.
.
A Falcon9 es a SpaceX piacvezetö lett, ehhez ketseg nem fer. Tulajdonkeppen nincs is problemam ezzel, legyenek azok! Mondjuk europai orszag lakojakent jobban örulnek, ha az Arianespace vezetne a versenyben, de ez van.
.
Sajnos amit irsz a tul sok beszallitorol, az sajnos nehezen lesz sokkal jobb, mert az EU, ESA sokszereplös, es ugye mindenki akar reszesedni a munkabol, tehat nem muszaki szuksegszerusegek, hanem sokszor politikai szempontok diverzifikaljak az alvallalkozokat. Ha az ESA sokmindennel tudna foglalkozni, jobban lehetne valogatni, de jelenleg tul sok gyakorlati urprogram nincs, amit oszthatnanak az europai beszallito cegeknek.
Tulajdonkeppen ezert nincs igazan jo összeuropai katonai program sem, egyetlen pozitiv ellenpelda talan az Airbus utasszallitok, de ott is inkabb csak a jelentös francia-nemet tulsuly miatt.
Jó a párhuzam!
Van ugyan ESA, és annak költsegvetése/mozgástere, de emellett meg futnak a nemzeti űrprogramok is, és már adottak is a körülmények a érdekkülömbségekhez.
De ettől függetlenül is potens szereplő (lehet) Európa. A TopTier műhold szektorban egyèrtelműen az élmezőnyben vagyunk.
Ami a hordozórakéta képességet illeti, volt pár kihagyott ziccer + rossz döntesmehanizmus ami a jelenlegi helyzethez vezetett.
Volt ugye az Ariane 1-4 család, amit még teljes egèszben CNES tervezés volt és komoly-versenyképes kereskedelmi szereplő tudott lenni.
Az Ariane 5 már Heavy-kategória.
A Vega meg inkabb Light, ès ennek nyomán pont a közepes hordozók piacán maradt hordozók nélkül Európa.
A Szojuzok hadrendbe állítása jó ötlet volt, de az Orosz kapcsolat kimenetelét ismerjük. (Meg kellett volna talán venni a licenszet a gyártashoz)
A Hermész program tökéletes állatorvosi lova, a túlkomplikált döntési szervezetnek.
Ahelyett, hogy akkor beleálltak volna megteremtve az európai emberes űrsiklót, ami ráadásul a Nasa Space Shuttle Nyugdíjazása után a szojúzok helyett lehetett volna a Nyugat emberes űrhajója, csak ment a tologatás, áttervezés, és az elszalasztott lehetőség.
A jövő azért nem kilátástalan!
Az Ariane6 potens és a tervek szerint versenyképesnek igérkezik. Az új Hidrogènes Vinchi vègfokozat kategóriájában a (ha nem) a legjobbnak igérkezik. Kicsit csúszik a program csak idei év második felében várható az első repülés, de már így is 20+ indításra van szerződése.
Aztán már vannak ugye más tervek is mint a SUSIE. Erről már írtam korábban részletességgel itt;
Ez érdekesen alakult:
forum.htka.hu
Ami viszont számomra izgalmasabb az a Themis újrahasználható-leszálló technológiai demonstrátor program.
Persze haladhatna gyorsabban is, de ahogy látom a többi piaci szereplőt, (Spacex-et ne számoljuk) ebben a mèretkategóriaban, egyáltalán nem állunk rosszul.
Ugye az is egy nagy kollab, többek között a JAXA-val, ahol van "némi" ismeret a vertikális leszállásról.
A japánok a korábbi RVX programuk okán nem zöldfülüek..
Elkészült a Földi infrastruktúra, jöhetnek a Callistro tesztek, majd a következő fázis.
A vetélytársak közül, (kivéve SpaceX) több mèg a kanyarban sincs.