Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
A két héig tartó holdi nappalra tervezik általában ezeket az eszközöket. Ezért is volt nagy truváj, hogy a japán szonda az éjszaka után "feléledt".
Úgy tudtam, h eleve a sarkvidéket célozták, mindenesetre az odaút (tudom, h fűtik a rendszer elemeit) sem Florida beach. Eszembe jutott a pár hónappal ezelőtti kuncogás az orosz szonda kapcsán (meg ugye izrael), erre ez.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and endre

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 679
10 552
113
A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.
Szerintem távolról sem egyszerű ebben a méretben és konstrukcióban rakománykibocsátást végezni, pl. az orrban ott van egy O2 tartály. És az egész ship eddig egy darab, egy vékony "levélláda-nyílással". Deorbit burn meg illendő a kiszámított helyű deorbithoz, mert nem lenne egészséges, ha véletlenül - mondjuk - Budapestet terítené be el nem égett alkatrészekkel. A teljesen amatőr és szerintem elég optimista véleményem szerint talán 2 év múlva kezdhet üzemszerűen nem Starlink műholdakat indítani. De talán még Starlinket is. Attól függ, milyen kritikus hibákat találnak még rajta és mennyire kell és hányszor áttervezni. Mert eddig egyszer sem működött üzemszerűen, de fejlődés van, nem tagadom.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 790
28 858
113
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
Az intézményi és vállalati diverzitási osztályoknak hála ez az első holdszonda, amit nem csak fehér és sárga férfiak, hanem vázlatos betűszó nemű négerek és transzok is terveztek és gyártottak.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 475
16 115
113
Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
Ezért írtam, hogy a LEO pálya eléréshez közel vannak, bár azért érdemes megjegyezni, ez a repülés is teher nélküli volt.
Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Annyiban érdemes különbséget tenni, hogy ez volt az első folyékony tüzelésű CH4+O2 aktív hajtóműves leszállás. A korábbi egysegek kivétel nélkül a sokkal egyszerűbb hipergolikus üzemanyagot használtak.
Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
Árnyékban van ilyen alacsony hőmérséklet, és gondolom ahogy az indiai egységet így ezt is csak a nappali kb 2 hetes üzemre tervezték, azaz ha túléli és felébred a két hét árnyékos hidegből az csak bónusz. Szóval Igen, nem erre tervezték.
A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
2022-ben az FCC elfogadta az alacsony pályás eszközökre vonatkozó szabályozást, aminek értelmében gondoskodni kell a rakéta testek kontrollált visszatereseről is.
A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.
A starship esetében nem lehet kúpot alkalmazni lévén strukturális szerepe van a rakteret borító résznek. Ezért is kísérleteznek ezzel a "PEZ" megoldassal, hogy minél kisebb felületen legyen nyitás a hajótesten. Továbbá ott az orrban a jobb egyensúlyt biztosító header tank. Idővel gondolom majd lessz nagyobb raktèrajtó, de az komolyabb átépítést igényel majd.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 508
84 735
113
20 másodperccel a Bajkonuri Kozmodromról tervezett kilövés előtt törölték a Szojuz-2.1a rakéta indítását a Szojuz MS-25 űrhajóval. Az ok a kémiai áramforrás feszültségesése volt – mondta a Roszkozmosz vezetője, Jurij Boriszov.
Mint Boriszov rámutatott, az indítás előtti előkészítés utolsó szakaszában rendkívüli helyzet állt elő, és az egész eljárás megszakadt. Szerinte az okot az Állami Bizottság ülésén derítették ki – írja a RIA Novosztyi.

Hozzátette, hogy a Szojuz MS-25 legénysége egészséges. „Semmi szörnyű nem történt, bár lehet, hogy ez egy kellemetlen helyzet. A legénység egészséges. Vasziljevszkaja pulzusa még ebben az időszakban is 66 volt, képzett és öntörvényű emberek” – jegyezte meg a Roszkozmosz vezetője.

Emlékeztetünk arra, hogy március 21-én törölték a Szojuz-2.1a rakéta indítását a Szojuz MS-25 űrhajóval, amelynek fedélzetén orosz-fehérorosz-amerikai legénység volt.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 475
16 115
113
20 másodperccel a Bajkonuri Kozmodromról tervezett kilövés előtt törölték a Szojuz-2.1a rakéta indítását a Szojuz MS-25 űrhajóval. Az ok a kémiai áramforrás feszültségesése volt – mondta a Roszkozmosz vezetője, Jurij Boriszov.
Mint Boriszov rámutatott, az indítás előtti előkészítés utolsó szakaszában rendkívüli helyzet állt elő, és az egész eljárás megszakadt. Szerinte az okot az Állami Bizottság ülésén derítették ki – írja a RIA Novosztyi.

Hozzátette, hogy a Szojuz MS-25 legénysége egészséges. „Semmi szörnyű nem történt, bár lehet, hogy ez egy kellemetlen helyzet. A legénység egészséges. Vasziljevszkaja pulzusa még ebben az időszakban is 66 volt, képzett és öntörvényű emberek” – jegyezte meg a Roszkozmosz vezetője.

Emlékeztetünk arra, hogy március 21-én törölték a Szojuz-2.1a rakéta indítását a Szojuz MS-25 űrhajóval, amelynek fedélzetén orosz-fehérorosz-amerikai legénység volt.

Kicsit érthetőbben; az 5 akkumulátor egyike nem adta le az indulás előtti teszt során a kívánt feszültséget.
batteries_1.jpg

A Szojuz a 2016-os "frisités" során kapott nagyobb és hatekonyabb napelem panelt és egy ötödik aksit összesen 906V, 155 amperóra kapacitással.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
Ezért írtam, hogy a LEO pálya eléréshez közel vannak, bár azért érdemes megjegyezni, ez a repülés is teher nélküli volt.

Annyiban érdemes különbséget tenni, hogy ez volt az első folyékony tüzelésű CH4+O2 aktív hajtóműves leszállás. A korábbi egysegek kivétel nélkül a sokkal egyszerűbb hipergolikus üzemanyagot használtak.

Árnyékban van ilyen alacsony hőmérséklet, és gondolom ahogy az indiai egységet így ezt is csak a nappali kb 2 hetes üzemre tervezték, azaz ha túléli és felébred a két hét árnyékos hidegből az csak bónusz. Szóval Igen, nem erre tervezték.

2022-ben az FCC elfogadta az alacsony pályás eszközökre vonatkozó szabályozást, aminek értelmében gondoskodni kell a rakéta testek kontrollált visszatereseről is.

A starship esetében nem lehet kúpot alkalmazni lévén strukturális szerepe van a rakteret borító résznek. Ezért is kísérleteznek ezzel a "PEZ" megoldassal, hogy minél kisebb felületen legyen nyitás a hajótesten. Továbbá ott az orrban a jobb egyensúlyt biztosító header tank. Idővel gondolom majd lessz nagyobb raktèrajtó, de az komolyabb átépítést igényel majd.
Voyager? Azt sem a jelenlegi körülményekre tervezték. Szerintem ide vezetnek a kvóta-emberek és a túltervezés minimalizálása.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 475
16 115
113
Voyager? Azt sem a jelenlegi körülményekre tervezték. Szerintem ide vezetnek a kvóta-emberek és a túltervezés minimalizálása.
Nem igazán szerencsésej az ilyen összehasonlítások, mert eleve más technikai szinvonalról van szó, eleve más a küldetès profil és a komplexitás, és nagyon más a tervezési körülmények, finanszírozási keret. Kb mintha azt mondanád egy Ford T-modell mennyivel jobb tervezés egy Teslánál. A Voyager egy mélyűri szonda, ezért nincsenek napelemek, hanem egy RTG termeli az áramot. A szondának gyakorlatilag "csak" az antenna orientációra kell figyelnie, egy hold landoló egység ennél pár nagyságrendel komplexebb. Nem kvóta emberek miatt lett olyan a szonda amilyen hanem, a súly minimalizálás miatt. Egy Falcon9-el indult a Holdhoz ami a legolcsóbb ugye de erre a pályára nagyon korlátozott terhét képes eljuttatni.
Egy olyan szonda ami fel van készítve a hosszabb üzemböl fakadó két hetes hideg átveszelésere, nagyobb akkumulátor kapacitást, nagyobb napelem felületet és magának az elektronikának sokkal komolyabb szigetelését igényelte volna és ez mind mind extra súly. Ezért hasonlóan az indiai egységhez, csak a nappali üzemre tervezik. Mivel ezek statikus egységek a két hét alatt képesek az összes mèrést elvegezni. Ez inkább egyfajta kompromisszum mintsem inkompetens tervezés.

Fun fact;
A Voyager indulása előtt nem sokkal futottak be a Pioner szonda Jupiter adatai ami sokkal magasabb elektromágneses tevékenységet észleltek mint amire a Voyagert tervezték. Mivel már nem volt idő a szonda érdemi átépitesére, pulykasütéshez használatos alufóliát vásároltak és azzal csomagoltuk be az érzékeny részeket.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
Nem igazán szerencsésej az ilyen összehasonlítások, mert eleve más technikai szinvonalról van szó, eleve más a küldetès profil és a komplexitás, és nagyon más a tervezési körülmények, finanszírozási keret. Kb mintha azt mondanád egy Ford T-modell mennyivel jobb tervezés egy Teslánál. A Voyager egy mélyűri szonda, ezért nincsenek napelemek, hanem egy RTG termeli az áramot. A szondának gyakorlatilag "csak" az antenna orientációra kell figyelnie, egy hold landoló egység ennél pár nagyságrendel komplexebb. Nem kvóta emberek miatt lett olyan a szonda amilyen hanem, a súly minimalizálás miatt. Egy Falcon9-el indult a Holdhoz ami a legolcsóbb ugye de erre a pályára nagyon korlátozott terhét képes eljuttatni.
Egy olyan szonda ami fel van készítve a hosszabb üzemböl fakadó két hetes hideg átveszelésere, nagyobb akkumulátor kapacitást, nagyobb napelem felületet és magának az elektronikának sokkal komolyabb szigetelését igényelte volna és ez mind mind extra súly. Ezért hasonlóan az indiai egységhez, csak a nappali üzemre tervezik. Mivel ezek statikus egységek a két hét alatt képesek az összes mèrést elvegezni. Ez inkább egyfajta kompromisszum mintsem inkompetens tervezés.

Fun fact;
A Voyager indulása előtt nem sokkal futottak be a Pioner szonda Jupiter adatai ami sokkal magasabb elektromágneses tevékenységet észleltek mint amire a Voyagert tervezték. Mivel már nem volt idő a szonda érdemi átépitesére, pulykasütéshez használatos alufóliát vásároltak és azzal csomagoltuk be az érzékeny részeket.
Értem, amit írsz, de azért na; küldetések tervezésekor azért csak csinálnak kockázatbecslést (plàne közel az alkonyzónához), rendszer redundanciát, stb. Hasonlítsd össze a mars küldetésekkel (mennyivel túlteljesített pár szonda).
Legközelebb rácsodálkoznak majd a napszélre, ha lepottyan vmi. Ez a Nasa nagyon messze van már az 1969-1986 közöttitől (ismerek nekik dolgozót is).
Ford T-modell mennyivel jobb tervezés egy Teslánál
Egy Teslánál jobb is (Galamb zseni volt) :D
De ha már analógia: ha mondjuk meg kellene kerülnöd a földet, mivel mennél? Teslával?
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 475
16 115
113
Értem, amit írsz, de azért na; küldetések tervezésekor azért csak csinálnak kockázatbecslést (plàne közel az alkonyzónához), rendszer redundanciát, stb. Hasonlítsd össze a mars küldetésekkel (mennyivel túlteljesített pár szonda).
Ez a legutóbbi hold misszió elsodleges feladata a landolás próbálja volt. Már készül a második egység és tervben a harmadik;

Legközelebb rácsodálkoznak majd a napszélre, ha lepottyan vmi. Ez a Nasa nagyon messze van már az 1969-1986 közöttitől (ismerek nekik dolgozót is).
Most ugye tudod, hogy arról a Nasaról beszélsz így, aki azért vesztette el pl a Mars Climet Orbitert mert nem tudta átváltani a navigációs parancs kalkulált imperial èrtékét metrikusra.
A Hubble-t ne is említsük.
A hivatkozott túlteljesítő Mars roverek már egytől egyik 2000+ évek. Az ezeket megelőzőek sorra kudarcot vallottak pont az emlitett időszakban. Pl Mars Polar lander.
A közelmúltban 2018-ban űrsetához készítettek egy HD Gopro-t csak elfelejtettek SD kártyát tenni bele. Vagy ott a NOAA-19 műhold A fellövés előtt a műhold megbillent és a földre zuhant, mert egy technikus eltávolította az adapterlemezt rögzítő csavarokat, és elfelejtette dokumentálni tettét. Javítási költség: 135 millió dollár.
Aztán a Genesis Napszélmintákat gyűjtő szonda, amit egy kapszulában vissza kellett juttatni a Földre. Az ejtőernyő azonban nem működött a fordítva be szerelt gyorsulásmérő miatt.
És ez csak amik így hirtelen eszembe jutottak a Nasa kapcsán..
Egy Teslánál jobb is (Galamb zseni volt) :D
De ha már analógia: ha mondjuk meg kellene kerülnöd a földet, mivel mennél? Teslával?
Ha csak a kettő között lehet választani akkor igen. Max vinnék magammal egy generátort.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
Ez a legutóbbi hold misszió elsodleges feladata a landolás próbálja volt. Már készül a második egység és tervben a harmadik;


Most ugye tudod, hogy arról a Nasaról beszélsz így, aki azért vesztette el pl a Mars Climet Orbitert mert nem tudta átváltani a navigációs parancs kalkulált imperial èrtékét metrikusra.
A Hubble-t ne is említsük.
A hivatkozott túlteljesítő Mars roverek már egytől egyik 2000+ évek. Az ezeket megelőzőek sorra kudarcot vallottak pont az emlitett időszakban. Pl Mars Polar lander.
A közelmúltban 2018-ban űrsetához készítettek egy HD Gopro-t csak elfelejtettek SD kártyát tenni bele. Vagy ott a NOAA-19 műhold A fellövés előtt a műhold megbillent és a földre zuhant, mert egy technikus eltávolította az adapterlemezt rögzítő csavarokat, és elfelejtette dokumentálni tettét. Javítási költség: 135 millió dollár.
Aztán a Genesis Napszélmintákat gyűjtő szonda, amit egy kapszulában vissza kellett juttatni a Földre. Az ejtőernyő azonban nem működött a fordítva be szerelt gyorsulásmérő miatt.
És ez csak amik így hirtelen eszembe jutottak a Nasa kapcsán..

Ha csak a kettő között lehet választani akkor igen. Max vinnék magammal egy generátort.
Akkor tulajdonképpen min cívodunk? :)
86-ig írtam az "aranykort", a mars szondák voltak a későbbi üdítő pozitív kivérelek.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 809
10 586
113
Sajnos a tegnap esti terrortámadás mellett elsikkadt, de azért ma délután volt egy sikeres Szojuz MSZ-25 indítás. Oleg Novickij, Marina Vasziljevszkaja és Tracy Dyson már az ISS felé tartanak, amit most a régi, hosszú útvonalon(50óra) közelítenek meg. Érdemes végignézni az egészet, mert miközben mentek az előkészületek, szükséges tesztek, bájátszották a start előtti rövid szkafanderpróbát és interjúkat is. Ott egy öreg amerikai űrhajós megkérdezte Novickijt, hogy ez hányadik elhalasztott startja az űrhajós pályafutása során. Oleg Novickij azt válaszolta, hogy ez volt az első. Az amerikai űrhajós erre annyit mondott, hogy "Nekem több halaszottam volt, mint igazi."

 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 678
34 543
113
Öles léptekkel haladnak a pénzügyi csőd felé.

Tudsz valamit a spacex pénzügyi helyzetéről? Én sajnos semmit. Szerintem nagy haladás a tavaly április közepi első start után, ez már a harmadik start volt és szerintem teljesen jól hozták az elvárásokat. Hatalmas műszaki tapasztalat halmozodhatatót fel.
Beállt mögéjük az állam...szerinted?
Ez a legutóbbi hold misszió elsodleges feladata a landolás próbálja volt. Már készül a második egység és tervben a harmadik;


Most ugye tudod, hogy arról a Nasaról beszélsz így, aki azért vesztette el pl a Mars Climet Orbitert mert nem tudta átváltani a navigációs parancs kalkulált imperial èrtékét metrikusra.
A Hubble-t ne is említsük.
A hivatkozott túlteljesítő Mars roverek már egytől egyik 2000+ évek. Az ezeket megelőzőek sorra kudarcot vallottak pont az emlitett időszakban. Pl Mars Polar lander.
A közelmúltban 2018-ban űrsetához készítettek egy HD Gopro-t csak elfelejtettek SD kártyát tenni bele. Vagy ott a NOAA-19 műhold A fellövés előtt a műhold megbillent és a földre zuhant, mert egy technikus eltávolította az adapterlemezt rögzítő csavarokat, és elfelejtette dokumentálni tettét. Javítási költség: 135 millió dollár.
Aztán a Genesis Napszélmintákat gyűjtő szonda, amit egy kapszulában vissza kellett juttatni a Földre. Az ejtőernyő azonban nem működött a fordítva be szerelt gyorsulásmérő miatt.
És ez csak amik így hirtelen eszembe jutottak a Nasa kapcsán..

Ha csak a kettő között lehet választani akkor igen. Max vinnék magammal egy generátort.
Mindig a gép a hülye... ;)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Tudsz valamit a spacex pénzügyi helyzetéről? Én sajnos semmit. Szerintem nagy haladás a tavaly április közepi első start után, ez már a harmadik start volt és szerintem teljesen jól hozták az elvárásokat. Hatalmas műszaki tapasztalat halmozodhatatót fel.
igen hogy a kezdetek óta veszteséges a cég tavaj sikerült egy negyedévet enyhe pluszba zárniuk. a részvényekből éllnek amihez csinálják a showt és a reklámot ezzerrel a nép benyalja majd elbukik mindent a tözsdén. persze musk időbe kiszáll a föld leggazdagabb emberének vagyon valójába a 100 as listára se férne fel ha nem lennének felfújva a részvényárak... ugyan ez a tesla is sokáig elhitették az emberekkel hogy az egyedüli elektromos autó márka lessz és senki más még csak piacra se tud jutni mert annyira innovatívak úttörők...

annyi hogy még a nagybefektetők vannak bevonzva de amikor a kicsik is oda lessznek engedva na azután jön a vég egy felívelés amit a kis piaci szereplők generálnak eljátszadoznak valameddig aztán jön az 1. reccs talán lessz pár fanatikus aki kitart és lehetővé tesznek egy 2. reccset.