Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ma hajnalban volt Musk prezentációja a most futó ausztrál nagy űrös konferencián. A prezentációt még nem néztem meg, de az alábbi frissen publikált videó alapján az már tavaly beharangozott új generációs platformmal először a földi légiközlekedésnek nyújtanának alternatívát azzal, hogy egy 12 órás repülőben aszalódás helyett fél óra alatt lehetne eljutni a bolygó túlfelére.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 185
50 532
113
Ma hajnalban volt Musk prezentációja a most futó ausztrál nagy űrös konferencián. A prezentációt még nem néztem meg, de az alábbi frissen publikált videó alapján az már tavaly beharangozott új generációs platformmal először a földi légiközlekedésnek nyújtanának alternatívát azzal, hogy egy 12 órás repülőben aszalódás helyett fél óra alatt lehetne eljutni a bolygó túlfelére.
Gondolom tömött sorokban állnak majd a vevők, kötve hiszem hogy rentábilisen meg tudnák ezt valósítani a közeljövőben. Ez már a Concorde-nak sem ment igazán, ez meg az lenne a köbön. Jók ezek a "merjünk nagyot álmodni" dolgok, de a valóságtól azt gondolom néha elrugaszkodottak... Az hogy pár unatkozó milliárdost, híres embert felviszel az űrbe (Kármán vonal fölé) mint űr túrista, jó sok pénzért, az a kezdetektől hihető volt nekem, ez a duma, hogy ALTERNATÍVÁT nyújt a földi légiközlekedéssel szemben, jelenleg hiteltelen.
 
M

molnibalage

Guest
Ma hajnalban volt Musk prezentációja a most futó ausztrál nagy űrös konferencián. A prezentációt még nem néztem meg, de az alábbi frissen publikált videó alapján az már tavaly beharangozott új generációs platformmal először a földi légiközlekedésnek nyújtanának alternatívát azzal, hogy egy 12 órás repülőben aszalódás helyett fél óra alatt lehetne eljutni a bolygó túlfelére.
Teljesen nevetséges elképzelés. Egy ilyen rendszer biztonsági szitnje fényévektől van egy repülőgéptől. Musk lehet, hogy elért nagy dolgokat is, de sokszor félelmetesen ostobaságokat képeses mondani a hírverésért cserébe.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Összefoglaló:
- idén eddig 13 fellövés volt, még 7, jövőre 30
- Dragon 2 (személy és teher) automatán dokkol ISS-re, Canadarmos beemelés helyett
BFR-platformról:
- Falcon 9 újrahasznosított első fokozattal 16 tonnát tud eljuttatni a Marsra, F Heavy 30-at, BFR 150-et (újra tankolva, mert amúgy xsak LEO-ra tud ennyit)
- első fokozat 31 Raptor hajtóművel emeli LEO-ra (metán+O2)
- hajó egybe építve a 2. fokozattal, 4 vákum Raptor, 2 atmoszférikus Raptor, LEO pályán újratölthetőség (4 tankolásból fel lehet tölteni egy Mars odaúthoz, vagy oda-vissza Holdhoz)
- hajó nyomás alatti lakótere 825m3, 40 kabinnal 3-6 főnek, napvihar-menedékkel
- újratankolás LEO pályán: farral egymásra cuppannak és az ellenkező irányba gyorsulva szivattyúzás nélkül is átmegy a szmötyi
- naptár: 2022-ben két teher BFR a Marsra (üanyagot gyárt az emberes küldetésnek), 2024-ben 2 emberes és 2 teher BFR a Marsra
(a videó a 25. percnél indul)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Teljesen nevetséges elképzelés. Egy ilyen rendszer biztonsági szitnje fényévektől van egy repülőgéptől. Musk lehet, hogy elért nagy dolgokat is, de sokszor félelmetesen ostobaságokat képeses mondani a hírverésért cserébe.
Nekem ami tetszik, az a prezentációs stílus, aminek a feléért keresztben lenyelne egy preziguru. Időnként okos emberek kitalálják, hogy ilyen oktatásokra kell(ene) járnunk, mert a nulla mondanivalójú TED előadók azok tudják. Remélem Musk továbbra is ilyen marad :-D
Ez vállalati stratégia, pár éve még az újrahasznosítás miatt is körbe lett röhögve. Ha összejön a 30 fellövés jövőre az a teljes piac FELE. Az idei 20 meg a HARMADA. Úgy, hogy már idén is tömegével mentek fel másodjára első fokozatok benyaköltségen.
Nekem inkább az a fontos, hogy a többi iparági szereplő ne csak összefossa magát vagy jófajta zsoldosként számolja az adófizetőktől behúzott pénzt, mielőtt lelécel máshová dolgozni, hanem most már marha gyorsan elő kellene állni egy hasonlóan gazdaságos platformmal, mert különben 2030-ra nem lesz Boeing-LM, meg az eddig is piacról élő Arianespace (szokás szerint az európaiak tudják jobban megszívni).
Az, meg ha van egy tömegtermelt, többször hasznosított nagy kuglóf, amivel marha sok mindent el lehet vinni A-ból B-be elég logikus, hogy a Földön is termelhet pénzt, ha lehajolnak érte (cash flow áramlást simítja).
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Gondolom tömött sorokban állnak majd a vevők, kötve hiszem hogy rentábilisen meg tudnák ezt valósítani a közeljövőben. Ez már a Concorde-nak sem ment igazán, ez meg az lenne a köbön. Jók ezek a "merjünk nagyot álmodni" dolgok, de a valóságtól azt gondolom néha elrugaszkodottak... Az hogy pár unatkozó milliárdost, híres embert felviszel az űrbe (Kármán vonal fölé) mint űr túrista, jó sok pénzért, az a kezdetektől hihető volt nekem, ez a duma, hogy ALTERNATÍVÁT nyújt a földi légiközlekedéssel szemben, jelenleg hiteltelen.
Bennem inkább az maradt meg:
1492: az első európai ember a Santa Marián utazott az Újvilágba
1969: a Sas leszáll Neil Armstronggal a Holdon
20húszonharminc: az emberiség a Big Fat/Fuckin' Rockettel eljut a Marsra :D
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Összefoglaló:
- idén eddig 13 fellövés volt, még 7, jövőre 30
- Dragon 2 (személy és teher) automatán dokkol ISS-re, Canadarmos beemelés helyett
BFR-platformról:
- Falcon 9 újrahasznosított első fokozattal 16 tonnát tud eljuttatni a Marsra, F Heavy 30-at, BFR 150-et (újra tankolva, mert amúgy xsak LEO-ra tud ennyit)
- első fokozat 31 Raptor hajtóművel emeli LEO-ra (metán+O2)
- hajó egybe építve a 2. fokozattal, 4 vákum Raptor, 2 atmoszférikus Raptor, LEO pályán újratölthetőség (4 tankolásból fel lehet tölteni egy Mars odaúthoz, vagy oda-vissza Holdhoz)
- hajó nyomás alatti lakótere 825m3, 40 kabinnal 3-6 főnek, napvihar-menedékkel
- újratankolás LEO pályán: farral egymásra cuppannak és az ellenkező irányba gyorsulva szivattyúzás nélkül is átmegy a szmötyi
- naptár: 2022-ben két teher BFR a Marsra (üanyagot gyárt az emberes küldetésnek), 2024-ben 2 emberes és 2 teher BFR a Marsra
(a videó a 25. percnél indul)
Néhány kép közül a legortopédabb a BFR-hajó az ISS-re dugva. Más kérdés, hogy mire ez repül, addigra már az ISS eléggé a végét járja:
- Még ami kimaradt, hogy 42 indításon és 1200 másodperc üzemen már túl van a tavaly bemutatott Raptor-hajtómű:
- és egy kis nekifutásból tökönrúgás a konkurenciának: az F9 első fokozata már túl van a 16. sikeres visszatérésen. Hiba nélkül.
 
M

molnibalage

Guest
Nekem ami tetszik, az a prezentációs stílus, aminek a feléért keresztben lenyelne egy preziguru. Időnként okos emberek kitalálják, hogy ilyen oktatásokra kell(ene) járnunk, mert a nulla mondanivalójú TED előadók azok tudják. Remélem Musk továbbra is ilyen marad :-D
Ez vállalati stratégia, pár éve még az újrahasznosítás miatt is körbe lett röhögve. Ha összejön a 30 fellövés jövőre az a teljes piac FELE. Az idei 20 meg a HARMADA. Úgy, hogy már idén is tömegével mentek fel másodjára első fokozatok benyaköltségen.
A nagy difi az, hogy az újrahasznosítható első fokozatra van és volt igény, mert a költség csökken vele. A műszaki megoldás nehézségei miatt voltak károgók. Aztán bebizonyították, hogy ez lehetséges műszakilag, tehát az üzelti modell működőképes.

Ennél a koncepciónál a baj az, hogy hol van a fizetőképes kereslet...? Ha csak ~ 10 millió USD egy ilyen rakéta - totál sci-fi - akkor is mennyibe kerülne az út...? Több százezer USD egy jegy, de ha nincs megtelve az egész, akkor milliós tétel. A légitársaságoknál meg ugye hónapokra előre folgal jegyet a nem üzelti utas. Aki ilyennel utazik az viszont nem ilyen, tehát arról álmondni, hogy ez 80-100% táján telilesz számomra több, mint vicces feltevés. Ráadásul ennek minden célállomásnál külön indító és leszállóhely kell a meglevő infrastruktúrát nem használhatja. Első látsára is teljes pénzügyi képtelenségnek tűnik az egész.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A nagy difi az, hogy az újrahasznosítható első fokozatra van és volt igény, mert a költség csökken vele. A műszaki megoldás nehézségei miatt voltak károgók. Aztán bebizonyították, hogy ez lehetséges műszakilag, tehát az üzelti modell működőképes.

Ennél a koncepciónál a baj az, hogy hol van a fizetőképes kereslet...? Ha csak ~ 10 millió USD egy ilyen rakéta - totál sci-fi - akkor is mennyibe kerülne az út...? Több százezer USD egy jegy, de ha nincs megtelve az egész, akkor milliós tétel. A légitársaságoknál meg ugye hónapokra előre folgal jegyet a nem üzelti utas. Aki ilyennel utazik az viszont nem ilyen, tehát arról álmondni, hogy ez 80-100% táján telilesz számomra több, mint vicces feltevés. Ráadásul ennek minden célállomásnál külön indító és leszállóhely kell a meglevő infrastruktúrát nem használhatja. Első látsára is teljes pénzügyi képtelenségnek tűnik az egész.
Különösen furcsa lenne ez a mai kommunikációs lehetőségek mellett. Mikor lassan zsebméretű kütyükkel konferencia-hívásokat lehet lebonyolítani New York, Rio, Tokió, Berlin és szabadon választható stb. között, nem látom annak fontosságát hogy bárkinek egy-két órán belül halaszthatatlan sürgős megjelenése lenne a Föld túlsó felén, ráadásul ilyen horror-költséggel!!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 185
50 532
113
Ahogy volt is már róla szó, Musk legalább annyira szélhámos is, mint amekkora zseni... Ez most megint inkább az autónepper énje volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Kicsit bővebben az SG-ről a kommentem.

Első körben azt nézzük már meg, hogy egy ailiner hogyan repül és mit kell visszahoznia..
  1. A gép ára. Egy kisebb airliner is, egy A320 szintű gép cirka 100 misi. Nálad a rakéta vételára totálisan hiányzik a modellből, ami rohadul nem 100 misi, az egyszer biztos.
  2. A repcsik meglevő reptereket használnak, amiért fizetni kell. Ezeknek az új hajóknak minden célállomáson új leszálló és indító kéne + a hajóút oda és vissza partról.
  3. A Falcon rakétát jelenleg minden indítás után ellenőrzik és részben szétszerelik és tesztelik. Ez kb. olyan, mintha egy airlineren valahol C és D check közötti ellenőrzést csinálál. Ez gépenként 2-10 ezer órás meló olyan melós bérekkel, hogy beszarsz.
  4. Jelenleg a Falcon rakétát tudtommal egyetlen helyen szervizelik, tehát minden indítás után oda kell vinni. Tehát minden úthoz akkor egy hajó tartozna....? ---> Már eleve emiatt vicces az egész. De, ha még csak 10 indításonként kell szétkapni (ez ma totál sci-fi) akkor is ebmertelen drága lenne az egész alapja.
  5. A fentiek miatt ez nem olyan, hogy napi 1-2 járat lenne, hanem havonta talán egy. Totálisan rugalmatlan, a sztárok nem feltétlen tereznek ennyire előre, ők insta ruccangatnak ide-oda magángéppel is.
Ebből nekem az jön ki, hogy egyetlen út élettartam fajlagos költsége teljesen rózsaszín szemüveggel is minimum 10 misi USD vagy több, kb. annyi, amennyiért ma felmegy egy Falcon LEO pályára. Mennyit kérnek egy ilyenért ma? Ennél többet szeritnem, több tíz misit...

Kapjunk már a fejünkhoz, a Virgin Galacitc egy néhány perces szuborbitális űrugrásért egy mezei szállítógépről leoldott rohadt kicsi repcsivel 100k vagy 200k USD-t kért előre emlékeim szerint.

Első látásra is vicc az egész gondolat. Musk ilyen beszólásait képtelen vagyok komolyan venni, pont akkora faszság, amikor azzal haknizott, hogy szimulációban élünk...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A nagy difi az, hogy az újrahasznosítható első fokozatra van és volt igény, mert a költség csökken vele. A műszaki megoldás nehézségei miatt voltak károgók. Aztán bebizonyították, hogy ez lehetséges műszakilag, tehát az üzelti modell működőképes.

Ennél a koncepciónál a baj az, hogy hol van a fizetőképes kereslet...? Ha csak ~ 10 millió USD egy ilyen rakéta - totál sci-fi - akkor is mennyibe kerülne az út...? Több százezer USD egy jegy, de ha nincs megtelve az egész, akkor milliós tétel. A légitársaságoknál meg ugye hónapokra előre folgal jegyet a nem üzelti utas. Aki ilyennel utazik az viszont nem ilyen, tehát arról álmondni, hogy ez 80-100% táján telilesz számomra több, mint vicces feltevés. Ráadásul ennek minden célállomásnál külön indító és leszállóhely kell a meglevő infrastruktúrát nem használhatja. Első látsára is teljes pénzügyi képtelenségnek tűnik az egész.
Igen, ez a része amúgy a teljes prezentáció végére volt berakva minden különösebb komment nélkül. Kinézem amúgy, hogy valamelyik céges kreatív azon kezdett gondolkozni, hogy mit kezdenek a BFR-val, ha napokon át ott áll üresen két űrmisszió között. A leszálló platform meg drónahjónak tűnik a videóból. Szóval ez olyan mint az éttermi fasírozott: a tegnap előtt rántotthúsa és a tegnap pörköltje.
 
M

molnibalage

Guest
A mars megszállása:)
2050-re beválna?

Én minig azt kérdezem, hogy magán vállalkozás miért és hogyan megy a Marsra? Minden magáncég alapja az, hogy gazdasági tevékenységgel profitot termeljen. A Marson ki, mivel és hogyan termelne profitot...? Jó lenne ezt már, ha végre valaki megmagyarázná...

(Igen, vannak nonprofit cégek, amik más cégek adományaiból is élnek meg alapítványos, remélem érthető a dolog így.)

Anno a tengerjárás is drága volt, de azt sem magasztos földfedezések, hanem a gazdasági haszonszerzés hajtota. Azért vándoroltak ki Európából, mert máshol kerestés a szerencsét és boldogulást, ami sokszor befektetést jelentett a résztvevő részéről is.

Ez a fajta megközelítés a Mars vagy Hold esetén hogyan áll fent...? Ki, miért és hogyan finanszírozza ezt? Mert a holdutazás anno pöcsméregetés volt, semmi más, amihez hozzá lehetett csapni a tudományos kutatásokat. Az első holdraszállás jó indikátora votl ennek, mert geológiailag totálisan érdektelen helyen szálltak le. Csak az a volt a fontos, hogy megtegyék, semmi más nem számított. Ezt ma ki fizetné ki? Ki fizet ki 20-30 rd USD-t arra, hogy elmondhassa, hogy "ott voltunk"...???
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 639
16 023
113
Molni, két dologról lehet szó... Az egyik, amiről nem tudunk. Ki tudja, hogy a mars-járművek mit találtak ott? Amit nekünk, átlagembereknek csepegtettek, az érdekes volt, de információértéke szinte a 0-hoz konvergál.
A másik ok pedig nagyon hosszú távú. Ha és amennyiben Musknak infója van arról, hogy bárki is komolyan a Marsra, a Holdra készül, és neki, illetve cégének akkorra már kész technológiája lesz, akkor szükség lesz rá, ergo kaszálni fog de nagyon.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
M

molnibalage

Guest
Molni, két dologról lehet szó... Az egyik, amiről nem tudunk. Ki tudja, hogy a mars-járművek mit találtak ott? Amit nekünk, átlagembereknek csepegtettek, az érdekes volt, de információértéke szinte a 0-hoz konvergál.
A másik ok pedig nagyon hosszú távú. Ha és amennyiben Musknak infója van arról, hogy bárki is komolyan a Marsra, a Holdra készül, és neki, illetve cégének akkorra már kész technológiája lesz, akkor szükség lesz rá, ergo kaszálni fog de nagyon.
Juj, ez nekem túl konteór szagú. Egyébként meg a mars szondák kb. annyit látnak, minth a a hangya egy kert felmérésből akarna bolygószintű megállapítást tenni a terepre.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Gondolom tömött sorokban állnak majd a vevők, kötve hiszem hogy rentábilisen meg tudnák ezt valósítani a közeljövőben. Ez már a Concorde-nak sem ment igazán, ez meg az lenne a köbön. Jók ezek a "merjünk nagyot álmodni" dolgok, de a valóságtól azt gondolom néha elrugaszkodottak... Az hogy pár unatkozó milliárdost, híres embert felviszel az űrbe (Kármán vonal fölé) mint űr túrista, jó sok pénzért, az a kezdetektől hihető volt nekem, ez a duma, hogy ALTERNATÍVÁT nyújt a földi légiközlekedéssel szemben, jelenleg hiteltelen.

Alternatíva lehetne, ha 1-1 indítás nem kerülne többe, mint egy repülőjárat 2-3-szorosa. Ki fog fizetni Több tízezer esetleg százezer dollárt csak azért, hogy 12 óra helyett 1-2 óra alatt odaérjen? A rakétához való utazást is bele kellene számolni, ezeket nem fogják nagyvárosok mellöl fellőni.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Nekem ami tetszik, az a prezentációs stílus, aminek a feléért keresztben lenyelne egy preziguru. Időnként okos emberek kitalálják, hogy ilyen oktatásokra kell(ene) járnunk, mert a nulla mondanivalójú TED előadók azok tudják. Remélem Musk továbbra is ilyen marad :-D
Ez vállalati stratégia, pár éve még az újrahasznosítás miatt is körbe lett röhögve. Ha összejön a 30 fellövés jövőre az a teljes piac FELE. Az idei 20 meg a HARMADA. Úgy, hogy már idén is tömegével mentek fel másodjára első fokozatok benyaköltségen.
Nekem inkább az a fontos, hogy a többi iparági szereplő ne csak összefossa magát vagy jófajta zsoldosként számolja az adófizetőktől behúzott pénzt, mielőtt lelécel máshová dolgozni, hanem most már marha gyorsan elő kellene állni egy hasonlóan gazdaságos platformmal, mert különben 2030-ra nem lesz Boeing-LM, meg az eddig is piacról élő Arianespace (szokás szerint az európaiak tudják jobban megszívni).
Az, meg ha van egy tömegtermelt, többször hasznosított nagy kuglóf, amivel marha sok mindent el lehet vinni A-ból B-be elég logikus, hogy a Földön is termelhet pénzt, ha lehajolnak érte (cash flow áramlást simítja).

Most mennyibe kerül egy ilyen? Tételezzük fel, hogy lesz rá kereslet, beindulhat a tömegtermelés, aminek köszönhetően valamennyit esik az ára. Egy Airbus A380-as is 437 millió dollárba kerül a wiki szerint, pedig futószalagon gyártják. Ezeket több tízezerszer használják, ezért visszajön az áruk. Egy ilyen rakéta mennyibe jöhetne ki? És mennyiszer fog tudni repülni? Néhány tucatszor?