Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Roszkoszmosz sajtóközlemény Szojuz MS22 kapcsán;

Megvizsgáltak a szivárgas helyet, és az előzetes èrtékelések alapján a külső hűtökörön keletkezett 0.8mm lyukat valószínűleg egy mikro-meteor okozhatta.
Az űrhajón a hőmérséklet stabilizálódott 30°-on a kapszulában 40°-on a szervíz modulban.
Több rendszer ellenőrzést hajtották végre és a hajtóműveket is tesztelték, minden előírás szerint működik, így a sérülés nem terjed ki másra.
Két munkacsoport is dolgozik az ügyön, amivel kapcsolatban végleges döntést december 27-re ígérnek.
Két szenárió közül választanak, ha biztonságosnak ítélik az űrhajót, akkor azzal tér vissza a legénység,
Ha kétségek merülnek fel a Szojuz-MS22 biztonságával kapcsolatban, akkor lecserélik Szojuz MS-23-ra, amely február 19-re elkészül, és autómata módban indítják az űrállomáshoz.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Igen, mert az egyenlítő van berajzolva, nem a földtengely.
Pálya dőlésszöget is az egyenlítő síkon számítunk, ahogy szinte mindent a "vízszinthez" viszonyítunk.

Na mi van hát MUSKÁTLIVAL a teslája leereszt az ürrepcsilye nem repked meglettek a HUMBUKBÓL a milliárdok és már nem is lényegesek ?
Csak addig kellettek a nagy szavak amég a milliárdok be nem folytak nagy igéretekkel behúzva a fél világot :D
Na most az, hogy mi zajlik a Twitternél, vagy a Teslával nem erre a topikra tartozik. Ami pedig releváns, nos ki kell, hogy ábrándítsalak, mert;
Épp most jelentette be a Starlink, hogy elérte az 1millió előfizetőt!
Épp most volt 3 sikeres F9 indítás 36 órán belül. Ezzel csak idén már vagy 60 sikeres F9 indításnál járnak!
Ami pedig a Csillaghajót illeti, tesztelgetik. Még idén akartak indulni vele, de egy statikus teszten megrongálódott a pad így csúsznak.
Egyenlőre nem látom okát a nagy kárörömre...
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 288
113
Pálya dőlésszöget is az egyenlítő síkon számítunk, ahogy szinte mindent a "vízszinthez" viszonyítunk.


Na most az, hogy mi zajlik a Twitternél, vagy a Teslával nem erre a topikra tartozik. Ami pedig releváns, nos ki kell, hogy ábrándítsalak, mert;
Épp most jelentette be a Starlink, hogy elérte az 1millió előfizetőt!
Épp most volt 3 sikeres F9 indítás 36 órán belül. Ezzel csak idén már vagy 60 sikeres F9 indításnál járnak!
Ami pedig a Csillaghajót illeti, tesztelgetik. Még idén akartak indulni vele, de egy statikus teszten megrongálódott a pad így csúsznak.
Egyenlőre nem látom okát a nagy kárörömre...
pedig már a holdra kellene mennie...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
pedig már a holdra kellene mennie...
Nem! Eredetileg egy Falcon Heavy-vel indított Dragon XL tett volna egy kanyart, csak azt dobták.
De mindegy is. Én speciel nem tudok világviszonylatban egy komolyabb futó hordozórakéta projektről ami ne csúszna. Japánok H2, Ariane6, Vulcan, New Glenn, SLS/Artemis stb. hogy az Oroszokat ne is említsük.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 677
10 543
113
Na mi van hát MUSKÁTLIVAL a teslája leereszt az ürrepcsilye nem repked meglettek a HUMBUKBÓL a milliárdok és már nem is lényegesek ?
Csak addig kellettek a nagy szavak amég a milliárdok be nem folytak nagy igéretekkel behúzva a fél világot :D
És most cseszett el 45 milliárdot a Twitterre, ami9 a NASA >2 éves költségvetése, kijött volna belőle az SLS is 2x.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 315
20 251
113
És most cseszett el 45 milliárdot a Twitterre, ami9 a NASA >2 éves költségvetése, kijött volna belőle az SLS is 2x.
A saját pénzét szerintem úgy költi, ahogy akarja. Szerintem jobb helyen van ott az a pénz. Egy közszolgáltatást revitalizál, és pénzt fial majd valószínűleg, ahelyett, hogy gyakorlatilag egy drága showt csinálna, kb. mint egy tüzijáték, csak autistáknak.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 677
10 543
113
A saját pénzét szerintem úgy költi, ahogy akarja. Szerintem jobb helyen van ott az a pénz. Egy közszolgáltatást revitalizál, és pénzt fial majd valószínűleg, ahelyett, hogy gyakorlatilag egy drága showt csinálna, kb. mint egy tüzijáték, csak autistáknak.
Lássuk azt a revitalizálást. Bár nekem a közösségi média valahogy nem lett az élet része... 2xSLS kifejlesztési pénz... na mindegy, "öreg" vagyok.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 467
16 054
113
Nemsokára indul az Ariane 5 rakéta, ezúttal három műholdal;

A rakéta 1.5m magasabb a megszokotól, hogy el férjen a fedélzetén az Eumetsat meteorológiai műholdja és két Intelsat Galaxy 35 es 36 műhold.
MTG-I1_rolling_out_to_launch_pad_article.jpg


Az MTGI1 az első a hat egységből álló meteorológiai flottából, spéci Föld figyelő detektorokkal, köztük villamlásfigyelővel;

IMG-20220907-172342.jpg


MTG-I1-Solar-panels-deployment-1100.jpg
Remek összefoglaló videó a legutóbbi Ariane 5 Eumetsat küldetés előkeszítesi munkálatokról, és pazar közeli lassitott felvételen maga a start;



A ma indított két új PléiadesNeo műholdat szállító Vega-C viszont kudarcal zárult.
Az indítás ugyan sikeres volt, de a hivatalos sajtóközlemény szerint a rakétánál körülbelül 2 perc 27 másodperccel a felszállás után anomália lepett fel a Zefiro 40 motor indítása közeledtével.
„A Vega első fokozatának számító P120C égése soran nyomás csökkenés regisztráltak a Zefiro 40-en, amely a Vega második fokozata” – mondta Stéphane Israël, az Arianespace vezérigazgatója. „És a nyomás esés követően pálya eltérését észleltük. Sajnos kijelenthető, hogy a küldetés elveszett.”
20221220z40stacking-678x452.jpg

A Zefiro 40 második fokozata hasonlóan a Vega C többi szilárd tüzelőanyaggal működő gyorsítófokozatához a rakéta fővállalkozója, az olasz Avio repülőgépgyártó cég gyártja. A második fokozatú motort úgy tervezték, hogy a 36 tonna szilárd hajtóanyagot körülbelül 90 másodperc alatt elégesse.
z40stacking-vv21.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Remek összefoglaló videó a legutóbbi Ariane 5 Eumetsat küldetés előkeszítesi munkálatokról, és pazar közeli lassitott felvételen maga a start;



A ma indított két új PléiadesNeo műholdat szállító Vega-C viszont kudarcal zárult.
Az indítás ugyan sikeres volt, de a hivatalos sajtóközlemény szerint a rakétánál körülbelül 2 perc 27 másodperccel a felszállás után anomália lepett fel a Zefiro 40 motor indítása közeledtével.
„A Vega első fokozatának számító P120C égése soran nyomás csökkenés regisztráltak a Zefiro 40-en, amely a Vega második fokozata” – mondta Stéphane Israël, az Arianespace vezérigazgatója. „És a nyomás esés követően pálya eltérését észleltük. Sajnos kijelenthető, hogy a küldetés elveszett.”
20221220z40stacking-678x452.jpg

A Zefiro 40 második fokozata hasonlóan a Vega C többi szilárd tüzelőanyaggal működő gyorsítófokozatához a rakéta fővállalkozója, az olasz Avio repülőgépgyártó cég gyártja. A második fokozatú motort úgy tervezték, hogy a 36 tonna szilárd hajtóanyagot körülbelül 90 másodperc alatt elégesse.
z40stacking-vv21.jpg
Jó az a tükör az oldalán. Ajándék az UFÓknak.
 
  • Vicces
Reactions: BJani

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
867
2 523
93

Demising a Solar Array Drive Mechanism​


Simulating the burn-up during atmospheric reentry of one of the bulkiest items aboard a typical satellite using a plasma wind tunnel. This Solar Array Drive Mechanism (SADM) has the essential task of keeping a satellite’s solar wings trained on the Sun, maintaining mission operations.
But its bulky nature presents a problem in terms of space debris guidelines. When a spacecraft reenters on an uncontrolled basis, the spacecraft operator has to prove that the on-ground casualty risk posed by its satellite is lower than 1 in 10 000.
So last year SADM manufacturer Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) started an investigation supported by ESA, Hyperschall Technologie Göttingen GmbH (HTG) and the German Aerospace Center (DLR) to demonstrate the ‘demisability’ of one of its satellite products.
They began by modelling such a reentry using ESA’s dedicated SCARAB (Spacecraft Atmospheric Reentry and Aerothermal Break-up) software and comparable resources, tweaking the SADM by switching one screw to lower-melting-point alumimium to promote an earlier, higher-altitude breakup. Then their software model was compared to observed reality, by melting an actual SADM model inside DLR’s LK3 plasma wind tunnel in Cologne.
Arc-heated gas in the test chamber reaching speeds of several kilometres per second, reproducing reentry conditions.
Following assessment of the results, HTG went on to build a model of the SADM using ESA’s DRAMA (Debris Risk Assessment and Mitigation Analysis) software tool, which will be available to other DRAMA users in the future.
As part of a larger effort called Managing the end of life of satellites, ESA is developing technologies and techniques to ensure future low-orbiting satellites are designed according to the concept of ‘D4D’ – Design for Demise.
 
  • Hűha
Reactions: BJani

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 984
13 920
113
Alekszandr Lukasenko fehérorosz elnök meglátogatta a Jurij Gagarinról elnevezett Űrhajós Kiképző Központot, Csillagvárosban. A látogatása végén megismerkedett a 6 fehérorosz űrhajósjelölttel, csoportkép is készült velük. Nem akarom lelőni a poént, nézzétek végig a videót :)

Úgy látszik nem elég jó az arcmemóriám.

Segítesz?


.