Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
És akkor az első ember a Marson tuti Molni lesz: elrepül odáig és egy baseball ütővel beleállítja a bolygóba a járműt!Szerintem sikeres lesz a Heavy startja, .És lesz egy Teslánk fent.
A space above us podcast első pár részében az amerikaiak hasonló szenvedését gyűjtötték össze.
A space above us podcast első pár részében az amerikaiak hasonló szenvedését gyűjtötték össze.
Számomra (szerencsére) felfoghatatlan, milyen rettenetes körülmények között zajlott a szovjet rakéta program. Koroljov elhivatottságát mindig is csodáltam, mert már a skorbutos aranybányaszós húzás is elég durva volt. Vagy a "tervezőiroda/rakétagyár" minősége.
Mondjuk szegény később jól bele is halt a precíz orvosok munkájába.
Olvasgatok az Orbital ATK Next Generation Launch (NGL) rakétájáról, de nem értem.
Róla már életében hajót neveztek el vagy másik John Young volt?
Január 5-én, 87 éves korában elhunyt Johh Young. 6 alkalommal járt a világűrben, ebből kétszer a Holdnál (Apollo 10 és 16), illetve ő volt az STS-1 és STS-9 küldetések parancsnoka. (Mindkét esetben a Columbia volt a fellőtt űrsikló.)
Igazából egyszerre szidom a bandát, meg csodálom, mert bárhogy is nézzük, ezt a produkciót csak komoly lobbitevékenységgel lehetett összehozni.Tisztázzuk: Az Orbital ATK 2015-től létezik.
Azelőtt volt az Orbital, akik a Pegasus / Minotaur / Antares rakétát építették és volt az ATK, akik a GEM és az SRB-ért voltak felelősek, illetve az ARES-I első fokozatát építették (nem az egészet, hiszen a második fokozat és az integráció a Boeing / ULA feladata volt). Innen nézve látható, hogy történet eleve kacifántosabb, hiszen az Orbital feltehetően okkal vásárolta meg az ATK-t, mert az Antares után egy versenyképesebb rakétát akart, ehhez pedig az ATK nyújtott megfelelő alapot (máshoz nem nagyon fordulhattak).
A "pofátlan" lenyúlás dolgon nagyon is vitatkoznék. Az Orbital volt kvázi az első sikeres külső cég, amely magántőkét vont be a rakétaépítésbe, űrhajózásba a Pegasus-al, majd a Minotaurral. Lehet köpködni rá, de mellette tucatnyi sikertelen próbálkozó volt (BAEL Aerospace, Kistler -> Rocketplane Kistler, stb.), míg az Orbital sikeres volt.
A CRS-1 programban hiába volt drágább, mint a SpaceX, ettől még alapvetően sikeresen teljesítette azt, amit vállalt (a két pukk kínos, de ugye a SpaceX esetén, sőt Progressz esetén is láttunk már kudarcot az elmúlt években). Nem árult zsákbamacskát sem, előre leírta a tenderben, hogy mennyiért mit vállal. Itt inkább a SpaceX volt az, aki durván alávágott a többi szereplőnek. Ha egyszer, valamikor beleleshetünk majd a SpaceX pénzügyi könyveibe (feltehetően sose fog bekövetkezni), élnék a gyanúval, hogy azt találnánk, Elon Musk bizony kamikaze módra vállalta be a COTS / CRS-1 programot, és a Google 1 milliárd dollárja nélkül lehet a Kistler sorsára jutott volna.
Szóval én ezt inkább úgy értékelhető, hogy az Orbital úgy számolt, ennyiért tudja teljesíteni azt, amit a NASA megkívánt a tenderezőktől. A SpaceX meg bemondott egy sokkal alacsonyabb árat, de közben úgy sétáltak kötélen, hogy a nyakukban ott volt a hurok. Ettől persze az Orbital "drágának" tűnik, holott valahol inkább az ő megközelítésük volt reális...
Az OrbitalATK gyakorlatilag az NGL-el megpróbál egy szeletet kiharapni a piacból, amit egyre inkább a Falcon 9 ural. Emiatt nem hinném, hogy szídni kellene őket...
Az tény, hogy a szakma kukabúvára az Orbital, mert a pici Pegasust 1990-es debütálása óta összesen 43x indították (és erre a piacra lépett be a Virgin Orbital...),
De most, hogy a Northrop Grumman megveszi őket még érdekesebb lesz.
Az biztos, hogy a cég mindig is kötéltáncolt anyagilag, mert nincs még egy kizárólag LEO-GTO fellövésekre specializálódott cég, ami mögött nem állna valami anyavállalat vagy fegyvergyártás vagy az állam.
Talán 2017-ben érhették el azt a volument, hogy kint vannak a vízből.
Már indított volna bármit is az űrbe a Virgin Orbital, hogy múlt időben beszélünk a piacra lépésükről?
Még a RocketLabUSA is előrébb jár náluk...
Érdekesebb lesz, de még nem derült ki, hogy pontosan mit is szeretne a NorthropGrumman az OrbitalATK-val. A Northrop évtizedek óta beszállító szintjén van csak jelen az űriparban. Ilyen szempontból nem annyira kismiskák (űrszondákat, műholdakat is gyártanak), de azért e téren is messze a Boeing és a Lockheed után kullognak.
A Blue Origin ide tartozik, de azt meg a világ egyik (hanem A) leggazdagabb embere (Jeff Bezos) finanszírozza. Zsebből...
Ahogy a legenda szerint Rockefeller mondta, csak az első milliómról ne kérdezzenek. Na a SpaceX-nél a kb. 2011 előtti időszakra vonatkozik ugyanez, annyit tudunk, hogy Musk ~90 millió dollárt tett be a cégbe 2008-ig, de említve volt, hogy más befektetők is adtak pénzt. A Wall Street Journal ugye 2016-ban egy ex-SpaceX alkalmazottól jutott pár mókás adathoz... Ezek lényege:
Ebből ugye az internetszolgáltatás története azért szép, mert anno a WorldVu (illetve annak alapítója, Greg Wyler) kereste meg a SpaceX-et és Muskot, hogy a Falcon 1(és 5 és 9) rakétáival juttassa fel a műholdjaikat, a WorldVu pedig "hozta" (többek között) a Google-t és a Fidelity-t, akik pénzzel támogatták volna a projektet. Feltehetően Musk látta a számokat, és azt mondta a Googlenak, hogy adják inkább neki a pénzt, megcsinálja ő olcsóbban és jobban. Szegény Wyler utána építhette fel kb. nulláról a befektetői bázisát (és át is keresztelte cégét OneWeb-re)...
- A SpaceX mintegy 260 millió dollárt veszített a 2015-ös baleset és az azt követő fél éves leállás miatt.
- Ettől függetlenül 2015-ben a SpaceX-nek 1,3 milliárd dollárnyi tőkéje volt, amelyből 1 milliárdot az Alphabet (alias Google) és a Fidelity biztosított a műholdas internetszolgáltatás tervére.
- Az indításokon alapvetően minimális volt a nyereség 2015-ig (ugyebár csak idén, 2017-ben kezdik meg az újrafelhasznált fokozatok és űrhajók használatát), a nyereséget elsősorban a cégbe forgatták vissza.
- A cég ettől függetlenül 2014-ig minimális nyereséget termelt minden évben, ám 2015-ben mínusz 15 millió dollárral zárta az üzleti tervet (ebből kiszámítható, hogy ha nincs a baleset, akkor cirka 245 millió plusz jöhetett volna össze).
- Alapvetően a cég bevételei és nyeresége elsődlegesen a műholdas internetszolgáltatás sikerére épül, 2025-re éves szinten 15-20 milliárd dolláros profittal számolva...
A műholdas internet piacról és rövid történetéről tavaly itt írtam (a fentiek is onnan származnak)...