Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 329
16 332
113
Volt, még reagáltál is rá! :)

Kár ide keverni a Fudant! Pláne, hogy nem önmagában az egyetemmel van a gond, hanem az egész projekt finanszírozásával.
Tényleg. Bár most azért több dolog is kiderült (pl. az anyagfelhasználás).
Az egyetem témát azért keverem ide, mert óriási lemaradást hoz össze a teljes nyugat (a kamudoktor képzések, publikációkényszer a semmiről, stb.), miközben ellép a világ. Hogy mennyire, bár off; pár hete egy védésen megkérdeztem, h extrém hőhullám esetén, honnan fedezi a leállított reaktor hűtővíz igényét...a válasznál kiesett a toll a kezemből: "Mivel a reaktort leállítják, az nem termel hőt!". Általános iskolai alapok sincsenek.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 441
85 650
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A kínai űrprogram (2. rész)


A kínai űrprogram (3. rész)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 813
17 940
113
Tényleg. Bár most azért több dolog is kiderült (pl. az anyagfelhasználás).
Az egyetem témát azért keverem ide, mert óriási lemaradást hoz össze a teljes nyugat (a kamudoktor képzések, publikációkényszer a semmiről, stb.), miközben ellép a világ. Hogy mennyire, bár off; pár hete egy védésen megkérdeztem, h extrém hőhullám esetén, honnan fedezi a leállított reaktor hűtővíz igényét...a válasznál kiesett a toll a kezemből: "Mivel a reaktort leállítják, az nem termel hőt!". Általános iskolai alapok sincsenek.
Lehet keverte az illető a reaktort a rektorral! :)
Viccelt félre téve, én nem látom annyira kilátástalannak a dolgot. Mondjuk nem feltétlen a Magyar oktatásból kikerülőkre alapozom ezt. A nyugat és a a Kelet civilizációsan más fejlettsegi ütemből adódóan más ritmusban van. Kína most éri el mérete és súlya okán a neki megillető helyet. Eközben a nyugat relatíve már jól kiépült kényelmes évtizedeiben kissé bepunnyadt. Egyáltalán nem lebecsülve a kínai technológiát pláne az innovációs képességüket, de nagyban támaszkodtak a nyugat alapjaira. Hadi és rakéta ipari alapja szovjet koppintás amit mostanában haladnak meg. A most szuper vasút német/japán "lopás". Az elektromos autozasban való nyomulás nagy állami támogatás eredménye. Elektronikában felzárkoztak de nem gondolnám, hogy leléptek volna a nyugatot. A futó Nagy építési giga projektek meg igénylik a mérnököket, de nem gondolom, hogy ez a végtelensegig kitart majd. Az epitő ipari lufi már pukkan, évtizedes viszonylatban meg nem látjuk mekkora gond lessz a demográfia. A gyors vasutas hálózatuk patent de égeti a lóvét. Véges számú híd meg vizerőmü építhető.
Ugyancsak hosszú távon derül csak majd ki, hogy hat a középosztály felemelkedése a társadalmi berendezkedèsükre.
A mostani rekord számú kínai ipari "levédés" meg targyaluk hogy könnyen félrevezető. Amíg nem egy nyugati kiállításon láthatóan kis Kínaiak fekszenek alá az új vasúti kocsiknak, stb vizsgálva azt, addig azért annyira nem aggódom. A nyugat nem egyszer bizonyitotta hogy képes a sebesség váltásra. És hogy a témánál maradjunk még most is a nyugati SpaceX-et igyekeznek másolni, és nem fordítva.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 794
13 890
113
Lehet keverte az illető a reaktort a rektorral! :)
Viccelt félre téve, én nem látom annyira kilátástalannak a dolgot. Mondjuk nem feltétlen a Magyar oktatásból kikerülőkre alapozom ezt. A nyugat és a a Kelet civilizációsan más fejlettsegi ütemből adódóan más ritmusban van. Kína most éri el mérete és súlya okán a neki megillető helyet. Eközben a nyugat relatíve már jól kiépült kényelmes évtizedeiben kissé bepunnyadt. Egyáltalán nem lebecsülve a kínai technológiát pláne az innovációs képességüket, de nagyban támaszkodtak a nyugat alapjaira. Hadi és rakéta ipari alapja szovjet koppintás amit mostanában haladnak meg. A most szuper vasút német/japán "lopás". Az elektromos autozasban való nyomulás nagy állami támogatás eredménye. Elektronikában felzárkoztak de nem gondolnám, hogy leléptek volna a nyugatot. A futó Nagy építési giga projektek meg igénylik a mérnököket, de nem gondolom, hogy ez a végtelensegig kitart majd. Az epitő ipari lufi már pukkan, évtizedes viszonylatban meg nem látjuk mekkora gond lessz a demográfia. A gyors vasutas hálózatuk patent de égeti a lóvét. Véges számú híd meg vizerőmü építhető.
Ugyancsak hosszú távon derül csak majd ki, hogy hat a középosztály felemelkedése a társadalmi berendezkedèsükre.
A mostani rekord számú kínai ipari "levédés" meg targyaluk hogy könnyen félrevezető. Amíg nem egy nyugati kiállításon láthatóan kis Kínaiak fekszenek alá az új vasúti kocsiknak, stb vizsgálva azt, addig azért annyira nem aggódom. A nyugat nem egyszer bizonyitotta hogy képes a sebesség váltásra. És hogy a témánál maradjunk még most is a nyugati SpaceX-et igyekeznek másolni, és nem fordítva.
Oké, de adhatok valakinek/egy halmaznak bármennyi pénzt, bármilyen szabad betekinthetőséget, ha nincs meg benne a tehetség és az akarat a tanulásra, elsajátításra, akkor ott nem lesz nemhogy lelépés, utolérés, de megközelítés sem.
Szerintem mindannyian tudunk elrettentő példákat; országokat, khm. társadalmakat.

Márpedig pár keleti népnél ez nem kicsit megvolt, megvan (időrendben japán, koreai, kínai), miközben mások már múltjukból élnek.

Csikós Zsolt imád angol autókat (van ugye egy veterán Triumh-ja), mégis olyan tűéles leírást alkotott az angol autóipar tündökléséről és bukásról, hogy ihaj!
(De a cikkben megtalálható videó formátumban is)


Ki tiltotta meg az angoloknak, hogy a csúcson, annak közelében maradjanak?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 813
17 940
113
Oké, de adhatok valakinek/egy halmaznak bármennyi pénzt, bármilyen szabad betekinthetőséget, ha nincs meg benne a tehetség és az akarat a tanulásra, elsajátításra, akkor ott nem lesz nemhogy lelépés, utolérés, de megközelítés sem.
Szerintem mindannyian tudunk elrettentő példákat; országokat, khm. társadalmakat.

Márpedig pár keleti népnél ez nem kicsit megvolt, megvan (időrendben japán, koreai, kínai), miközben mások már múltjukból élnek.

Csikós Zsolt imád angol autókat (van ugye egy veterán Triumh-ja), mégis olyan tűéles leírást alkotott az angol autóipar tündökléséről és bukásról, hogy ihaj!
(De a cikkben megtalálható videó formátumban is)


Ki tiltotta meg az angoloknak, hogy a csúcson, annak közelében maradjanak?
Ez már nagyon off.
Biztos sok oka van az Angol autó ipar hanyatlásának. Politikai döntés, (pl. Kifejlesztettèk az Orbitális rakétájukat majd azonnal el is kaszálták a projektet, helyette az amerikaiktól vettek sokkal drágábban. Kb mint az Avro sztori) gazdasági helyzet, stb. És gondolom te is tudod, nem elég jó autót gyártani, ha nem jó az árazása, vagy olyan amire nincs igény, pl.kabrió, vagy szimplán ronda. Jött egy valag új szereplő, és nem bírták a versenyt. +Az olcsó gyarmati nyersanyagtól is elestek.
Hasonlóan áldozott le a repülőgép és hajó iparuk is.
Azèrt még van érdemi high-tech iparuk is csak világviszonylatban már nem számottevő a szerepük.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 813
17 940
113
JPL posztolta az első Perseverance roverrel készített képet az Ingenuity helikopterről.
Még távolabb van ugyan, de innen jól látszik mi okozta a Heli vesztét.
Egy meredek lejtős homok dünèn próbált kényszer leszállni.
IMG-20240205-183051.jpg

A dűne csúcsba pedig pont belenyalhatott a rotor. Kis szerencsével (kb 0.5m) odébb ér talajt ès nem a csúcson, megúszhatta volna.
IMG-20240205-183054.jpg
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 797
27 335
113
Azt írják, hogy
" az Ingenuity helikopternek a homok lett a veszte, mivel korábban önálló repülései során a talajon látható köveket figyelve tájékozódott, a dűnék vizuális egyhangúságában azonban már nem talált felismerhető tájékozódási pontokat."
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu and fishbed

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 813
17 940
113
Meghalt Pavlics Ferenc!
RIP-Pavlics-Ferenc-creator-of-the-LRV.jpg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 794
13 890
113
Meghalt Pavlics Ferenc!
RIP-Pavlics-Ferenc-creator-of-the-LRV.jpg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Olvastam.:(
Egy értékes ember.

Az ő nevét kéne ismernie a fiataloknak, nem a senkiházi VV akárkikét.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
13 158
18 563
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 813
17 940
113
Az valószínű. Láthatóan real-time felderítésre nem képesek még Ukrajnában sem.
A real-time kifejezès kissé félre vezető. Az optikai muholdakat már csak a sebessegük okán stratégiai felderítésre használják. Vagyis ha van is a gukkerhez GEO átjátszó flottád, akkor is csak rövid ideig képes adott területről élő képet adni. Nem is ez a gyakorlat. Ne úgy képzeld el mint egy jól bezúmolt kamera képet! A kisebb holdak 5×5km a nagyobban 14×14km Swath-al dolgoznak. Egy ilyen optikai multispektrális kép több giga, és jellemzően sávokban pásztáznak. Na most nem elég ezt, gyorsan átjátszani a döntéshozó szervhez, fel is kell dolgozni. Az egész művelet perceket vehet igénybe. Ezért a real-time felderítők a drónok, és nem a műholdak.
Kevés az optikai műhold
Egyébként csak a közelmúltban Decemberben és most februárban is indítottak két valószínűleg Razberg optikai holdat, vagyis mára már korántsem állnak olyan rosszul.

A 40 indítás azért nem rossz, de a java a szokásos ISS teher és személy küldetès.
De van meteorológiai és navigációs meg ugye Angara dummy teszt is.
A hírszerzes szempontból érdekesebb a Resurs-P4 lesz majd.
Ami pedig meglepő, hogy talán ha egy külföldi megrendeles van közte. Ekvator №1- Proton-M de ez sincs megerősítve.
2024
UTC Date (Format: DDD:HH:MM:SS:MS) – Satellite(s) – Rocket/Upper stage – Cosmodrome (Site/Pad) - Remarks

February 15 (046:xx:xx:xx.xxx) – Progress MS-26 (№456) – Soyuz-2-1A (x15000-xxx) – Baikonur, 31/6
February 29 (060:05:43:xx.xxx) - Meteor-M №2-4, Marafon-D №11L, TUSUR-GO, Vizard-ion, Gorizont, Colibri-s, RTU MIREA1, multiple small sats – Soyuz-2-1B/Fregat-M (x15000-xxx/142-03) – Vostochniy, 1S
March 21 (081:xx:xx:xx.xxx) – Soyuz MS-25 (№753) – Soyuz-2-1A (x15000-xxx) – Baikonur, 31/6
March 21 (081:xx:xx:xx.xxx) - Dummy Payload - Angara-A5/DM-03: Orion (72401/1Л) - Vostochniy, 1A
NET March 30 (090:xx:xx:xx.xxx) - Resurs-P №4 - Soyuz-2-1b (x15000-xxx) - Baikonur, 31/6
NET Q1 (xxx:xx:xx:xx.xxx) - Kosmos (Ekvator №1) - Proton-M/Briz-M (x/x) - Baikonur, 200/39
May (xxx:xx:xx:xx.xxx) – Ionosfera-M №1, Ionosfera-M №2, ASRTU-1, Kowsar, Hodhod, Skoltech-F, TELUM-LEO-1Е (x2), Frendship ATURK, KAI-2, satellite MSU-standart company, MIET second satellite, Nanozond-2, Ruzaevka-390, 3U satellite with hyperspectrometer from SSAU, 6U satellite with hyperspectrometer from SSAU, satellite FTI RAS/FMS with gamma detector, multiple small sats – Soyuz-2-1B/Fregat-M (x15000-xxx/xxx-xxx) – Vostochniy, 1S
NET May (xxx:xx:xx:xx.xxx) - Obzor-R №1 - Soyuz-2-1a (С15000-027) - Plesetsk, 43/x
June 03 (155:xx:xx:xx.xxx) – Progress MS-27 (№457) – Soyuz-2-1A (x15000-xxx) – Baikonur, 31/6
June 08 (159:xx:xx:xx.xxx) – Kondor-FKA №2, multiple small sats – Soyuz-2-1A/Fregat-M (x15000-xxx/142-xxx) – Vostochniy, 1S
NET July 31 to NLT August 31 (213:xx:xx:xx.xxx) - Bion-M №2 - Soyuz-2.1B (x15000-xxx) - Baikonur, 31/6
August 15 (xxx:xx:xx:xx.xxx) – Progress MS-28 (№458) – Soyuz-2-1A (x15000-xxx) – Baikonur, 31/6
September 11 (xxx:xx:xx:xx.xxx) – Soyuz MS-26 (№756) – Soyuz-2-1A (x15000-xxx) – Baikonur, 31/6
END (xxx:xx:xx:xx.xxx) – Ionosfera-M №3, Ionosfera-M №4, small sat (TBD) – Soyuz-2-1B/Fregat-M (x15000-xxx/xxx-xxx) – Vostochniy, 1S
END (xxx:xx:xx:xx.xxx) - TBD - Angara-A5M/DM-03 (72901/xЛ) - Plesetsk, 35/1