Űrkutatás

Buzz Aldrin a Szőke Mérnök Nénivel:
C7o5h6gVwAAW2Kg.jpg
 
Kis történelem, jó a videk és a zene.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Finel two Exomars lnading site chosen
ExoMars_rover_node_full_image_2.jpg


http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/ExoMars/Final_two_ExoMars_landing_sites_chosen

Ha ez a ki alakítása lesz a rovernek, akkor nagyon érdekes kerekei lesznek valószínűleg ezzel már nem ássa el magát.
Az ESA helyében már annak is örülnék, ha ez nem fúródna bele a bolygóba. Annyi blama után jó lenne végre rendesen is leszállni a Marson.

Más: holnap magyar idő szerint éjfélkor indul az első újrahasznosított Falcon 9 küldetés: a SES10 műholdat állítják pályára. "
Static fire test complete. Targeting Thursday, March 30 for Falcon 9 launch of SES-10."
C78cX8VV4AATMGj.jpg:small
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed
Egy 2010-es archív videó a Space-X gyárlátogatásból Muskkal.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ekkoriban még nagyon az elején jártak a sikeres repüléseknek (ebben az évben jutnak el először az ISS-re), viszont már felpörgött a gyártás. De még van Falcon 1 is a soron :D A teljes mérnöki-sales részleg befért egy nyílt irodában, a sarokban Musk kuckójával. A gyártás esetében itt is szép gépparkot sikerült összehozni, ki is emeli, hogy lehetőség szerint csak nyersanyagot vesznek. Meglepően kicsi egy Merlin-hajtómű (2 Elon magasságú).
Ez pedig a texasi teszt létesítményről készített professzionálisabb videó, sok-sok lánggal és körbeforduló kamerával:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
És a végére egy mostani elmélkedés arról, hogy a következő években egy új Hold-verseny szemtanúi lehetünk szerencsés esetben.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
És sikerült! Az újrahasznosított F9 első fokozat ismét felviette a rakományt, majd leszállt a drónhajóra. 15 év fejlesztés kellett hozzá.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
...meg a Szőke Mérnöknéni...
 
És a SpaceX megcsinálta!!! :) A SES-10 rendben elstartolt, majd az első fokozat leszállt a drónhajóra. A közvetítés alatt hatalmas hangulat volt :)
Elon Musk is bejelentkezett pár perccel a landolás után és tartott egy rövid beszédet arról, hogy milyen hatalmas eredmény ez, és 15 évet dolgoztak érte.

tlrqkt5i9u1moo5t2v3t.png
 
Hihetetlen teljesitmeny, irtozatos elonyre tettek ezzel szert az osszes konkurensukkel szemben. Letaroljak a piacot.
 
Musk azóta bejelentette, hogy a következő cél a 24 órán belüli újrahasznosítás. Bárkás leszállás esetében ez nehéz lenne, csak a szárazföldinél működik, viszont az elég komoly korlátozást jelent a pályák szempontjából. Illetve kérdés, hogy sikerül-e ilyen könnyen indító ablakot kapni az államtól (légtér lezárása, Range radaros követése, stb...).
Minden esetre egy mértékadó komment ennek nyomán twitterről:
"Confetti, Champaign, Cheering. Tweet comes. Everything stops. Someone: "Fuck! Seriously? Guys, back to work, we have 23 hours ... "
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and Luthero
A holdutazás óta nem volt ekkora előrelépés.
Én azt gondolom hogy a holdutazás után a MIR és az ISS volt két hatalmas előrelépés, annak a megteremtésével hogy folyamatosan ember legyen a világűrben. Ez is jelentős, csak még bizonyítani kell azt, hogy valóban 90+% ban megbízhatóak lesznek az újrafelhasznált Falcon-9 ek. Eddig szép, csak maradjon is így, én azért nem vagyok hurráoptimista MÉG, mert az űrrepülő (STS) rendszer is nagyon szépen indult, aztán mi lett belőle...
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt and fip7
Én azt gondolom hogy a holdutazás után a MIR és az ISS volt két hatalmas előrelépés, annak a megteremtésével hogy folyamatosan ember legyen a világűrben. Ez is jelentős, csak még bizonyítani kell azt, hogy valóban 90+% ban megbízhatóak lesznek az újrafelhasznált Falcon-9 ek. Eddig szép, csak maradjon is így, én azért nem vagyok hurráoptimista MÉG, mert az űrrepülő (STS) rendszer is nagyon szépen indult, aztán mi lett belőle...
Közel nem indult ilyen szépen. A legjobb évben is valami 7 STS út volt fel és az sem az első indítás után ennyivel. Az STS-hez képest ez eddig szinte egy fáklyásmenet. Igen, dőlt fel rakéta, de senki nem halt meg és tarhatóak a műszaki paraméterek. Az STS rendszer közelében nem volt soha a havi indításnak. Még a legjobb évben sem. A költségei meg messze a számított felett voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Közel nem indult ilyen szépen. A legjobb évben is valami 7 STS út volt fel és az sem az első indítás után ennyivel. Az STS-hez képest ez eddig szinte egy fáklyásmenet. Igen, dőlt fel rakéta, de senki nem halt meg és tarhatóak a műszaki paraméterek. Az STS rendszer közelében nem volt soha a havi indításnak. Még a legjobb évben sem. A költségei meg messze a számított felett voltak.
Nem is ugyan az a kategória volt a két rendszer hasznos tömegben. A SpaceX költséghatékonyságának a kulcsa pedig pont az lesz, hogy ha majd MINDIG megbízhatóan tudják újrahasznosítani az I. fokozatot. Eddig ahogy mondam, jól haladnak, de azért én még nem innék előre a maci bőrére. Idővel nehogy kiderüljön, hogy nem jó ötlet feltétlenül az újrahasznosítás. Szurkolok nekik, csak picit még óvatos vagyok.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and 2ndt
Én annyira nem vagyok ennek a megoldásnak a rajongója. Tulajdonképpen felvisznek egy halom üzemanyagot ahoz, hogy lehozzák a rakétát és ehez mégtöbb üzemanyag kell a felszálláshoz. Fasza meg ekónak tűnik, mint Musk napelemparkja, de nem vagyok meggyőződve, hogy egy olcsóra tervezett egyszer használatos nem lenne jobb megoldás.
 
Én annyira nem vagyok ennek a megoldásnak a rajongója. Tulajdonképpen felvisznek egy halom üzemanyagot ahoz, hogy lehozzák a rakétát és ehez mégtöbb üzemanyag kell a felszálláshoz. Fasza meg ekónak tűnik, mint Musk napelemparkja, de nem vagyok meggyőződve, hogy egy olcsóra tervezett egyszer használatos nem lenne jobb megoldás.
Forradalmi megoldás, jövőbe mutató, ha hozza azt a megbízhatósági szintet amit a Szojuz, akkor egyértelmű előrelépés lesz, mert igazából ez még olcsóbb pont azért, hogy többször lehet a rakéta fokozatot felhasználni, szinte "csak" az üzemanyagot kell feltölteni megint, nem semmisülnek meg a rakéta hajtóművek, és a test, üzemanyagtartályok etc. Ezzel csak az a gond, hogy ahhoz hogy költséghatékony legyen, valóban az kell hogy használat után szinte semmit ne kelljen költeni a fokozat felújítására, ne kelljen nagyon szétszedni, anyagfáradt részeket cserélni etc, viszont a rakétakilövés azért elég stresszes mutatvány. A fő veszélyt én abban érzem, hogy ha a költséghatékonyság/termelékenység felé megy el a jövő koncepciója, ott bizony benne lehet a gyakori bumm. Balázs írta hogy egy csak azért mert egy eldőlt a visszaérkezésnél, ez még nem nagy dolog, én azért ezt kicsit bagatellizálásnak érzem, mert ha jól tudom, egy meg felrobbant utána üzemanyag töltés közben, úgy hogy ment vele a kilövő állás egy része is a lecsóba.

Nagyon ígéretes konstrukció, jó lenne ha valóban összejönne, mert Musk mer jelenleg a legnagyobbat álmodni, csak picit szkeptikus vagyok vele kapcsolatban, mert ez nem lesz azért olyan könnyű a valóságban esélyesen, mint ahogy a SpaceX reklámvideókban mutatják, attól félek.
 
Ahoz, hogy neked 2x 5x 10x használható alkatrészeid legyenek, amik ráadásul nem csak egy felszállást hanem a leszállást is ki kell bírják, nagyon nem azt a minőséget és anyagvastagságot meg tömeget kell beépítsd, mint abba ami felmegy, aztán lehull.