Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A töltéses eset nem a rakéta hibája volt...Forradalmi megoldás, jövőbe mutató, ha hozza azt a megbízhatósági szintet amit a Szojuz, akkor egyértelmű előrelépés lesz, mert igazából ez még olcsóbb pont azért, hogy többször lehet a rakéta fokozatot felhasználni, szinte "csak" az üzemanyagot kell feltölteni megint, nem semmisülnek meg a rakéta hajtóművek, és a test, üzemanyagtartályok etc. Ezzel csak az a gond, hogy ahhoz hogy költséghatékony legyen, valóban az kell hogy használat után szinte semmit ne kelljen költeni a fokozat felújítására, ne kelljen nagyon szétszedni, anyagfáradt részeket cserélni etc, viszont a rakétakilövés azért elég stresszes mutatvány. A fő veszélyt én abban érzem, hogy ha a költséghatékonyság/termelékenység felé megy el a jövő koncepciója, ott bizony benne lehet a gyakori bumm. Balázs írta hogy egy csak azért mert egy eldőlt a visszaérkezésnél, ez még nem nagy dolog, én azért ezt kicsit bagatellizálásnak érzem, mert ha jól tudom, egy meg felrobbant utána üzemanyag töltés közben, úgy hogy ment vele a kilövő állás egy része is a lecsóba.
Nagyon ígéretes konstrukció, jó lenne ha valóban összejönne, mert Musk mer jelenleg a legnagyobbat álmodni, csak picit szkeptikus vagyok vele kapcsolatban, mert ez nem lesz azért olyan könnyű a valóságban esélyesen, mint ahogy a SpaceX reklámvideókban mutatják, attól félek.
Az üzemanyag ára kerekítési hiba egy fellövés költségében...Én annyira nem vagyok ennek a megoldásnak a rajongója. Tulajdonképpen felvisznek egy halom üzemanyagot ahoz, hogy lehozzák a rakétát és ehez mégtöbb üzemanyag kell a felszálláshoz. Fasza meg ekónak tűnik, mint Musk napelemparkja, de nem vagyok meggyőződve, hogy egy olcsóra tervezett egyszer használatos nem lenne jobb megoldás.
Ez igaz, csak a hasznos feljuttatható teher rovására megy minden kg olyan üzemanyag, ami a visszatéréshez kell/ és erra a célra azért ráhagyással számolnak, s ez nem kis súly. A feljuttatható teher kg-ját viszont aranyárban mérik. Ettől függetlenül mivel az épségben maradt első fokozat megéri, ez még költséghatékony természetesen, HA MEGBÍZHATÓAN működik majd legalább 90%+ ban.Az üzemanyag ára kerekítési hiba egy fellövés költségében...
Na ez érdekes, én azt olvastam hogy az egyik tartály hibája volt, még nem láttam olyat ahol azt állították volna, hogy valamilyen emberi mulasztás lett volna mögötte.A töltéses eset nem a rakéta hibája volt...
Molni gondolom arra utalt, hogy ott a 2. fokozat durrant, itt meg az 1. fokozat jött vissza. A megbízhatóságot majd meglátjuk - eddig összesen 2 küldetést veszítettek 2010 óta, és 27-et teljesítettek (csak az elmúlt hónapban kettőt, ami ebben az iparagban sok). Ez elég jó eredmény. Az Orbital-ATK Cygnus teherűrhajója már lassan 2 hete vesztegel az Atlas V hidraulikus hibája miatt (pedig az is sokat járatott platform).Ez igaz, csak a hasznos feljuttatható teher rovására megy minden kg olyan üzemanyag, ami a visszatéréshez kell/ és erra a célra azért ráhagyással számolnak, s ez nem kis súly. A feljuttatható teher kg-ját viszont aranyárban mérik. Ettől függetlenül mivel az épségben maradt első fokozat megéri, ez még költséghatékony természetesen, HA MEGBÍZHATÓAN működik majd legalább 90%+ ban.
Na ez érdekes, én azt olvastam hogy az egyik tartály hibája volt, még nem láttam olyat ahol azt állították volna, hogy valamilyen emberi mulasztás lett volna mögötte.
Mint minden szolgáltatásnál a legfontosabb a kiszolgálandó személy/cég. Saját passióból nem kockáztatják a hasznos terhet.Ez igaz, csak a hasznos feljuttatható teher rovására megy minden kg olyan üzemanyag, ami a visszatéréshez kell/ és erra a célra azért ráhagyással számolnak, s ez nem kis súly. A feljuttatható teher kg-ját viszont aranyárban mérik. Ettől függetlenül mivel az épségben maradt első fokozat megéri, ez még költséghatékony természetesen, HA MEGBÍZHATÓAN működik majd legalább 90%+ ban.
Na ez érdekes, én azt olvastam hogy az egyik tartály hibája volt, még nem láttam olyat ahol azt állították volna, hogy valamilyen emberi mulasztás lett volna mögötte.
Várj, eddig a SpaceX tényleg jól néz ki a számok tükrében, forradalmi az ötlet is ahogy visszahozzák - újrahasznosítják az első fokozatot. Viszont a 27 indítás közül eddig azért ha korrektek vagyunk, olyan hogy újrahasznosított 1 fokozat repült volna sikerrel, ha nem tévedek, 1 volt csak. Ez lesz a lényeg, mert az egész elgondolás üzleti sikere/életképessége ezen alapul, az eddig elkövetett 27 indítás akkor ér valamit, ha hosszú távon bebizonyosodik, hogy valóban legalább ilyen aránnyal sikerrel lehet az újrafelhasznált rakétákkal is dolgozni, nem csak kilőni őket és visszahozni. Valamint az idő fogja azt is eldönteni, hogy mennyit kell majd az indítások után rájuk költeni, és mennyi munkaórát rájuk fordítani az átvizsgálásnál. Ez lesz a kulcs. Szépen haladnak, de én még mindig azt mondom, hogy idővel illene örülni, nehogy kiderüljön, hogy elsőre felmegy szépen, leszáll szépen, aztán vagy felmegy másodszorra, vagy nem, illetve ha fel is megy n+1 re is, az közel annyiba fog kerülni mint ha újat lőnél minden alkalommal a szükséges átvizsgálás/javítás költsége miatt. Ezt csak az idő döntheti el, és bizony abban fog látszani egyértelműen, hogy rentábilisen mennyiért fogja vállalni a SpaceX a versenytársakhoz képest pl. az 1 kg teher LEO-ra való feljuttatását. Ha sokkal olcsóbban mint a többiek, NYERTEK, ha nem, akkor csilli villi ide oda, adtak a szarnak egy pofont...Molni gondolom arra utalt, hogy ott a 2. fokozat durrant, itt meg az 1. fokozat jött vissza. A megbízhatóságot majd meglátjuk - eddig összesen 2 küldetést veszítettek 2010 óta, és 27-et teljesítettek (csak az elmúlt hónapban kettőt, ami ebben az iparagban sok). Ez elég jó eredmény. Az Orbital-ATK Cygnus teherűrhajója már lassan 2 hete vesztegel az Atlas V hidraulikus hibája miatt (pedig az is sokat járatott platform).
Bummok persze lesznek, ez olyan mintha Frma 1ben azt várnánk, hogy ne legyen baleset. Aminek itt most örülünk, az az, hogy nem ég el a 10 emeletes ház méretű első fokozat a fellövés első 6 perce után a rákba. Ha majd lesz több újrás platform is, akkor van értelme az összehasonlításnak (pl. Bleu Origin megszüli a New Sheppardöt), addig ez ilyen "az én apukám ennél nagyobbat szokott böffenteni" versengés (amit a BO-es Jeff Bezos is előszeretettel űz). A rajzasztal bármit elbír, de 2017-ben végre elmondhatjuk, hogy van ilyen izé, ami repül. 50 év múla lehet, hogy olyan röhelyesen néz ki mint az első repülők, meg a gőzmozdonyok, de azert Musk nem egy Zephran Cohrane, hogy rátenyereljen a nagy piros gombra és egyből 2-es görbületre kapcsoljon (az a jövő évi üzleti terv).
Nyilván így van, csak akkor ha erre szükség lesz gyakran, nem tudják a jelenleg legfontosabb célt elérni: azt hogy olcsóbban tudják úgy feljuttatni a terhet mint a többi versenytárs, mert az övéké sem lesz újra felhasználható, az egész koncepicó a köré van tervezve, hogy nem kell odavágni a falcont sehova.Mint minden szolgáltatásnál a legfontosabb a kiszolgálandó személy/cég. Saját passióból nem kockáztatják a hasznos terhet.
Egyszóval ha belefér a kockázatba hazaviszik a rakétát, ha veszélyezteti a plusz tömeg a GTO pálya elérését szívfájdalom nélkül vágják bele a Falcon-t az Atlanti-Óceánba.
Eddig a "rapid reusability" állt a kommunikáció középpontjában, tehát az F9 elméletben úgy lett méretezve, hogy 10x indítható legyen (+ földi hajtóműtesztek indítás előtt). Amit tudunk az az, hogy egy visszahozott fokozatot fékpadon tudtak addig hajtani, hogy ezt kibírja (kb 2x10x6 perc, gondolom szakaszosan üzemeltetve). Ez van azóta a cég parkolójában kiállítva. Amit meg tudunk az az, hogy a 9 Merlin hajtóműből csak 1-3 dolgozik leszállás közben (1x visszetéréshez gyújtják be, egyszer meg a leszállás előtt) és ebből 2 leállhat a felszállás során anélkül, hogy baj lenne. Tartályok gondolom nem túl bonyolultak (asszem az 1. fokozatban nem héliummal tartják fenn a nyomást, hanem egy kisegítő turbinával), szóval vagy a hidraulika (ld. majd az összes leszállós robbanást) vagy a csövek vagy a szerkezet (max Q azért eheti rendesen) rottyanhat meg. Ebben az esetben gondolom max Q lehet a kritikus pont, ha ott nem látunk festői tűzgömböt, akkor max a leszállásnál (csak ott meg szeret akadni a kép :-( ). Viszont már változtattak, a hajtómű tesztet rakomány nélkül végzik XD XDVárj, eddig a SpaceX tényleg jól néz ki a számok tükrében, forradalmi az ötlet is ahogy visszahozzák - újrahasznosítják az első fokozatot. Viszont a 27 indítás közül eddig azért ha korrektek vagyunk, olyan hogy újrahasznosított 1 fokozat repült volna sikerrel, ha nem tévedek, 1 volt csak. Ez lesz a lényeg, mert az egész elgondolás üzleti sikere/életképessége ezen alapul, az eddig elkövetett 27 indítás akkor ér valamit, ha hosszú távon bebizonyosodik, hogy valóban legalább ilyen aránnyal sikerrel lehet az újrafelhasznált rakétákkal is dolgozni, nem csak kilőni őket és visszahozni. Valamint az idő fogja azt is eldönteni, hogy mennyit kell majd az indítások után rájuk költeni, és mennyi munkaórát rájuk fordítani az átvizsgálásnál. Ez lesz a kulcs. Szépen haladnak, de én még mindig azt mondom, hogy idővel illene örülni, nehogy kiderüljön, hogy elsőre felmegy szépen, leszáll szépen, aztán vagy felmegy másodszorra, vagy nem, illetve ha fel is megy n+1 re is, az közel annyiba fog kerülni mint ha újat lőnél minden alkalommal a szükséges átvizsgálás/javítás költsége miatt. Ezt csak az idő döntheti el, és bizony abban fog látszani egyértelműen, hogy rentábilisen mennyiért fogja vállalni a SpaceX a versenytársakhoz képest pl. az 1 kg teher LEO-ra való feljuttatását. Ha sokkal olcsóbban mint a többiek, NYERTEK, ha nem, akkor csilli villi ide oda, adtak a szarnak egy pofont...
Felhívnám azért arra a figyelmet, hogy a SpaceX az elmúlt 7 évben az olcsóság illúziójával tett szert egy szép piacra (tegnap óta lett ténykeg csak az). A konkurenciához képest erősen alul árazta magát, mert tellett. De azt ne felejtsük el, hogy a fellövési piac alapvetően kicsi, tehát önmagában agresszív árazással is lehet sok pénzt keresni rajta kellően sok fellövéssel. Úgy meg főleg, hogy a gyártósor és a tudás ott van a cégnél (köszi NASA). Az eddig gentleman's agreementekkel teli piac könnyen átrendeződhet (amerikai piac ~60% kormányzati, európai piac ~30% korányzati megrendelés), ha bejön egy szereplő, aki olcsóért felviszi. Ne feledjük, hogy már kémműholdat is lőnek fel, illetve a United Launch Alliance is árat kellett csökkentsen, csak mert valaki teljes mellszélességgel berobbant az eddigi kényelmes kis monopol piacára azzal az igérettel, hogy "a jövőbeli újrahasznosítás miatt már most is olcsón adom". Nem lennék most az Ariane Space vezetőinek helyében.Nyilván így van, csak akkor ha erre szükség lesz gyakran, nem tudják a jelenleg legfontosabb célt elérni: azt hogy olcsóbban tudják úgy feljuttatni a terhet mint a többi versenytárs, mert az övéké sem lesz újra felhasználható, az egész koncepicó a köré van tervezve, hogy nem kell odavágni a falcont sehova.
Szerintem jó hogy vannak, törik az utat, az Ariane Space vezetői majd csinálnak hasonlót ha igazolódik ez a vonal. Nagy potenciál van benne, 10 év múlva kiderül hogy tényleg ennyivel olcsóbban tudják megbízhatóan nyújtani a szolgáltatásukat, vagy sem. Most én még azért nem vennék minden likvid tőkémből spacex részvényt.Felhívnám azért arra a figyelmet, hogy a SpaceX az elmúlt 7 évben az olcsóság illúziójával tett szert egy szép piacra (tegnap óta lett ténykeg csak az). A konkurenciához képest erősen alul árazta magát, mert tellett. De azt ne felejtsük el, hogy a fellövési piac alapvetően kicsi, tehát önmagában agresszív árazással is lehet sok pénzt keresni rajta kellően sok fellövéssel. Úgy meg főleg, hogy a gyártósor és a tudás ott van a cégnél (köszi NASA). Az eddig gentleman's agreementekkel teli piac könnyen átrendeződhet (amerikai piac ~60% kormányzati, európai piac ~30% korányzati megrendelés), ha bejön egy szereplő, aki olcsóért felviszi. Ne feledjük, hogy már kémműholdat is lőnek fel, illetve a United Launch Alliance is árat kellett csökkentsen, csak mert valaki teljes mellszélességgel berobbant az eddigi kényelmes kis monopol piacára azzal az igérettel, hogy "a jövőbeli újrahasznosítás miatt már most is olcsón adom". Nem lennék most az Ariane Space vezetőinek helyében.
Mondom én, mint a mérgezett egerek: mihelyt megírtam az előző hsz-t a twitteren szembejövő hírről, prüntyögött is a youtube, hogy a United Launch Alliance (Boeing-LM vegyes) bemutatja a Starliner kapszula + Atlas V 2018ös első indításáig hátralevő lépéseket:
röviden:
- össze kell szerelni a kapszulát
- a torony nagyjából készen van a mentő rendszerekkel együtt
- a tervezésbe bevonták a 4 asztronautájukat is, akik ezzel repülnek majd
- nagyon biztonságos
OFFBuzz Aldrin repült egy kört a Thunderbirds-el a 39A indítóállás körül
Jól tartja magát