Olvasom az
ESA 169-es Bulletint, ami nemrég jött ki. Ebben van szó az Orion európai szervízmoduljáról (amit később űrállomás építéshez is újra felhasználnának, ha már felment ld korábbi hsz):
- első, ember nélküli repülés 2018/19, Hold forgásiránnyal szembeni megkerülése, majd 64000km utazás után 11km/s mellett belépés a légkörbe
- a szervízmodul az európai ATV teherűrhajón alapul, amiből 5 ment fel az ISS-re 2009 és 2015 között
- a szervízmodul felel a meghajtásért és környezetszabályozásért
- a fő hajtómű az űrsiklóból kerül beépítésre, akárcsak a 32 manőverező hajtómű (1984-ben repült először ez a darab
de a NASA esküszik rá, hogy jó az még). Ezek analóg rendszerek, amit össze kell drótozni az ATV digitális vezérlésével
- menetrend: 2017 földi hajtómű teszt (teljes meghajtó rendszer), avionika tesz, integráció; 2018 leszállítás, SLS és Orion integráció nyáron
- gyártó országok:
Németország (fővállalkozó): összeszerelés, integráció, tesztelés, hajtómű elektronika, központi rendszerek, fedélzeti számítógép
Belgium: tartályok tűzfalai, földi kiszolgálás elektronikája, nyomásszabályozás
Dánia: felhasználói elektronika, földi kiszolgáló elektronika
Svédország: meghajtás modellezése
Franciaország: rendszer feladatok, avionika, egyenáramú rendszerek, front end elektronika, hélium filterek
Svájc: másodlagos szerkezeti elemek, namelem mozgatás és szimulátor, mechanikai földi kiszolgálás
Norvégia: hidrofóbikus filter
Spanyolország: hőszabályozás vezérlése
Hollandia: napelemek
Olaszország: szerkezet, hőszabályozó rendszer, raktér, energiaellátás és elosztás, napelemek bekötése, meteorit és törmelékvédelem
USA: gáz tartályok, szelepek, a teljes adatátviteli rendszer minősítése
(próbáltam értelmesen fordítani)