Űrkutatás

Semmi extra, csak Geostacionárius Föld körüli pálya (GEO), keleti 166° miatt kellett a Proton.
IMG-20230205-200934.jpg

IMG-20230205-201254.jpg
Meteó műholdat geostacira?
 
Meteó műholdat geostacira?
Persze, pont az a lényeg, hogy állandó jelleggel tudja figyelni a bolygó adott szeletét arról akár pár percenként készítve teljes felvételt. Itt a felbontás 1-4km között van, ami bőven elég a légköri változások nyomon követéséhez.
Ezért szinte az összes komolyabb Meteorológiai műhold Geostacionárius pályán dolgozik.
Ezen az oldalon az amerikai meteorológiai műholdak képeit lehet lehívni akár a teljes Földet magába foglaót is, különböző spektrumban, mindezt rendszeres naprakész 10percenkénti frissítés mellett;
 
Stoke Space

Ex-Blue Origin és ex-Space X mérnökök, aerospike hajtómű, újrahasználható első és második fokozat, aktív hűtésű hővédőpajzs. Pikáns.
Nem állítom hogy mindent megértettem, de az biztos hogy nem lesz piskóta ha ez a projekt sikeresen megvalósul:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Stokerocket-563x1536.png
 
Stoke Space

Ex-Blue Origin és ex-Space X mérnökök, aerospike hajtómű, újrahasználható első és második fokozat, aktív hűtésű hővédőpajzs. Pikáns.
Nem állítom hogy mindent megértettem, de az biztos hogy nem lesz piskóta ha ez a projekt sikeresen megvalósul:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Stokerocket-563x1536.png
Láttam én is de még mindig emésztem.. Ezért se posztoltam, mert ez most vagy működő forradalmi újítás, vagy nagyon félre mennek. (A második fokozatról van szó)

Speciel nem egy klasszikus aerospike az tuti.
Az animáción jól néz ki
IMG-20230208-171810.jpg

De épp spike nincs csak egy dóm, és a fúvókák se arra irányúlnak, de ha ez aerospike, hát legyen..
IMG-20230206-212247.jpg

A Hidrogén alkalmazás is kissé fura, persze megindokolja a srác, és nyilván jó is egy expander ciklusú végfokozathoz, de ott pont az a lényeg hogy a gáz tágulása vagyis a H2 elforrása során keletkező nyomás hajtja a pumpát, amit ebben az esetben nem egy hanem 10fúvókát kell ellásson, és mivel nincs vektorálás, a kormányzás a fúvókák keresztül leadott teljesítménnyel lehetséges csak. +mindezt vertikális landoláskor, az ahhoz szükséges gyors reagalást, hogy fogják megoldani...
IMG-20230208-171528.jpg

Szóval kissé szkeptikus vagyok a koncepciót illetően. Felfelé működhet, de, hogy ezzel le is akarnak szállni...
De hajrá, izgalmasnak igérkezik.
 
Láttam én is de még mindig emésztem.. Ezért se posztoltam, mert ez most vagy működő forradalmi újítás, vagy nagyon félre mennek. (A második fokozatról van szó)

Speciel nem egy klasszikus aerospike az tuti.
Az animáción jól néz ki
IMG-20230208-171810.jpg

De épp spike nincs csak egy dóm, és a fúvókák se arra irányúlnak, de ha ez aerospike, hát legyen..
IMG-20230206-212247.jpg

A Hidrogén alkalmazás is kissé fura, persze megindokolja a srác, és nyilván jó is egy expander ciklusú végfokozathoz, de ott pont az a lényeg hogy a gáz tágulása vagyis a H2 elforrása során keletkező nyomás hajtja a pumpát, amit ebben az esetben nem egy hanem 10fúvókát kell ellásson, és mivel nincs vektorálás, a kormányzás a fúvókák keresztül leadott teljesítménnyel lehetséges csak. +mindezt vertikális landoláskor, az ahhoz szükséges gyors reagalást, hogy fogják megoldani...
IMG-20230208-171528.jpg

Szóval kissé szkeptikus vagyok a koncepciót illetően. Felfelé működhet, de, hogy ezzel le is akarnak szállni...
De hajrá, izgalmasnak igérkezik.
Igen nem egy "átlagos" aerospikenak látszik. Nem tudom hogy ez mennyit változtat a dolgon, de a végső változatnak 30 fúvókája lesz terv szerint ugye, lehet ott a szög is már másmilyen lesz, és a dóm közepén lévő "lyukkal" (turbine exhaust) megoldja a kérdésünket.

Hátha valaki nem látta: Spacejunkie vendége, Norbi is próbálja megfejteni a kérdéseket a Stoke kapcsán, plusz Suziról is van szó benne. Kiváncsi lennék Norbi véleményére Tim Dodd videója után is.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Igen nem egy "átlagos" aerospikenak látszik. Nem tudom hogy ez mennyit változtat a dolgon, de a végső változatnak 30 fúvókája lesz terv szerint ugye, lehet ott a szög is már másmilyen lesz, és a dóm közepén lévő "lyukkal" (turbine exhaust) megoldja a kérdésünket.

Hátha valaki nem látta: Spacejunkie vendége, Norbi is próbálja megfejteni a kérdéseket a Stoke kapcsán, plusz Suziról is van szó benne. Kiváncsi lennék Norbi véleményére Tim Dodd videója után is.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Na majd Csekkolom.

De, az a lyuk a közepén az nem az akív hűtes része, ami pajzsot köti össze a rendszerrel,?
Pontosabban ott van a rendszer heat exchange része.
Az expander ciklusú hajtómű egyébként is zárt rendszer, ott nincs "turbine exhaust"!
Pont az a lényeg, hogy a hajtómű hője forralja el a Hidrogént ami így hajtja meg a turbópumpát, és utánna megy az égés térbe ahol az oxigénnel gyujt. ..
800px-Expander_rocket_cycle.svg.png

Valami nagyon nem tiszta nekem.
A renderelt képen én nem látok "spike-ot"
IMG-20230208-171810.jpg
 
.

Erről a most divatos helybe-leszállós megoldásokról nekem egy szinte nyomok nélkül "elvitte a cica"/ismeretlenség-homályába-veszett 10-20+ évvel ezelőtti megoldás jut eszembe, ahol a leszállás/fékezés feladat jelentős részét forgószárnyas/auto-rotációs megoldással képzelték el.

Szerintem ezzel részben kiváltva ezt a fázist sokkal kevesebb teljesítményre/bonyolultságra/üzemanyag-súlyra van szükség, de ilyen hibrid/vegyes rendszernél ugyebár két technikai megoldás hibamentes működését kell garantálni az üzemmódok biztonságos váltásával együtt.

Nekem --általános és nem szakterületbeli tudással-- egy ejtőernyős/egyebek fékezések után jobbnak tűnik a sűrű légkörben ez a vegyes megoldás, mint a végén a jelenleg divatos megoldás egyedül.

Sajna tévedhetek is, csak a koncepció szinten tudom --kb.-- megbecsülni a dolgot.

U.I.: A "nyoma-veszett/elvitte-a-cica" megoldásnál egyfokozatú rakétákkal ugráltak volna kontinensek között sietős milliárdos utasokkal/sürgős csonmagokkal! ... + természetesen a nem nyilvános katonai feladatokra "sejtetve" a nagy-kupac-pénz reményében!

Sejtésem szerint vmi kívülállók lehettek az amcsi katonai-ipari komplexumon kívül, ezért nem is kaptak esélyt a zsíros-bödönhöz...
Mindehhez képest meglepően gondos lett a --felvásárlás/elnémítást követő ??? --"takarítás" utánuk... :oops:


.
 
Láttam én is de még mindig emésztem.. Ezért se posztoltam, mert ez most vagy működő forradalmi újítás, vagy nagyon félre mennek. (A második fokozatról van szó)

Speciel nem egy klasszikus aerospike az tuti.
Az animáción jól néz ki
IMG-20230208-171810.jpg

De épp spike nincs csak egy dóm, és a fúvókák se arra irányúlnak, de ha ez aerospike, hát legyen..
IMG-20230206-212247.jpg

A Hidrogén alkalmazás is kissé fura, persze megindokolja a srác, és nyilván jó is egy expander ciklusú végfokozathoz, de ott pont az a lényeg hogy a gáz tágulása vagyis a H2 elforrása során keletkező nyomás hajtja a pumpát, amit ebben az esetben nem egy hanem 10fúvókát kell ellásson, és mivel nincs vektorálás, a kormányzás a fúvókák keresztül leadott teljesítménnyel lehetséges csak. +mindezt vertikális landoláskor, az ahhoz szükséges gyors reagalást, hogy fogják megoldani...
IMG-20230208-171528.jpg

Szóval kissé szkeptikus vagyok a koncepciót illetően. Felfelé működhet, de, hogy ezzel le is akarnak szállni...
De hajrá, izgalmasnak igérkezik.
Én is láttam , de nem értettem.
 
@hayate

Itt a teszt heat shild a padon..
Egy sima dóm, mivel nincs klasszikus hajtómű fal ez látja el az expander ciklus hőcserélő részét egyúttal így hűtve a szerkezet alját.
IMG-20230208-190042.jpg

A videóban látott 2 lyuk a tankon az a betáp a hajtóműhöz De előtte le kell menjen a folyékony H2 a pajzshoz.

Itt látható a rendszer ami ugye nem középen helyezkedik el.
Egy nagy csonk jön le egyenest tehát ez lehet az O2.
Jobbra fent látszik a H2 pumpa a csőrengeteg között.. ha jól megnézed, az is látszik, hogy a H2 része nem deres, mert ott már gázzal táplálják, ellenben a kriogén O2 részévél szemben.
A cucc geometriai közepén látszik az elosztó szerkezet.
IMG-20230208-191414.jpg


Nincs turbine exhaust, pláne nem középen.
Itt látható lassítva a gyújtás is. A zöld láng TAB-ra utal.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
.

Erről a most divatos helybe-leszállós megoldásokról nekem egy szinte nyomok nélkül "elvitte a cica"/ismeretlenség-homályába-veszett 10-20+ évvel ezelőtti megoldás jut eszembe, ahol a leszállás/fékezés feladat jelentős részét forgószárnyas/auto-rotációs megoldással képzelték el.

Szerintem ezzel részben kiváltva ezt a fázist sokkal kevesebb teljesítményre/bonyolultságra/üzemanyag-súlyra van szükség, de ilyen hibrid/vegyes rendszernél ugyebár két technikai megoldás hibamentes működését kell garantálni az üzemmódok biztonságos váltásával együtt.

Nekem --általános és nem szakterületbeli tudással-- egy ejtőernyős/egyebek fékezések után jobbnak tűnik a sűrű légkörben ez a vegyes megoldás, mint a végén a jelenleg divatos megoldás egyedül.

Sajna tévedhetek is, csak a koncepció szinten tudom --kb.-- megbecsülni a dolgot.

U.I.: A "nyoma-veszett/elvitte-a-cica" megoldásnál egyfokozatú rakétákkal ugráltak volna kontinensek között sietős milliárdos utasokkal/sürgős csonmagokkal! ... + természetesen a nem nyilvános katonai feladatokra "sejtetve" a nagy-kupac-pénz reményében!

Sejtésem szerint vmi kívülállók lehettek az amcsi katonai-ipari komplexumon kívül, ezért nem is kaptak esélyt a zsíros-bödönhöz...
Mindehhez képest meglepően gondos lett a --felvásárlás/elnémítást követő ??? --"takarítás" utánuk... :oops:


.
Nem is hiszed mennyire beletrafáltál a Roton említèsevel a dologba!
Na nem a forgószárnyas megoldás okán, hanem, hogy pont az a brigád is hasonló Aerospike hajtóműben gondolkozott.
Igaz nagyobb méretben a SSTO-hoz vagy 96 fúvókával, víz hűtésű pajzs, Kerozinnal, de fundamentálisan ugyanaz a hajtómű elképzelés...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Aztán az eredetileg aerospike-ot dobták 99-ben, hogy áttérjenek a NASA fejlesztett Fastrac nevű motorjára, amelyből egyébként a SpaceX Merlin 1A származtatható.

Remélhetőleg a Stoke Space nem jut a Roton sorsára...
 
Úgy tűnik Új hulláma van az aerospike koncepciónak...

Ezúttal az Oroszoktól jött a hír, hogy újra nekiállnak a már egyszer elkezdett de félretett CORONA SSTO projektnek, amit, hogy-hogynem egy igazi nagy aerospike hajtómű müködtetne.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A ZOroszoktól lévén szó, érdemes ezt persze helyén kezelni, hiszen ők mindent is fejlesztenek egyszerre.. :)
A 2016-os koncepció;
IMG-20230210-163042.jpg

Akit bővebben érdekelne a projekt, van egy korábbi orosz cikk róla;
 
Úgy tűnik Új hulláma van az aerospike koncepciónak...

Ezúttal az Oroszoktól jött a hír, hogy újra nekiállnak a már egyszer elkezdett de félretett CORONA SSTO projektnek, amit, hogy-hogynem egy igazi nagy aerospike hajtómű müködtetne.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A ZOroszoktól lévén szó, érdemes ezt persze helyén kezelni, hiszen ők mindent is fejlesztenek egyszerre.. :)
A 2016-os koncepció;
IMG-20230210-163042.jpg

Akit bővebben érdekelne a projekt, van egy korábbi orosz cikk róla;
Lassan már azt se hisze el nekik, amit már megcsináltak.
 
Újabb fejezet az Oroszok ISS-en állomásozó űrhajóinak kálváriájában;
IMG-20230211-171439.jpg

A Roscosmos hivatalos közleménye (röviden): A Repülés Irányitó Központ a telemetria adatok alpaján nyomásvesztèst észlelt a Progress MS-21-ben. A hajó nyílását lezárták.
A nyomáscsökkentésének okait vizsgálják.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az ISS fedélzetén a hőmérséklet és a nyomás normális, a legénység élete és egészsége nincs veszélyben, közérzetük jó.
Ez az incidens nem érinti a "Progress MS-22" teherhajó dokkolását, és nem befolyásolja az állomás jövőbeli repülési programját.
 
Újabb fejezet az Oroszok ISS-en állomásozó űrhajóinak kálváriájában;
IMG-20230211-171439.jpg

A Roscosmos hivatalos közleménye (röviden): A Repülés Irányitó Központ a telemetria adatok alpaján nyomásvesztèst észlelt a Progress MS-21-ben. A hajó nyílását lezárták.
A nyomáscsökkentésének okait vizsgálják.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az ISS fedélzetén a hőmérséklet és a nyomás normális, a legénység élete és egészsége nincs veszélyben, közérzetük jó.
Ez az incidens nem érinti a "Progress MS-22" teherhajó dokkolását, és nem befolyásolja az állomás jövőbeli repülési programját.
Most melyik amerikai asztronautát vádolják fúrással? Azért remélem elpukkanni nem fog az ISS-hez kapcsolódva.
 
Most melyik amerikai asztronautát vádolják fúrással? Azért remélem elpukkanni nem fog az ISS-hez kapcsolódva.
Nem.

Ez Rogozin bosszúja! Még távozása előtt megfúrta az akkor épülő Progresst... :)

Friss;
Strugovets: A #ProgressMS21 szervizmodul hőszabályozó rendszerében a nyomás nulla. Az összes hűtőközeg kifolyt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gafzhu
Nem.

Ez Rogozin bosszúja! Még távozása előtt megfúrta az akkor épülő Progresst... :)

Friss;
Strugovets: A #ProgressMS21 szervizmodul hőszabályozó rendszerében a nyomás nulla. Az összes hűtőközeg kifolyt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez nem a pár hete űrsétán észlelt mikro-meteor becsapódása miatt van?

Akkor folyt vmi egy külső radiátorból. Mintha akkor is hűtőrendszert mondtak volna.
Szerintem csak "duplázták" a korábbi gond közlését.
... vagy nem. Esetleg megint vmi politikai "kavarás"?

.

.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Ez nem a pár hete űrsétán észlelt mikro-meteor becsapódása miatt van?

Akkor folyt vmi egy külső radiátorból. Mintha akkor is hűtőrendszert mondtak volna.
Szerintem csak "duplázták" a korábbi gond közlését.
... vagy nem. Esetleg megint vmi politikai "kavarás"?

.

.
Na, azért ennyire nem hülyék az Oroszok, hogy összekeverjek a Szojuz MS-22 emberes űrhajót a Progress 82 teherhajóval.

Aktuálisan így néz ki az ISS, az új Progress 83 épp bedokkolt;
iss-02-11-23.jpg
 
Most akkor két űrhajón kétszer ugyanaz a hiba?
Igen itt két hajóról van szó!
A decemberben meghibásodott legénységi Szojuz MS-22
És a most jelentett Progress-82 teherhajó.

A Szójúz esetében mikro-meteorra fogták a hibát, de azóta sincs optikai bizonyíték rá.
Ez a mostani eset pedig még kivizsgálás alatt, de mindenképpén gyanús.

A legutóbbi hivatalos tájékoztatásban Szergej Krikalev már említi a rendszer szintű hiba lehetőségét is;