Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 467
113
a77047e0-9b1a-48cc-8194-4181cbd60c30_5af09223.jpg

Nem jelentkézik a Kínai Mars járó Rover.
A marsi-téli hibernálásból december végén kellett volna ébredni, de már két hete, hogy próbalJák felvenni vele a kapcsolatot, sikertelenül.
A tél és a porvihar megpecsételhette a napelemes járgány sorsát.
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
869
2 526
93

A SpaceX statisztikái 2022-re​


  • Rekordszámú indítás egy naptári évben - 61
  • Rekordszámú kilövés negyedévenként - 18
  • A havi indítások számának rekordja 7.
– A SpaceX Falcon rakétacsalád megismételte a Szovjetunió vívmányát,
amelyet 1980-ban hozott létre az R-7 rakétacsalád – naptári évenként 61 sikeres orbitális indítás

Gugli ford link

%D0%A1%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8-%D0%9C%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BD%D0%BE%D0%B5-SpaceX-7778967.jpeg

%D0%A1%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8-%D0%9C%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BD%D0%BE%D0%B5-SpaceX-7778968.jpeg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Csak így ömlesztve

11:47​

Te küldted​





Szia Gábor!





Enter

Te küldted




Most néztem a Spacejunky adását. bevallom a honlapotokat még nem olvastam el.




Enter

Te küldted




Legalább 20 éve érvelek amellett hogy ez a kupola ügy amellett, hogy jól néz ki, gyakorlatilag kivitelezhetetlen.




Enter

Te küldted




Nyilvánvaló, hogy bármi, amiben emberek laknak, csak forgástest alakú lehet. Épp, mint a Földön bármilyen nyomásálló edény.




Enter

Te küldted




Nem is a szakítószilárdság lenne a probléma, hanem a lehorgonyzás. A nyomás mindenképp fölemelné azt a fedelet.




Enter

Te küldted




Már ha van fedél.




Enter

Te küldted




Eltekintve attól, hogy tényleg veszélyes egy ilyen kupolában élni, maga a kupola éppen kivitelezhető.




Enter

Te küldted




Kell egy kényelme, 30m átmérőjű, mély kráterecske.




Enter

Te küldted




Bele rakunk egy lufit. természetesen hálóval megerősítve. Utána betemetjük akétharmadáig, úgy hogy csak ateteje legyen ki a kráterből.




Enter

Te küldted




Voáláá, kész a kupola.




Enter

Te küldted




Magam részéről az alsó kétharmadba megcsinálnám a valamilyen lakóteret, aztána körülötte levő részt feltölteném homokkal. Lent úgy élnénk, mit a vakondok. Fönt meg lehet a konyhakert. Kéne bele kerti budi is.





Enter

Te küldted​





Marsi körülmények között az acélsodrony lenne az ideális építőanyag. Nem kéne a kozmikus sugárzás miatt aggódni. Kár, hogy nagyon nehéz...




Enter

Te küldted




Pionír körülmények között sajnos betont, vagy téglát is nehéz készíteni, pedig hát hasznos lenne.




Enter

Te küldted




Hanem próbálta más valaki a helyi homon, és műgyanta keverékét? Úgy saccolom, 5 tonna odaszállításával lenne 100t építőanyagod.




Enter

Te küldted




Kellene egy kenyérdagasztó gép, egy lapát, külön kis egyben bedobható csomagokban apontosan kimért műgyanta adagok, És megfelelő öntőformák. Csak a gép kitisztításával lennének gondok.





Enter

Te küldted​





Daru, és mozgatás: Úgy saccolom, marsi légkörben egy 100m átmérőjű hidrogénnel töltött lufi egy tonnát tudna fölemelni. Így aztán mindenféle vacak terepen is haza tudnál húzkodni egy egy méteres jégdarabot.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Újabb rakéta indítási kudarc, ezúttal az első repülésre induló ABL Cég RS1 rakétája nem sokkal a Kodiac Kanadai állásból való indulás után tapasztalt anomáliat, aminek nyomán lekapcsoltak a hajtóművek, és a hordozó visszazuhant az indító padra, jelentős károkat okozva abban megsemmisült.
.
.
Benne van a pakliban, anno a SpaceX is eveken at szivott a Falcon-1 kudarcsorozattal.
.
Nem tudom, kell-e hirtelen ennyire sok (Electron, Astra, ABL, Virgin, alcivil alkereskedelmi kinaiak, stb, stb) uj hordozoraketa program kis muholdakra, de persze a versenyhelyzetnek is van azert elönye.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 467
113
.
.
Benne van a pakliban, anno a SpaceX is eveken at szivott a Falcon-1 kudarcsorozattal.
.
Nem tudom, kell-e hirtelen ennyire sok (Electron, Astra, ABL, Virgin, alcivil alkereskedelmi kinaiak, stb, stb) uj hordozoraketa program kis muholdakra, de persze a versenyhelyzetnek is van azert elönye.
Az igèny a "kis" műholdak célba-juttatására szinte exponenciálisan nőtt az utóbbi időben.
Hogy kell-e ennyi kis/közepes hordozó? -Talán nem, de a piac felfutása generálta a sok Startup születését, majd a piac konszolidál is, és az èletkèpes projektek maradnak.
Egy kis rakéta Startup is megélhet most ha csak egy ici-pici szeletet ki tud vágni magának a tortából, mert az is milliós nagyságrend.

Már látszanak a piac korrigációs hatás mechanizmusa..

A Firefly összeállt a Northrop-al.

Az ABL-t a komolyabb cégek között jegyzik, gyakorlatilag egy csoport volt SpaceX munkatárs alapította, és a Lockheed is beállt mögéjük.

A Virgin Orbit egyébként már döglődik, megint Bransonnak kellett a zsebébe nyúlni, hogy kisegítse a céget. Ès amennyire jónak tűnt anno ez a repülőgépes rakéta indítás, mára már nagyon látszanak a korlátai.

Ugye az Astra is "Újratervezes" alatt, mert minden második rakétajukkal gond volt.

A RocketLab emeli a tétet és már építi a nagyobb es újrahasznalható hordozóját.

És ez csak a Mainstream csúcsa..
Csak az európai szektorban több tucat új szereplő van, ami speciel jól is jöhet, mert a Vega-C már nem is annyira kicsi, ráadásul "köhög" is.
A verseny szerintem jó dolog..
IMG-20220924-165444.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Az igèny a "kis" műholdak célba-juttatására szinte exponenciálisan nőtt az utóbbi időben.
Hogy kell-e ennyi kis/közepes hordozó? -Talán nem, de a piac felfutása generálta a sok Startup születését, majd a piac konszolidál is, és az èletkèpes projektek maradnak.
Egy kis rakéta Startup is megélhet most ha csak egy ici-pici szeletet ki tud vágni magának a tortából, mert az is milliós nagyságrend.

Már látszanak a piac korrigációs hatás mechanizmusa..

A Firefly összeállt a Northrop-al.

Az ABL-t a komolyabb cégek között jegyzik, gyakorlatilag egy csoport volt SpaceX munkatárs alapította, és a Lockheed is beállt mögéjük.

A Virgin Orbit egyébként már döglődik, megint Bransonnak kellett a zsebébe nyúlni, hogy kisegítse a céget. Ès amennyire jónak tűnt anno ez a repülőgépes rakéta indítás, mára már nagyon látszanak a korlátai.

Ugye az Astra is "Újratervezes" alatt, mert minden második rakétajukkal gond volt.

A RocketLab emeli a tétet és már építi a nagyobb es újrahasznalható hordozóját.

És ez csak a Mainstream csúcsa..
Csak az európai szektorban több tucat új szereplő van, ami speciel jól is jöhet, mert a Vega-C már nem is annyira kicsi, ráadásul "köhög" is.
A verseny szerintem jó dolog..
IMG-20220924-165444.jpg
.
.
Én azért vagyok bizonytalan a kisrakétás biznisz életképességében, mert a SpaceX maga is teljesen feladta ezt a szektort, pedig a Falcon-1 nagy nehezen végül csak összejött, voltak tervek a továbbfejlesztésre is, de mégsem. Ha akkora tuti biznisz lenne ebben, a SpaceX vagy eleve nem állt volna le vele, vagy most, a Falcon-9-ből lehozható dolgokkal frissitve, pl újabb verziós Merlin hajtóművekkel visszajöhetne, és jó eséllyel tarolna.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 467
113
.
.
Én azért vagyok bizonytalan a kisrakétás biznisz életképességében, mert a SpaceX maga is teljesen feladta ezt a szektort, pedig a Falcon-1 nagy nehezen végül csak összejött, voltak tervek a továbbfejlesztésre is, de mégsem. Ha akkora tuti biznisz lenne ebben, a SpaceX vagy eleve nem állt volna le vele, vagy most, a Falcon-9-ből lehozható dolgokkal frissitve, pl újabb verziós Merlin hajtóművekkel visszajöhetne, és jó eséllyel tarolna.
A SpaceX-nek már máshol a fókusza (Starship), de ettől még le hajol a cube-satok piachoz is, lásd Rideshare küldetések.
A Falcon1 a mai Merlinekkel már a LEO-ra akár 800-900kg vivő nem is olyan kicsi cucc lenne, ráadásul azt nem tudnák ujrahasználni, így a gyártási kapacitás egy részét egy kis megtèrüléssel járó projekt kötné le.
Ettől még létezik igény a dedikált kis műholdak indítása iránt is, ami számukra már marginális, de egy "kis" cég számára életképes üzlet lehet. Pl: RocketLab.
Meg aztan nemzeti szinten ez is olyan mint a hadi-ipar, érdemes a kis szériát is fenntartani a kepesség, a függetlenség miatt.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
A SpaceX-nek már máshol a fókusza (Starship), de ettől még le hajol a cube-satok piachoz is, lásd Rideshare küldetések.
A Falcon1 a mai Merlinekkel már a LEO-ra akár 800-900kg vivő nem is olyan kicsi cucc lenne, ráadásul azt nem tudnák ujrahasználni, így a gyártási kapacitás egy részét egy kis megtèrüléssel járó projekt kötné le.
Ettől még létezik igény a dedikált kis műholdak indítása iránt is, ami számukra már marginális, de egy "kis" cég számára életképes üzlet lehet. Pl: RocketLab.
Meg aztan nemzeti szinten ez is olyan mint a hadi-ipar, érdemes a kis szériát is fenntartani a kepesség, a függetlenség miatt.
.
.
A legkomolyabb SpaceX versenytárs, a nagy cég Arianespace is próbálna vinni egy kisrakéta programot, a Vegat, bár az inkább rontja a cég hirét a sorozatos kudarcokkal. Ráadásul egy kisrakéta program a SpaceX-nek minimális pénzbe és technikai rizikóba kerülne, mert készen van a fejlesztés. Annyit kéne vele csinálni talán, hogy standard Merlin hajtóművek, elektronika, stb kéne a Falcon-9-cel, a hajtóműveket az F9 újrafelhasználási lehetőségük végén járó példányokból kéne választani, ill megoldani, hogy F9 inditóállásról és F9 infrastruktúrával legyen inditható költségcsökkentésként.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Innentől a Rocketlab és a többi csak kisrakétával foglalkozó cég árban versenyképtelenné válna, de minimum kapaszkodniuk kéne
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 467
113
.
.
A legkomolyabb SpaceX versenytárs, a nagy cég Arianespace is próbálna vinni egy kisrakéta programot, a Vegat, bár az inkább rontja a cég hirét a sorozatos kudarcokkal. Ráadásul egy kisrakéta program a SpaceX-nek minimális pénzbe és technikai rizikóba kerülne, mert készen van a fejlesztés. Annyit kéne vele csinálni talán, hogy standard Merlin hajtóművek, elektronika, stb kéne a Falcon-9-cel, a hajtóműveket az F9 újrafelhasználási lehetőségük végén járó példányokból kéne választani, ill megoldani, hogy F9 inditóállásról és F9 infrastruktúrával legyen inditható költségcsökkentésként.
Az a helyzet, tetszik vagy sem, jelenleg nincs vetélytársa a SpaceX-nek.
Ami a Vegát illeti, nyilván kínos a kudarc, de azzal, hogy feljebb poziciónalták C-t és majd az E-t már nem is igazi "kis" műhold hordozó a maga 2.3 tonnás LEO képességével. Viszonyítás képén az Electron 300kg-ot tud ugye ami majdnem 7x képesség!
Industry_cooperation_to_build_Vega-C-768x555.jpg

De más gond is van a Vegával amit már igyekeztek orvosolni, nevezetesen a túl sok beszállító sub-contractor. Ezzel szembe a legtöbb gyártó szinte mindent házon belül maga gyárt.

A Falcon9-nél a főbb darabok közül egyedül a Fairing-ről tudok, hogy külső beszállító gyártja. (RUAG)


Ami a Falcon1-et illeti, nem a rizikó az ami visszatartja a SpaceX-et, hanem az üzleti racionalitás.
Íme a 2022-és gyártók indításainak statisztikái állami - kereskedelmi inditások bontásában; mit válhatott volna ki az F1? - Marginális.
Screenshot-2023-01-04-18-58-11.png

A RideShare küldetésekkel így is leföltözik a piac ezen részének 80-90%-át. És alighanem egy normál F9 indításon nagyobb hasznot tudnak realizálni főleg az újrahasználhatóSág okán mint mondjuk 9x eldobható F1 indítás hozna. Ha a hajtóművek a végét járják eldobják egyszerre egy olyan küldetéssel, ahogy a Heavy középső booster fokozatát is átállitották erre.

Évi 1-2 F1 inditasért gyártosort, Földi hardvereket, indító állást fentartani nem éri meg nekik.

Egyszerűen felesleges verébre lőni amikor elefánt vadászaton vagy. :)
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Az a helyzet, tetszik vagy sem, jelenleg nincs vetélytársa a SpaceX-nek.
Ami a Vegát illeti, nyilván kínos a kudarc, de azzal, hogy feljebb poziciónalták C-t és majd az E-t már nem is igazi "kis" műhold hordozó a maga 2.3 tonnás LEO képességével. Viszonyítás képén az Electron 300kg-ot tud ugye ami majdnem 7x képesség!

De más gond is van a Vegával amit már igyekeztek orvosolni, nevezetesen a túl sok beszállító sub-contractor. Ezzel szembe a legtöbb gyártó szinte mindent házon belül maga gyárt.

A Falcon9-nél a főbb darabok közül egyedül a Fairing-ről tudok, hogy külső beszállító gyártja. (RUAG)


Ami a Falcon1-et illeti, nem a rizikó az ami visszatartja a SpaceX-et, hanem az üzleti racionalitás.
Íme a 2022-és gyártók indításainak statisztikái állami - kereskedelmi inditások bontásában; mit válhatott volna ki az F1? - Marginális.
.
.
A Falcon9 es a SpaceX piacvezetö lett, ehhez ketseg nem fer. Tulajdonkeppen nincs is problemam ezzel, legyenek azok! Mondjuk europai orszag lakojakent jobban örulnek, ha az Arianespace vezetne a versenyben, de ez van.
.
Sajnos amit irsz a tul sok beszallitorol, az sajnos nehezen lesz sokkal jobb, mert az EU, ESA sokszereplös, es ugye mindenki akar reszesedni a munkabol, tehat nem muszaki szuksegszerusegek, hanem sokszor politikai szempontok diverzifikaljak az alvallalkozokat. Ha az ESA sokmindennel tudna foglalkozni, jobban lehetne valogatni, de jelenleg tul sok gyakorlati urprogram nincs, amit oszthatnanak az europai beszallito cegeknek.
Tulajdonkeppen ezert nincs igazan jo összeuropai katonai program sem, egyetlen pozitiv ellenpelda talan az Airbus utasszallitok, de ott is inkabb csak a jelentös francia-nemet tulsuly miatt.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 467
113
.
.
A Falcon9 es a SpaceX piacvezetö lett, ehhez ketseg nem fer. Tulajdonkeppen nincs is problemam ezzel, legyenek azok! Mondjuk europai orszag lakojakent jobban örulnek, ha az Arianespace vezetne a versenyben, de ez van.
.
Sajnos amit irsz a tul sok beszallitorol, az sajnos nehezen lesz sokkal jobb, mert az EU, ESA sokszereplös, es ugye mindenki akar reszesedni a munkabol, tehat nem muszaki szuksegszerusegek, hanem sokszor politikai szempontok diverzifikaljak az alvallalkozokat. Ha az ESA sokmindennel tudna foglalkozni, jobban lehetne valogatni, de jelenleg tul sok gyakorlati urprogram nincs, amit oszthatnanak az europai beszallito cegeknek.
Tulajdonkeppen ezert nincs igazan jo összeuropai katonai program sem, egyetlen pozitiv ellenpelda talan az Airbus utasszallitok, de ott is inkabb csak a jelentös francia-nemet tulsuly miatt.
Jó a párhuzam!

Van ugyan ESA, és annak költsegvetése/mozgástere, de emellett meg futnak a nemzeti űrprogramok is, és már adottak is a körülmények a érdekkülömbségekhez.
De ettől függetlenül is potens szereplő (lehet) Európa. A TopTier műhold szektorban egyèrtelműen az élmezőnyben vagyunk.

Ami a hordozórakéta képességet illeti, volt pár kihagyott ziccer + rossz döntesmehanizmus ami a jelenlegi helyzethez vezetett.
Volt ugye az Ariane 1-4 család, amit még teljes egèszben CNES tervezés volt és komoly-versenyképes kereskedelmi szereplő tudott lenni.
Az Ariane 5 már Heavy-kategória.
A Vega meg inkabb Light, ès ennek nyomán pont a közepes hordozók piacán maradt hordozók nélkül Európa.
A Szojuzok hadrendbe állítása jó ötlet volt, de az Orosz kapcsolat kimenetelét ismerjük. (Meg kellett volna talán venni a licenszet a gyártashoz)
A Hermész program tökéletes állatorvosi lova, a túlkomplikált döntési szervezetnek.
Ahelyett, hogy akkor beleálltak volna megteremtve az európai emberes űrsiklót, ami ráadásul a Nasa Space Shuttle Nyugdíjazása után a szojúzok helyett lehetett volna a Nyugat emberes űrhajója, csak ment a tologatás, áttervezés, és az elszalasztott lehetőség.

A jövő azért nem kilátástalan!
Az Ariane6 potens és a tervek szerint versenyképesnek igérkezik. Az új Hidrogènes Vinchi vègfokozat kategóriájában a (ha nem) a legjobbnak igérkezik. Kicsit csúszik a program csak idei év második felében várható az első repülés, de már így is 20+ indításra van szerződése.

Aztán már vannak ugye más tervek is mint a SUSIE. Erről már írtam korábban részletességgel itt;

Ami viszont számomra izgalmasabb az a Themis újrahasználható-leszálló technológiai demonstrátor program.
collage.jpg

Persze haladhatna gyorsabban is, de ahogy látom a többi piaci szereplőt, (Spacex-et ne számoljuk) ebben a mèretkategóriaban, egyáltalán nem állunk rosszul.
IMG-20230120-180615.png

Ugye az is egy nagy kollab, többek között a JAXA-val, ahol van "némi" ismeret a vertikális leszállásról.
A japánok a korábbi RVX programuk okán nem zöldfülüek..
IMG-20230120-180635.jpg


Elkészült a Földi infrastruktúra, jöhetnek a Callistro tesztek, majd a következő fázis.
A vetélytársak közül, (kivéve SpaceX) több mèg a kanyarban sincs.
feuille_de_route_themis.jpg
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 814
39 258
113
Vulcan Centaur: Beindult a visszaszámlálás az első minősítő repülésig!
Jelenleg több mint 70 Vulcan-indítás szerepel a jegyzékben, köztük 38 az Amazon Kuiper-projektjének többségének telepítésére.
hozzávetőlegesen 20–30 küldetés az Egyesült Államok Űrhaderejének első számú ajánlattevőjeként a National Security Space Launch (NSSL) 2. fázisú beszerzésében; valamint a Sierra Nevada Corp. Dream Chaser újrafelhasználható űrrepülőgépének pályára szállítása a Nemzetközi Űrállomásra rakomány-utánpótlási küldetések során.
Ez a Certification-1 néven ismert beavató küldetés két Kuiper prototípus szélessávú műholdat szállít alacsony Föld körüli pályára, az Astrobotic Peregrine kereskedelmi Holdraszállót küldi, hogy elérje a Holdat, és egy Celestis Memorial Spaceflight Payload-ot szállítson a mélyűrbe.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gafzhu