoknál látványos a visszaesés. Ezt bizonyára megérzi majd a Roszkoszmosz költségvetése is.


Screenshot-2023-01-04-18-55-56.png

A sikertelen küldetések jellemzően az új raketákra korlátozódtak, kivétel a Japán Epsilon, és a már egy repülést korábban sikeresen teljesített Vega-C.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 604
25 942
113
"Különleges csillagászati eseménnyel kezdődik a 2023-as esztendő, mivel január végén, illetve február elején szabad szemmel is láthatóvá válik egy olyan ritka üstökös, ami utoljára még a neander-völgyiek korában, ötvenezer évvel ezelőtt járt földközelben."

 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 179
113
"Különleges csillagászati eseménnyel kezdődik a 2023-as esztendő, mivel január végén, illetve február elején szabad szemmel is láthatóvá válik egy olyan ritka üstökös, ami utoljára még a neander-völgyiek korában, ötvenezer évvel ezelőtt járt földközelben."

Éjjel megpróbáltam elcsípni, de valahogy a10x50 binocularral (és kabát nélkül) nem sikerült :pirul: aztán szedtem a lábam a melegre. A Corona borealisnál van, amit nem látok szabad szemmel.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 604
25 942
113
Éjjel megpróbáltam elcsípni, de valahogy a10x50 binocularral (és kabát nélkül) nem sikerült :pirul: aztán szedtem a lábam a melegre. A Corona borealisnál van, amit nem látok szabad szemmel.
Én sem csípem ha a hideg csíp. :D
Én sajnos eléggé fényszennyezett környezetben élek, pedig a városközpont nagyon távol van tőlem.

Az esti láthatósága igen rossz, mivel a látóhatárhoz közel van. Hajnalban már magasan van az Északi korona, de nem szeretek korán kelni.

Hajnali 4-kor a csillagok állása mutatja, hogy magasan van keleti irányban.

eg.php


Az Ökörhajcsár Arktúruszához próbáltad magad tájolni? Elvikeg a 50 mm-es átmérőnek hozni kellene már most is fényszegény, tiszta égboltnál.

Ezeket írják:

"A C/2022 E3 ZTF +7,5-ös magnitúdóval kezdi a hónapot.

Január 10 /11-én és 11 /12-én éjszakánként várhatóan mag. +6,8 és körülbelül 5°-kal keletre lesz az Alkaluropstól (Mu (μ) Bootis).

Formálisan január 13-án hagyja el a Corona Borealis határát , folytatva északi pályáját.

Ekkor a magtól 5°-ra nyugatra helyezkedik el. +3,9 Tau (τ) és +4,2 Phi (ϕ) Hercules január 17-18 -án

Ezen dátum után, ha követi a megjósolt fényességgörbéjét, az üstökös átlépi a szabad szem küszöböt, mag. +6,0."


Én még várok a megkeresésével, hagy fényesedjen. Elvileg a Sarkcsillag közelében lesz január végén, ami nagyon jó.

Comet-C-2022-E3-ZTF-location-chart-1035e95.jpg


Comet-C-2022-E3-ZTF-Ursa-Minor-location-chart-4a857fd.jpg


Ha megtalálnád, kérlek írj, hogy milyen. :)
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 179
113
Én sem csípem ha a hideg csíp. :D
Én sajnos eléggé fényszennyezett környezetben élek, pedig a városközpont nagyon távol van tőlem.

Az esti láthatósága igen rossz, mivel a látóhatárhoz közel van. Hajnalban már magasan van az Északi korona, de nem szeretek korán kelni.

Hajnali 4-kor a csillagok állása mutatja, hogy magasan van keleti irányban.

Az Ökörhajcsár Arktúruszához próbáltad magad tájolni? Elvikeg a 50 mm-es átmérőnek hozni kellene már most is fényszegény, tiszta égboltnál.

Ezeket írják:

"A C/2022 E3 ZTF +7,5-ös magnitúdóval kezdi a hónapot.

Január 10 /11-én és 11 /12-én éjszakánként várhatóan mag. +6,8 és körülbelül 5°-kal keletre lesz az Alkaluropstól (Mu (μ) Bootis).

Formálisan január 13-án hagyja el a Corona Borealis határát , folytatva északi pályáját.

Ekkor a magtól 5°-ra nyugatra helyezkedik el. +3,9 Tau (τ) és +4,2 Phi (ϕ) Hercules január 17-18 -án

Ezen dátum után, ha követi a megjósolt fényességgörbéjét, az üstökös átlépi a szabad szem küszöböt, mag. +6,0."

Én még várok a megkeresésével, hagy fényesedjen. Elvileg a Sarkcsillag közelében lesz január végén, ami nagyon jó.

Ha megtalálnád, kérlek írj, hogy milyen. :)
Fényszennyezés van bőven, ez egy kivilágított kórházudvar, itt kerestem egy sötétebb sarkot éjszakai műszak csendes percében. Az Arcturus meg a Vega közti vonalon keresgéltem. A kabát elengedhetelen tartozék lett volna meg mondjuk egy állvány a mobilnak, és azzal lehetet volna pontosítani a Corona helyét.
Most egy darabig csak nappalos műszakom lesz, az előtt meg nem jó fagyoskodni hajnalban, szóval a következő próbálkozás kicsit odébb lesz. És amilyen pechem van, akkor pont 10/10 borultságba fogok ütközni. De azért majd próbálkozom :)
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 604
25 942
113
Fényszennyezés van bőven, ez egy kivilágított kórházudvar, itt kerestem egy sötétebb sarkot éjszakai műszak csendes percében. Az Arcturus meg a Vega közti vonalon keresgéltem. A kabát elengedhetelen tartozék lett volna meg mondjuk egy állvány a mobilnak, és azzal lehetet volna pontosítani a Corona helyét.
Most egy darabig csak nappalos műszakom lesz, az előtt meg nem jó fagyoskodni hajnalban, szóval a következő próbálkozás kicsit odébb lesz. És amilyen pechem van, akkor pont 10/10 borultságba fogok ütközni. De azért majd próbálkozom :)
Igen, az esti műszak az jó lehet. Ütemeztesd a hónap végére. :)

A kabát kimondottan hasznos távcsőkiegészítő! :)

Mikor régen, amikor még a miskolci csillagdában működött a műholdmegfigyelés, az észlelő igazi sarkvidéki ruházatban volt télen éjszaka. Láttam saját szememmel, de akkor még igen ifjonc voltam. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 179
113
Igen, az esti műszak az jó lehet. Ütemeztesd a hónap végére. :)

A kabát kimondottan hasznos távcsőkiegészítő! :)

Mikor régen, amikor még a miskolci csillagdában működött a műholdmegfigyelés, az észlelő igazi sarkvidéki ruházatban volt télen éjszaka. Láttam saját szememmel, de akkor még igen ifjonc voltam. :)
A hajnal nagy úr. Volt, hogy augusztusban éjszakai horgászatkor majd megfagytam télikabát+hálózsák kombóban ücsörögve. Mondjuk egyik sem volt túl új.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 186
14 852
113
A Virgin Orbit első Britt szigetekről indított küldetése kudarcal végződött.
A Cornwall-ról felszálló B747 a tervek szerint indította a rakétát, és annak első fokozata is rendeltetés szerűen működött, de a második fokozat égése során 'anomália' lépett fel.
Valamivel később a Kanári szigeteknél videóra vették amint a fokozat elég a légkörben;
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 208
113
.


Kíváncsiságból az űreszköz-meghajtások hatékonysági görbéi alapján --akit érdekelnek ezek => Prof. Google-- LEGO-ztam egy képzelet-beli Űreszközt:
  1. ami 1,5-2,5 Mach sebességig gyorsul a leváló szilárd fokozatokkal,
  2. ami után kb. az ebből a szempontból használható 25-35 km-es magasságig gyorsul a megfizethető technológiával jelenleg reálisan elérhető 4-7 Mach-ig torló-sugárhajtóművel,
  3. ahonnan átveszi a főszerepet döntően rakéta-hajtás --az akár előző pontban is alkalmazott hibrid: rakéta, és egyben torló-sugárhajtómű üzemmódú-- hajtóművel,
  4. amely --visszatérő/többször felhasználható egység-- leválása után egy, a jobb szabályozhatósága révén optimális folyékony-hajtóanyagú egység viszi tovább az űreszközt a végleges pálya közelébe,
  5. kiegészülve az eddigiek azzal, hogyha odáig egy szűk tartományon belül kell jelentős tolóerő, akkor lehet, hogy azt --az összegzett gyártási és üzemeltetési szempontok alapján--gazdaságosabb a fixen szükséges tolóerő-mennyiséges idő alatt szilád meghajtással kiegészítve megvalósítani.

Kis ötlet-halmaz az optimalizáció, a gazdaságosság és a jelenleg megfizethetőnek becsült technológiák elsődlegességével.
Kb. meg is valósíthatónak tartom! ...pár milliárdból, pár év alatt! :hadonaszos:

.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 535
10 179
113
.


Kíváncsiságból az űreszköz-meghajtások hatékonysági görbéi alapján --akit érdekelnek ezek => Prof. Google-- LEGO-ztam egy képzelet-beli Űreszközt:
  1. ami 1,5-2,5 Mach sebességig gyorsul a leváló szilárd fokozatokkal,
  2. ami után kb. az ebből a szempontból használható 25-35 km-es magasságig gyorsul a megfizethető technológiával jelenleg reálisan elérhető 4-7 Mach-ig torló-sugárhajtóművel,
  3. ahonnan átveszi a főszerepet döntően rakéta-hajtás --az akár előző pontban is alkalmazott hibrid: rakéta, és egyben torló-sugárhajtómű üzemmódú-- hajtóművel,
  4. amely --visszatérő/többször felhasználható egység-- leválása után egy, a jobb szabályozhatósága révén optimális folyékony-hajtóanyagú egység viszi tovább az űreszközt a végleges pálya közelébe,
  5. kiegészülve az eddigiek azzal, hogyha odáig egy szűk tartományon belül kell jelentős tolóerő, akkor lehet, hogy azt --az összegzett gyártási és üzemeltetési szempontok alapján--gazdaságosabb a fixen szükséges tolóerő-mennyiséges idő alatt szilád meghajtással kiegészítve megvalósítani.

Kis ötlet-halmaz az optimalizáció, a gazdaságosság és a jelenleg megfizethetőnek becsült technológiák elsődlegességével.
Kb. meg is valósíthatónak tartom! ...pár milliárdból, pár év alatt! :hadonaszos:

.
Sok rakéta működik így (beleértve az SSTt), csak a torlósugárhajtómű nélkül.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 604
25 942
113
"Egy pilóta nélküli Szojuz MSz-23-as űrhajót küldenek a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) február 20-án, hogy visszahozza a Földre az ISS-en tartózkodó két orosz és egy amerikai űrhajóst - jelentette be szerdai sajtóértekezletén Moszkvában Jurij Boriszov, a Roszkoszmosz orosz űrkutatási hivatal vezetője."

"Az űrhajó felbocsátását eredetileg március 16-ra tervezték három új űrhajóssal, az orosz Oleg Kononyenkóval, Nyikolaj Csubbal és az amerikai Loral O'Harával a fedélzetén. Az időközben az ISS-en bekövetkezett kisebb rendellenesség miatt azonban úgy módosították a tervet, hogy csak egy űrhajóssal vagy ember nélkül küldik fel az űrhajót az űrállomásra. Végül az utóbbi megoldás mellett döntöttek.

Az ISS-re tavaly szeptemberben érkezett a Szojuz MSz-22-es űrhajóval két orosz kozmonauta, Dmitrij Petyelin és Szergej Prokopjev egy amerikai asztronauta, Frank Rubio társaságában. December 15-én, egy rutinjellegű űrséta előkészítése közben hűtőfolyadék-szivárgást észleltek. Az űrhajósok nincsenek veszélyben, de az űrsétát lefújták. Az eddigi vizsgálatok szerint egy mikrometeorit vagy űrszemét miatt keletkezhetett sérülés a külső hűtőradiátoron."

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 186
14 852
113
Újabb rakéta indítási kudarc, ezúttal az első repülésre induló ABL Cég RS1 rakétája nem sokkal a Kodiac Kanadai állásból való indulás után tapasztalt anomáliat, aminek nyomán lekapcsoltak a hajtóművek, és a hordozó visszazuhant az indító padra, jelentős károkat okozva abban megsemmisült.
Még nem publikáltak felvételt az esetről, és a ritkán lakott távoli helyszín miatt csak magát a rabbanás-gombafelhőjet kapták csak le külső megfigyelők.

Az ABL az Ursa Major Technologies meghajtó technológiáját használja. Az első fokozatot kilenc E2-es hajtóművele dolgozik, folyékony oxigénnel (LOX) és kerozinnal (RP-1 vagy Jet-A) táplálva. A 2. Fokozat egyetlen újraindítható E2 vákuummotor hajtja. Az RS1 hasznos teherbírása 1350 kg lesz alacsony földpályán.
Az ABL RS1 projektjének stratégiai befektetője a Lockheed Martin.
IMG-20230111-171218.jpg