Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
Persze forradalmi megoldás, mert más mint ahogy eddig csinálták, a leszállást kibírta, de most kb kibelezik az egészet és mindenből újat kap az újrahasznosított rakéta.
 
M

molnibalage

Guest
Forradalmi megoldás, jövőbe mutató, ha hozza azt a megbízhatósági szintet amit a Szojuz, akkor egyértelmű előrelépés lesz, mert igazából ez még olcsóbb pont azért, hogy többször lehet a rakéta fokozatot felhasználni, szinte "csak" az üzemanyagot kell feltölteni megint, nem semmisülnek meg a rakéta hajtóművek, és a test, üzemanyagtartályok etc. Ezzel csak az a gond, hogy ahhoz hogy költséghatékony legyen, valóban az kell hogy használat után szinte semmit ne kelljen költeni a fokozat felújítására, ne kelljen nagyon szétszedni, anyagfáradt részeket cserélni etc, viszont a rakétakilövés azért elég stresszes mutatvány. A fő veszélyt én abban érzem, hogy ha a költséghatékonyság/termelékenység felé megy el a jövő koncepciója, ott bizony benne lehet a gyakori bumm. Balázs írta hogy egy csak azért mert egy eldőlt a visszaérkezésnél, ez még nem nagy dolog, én azért ezt kicsit bagatellizálásnak érzem, mert ha jól tudom, egy meg felrobbant utána üzemanyag töltés közben, úgy hogy ment vele a kilövő állás egy része is a lecsóba.

Nagyon ígéretes konstrukció, jó lenne ha valóban összejönne, mert Musk mer jelenleg a legnagyobbat álmodni, csak picit szkeptikus vagyok vele kapcsolatban, mert ez nem lesz azért olyan könnyű a valóságban esélyesen, mint ahogy a SpaceX reklámvideókban mutatják, attól félek.
A töltéses eset nem a rakéta hibája volt...
 
M

molnibalage

Guest
Én annyira nem vagyok ennek a megoldásnak a rajongója. Tulajdonképpen felvisznek egy halom üzemanyagot ahoz, hogy lehozzák a rakétát és ehez mégtöbb üzemanyag kell a felszálláshoz. Fasza meg ekónak tűnik, mint Musk napelemparkja, de nem vagyok meggyőződve, hogy egy olcsóra tervezett egyszer használatos nem lenne jobb megoldás.
Az üzemanyag ára kerekítési hiba egy fellövés költségében...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
Az üzemanyag ára kerekítési hiba egy fellövés költségében...
Ez igaz, csak a hasznos feljuttatható teher rovására megy minden kg olyan üzemanyag, ami a visszatéréshez kell/ és erra a célra azért ráhagyással számolnak, s ez nem kis súly. A feljuttatható teher kg-ját viszont aranyárban mérik. Ettől függetlenül mivel az épségben maradt első fokozat megéri, ez még költséghatékony természetesen, HA MEGBÍZHATÓAN működik majd legalább 90%+ ban.
A töltéses eset nem a rakéta hibája volt...
Na ez érdekes, én azt olvastam hogy az egyik tartály hibája volt, még nem láttam olyat ahol azt állították volna, hogy valamilyen emberi mulasztás lett volna mögötte.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ez igaz, csak a hasznos feljuttatható teher rovására megy minden kg olyan üzemanyag, ami a visszatéréshez kell/ és erra a célra azért ráhagyással számolnak, s ez nem kis súly. A feljuttatható teher kg-ját viszont aranyárban mérik. Ettől függetlenül mivel az épségben maradt első fokozat megéri, ez még költséghatékony természetesen, HA MEGBÍZHATÓAN működik majd legalább 90%+ ban.

Na ez érdekes, én azt olvastam hogy az egyik tartály hibája volt, még nem láttam olyat ahol azt állították volna, hogy valamilyen emberi mulasztás lett volna mögötte.
Molni gondolom arra utalt, hogy ott a 2. fokozat durrant, itt meg az 1. fokozat jött vissza. A megbízhatóságot majd meglátjuk - eddig összesen 2 küldetést veszítettek 2010 óta, és 27-et teljesítettek (csak az elmúlt hónapban kettőt, ami ebben az iparagban sok). Ez elég jó eredmény. Az Orbital-ATK Cygnus teherűrhajója már lassan 2 hete vesztegel az Atlas V hidraulikus hibája miatt (pedig az is sokat járatott platform).
Bummok persze lesznek, ez olyan mintha Frma 1ben azt várnánk, hogy ne legyen baleset. Aminek itt most örülünk, az az, hogy nem ég el a 10 emeletes ház méretű első fokozat a fellövés első 6 perce után a rákba. Ha majd lesz több újrás platform is, akkor van értelme az összehasonlításnak (pl. Bleu Origin megszüli a New Sheppardöt), addig ez ilyen "az én apukám ennél nagyobbat szokott böffenteni" versengés (amit a BO-es Jeff Bezos is előszeretettel űz). A rajzasztal bármit elbír, de 2017-ben végre elmondhatjuk, hogy van ilyen izé, ami repül. 50 év múla lehet, hogy olyan röhelyesen néz ki mint az első repülők, meg a gőzmozdonyok, de azert Musk nem egy Zephran Cohrane, hogy rátenyereljen a nagy piros gombra és egyből 2-es görbületre kapcsoljon (az a jövő évi üzleti terv).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Luthero

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
Ez igaz, csak a hasznos feljuttatható teher rovására megy minden kg olyan üzemanyag, ami a visszatéréshez kell/ és erra a célra azért ráhagyással számolnak, s ez nem kis súly. A feljuttatható teher kg-ját viszont aranyárban mérik. Ettől függetlenül mivel az épségben maradt első fokozat megéri, ez még költséghatékony természetesen, HA MEGBÍZHATÓAN működik majd legalább 90%+ ban.

Na ez érdekes, én azt olvastam hogy az egyik tartály hibája volt, még nem láttam olyat ahol azt állították volna, hogy valamilyen emberi mulasztás lett volna mögötte.
Mint minden szolgáltatásnál a legfontosabb a kiszolgálandó személy/cég. Saját passióból nem kockáztatják a hasznos terhet.
Egyszóval ha belefér a kockázatba hazaviszik a rakétát, ha veszélyezteti a plusz tömeg a GTO pálya elérését szívfájdalom nélkül vágják bele a Falcon-t az Atlanti-Óceánba.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
Molni gondolom arra utalt, hogy ott a 2. fokozat durrant, itt meg az 1. fokozat jött vissza. A megbízhatóságot majd meglátjuk - eddig összesen 2 küldetést veszítettek 2010 óta, és 27-et teljesítettek (csak az elmúlt hónapban kettőt, ami ebben az iparagban sok). Ez elég jó eredmény. Az Orbital-ATK Cygnus teherűrhajója már lassan 2 hete vesztegel az Atlas V hidraulikus hibája miatt (pedig az is sokat járatott platform).
Bummok persze lesznek, ez olyan mintha Frma 1ben azt várnánk, hogy ne legyen baleset. Aminek itt most örülünk, az az, hogy nem ég el a 10 emeletes ház méretű első fokozat a fellövés első 6 perce után a rákba. Ha majd lesz több újrás platform is, akkor van értelme az összehasonlításnak (pl. Bleu Origin megszüli a New Sheppardöt), addig ez ilyen "az én apukám ennél nagyobbat szokott böffenteni" versengés (amit a BO-es Jeff Bezos is előszeretettel űz). A rajzasztal bármit elbír, de 2017-ben végre elmondhatjuk, hogy van ilyen izé, ami repül. 50 év múla lehet, hogy olyan röhelyesen néz ki mint az első repülők, meg a gőzmozdonyok, de azert Musk nem egy Zephran Cohrane, hogy rátenyereljen a nagy piros gombra és egyből 2-es görbületre kapcsoljon (az a jövő évi üzleti terv).
Várj, eddig a SpaceX tényleg jól néz ki a számok tükrében, forradalmi az ötlet is ahogy visszahozzák - újrahasznosítják az első fokozatot. Viszont a 27 indítás közül eddig azért ha korrektek vagyunk, olyan hogy újrahasznosított 1 fokozat repült volna sikerrel, ha nem tévedek, 1 volt csak. Ez lesz a lényeg, mert az egész elgondolás üzleti sikere/életképessége ezen alapul, az eddig elkövetett 27 indítás akkor ér valamit, ha hosszú távon bebizonyosodik, hogy valóban legalább ilyen aránnyal sikerrel lehet az újrafelhasznált rakétákkal is dolgozni, nem csak kilőni őket és visszahozni. Valamint az idő fogja azt is eldönteni, hogy mennyit kell majd az indítások után rájuk költeni, és mennyi munkaórát rájuk fordítani az átvizsgálásnál. Ez lesz a kulcs. Szépen haladnak, de én még mindig azt mondom, hogy idővel illene örülni, nehogy kiderüljön, hogy elsőre felmegy szépen, leszáll szépen, aztán vagy felmegy másodszorra, vagy nem, illetve ha fel is megy n+1 re is, az közel annyiba fog kerülni mint ha újat lőnél minden alkalommal a szükséges átvizsgálás/javítás költsége miatt. Ezt csak az idő döntheti el, és bizony abban fog látszani egyértelműen, hogy rentábilisen mennyiért fogja vállalni a SpaceX a versenytársakhoz képest pl. az 1 kg teher LEO-ra való feljuttatását. Ha sokkal olcsóbban mint a többiek, NYERTEK, ha nem, akkor csilli villi ide oda, adtak a szarnak egy pofont...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
Mint minden szolgáltatásnál a legfontosabb a kiszolgálandó személy/cég. Saját passióból nem kockáztatják a hasznos terhet.
Egyszóval ha belefér a kockázatba hazaviszik a rakétát, ha veszélyezteti a plusz tömeg a GTO pálya elérését szívfájdalom nélkül vágják bele a Falcon-t az Atlanti-Óceánba.
Nyilván így van, csak akkor ha erre szükség lesz gyakran, nem tudják a jelenleg legfontosabb célt elérni: azt hogy olcsóbban tudják úgy feljuttatni a terhet mint a többi versenytárs, mert az övéké sem lesz újra felhasználható, az egész koncepicó a köré van tervezve, hogy nem kell odavágni a falcont sehova.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Várj, eddig a SpaceX tényleg jól néz ki a számok tükrében, forradalmi az ötlet is ahogy visszahozzák - újrahasznosítják az első fokozatot. Viszont a 27 indítás közül eddig azért ha korrektek vagyunk, olyan hogy újrahasznosított 1 fokozat repült volna sikerrel, ha nem tévedek, 1 volt csak. Ez lesz a lényeg, mert az egész elgondolás üzleti sikere/életképessége ezen alapul, az eddig elkövetett 27 indítás akkor ér valamit, ha hosszú távon bebizonyosodik, hogy valóban legalább ilyen aránnyal sikerrel lehet az újrafelhasznált rakétákkal is dolgozni, nem csak kilőni őket és visszahozni. Valamint az idő fogja azt is eldönteni, hogy mennyit kell majd az indítások után rájuk költeni, és mennyi munkaórát rájuk fordítani az átvizsgálásnál. Ez lesz a kulcs. Szépen haladnak, de én még mindig azt mondom, hogy idővel illene örülni, nehogy kiderüljön, hogy elsőre felmegy szépen, leszáll szépen, aztán vagy felmegy másodszorra, vagy nem, illetve ha fel is megy n+1 re is, az közel annyiba fog kerülni mint ha újat lőnél minden alkalommal a szükséges átvizsgálás/javítás költsége miatt. Ezt csak az idő döntheti el, és bizony abban fog látszani egyértelműen, hogy rentábilisen mennyiért fogja vállalni a SpaceX a versenytársakhoz képest pl. az 1 kg teher LEO-ra való feljuttatását. Ha sokkal olcsóbban mint a többiek, NYERTEK, ha nem, akkor csilli villi ide oda, adtak a szarnak egy pofont...
Eddig a "rapid reusability" állt a kommunikáció középpontjában, tehát az F9 elméletben úgy lett méretezve, hogy 10x indítható legyen (+ földi hajtóműtesztek indítás előtt). Amit tudunk az az, hogy egy visszahozott fokozatot fékpadon tudtak addig hajtani, hogy ezt kibírja (kb 2x10x6 perc, gondolom szakaszosan üzemeltetve). Ez van azóta a cég parkolójában kiállítva. Amit meg tudunk az az, hogy a 9 Merlin hajtóműből csak 1-3 dolgozik leszállás közben (1x visszetéréshez gyújtják be, egyszer meg a leszállás előtt) és ebből 2 leállhat a felszállás során anélkül, hogy baj lenne. Tartályok gondolom nem túl bonyolultak (asszem az 1. fokozatban nem héliummal tartják fenn a nyomást, hanem egy kisegítő turbinával), szóval vagy a hidraulika (ld. majd az összes leszállós robbanást) vagy a csövek vagy a szerkezet (max Q azért eheti rendesen) rottyanhat meg. Ebben az esetben gondolom max Q lehet a kritikus pont, ha ott nem látunk festői tűzgömböt, akkor max a leszállásnál (csak ott meg szeret akadni a kép :-( ). Viszont már változtattak, a hajtómű tesztet rakomány nélkül végzik XD XD
Én inkább annak örülnék, ha lenne még egy B és C cég egy konkurens és működő technológiával, mert különben lerabolják a piacot.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nyilván így van, csak akkor ha erre szükség lesz gyakran, nem tudják a jelenleg legfontosabb célt elérni: azt hogy olcsóbban tudják úgy feljuttatni a terhet mint a többi versenytárs, mert az övéké sem lesz újra felhasználható, az egész koncepicó a köré van tervezve, hogy nem kell odavágni a falcont sehova.
Felhívnám azért arra a figyelmet, hogy a SpaceX az elmúlt 7 évben az olcsóság illúziójával tett szert egy szép piacra (tegnap óta lett ténykeg csak az). A konkurenciához képest erősen alul árazta magát, mert tellett. De azt ne felejtsük el, hogy a fellövési piac alapvetően kicsi, tehát önmagában agresszív árazással is lehet sok pénzt keresni rajta kellően sok fellövéssel. Úgy meg főleg, hogy a gyártósor és a tudás ott van a cégnél (köszi NASA). Az eddig gentleman's agreementekkel teli piac könnyen átrendeződhet (amerikai piac ~60% kormányzati, európai piac ~30% korányzati megrendelés), ha bejön egy szereplő, aki olcsóért felviszi. Ne feledjük, hogy már kémműholdat is lőnek fel, illetve a United Launch Alliance is árat kellett csökkentsen, csak mert valaki teljes mellszélességgel berobbant az eddigi kényelmes kis monopol piacára azzal az igérettel, hogy "a jövőbeli újrahasznosítás miatt már most is olcsón adom". Nem lennék most az Ariane Space vezetőinek helyében.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
Felhívnám azért arra a figyelmet, hogy a SpaceX az elmúlt 7 évben az olcsóság illúziójával tett szert egy szép piacra (tegnap óta lett ténykeg csak az). A konkurenciához képest erősen alul árazta magát, mert tellett. De azt ne felejtsük el, hogy a fellövési piac alapvetően kicsi, tehát önmagában agresszív árazással is lehet sok pénzt keresni rajta kellően sok fellövéssel. Úgy meg főleg, hogy a gyártósor és a tudás ott van a cégnél (köszi NASA). Az eddig gentleman's agreementekkel teli piac könnyen átrendeződhet (amerikai piac ~60% kormányzati, európai piac ~30% korányzati megrendelés), ha bejön egy szereplő, aki olcsóért felviszi. Ne feledjük, hogy már kémműholdat is lőnek fel, illetve a United Launch Alliance is árat kellett csökkentsen, csak mert valaki teljes mellszélességgel berobbant az eddigi kényelmes kis monopol piacára azzal az igérettel, hogy "a jövőbeli újrahasznosítás miatt már most is olcsón adom". Nem lennék most az Ariane Space vezetőinek helyében.
Szerintem jó hogy vannak, törik az utat, az Ariane Space vezetői majd csinálnak hasonlót ha igazolódik ez a vonal. Nagy potenciál van benne, 10 év múlva kiderül hogy tényleg ennyivel olcsóbban tudják megbízhatóan nyújtani a szolgáltatásukat, vagy sem. Most én még azért nem vennék minden likvid tőkémből spacex részvényt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ami még érdekes lehet, az a mostani vállalkozó generáció várható élettartama.A cikkünknél jegyezte meg az anonim bíráló, hogy "szériavállalkozóknak különösen fontos a szerepük, mert az újabb és újabb cégek piacra vitele kapcsán szerzett tapasztalataik kiemelten járulnak hozzá az innovációt hordozó új vállalkozások sikeréhez."
Szóval kérdés, hogy hány év üzemideje lehet még Musknak, Bezosnak, Burt Rutannak aktív managerként (ami így 33 évesen a padlón feküdve elég furcsán hangzik pont tőlem)? A nagy 19. századi amerikai vasútépítők is elég sokáig dolgoztak, de azért 60 fölött már kevés az aktív CEO.
Innen nézve: Musk még 15 év (3x vált el), Jeff Bezos még 7 év (házas), Burt Rutan 73 éves (2 éve visszavonult), Paul Allen 64 éves,
Richar Branson 66 éves. Az F9 első újrafelhasználásához 15 év kellett nulláról indulás mellett. És ez csak LEO/GEO. Komolyabb rendszerek kiérleléséhez kell még egy évtized. Szóval kérdés, hogy a nagy víziókkal megáldott, ámde blues zenész korba lépő alapító atyák helyére mikor lépnek be a karriermanaggerek.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 854
10 957
113
A Roszkozmosz TV "kozmikus szerda" című heti ismeretterjesztő műsorának március 22-i adása. Azért linkeltem be, mert szó esik a Federacija űrhajó építéséről,rögtön az elején. Az oroszul egyáltalán nem beszélők számára leírnám miről volt szó a műsorban(nem lesz rövid). Federacija: most kezdték el összerakni az első példányt( eddig volt egy fix szimulátor, és egy földi tesztekhez épített prototípus),az űrhajó építése során sok kompozit anyagot és új típusú ötvözeteket használnak. Az első repülés 2021-ben várható. Ez után a Szojuz MS-04 személyzetének, konkrétan a parancsnokok felkészülésébe pillanthatunk bele. A fő személyzet parancsnoka Fjodor Jurcsihin, a tartaléké Szergej Rjazanszkij.A világ első űrhajósának, Jurij Gagarinnak a repülése óta fennálló rendszer miatt Rjazanszkij a Szojuz MSZ-05 fő személyzetének parancsnoka. A felkészülésnek része egy centrifugás vizsga, amelynek során kézi vezérléssel kell irányítaniuk az űrhajót a fellövéstől kezdve, megadott paramétereket tartva.Ezt mindketten sikeresen teljesítették.Szó esik az új Orlan MKSZ űrséta szkafanderekről. Ilyet fog használni Jurcsihin is. Ezután láthatunk pár felvételt a Szojuz MSZ-04 végső, vákuumkamrás tesztjéről. A Szojuz MSZ-04 startja idén április 20-án várható.Ezután a SpaceX és a NASA közös Red Dragon Mars terveiről láthatunk némi beszámolót. Ezt nem fejteném ki részletesen, mert egyrészt így is hosszú a szöveg, másrészt erről elérhető minden információ angolul is.Utána bemutatásra kerül a Vosztocsnij űrrepülőtér új, saját honlapja amit érdemes nézegetni, sok infó kerül fel a kozmodrómról és a körülötte felépült Ciolkovszkij városáról is.A bajkonuri űrrepülőtér is kapott saját honlapot,ez utóbbin az ottani űrhajózási múzeumot is megnézhetjük illetve "körbejárhatunk" Koroljov és Gagarin bajkonuri házában is! Utána két rövidhírt láthatunk, az egyikben beszámolnak arról, hogy az Angara rakétacsalád 5-7 év alatt teljesen leváltja a Proton rakétákat. Ezután a Dragon űrhajó 2,5 tonnányi teherszállítási műveletéről számol be a műsorvezető, és említést tesz a Cygnus következő missziójáról. Utána a március 20-ával eljött csillagászati tavaszról számolnak be( hosszabbodnak a nappalok, stb). Majd Oleg Kotov űrhajós kitüntetéséről tudósítanak. Oleg Kotov, Szimferopol városának díszpolgára lett. Kotov jelenlegi munkáját tekintve a CNIIMAS pilótás űrrepülési programjának vezetője.Ezt követően az 1977-ben jogerőre emeIkedett a világűr békés kutatásáról szóló megállapodásra és az ezt gyakorlatba ültető Interkozmosz programra tekinthetünk vissza. Ezek után a hét csillagászati fotóinak válogatása következik.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 033
113
Na, azért ezek a tartályok nem "sima" tartályok. Ezek rozsdamentes acélok, elektronsugárral hegesztve. Az általánosan használt minőség a 316L. A kulcs egy ilyen berendezésben, hogy homogén ausztenites legyen a szövetszerkezet. A tartály be van hengerítve.

Azt tudni kell, hogy egy anyag szövetszerkezete a mindenkori koncentráció, hőmérséklet és nyomás függvénye. Ha az anyagban bármely kis inhomogenítástól koncentráció-különbség lesz, akkor a remanens belső feszültségek (hengerítés, hegesztés), olyan állapotot hoznak létre, hogy azon a nagy nyomáson (50MPa belső feszültség anyagi részeken GPa nagyságrendűvé válik lokálisan) és hőmérsékleten megjelenik a martenzites szövetszerkezet, amely -20 fokon törik, mint a ropi és itt -196 fok még semmi...

Egy időben a SpaceX elég sok koponyát keresett a metallurgiai és a hegesztéstechnikai részre.

A CERN-nél ugyancsak elkövették ezeket a hibákat, pedig van összesen 4 (más anyagtípus esetén 5) technológiai lépés, amivel ezek elkerülhetőek. És itt tényleg filléres dolgokról (ok, maximum ezer dollár) van szó...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Beindult a piac: Orbital-ATK bejelentette a Next Generation Launch (NGL) rakétáját, ami szilárd hajtóanyagú rásegítéssel állít pályára egy valamilyen (nem részletezett) folyékony hajtóanyagú rakétát. A platform erősebbnek ígérkezik a mostani Antaresnél. Továbbá hajtóanyagát, avionikáját és szerkezeti elemeit tekintve megegyezik a cég Pegasus, Minotaur és Antares rakétáival, valamint rakéta elfogó rendszereivel. A fejlesztést a Légierő támogatja 2015 óta.
Wikipédia azt írja, hogy opcionálisan lehet köré tenni 6 szilárd gyorsító rakétát, továbbá az első és második fokozat is szilárd hajtóanyagú (az űrsiklóknál használt rokona), a 3. fokozat folyékony oxigént és hidrogént égető BE-3U (igen, a Blue Origin már bejáratott 5x le és felszálló rakétája - nincs részletezve, hogy ezt itt most tudja-e). Várhatóan 2020-tól repül.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Mondom én, mint a mérgezett egerek: mihelyt megírtam az előző hsz-t a twitteren szembejövő hírről, prüntyögött is a youtube, hogy a United Launch Alliance (Boeing-LM vegyes) bemutatja a Starliner kapszula + Atlas V 2018ös első indításáig hátralevő lépéseket:
röviden:
- össze kell szerelni a kapszulát
- a torony nagyjából készen van a mentő rendszerekkel együtt
- a tervezésbe bevonták a 4 asztronautájukat is, akik ezzel repülnek majd
- nagyon biztonságos
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 702
2 441
113
Mondom én, mint a mérgezett egerek: mihelyt megírtam az előző hsz-t a twitteren szembejövő hírről, prüntyögött is a youtube, hogy a United Launch Alliance (Boeing-LM vegyes) bemutatja a Starliner kapszula + Atlas V 2018ös első indításáig hátralevő lépéseket:
röviden:
- össze kell szerelni a kapszulát
- a torony nagyjából készen van a mentő rendszerekkel együtt
- a tervezésbe bevonták a 4 asztronautájukat is, akik ezzel repülnek majd
- nagyon biztonságos

Lesz itt verseny.:D Európának , Oroszországnak , kínanak nagyon felkell kötni az alsóneműt.
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
Buzz Aldrin repült egy kört a Thunderbirds-el a 39A indítóállás körül :)
Jól tartja magát :)

ba6.jpg
 
M

molnibalage

Guest