Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mindenhol a maximalis (vagy az idealis?) kiaramlasi sebessegre tervezik a format vagyis ez a valtozo kiesik az osszehasonlitasbol.Nem vagyon túl jó fizikából, de nem úgy van, hogy alacsonyabb kamra-nyomásból úgy nyerhetünk ki magasabb tolóerőt, ha kisebbre vesszük a hajtómű száját?
Definicio szerint a nyomas az egysegnyi feluletre hato nyomoero. Vagyis a nyomas es a kor teruletenek szorzatat kell osszehasonlitani. Ugy latszik ebben a BE-4 a nagyobb. (Behelyettesitve 1.54 m jon ki. )Csak mert itt a BE-4 átmérője nagyobb, a benne uralkodó nyomás kisebb, a tolóerő mégis jóval nagyobb a Raptorénál...
Na itt a karácsonyi F9 Block 3 fellövés videója, ami utána megtöltötte az internetet a lemenő Nap fényénél megcsillanó chentréllel:3 óra múlva lesz egy Iridium 4 műhold fellövés egy régi block 3-as Falcon 9 első fokozattal. Bár a pálya és a tömeg lehetővé tenné, a fokozatot nem hozzák vissza egyszerűen azért mert a Block 3 széria még kísérletinek számított és egyszerűen nem éri meg vergődni vele. Szóval 2018 elején nem visszatérős küldetésekben lődözik el őket, hogy legyen hely hova tenni a Block 4-eseket (ezeket már újra felhasználhatónak tervezték a kísérleti Block 3 tapasztalatai alapján), amíg ki nem jön a Block 5, amihez 10 fellövésenként kell hozzányúlni és 100 fellövés lesz az élettartama.
Mondjuk ha már szörnyrakéták és hajtóműveik: hogy a jó égbe lesz elég a New Glennek (45t LEO) 7db BE-4 hajtómű az első fokozatra, míg a BFR-nek (150t LEO) jelen állás szerint 31 db Raptor lakik az aljában?!
Bárhogy matekozok, a Blue Originnál 6,4 tonna jut egy hajtóműre, míg a SpaceX-nél épp 4,8 tonna. Üa meg ugyanaz (folyékony metán meg folyékony oxigén, Raptornál 1:3,8 arányban keverve).
Autóskártyázzunk:
- Raptor: 25 MPa nyomás (Chamber pressure), 1700-1900 kN tolóerő (tengerszint-vákuum), 1,3 méter átmérőjű hajtómű-haranggal
- BE-4: 13,4 MPa nyomás, 2400 kN tolóerő (tengerszint), ennél nem találok konkrét átmérőt, de nagyobbnak tűnik a fotón 1,5 méternél:
Nem vagyon túl jó fizikából, de nem úgy van, hogy alacsonyabb kamra-nyomásból úgy nyerhetünk ki magasabb tolóerőt, ha kisebbre vesszük a hajtómű száját? Csak mert itt a BE-4 átmérője nagyobb, a benne uralkodó nyomás kisebb, a tolóerő mégis jóval nagyobb a Raptorénál...
Ilyenkor mindig olyan jó lenne, ha megkérnének egy hangmérnököt az esemény rögzítésére. Vagy szíjaznának be egy szőrös mikrofont tartó csávót az ülésbe. A fellövések jelenleg kb olyan minőségű hanggal vannak felvéve mintha legalább is mosogatnának. Magas csörömpölések vannak rendesen de semmi mélyEgy egész hangulatos videó a Blue Origene kapszulájából, néha egész félemets hangokkal.
Őőőő... Itt többváltozós az egyenlet.
Itt egy kép, ahol a Merlin-1A, Merlin-1C, Merlin-1C Vac, Merlin-1D, Merlin-1D Vac és a Raptor, majd Raptor Vac hajtóművek modelljei láthatóak:
- A kettő nem egészen azonos elven megy, a BFR két fokozatú, de a második fokozatnak "csak" a LEO-ra kell jutnia, míg a New Glenn egy két/három fokozatú rakéta, amely messzebbre is mehet.
- A tolóerőt úgy oldják meg a Be-4 esetében, hogy több üzemanyagot égetnek el, de nagyobb az égéstér szája, így kisebb az égéstér nyomása.
- Amit a fizikai utalásnál írsz, ott az égéstér és a harang közötti szűkítést érted, de a szűkebb száj nagyobb égéstéri nyomást hoz, a harang külső mérete más miatt fontos. A harang végének átmérője és hossza attól függően van kialakítva, hogy milyen körülményekre optimalizálták. A vákuumra optimalizált hajtóműveknél sokkal nagyobb harang van, mivel az égéstermék jobban ki tud terjeszkedni (hiszen nincs légkör, ami ellentartana). A tengerszintre optimalizált hajtóműveknek kisebb harangja van, pont emiatt. Az olyan rakéták, mint a BFR, Falcon 9 vagy New Glenn ezért roppant alapos számításokkal egy középértéket hoznak ki, amelynél még megfelelő a harang mérete tengerszintre, de elég nagy, hogy ne veszítsen el túl sok tolóerőt nagy magasságban.
Így néz ki az égéstermékek kitágulása, bal oldalon a harang nagyobb, mint az optimális, így a harang vége előtt elválik a faltól a gázáramlás
A középső az optimális eset, a gázáramlás pont a harang végénél válik el, és a tolóerőt teljes egyészében átadja
A harmadik az az eset, amikor a külső nyomás már kisebb, mint amire a harangot tervezték - a gázáram a harang után tovább tágul, de ezt az energiát már nem adja át a rakétának
lol, egyszerre :-D
Amúgy a videó beszúrós gombra kattintva!
Nem emlékeztek arra az egyfokozatú űrrepülő rendszerre amit a 90-es években terveztek és álitható volt a hajtómüvének a geometriája. Vajon mi lett a veszte ennek?