Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 920
13 912
113
Na úgy tűnik európai űrszektor is csak megmozdul az emberes szállítás irányába is. A SUSIE koncepció mellett azert akad konvencionálisabb kapszula tervek is.
Nyx.jpeg

Ilyen például a Az európai Exploration Company Startup akik most közölték, hogy 40,5 millió eurót (44 millió dollárt) gyűjtöttek össze a Nyx nevű újrafelhasználható orbitális jármű fejlesztésére.

A kapszula 8tonnás akár 6 személy szállítására alkalmas több hónapot képes lenne az űrben tölteni, 4 tonnát fel és 2.6t vissza is hozni.
Kaptak egy ingyen utat az Ariane6-ra, de emellett már a SpaceX-el is szerződtek egy tech demó küldetése.



Egy "csendes" kérdés: Benne vagyunk? :rolleyes:

.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
Oroszország időjárási műholdat bocsátott fel Proton rakétán
A cucc pedig;
Elektro-L-4.jpg

Még idén lesz két Proton indítás amiből egy még ebben a hónapban, aztán van még előrejelezve egy 24-re.
Ezeken túlmenően pedig olyan 6-7 lehet legyártva, csak senkinek se kell.

A Roszkozmosz most alkudozik az ESA-val, hogy a Korouban maradt három szojúzt visszaszerezzék a náluk ragadt OneWeb holdakért cserébe. Ugyanakkor állitolag az ESA-nak gyártott Szojúzok csak a Francia Guayani padról indítható...

Meg ugye szokás szerint csúszik minden is...
Interesting-timing.jpg

Egy "csendes" kérdés: Benne vagyunk? :rolleyes:

.
Szerinted? :rolleyes:
Francia/Német cég egyébként..
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A cucc pedig;
Elektro-L-4.jpg

Még idén lesz két Proton indítás amiből egy még ebben a hónapban, aztán van még előrejelezve egy 24-re.
Ezeken túlmenően pedig olyan 6-7 lehet legyártva, csak senkinek se kell.

A Roszkozmosz most alkudozik az ESA-val, hogy a Korouban maradt három szojúzt visszaszerezzék a náluk ragadt OneWeb holdakért cserébe. Ugyanakkor állitolag az ESA-nak gyártott Szojúzok csak a Francia Guayani padról indítható...

Meg ugye szokás szerint csúszik minden is...
Interesting-timing.jpg


Szerinted? :rolleyes:
Francia/Német cég egyébként..
Mi van ebben a műholdban, hogy Proton kellett hozzá?
Az oroszoknak nincs elég katonai műholdjuk legyártva, hogy fellövöldözzék őket a megmaradt Protonkkal?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
Meteó műholdat geostacira?
Persze, pont az a lényeg, hogy állandó jelleggel tudja figyelni a bolygó adott szeletét arról akár pár percenként készítve teljes felvételt. Itt a felbontás 1-4km között van, ami bőven elég a légköri változások nyomon követéséhez.
Ezért szinte az összes komolyabb Meteorológiai műhold Geostacionárius pályán dolgozik.
Ezen az oldalon az amerikai meteorológiai műholdak képeit lehet lehívni akár a teljes Földet magába foglaót is, különböző spektrumban, mindezt rendszeres naprakész 10percenkénti frissítés mellett;
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
342
1 748
93
Stoke Space

Ex-Blue Origin és ex-Space X mérnökök, aerospike hajtómű, újrahasználható első és második fokozat, aktív hűtésű hővédőpajzs. Pikáns.
Nem állítom hogy mindent megértettem, de az biztos hogy nem lesz piskóta ha ez a projekt sikeresen megvalósul:


Stokerocket-563x1536.png
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
Stoke Space

Ex-Blue Origin és ex-Space X mérnökök, aerospike hajtómű, újrahasználható első és második fokozat, aktív hűtésű hővédőpajzs. Pikáns.
Nem állítom hogy mindent megértettem, de az biztos hogy nem lesz piskóta ha ez a projekt sikeresen megvalósul:


Stokerocket-563x1536.png
Láttam én is de még mindig emésztem.. Ezért se posztoltam, mert ez most vagy működő forradalmi újítás, vagy nagyon félre mennek. (A második fokozatról van szó)

Speciel nem egy klasszikus aerospike az tuti.
Az animáción jól néz ki
IMG-20230208-171810.jpg

De épp spike nincs csak egy dóm, és a fúvókák se arra irányúlnak, de ha ez aerospike, hát legyen..
IMG-20230206-212247.jpg

A Hidrogén alkalmazás is kissé fura, persze megindokolja a srác, és nyilván jó is egy expander ciklusú végfokozathoz, de ott pont az a lényeg hogy a gáz tágulása vagyis a H2 elforrása során keletkező nyomás hajtja a pumpát, amit ebben az esetben nem egy hanem 10fúvókát kell ellásson, és mivel nincs vektorálás, a kormányzás a fúvókák keresztül leadott teljesítménnyel lehetséges csak. +mindezt vertikális landoláskor, az ahhoz szükséges gyors reagalást, hogy fogják megoldani...
IMG-20230208-171528.jpg

Szóval kissé szkeptikus vagyok a koncepciót illetően. Felfelé működhet, de, hogy ezzel le is akarnak szállni...
De hajrá, izgalmasnak igérkezik.
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
342
1 748
93
Láttam én is de még mindig emésztem.. Ezért se posztoltam, mert ez most vagy működő forradalmi újítás, vagy nagyon félre mennek. (A második fokozatról van szó)

Speciel nem egy klasszikus aerospike az tuti.
Az animáción jól néz ki
IMG-20230208-171810.jpg

De épp spike nincs csak egy dóm, és a fúvókák se arra irányúlnak, de ha ez aerospike, hát legyen..
IMG-20230206-212247.jpg

A Hidrogén alkalmazás is kissé fura, persze megindokolja a srác, és nyilván jó is egy expander ciklusú végfokozathoz, de ott pont az a lényeg hogy a gáz tágulása vagyis a H2 elforrása során keletkező nyomás hajtja a pumpát, amit ebben az esetben nem egy hanem 10fúvókát kell ellásson, és mivel nincs vektorálás, a kormányzás a fúvókák keresztül leadott teljesítménnyel lehetséges csak. +mindezt vertikális landoláskor, az ahhoz szükséges gyors reagalást, hogy fogják megoldani...
IMG-20230208-171528.jpg

Szóval kissé szkeptikus vagyok a koncepciót illetően. Felfelé működhet, de, hogy ezzel le is akarnak szállni...
De hajrá, izgalmasnak igérkezik.
Igen nem egy "átlagos" aerospikenak látszik. Nem tudom hogy ez mennyit változtat a dolgon, de a végső változatnak 30 fúvókája lesz terv szerint ugye, lehet ott a szög is már másmilyen lesz, és a dóm közepén lévő "lyukkal" (turbine exhaust) megoldja a kérdésünket.

Hátha valaki nem látta: Spacejunkie vendége, Norbi is próbálja megfejteni a kérdéseket a Stoke kapcsán, plusz Suziról is van szó benne. Kiváncsi lennék Norbi véleményére Tim Dodd videója után is.

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
Igen nem egy "átlagos" aerospikenak látszik. Nem tudom hogy ez mennyit változtat a dolgon, de a végső változatnak 30 fúvókája lesz terv szerint ugye, lehet ott a szög is már másmilyen lesz, és a dóm közepén lévő "lyukkal" (turbine exhaust) megoldja a kérdésünket.

Hátha valaki nem látta: Spacejunkie vendége, Norbi is próbálja megfejteni a kérdéseket a Stoke kapcsán, plusz Suziról is van szó benne. Kiváncsi lennék Norbi véleményére Tim Dodd videója után is.

Na majd Csekkolom.

De, az a lyuk a közepén az nem az akív hűtes része, ami pajzsot köti össze a rendszerrel,?
Pontosabban ott van a rendszer heat exchange része.
Az expander ciklusú hajtómű egyébként is zárt rendszer, ott nincs "turbine exhaust"!
Pont az a lényeg, hogy a hajtómű hője forralja el a Hidrogént ami így hajtja meg a turbópumpát, és utánna megy az égés térbe ahol az oxigénnel gyujt. ..
800px-Expander_rocket_cycle.svg.png

Valami nagyon nem tiszta nekem.
A renderelt képen én nem látok "spike-ot"
IMG-20230208-171810.jpg
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 920
13 912
113
.

Erről a most divatos helybe-leszállós megoldásokról nekem egy szinte nyomok nélkül "elvitte a cica"/ismeretlenség-homályába-veszett 10-20+ évvel ezelőtti megoldás jut eszembe, ahol a leszállás/fékezés feladat jelentős részét forgószárnyas/auto-rotációs megoldással képzelték el.

Szerintem ezzel részben kiváltva ezt a fázist sokkal kevesebb teljesítményre/bonyolultságra/üzemanyag-súlyra van szükség, de ilyen hibrid/vegyes rendszernél ugyebár két technikai megoldás hibamentes működését kell garantálni az üzemmódok biztonságos váltásával együtt.

Nekem --általános és nem szakterületbeli tudással-- egy ejtőernyős/egyebek fékezések után jobbnak tűnik a sűrű légkörben ez a vegyes megoldás, mint a végén a jelenleg divatos megoldás egyedül.

Sajna tévedhetek is, csak a koncepció szinten tudom --kb.-- megbecsülni a dolgot.

U.I.: A "nyoma-veszett/elvitte-a-cica" megoldásnál egyfokozatú rakétákkal ugráltak volna kontinensek között sietős milliárdos utasokkal/sürgős csonmagokkal! ... + természetesen a nem nyilvános katonai feladatokra "sejtetve" a nagy-kupac-pénz reményében!

Sejtésem szerint vmi kívülállók lehettek az amcsi katonai-ipari komplexumon kívül, ezért nem is kaptak esélyt a zsíros-bödönhöz...
Mindehhez képest meglepően gondos lett a --felvásárlás/elnémítást követő ??? --"takarítás" utánuk... :oops:


.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Láttam én is de még mindig emésztem.. Ezért se posztoltam, mert ez most vagy működő forradalmi újítás, vagy nagyon félre mennek. (A második fokozatról van szó)

Speciel nem egy klasszikus aerospike az tuti.
Az animáción jól néz ki
IMG-20230208-171810.jpg

De épp spike nincs csak egy dóm, és a fúvókák se arra irányúlnak, de ha ez aerospike, hát legyen..
IMG-20230206-212247.jpg

A Hidrogén alkalmazás is kissé fura, persze megindokolja a srác, és nyilván jó is egy expander ciklusú végfokozathoz, de ott pont az a lényeg hogy a gáz tágulása vagyis a H2 elforrása során keletkező nyomás hajtja a pumpát, amit ebben az esetben nem egy hanem 10fúvókát kell ellásson, és mivel nincs vektorálás, a kormányzás a fúvókák keresztül leadott teljesítménnyel lehetséges csak. +mindezt vertikális landoláskor, az ahhoz szükséges gyors reagalást, hogy fogják megoldani...
IMG-20230208-171528.jpg

Szóval kissé szkeptikus vagyok a koncepciót illetően. Felfelé működhet, de, hogy ezzel le is akarnak szállni...
De hajrá, izgalmasnak igérkezik.
Én is láttam , de nem értettem.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
@hayate

Itt a teszt heat shild a padon..
Egy sima dóm, mivel nincs klasszikus hajtómű fal ez látja el az expander ciklus hőcserélő részét egyúttal így hűtve a szerkezet alját.
IMG-20230208-190042.jpg

A videóban látott 2 lyuk a tankon az a betáp a hajtóműhöz De előtte le kell menjen a folyékony H2 a pajzshoz.

Itt látható a rendszer ami ugye nem középen helyezkedik el.
Egy nagy csonk jön le egyenest tehát ez lehet az O2.
Jobbra fent látszik a H2 pumpa a csőrengeteg között.. ha jól megnézed, az is látszik, hogy a H2 része nem deres, mert ott már gázzal táplálják, ellenben a kriogén O2 részévél szemben.
A cucc geometriai közepén látszik az elosztó szerkezet.
IMG-20230208-191414.jpg


Nincs turbine exhaust, pláne nem középen.
Itt látható lassítva a gyújtás is. A zöld láng TAB-ra utal.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
.

Erről a most divatos helybe-leszállós megoldásokról nekem egy szinte nyomok nélkül "elvitte a cica"/ismeretlenség-homályába-veszett 10-20+ évvel ezelőtti megoldás jut eszembe, ahol a leszállás/fékezés feladat jelentős részét forgószárnyas/auto-rotációs megoldással képzelték el.

Szerintem ezzel részben kiváltva ezt a fázist sokkal kevesebb teljesítményre/bonyolultságra/üzemanyag-súlyra van szükség, de ilyen hibrid/vegyes rendszernél ugyebár két technikai megoldás hibamentes működését kell garantálni az üzemmódok biztonságos váltásával együtt.

Nekem --általános és nem szakterületbeli tudással-- egy ejtőernyős/egyebek fékezések után jobbnak tűnik a sűrű légkörben ez a vegyes megoldás, mint a végén a jelenleg divatos megoldás egyedül.

Sajna tévedhetek is, csak a koncepció szinten tudom --kb.-- megbecsülni a dolgot.

U.I.: A "nyoma-veszett/elvitte-a-cica" megoldásnál egyfokozatú rakétákkal ugráltak volna kontinensek között sietős milliárdos utasokkal/sürgős csonmagokkal! ... + természetesen a nem nyilvános katonai feladatokra "sejtetve" a nagy-kupac-pénz reményében!

Sejtésem szerint vmi kívülállók lehettek az amcsi katonai-ipari komplexumon kívül, ezért nem is kaptak esélyt a zsíros-bödönhöz...
Mindehhez képest meglepően gondos lett a --felvásárlás/elnémítást követő ??? --"takarítás" utánuk... :oops:


.
Nem is hiszed mennyire beletrafáltál a Roton említèsevel a dologba!
Na nem a forgószárnyas megoldás okán, hanem, hogy pont az a brigád is hasonló Aerospike hajtóműben gondolkozott.
Igaz nagyobb méretben a SSTO-hoz vagy 96 fúvókával, víz hűtésű pajzs, Kerozinnal, de fundamentálisan ugyanaz a hajtómű elképzelés...

Aztán az eredetileg aerospike-ot dobták 99-ben, hogy áttérjenek a NASA fejlesztett Fastrac nevű motorjára, amelyből egyébként a SpaceX Merlin 1A származtatható.

Remélhetőleg a Stoke Space nem jut a Roton sorsára...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
Úgy tűnik Új hulláma van az aerospike koncepciónak...

Ezúttal az Oroszoktól jött a hír, hogy újra nekiállnak a már egyszer elkezdett de félretett CORONA SSTO projektnek, amit, hogy-hogynem egy igazi nagy aerospike hajtómű müködtetne.

A ZOroszoktól lévén szó, érdemes ezt persze helyén kezelni, hiszen ők mindent is fejlesztenek egyszerre.. :)
A 2016-os koncepció;
IMG-20230210-163042.jpg

Akit bővebben érdekelne a projekt, van egy korábbi orosz cikk róla;
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Úgy tűnik Új hulláma van az aerospike koncepciónak...

Ezúttal az Oroszoktól jött a hír, hogy újra nekiállnak a már egyszer elkezdett de félretett CORONA SSTO projektnek, amit, hogy-hogynem egy igazi nagy aerospike hajtómű müködtetne.

A ZOroszoktól lévén szó, érdemes ezt persze helyén kezelni, hiszen ők mindent is fejlesztenek egyszerre.. :)
A 2016-os koncepció;
IMG-20230210-163042.jpg

Akit bővebben érdekelne a projekt, van egy korábbi orosz cikk róla;
Lassan már azt se hisze el nekik, amit már megcsináltak.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 969
13 953
113
Újabb fejezet az Oroszok ISS-en állomásozó űrhajóinak kálváriájában;
IMG-20230211-171439.jpg

A Roscosmos hivatalos közleménye (röviden): A Repülés Irányitó Központ a telemetria adatok alpaján nyomásvesztèst észlelt a Progress MS-21-ben. A hajó nyílását lezárták.
A nyomáscsökkentésének okait vizsgálják.

Az ISS fedélzetén a hőmérséklet és a nyomás normális, a legénység élete és egészsége nincs veszélyben, közérzetük jó.
Ez az incidens nem érinti a "Progress MS-22" teherhajó dokkolását, és nem befolyásolja az állomás jövőbeli repülési programját.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 091
113
Újabb fejezet az Oroszok ISS-en állomásozó űrhajóinak kálváriájában;
IMG-20230211-171439.jpg

A Roscosmos hivatalos közleménye (röviden): A Repülés Irányitó Központ a telemetria adatok alpaján nyomásvesztèst észlelt a Progress MS-21-ben. A hajó nyílását lezárták.
A nyomáscsökkentésének okait vizsgálják.

Az ISS fedélzetén a hőmérséklet és a nyomás normális, a legénység élete és egészsége nincs veszélyben, közérzetük jó.
Ez az incidens nem érinti a "Progress MS-22" teherhajó dokkolását, és nem befolyásolja az állomás jövőbeli repülési programját.
Most melyik amerikai asztronautát vádolják fúrással? Azért remélem elpukkanni nem fog az ISS-hez kapcsolódva.