Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 725
2 497
113
Nem tudok semmit a cég anyagi helyzetéről és nem mondom, hogy nem haladna (lassan) a használható rakéta elkészítés felé. De állati nagy lemaraadásban vannak. Már rég Starshippel 'óccsón kéne a V2 Starlink holdakat pakolni az "égre" az eredeti tervek alapján. Na meg azt a levegőben elkapást is igazán elengedhetnék végre. Meg a lángterelő nélküli indítóállást. Szerintem.
Én is sok mindent másképp csinálnék . Pl fejlesztettem volna egy átmeneti fejlesztett típust a Falcoból, rakétákat felszereltem volna a raptor hajtóművekel....stb
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 007
113
Nem tudok semmit a cég anyagi helyzetéről és nem mondom, hogy nem haladna (lassan) a használható rakéta elkészítés felé. De állati nagy lemaraadásban vannak. Már rég Starshippel 'óccsón kéne a V2 Starlink holdakat pakolni az "égre" az eredeti tervek alapján. Na meg azt a levegőben elkapást is igazán elengedhetnék végre. Meg a lángterelő nélküli indítóállást. Szerintem.
Speciel a pálya eléréshez vannak a legközelebb. Orbitális energiát tekintve a mostani teszt kb ezt hozta.
A probléma nem is ez. Hanem az újrahasznosítás mint koncepció amit egyszerre visznek a boosterrel és a hajóval is. A mostani teszt érdemben csak a szeparációt tekintve előrelépés.
Csak néhány apróság;
  • A raptorok újra gyújtása javult de még problemás.
  • A hővédő kockák még potyognak bár kevésbé mint korábban.
  • A Booster landing fázis újragyújtás kudarc. A központi háromból kettő nem működött, ezt az oldalsó gyújtása nem tudta kompenzálni.
  • ugyancsak az orientációt végző trusterek működése, vagy nem elégséges, vagy hibás. Folyamatosan imbolygott a cucc.
  • A Booster 462m magasságban darabjaira esett. Miért is?
  • A Starship boost back burn nem volt teljes.
  • A hajó üzemanyag átöltes a head-tank -ból vagy ba (nem.tiszta szamomra ) nem sikerült.
  • A fokozat lekapcsolasa után egy pillanatig nem tudtak kontroll alatt tartani az egységet összevissza pörgött fejjel lefele
  • A tehertér ajtó nem működött megfelelően.
Lehet kihagytam valamit.

Szóval összegezve láthatóan egy 1! problémát sikerült megoldani (staging).
Nem biztos, hogy annyira meggyőző ez az ütem.

Én is sok mindent másképp csinálnék . Pl fejlesztettem volna egy átmeneti fejlesztett típust a Falcoból, rakétákat felszereltem volna a raptor hajtóművekel....stb
Én nem nyúltam volna az F9 boosterhét az úgy jó ahogy van. Helyette egy hozzátartozó második fokozatot amolyan mini straship-et fejlesztettem volna. Ott kipróbálható, tesztelhető lett volna a csempék, visszatérés.
Továbbá a nagy Starship Boosterrel kezdtem volna, (az F9-hez hasonloan) mert ha az ilyen stádiumba ér mint a mostani és van hozzá egy gagyományos "eldobható" második fokozat már érdemben dolgozhat. Vagyis nem csak égeti a pénzt. Így csináltak anno az Falconnal is. Ha a booster indítás fix, a "kis" Falcon9 hajó működik, akkor lehet kezdeni átültetni az ott szerzett tapasztalatot technológiát...
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 007
113
Erre mi a forrásod? Van róla videó?
Hivatalos SpaceX;
Screenshot-2024-03-14-19-46-21-1.png

Videót meg nem láttam, pedig volt a térségben kisrepülőgép is nagy optikaval. Meg ugye elvileg nem volt annyira messzire a parttól.
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
743
1 413
93
Én nem nyúltam volna az F9 boosterhét az úgy jó ahogy van. Helyette egy hozzátartozó második fokozatot amolyan mini straship-et fejlesztettem volna. Ott kipróbálható, tesztelhető lett volna a csempék, visszatérés.
Továbbá a nagy Starship Boosterrel kezdtem volna, (az F9-hez hasonloan) mert ha az ilyen stádiumba ér mint a mostani és van hozzá egy gagyományos "eldobható" második fokozat már érdemben dolgozhat. Vagyis nem csak égeti a pénzt. Így csináltak anno az Falconnal is. Ha a booster indítás fix, a "kis" Falcon9 hajó működik, akkor lehet kezdeni átültetni az ott szerzett tapasztalatot technológiát...
Végre egy értelmes gondolkodás!

- Itt a nagy arc a lényeg! Bődület mekkora ez a rakéta! Csuda hogy még meg is emelkedik, plusz ha rakomány is lesz benne! Na de engem hidegen hagy a pénzégetésük, már a harmadik rakétát robbantják szét! Lesz még vagy 5db biztos amit szétrobbantanak!
- A légtérbe lépésnél a rakéta nagy felülete is probléma!
- Ja és nem baj hogy ők szennyezik a légteret? :rolleyes: Miért nem használnak akkumulátoros rakétát! :cool:
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 007
113
Végre egy értelmes gondolkodás!

- Itt a nagy arc a lényeg! Bődület mekkora ez a rakéta! Csuda hogy még meg is emelkedik, plusz ha rakomány is lesz benne! Na de engem hidegen hagy a pénzégetésük, már a harmadik rakétát robbantják szét! Lesz még vagy 5db biztos amit szétrobbantanak!
- A légtérbe lépésnél a rakéta nagy felülete is probléma!
- Ja és nem baj hogy ők szennyezik a légteret? :rolleyes: Miért nem használnak akkumulátoros rakétát! :cool:
A Re-entry/visszatérés minden eszköznél kihívás, és méretéhez képest a starship faék egyszerű forma miatt még relatív kis felületű is. Sőt a lassuláshoz kell is a felület!
A kihívás ezen része szerintem nem akkora probléma, sokkal inkább a Booster + hajó irányítása tűnik annak. És itt már szerepet játszik a benga nagy méret, mert ugye Musk szakított súlycsökkentès miatt a hagyományos cold-truster megoldással (mert extra és nagy CO2 tartályok kellettek volna hozzá) és a hajtóművek előállított extra forró gázzal termelik a szükséges gáz mennyiseget/nyomást. És ez a booster valamint a hajó esetében sem látszik elégségesnek. Lehet akármennyire jó hővédelm ha nem tudod irányítás alatt tartani a szekeret.
A másik komoly kihívás az üzemanyag átöltes lessz majd. Mert ebben a konfigurációban a Starship max LEO - alacsony pályára lehet jó. De az meg röhejes, hogy egy hajó megtankolásához 8-12 másik indítás kell majd.

Egyébként csak idénre Musk +6 teszt indítással tervez.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 091
113
A Re-entry/visszatérés minden eszköznél kihívás, és méretéhez képest a starship faék egyszerű forma miatt még relatív kis felületű is. Sőt a lassuláshoz kell is a felület!
A kihívás ezen része szerintem nem akkora probléma, sokkal inkább a Booster + hajó irányítása tűnik annak. És itt már szerepet játszik a benga nagy méret, mert ugye Musk szakított súlycsökkentès miatt a hagyományos cold-truster megoldással (mert extra és nagy CO2 tartályok kellettek volna hozzá) és a hajtóművek előállított extra forró gázzal termelik a szükséges gáz mennyiseget/nyomást. És ez a booster valamint a hajó esetében sem látszik elégségesnek. Lehet akármennyire jó hővédelm ha nem tudod irányítás alatt tartani a szekeret.
A másik komoly kihívás az üzemanyag átöltes lessz majd. Mert ebben a konfigurációban a Starship max LEO - alacsony pályára lehet jó. De az meg röhejes, hogy egy hajó megtankolásához 8-12 másik indítás kell majd.

Egyébként csak idénre Musk +6 teszt indítással tervez.
<2 havonta tesztindítás úgy, hogy még tele van az egész kütyü kritikus hibákkal? Úgy, hogy egy eset kivizsgálása eltart 3 hónapig? És még hisz valaki az Elontime-ban...
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
743
1 413
93
Égi csodának lehetünk esténként a szemtanúi március végéig

- Közeledik az időszak, amikor esténként újból megjelenik Magyarország felett is a Nemzetközi Űrállomás – írja közösségi oldalán a Zselici Csillagpark.

- Március közepétől esténként két alkalommal lehet megfigyelni, ám második alkalommal nehezebb lesz megpillantani. Az első esetben majdnem az egész égbolton keresztülvonul a Vénusz fényességével vetekedő égi támaszpont.

A leglátványosabb esti átvonulásokat, azok idejét és feltűnési irányukat gyűjtötte össze a Zselici Csillagpark. Derült ég esetén érdemes az időpontoknál a horizont felé figyelni, ahol néhány másodpercre rá már egyre magasabban fog látszódni az állomás. Kelet felé vonulva pár perc alatt elhalványul majd, ahogy eltűnik a Föld árnyékában.

A linken megtalálható az időpontok amikor láthatóak lesznek a napokban!

Bocs ha rossz helyre raktam, ám nem találtam más aktuálist.
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
743
1 413
93
Készülődik az indulásra az új generációs rakéta (az ariena-6), ami már első útján számos rakományt szállít a magasba.

Az Európai Űrügynökség nemsokára útjára indítja új generációs hordozórakétáját, az Ariane-6-ot, ami nagy sikerű elődjének, az Ariane-5-nek feladatait veszi át. Az Ariane-5 tavaly nyáron vonult nyugdíjba, miután pályára állította utolsó rakományait, a Syracuse 4B katonai célú kommunikációs műholdat és a Heinrich Hertz műholdat, korábban pedig több mint két évtizedig szolgálta az űrügynökséget és olyan nagy volumenű missziókban is segítséget nyújtott, mint amilyen például az XMM-Newton Röntgenteleszkóp pályára állítása volt 1999-ben.

- Továbbiak a linken!
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 385
24 824
113
Égi csodának lehetünk esténként a szemtanúi március végéig

- Közeledik az időszak, amikor esténként újból megjelenik Magyarország felett is a Nemzetközi Űrállomás – írja közösségi oldalán a Zselici Csillagpark.

- Március közepétől esténként két alkalommal lehet megfigyelni, ám második alkalommal nehezebb lesz megpillantani. Az első esetben majdnem az egész égbolton keresztülvonul a Vénusz fényességével vetekedő égi támaszpont.

A leglátványosabb esti átvonulásokat, azok idejét és feltűnési irányukat gyűjtötte össze a Zselici Csillagpark. Derült ég esetén érdemes az időpontoknál a horizont felé figyelni, ahol néhány másodpercre rá már egyre magasabban fog látszódni az állomás. Kelet felé vonulva pár perc alatt elhalványul majd, ahogy eltűnik a Föld árnyékában.

A linken megtalálható az időpontok amikor láthatóak lesznek a napokban!

Bocs ha rossz helyre raktam, ám nem találtam más aktuálist.
Látványosak az ISS átvonulásai, különösen, ha az égbolton minnél magasabban látható.

Miskolcról nézve:

'blob:https://www.messenger.com/fe3ef000-3db7-4071-98cc-9cc069d5444b'

Beregisztráltam, megadva a helyem földrajzi koordinátáit, lehet nézni mindenféle műhold láthatóságot, még élő csillagtérkép is van, mutatva az épp látható műholdak helyét.

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 385
24 824
113

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 495
12 674
113
1 hapsi, 2 nő.

nasa-johnson-astronauts.jpg



Azt meg kell hagyni, hogy a belarusz űrprogram nagyon rendben van.

 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 589
16 192
113
Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
980
2 791
93
Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
A két héig tartó holdi nappalra tervezik általában ezeket az eszközöket. Ezért is volt nagy truváj, hogy a japán szonda az éjszaka után "feléledt".
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
980
2 791
93
Speciel a pálya eléréshez vannak a legközelebb. Orbitális energiát tekintve a mostani teszt kb ezt hozta.
A probléma nem is ez. Hanem az újrahasznosítás mint koncepció amit egyszerre visznek a boosterrel és a hajóval is. A mostani teszt érdemben csak a szeparációt tekintve előrelépés.
Csak néhány apróság;
  • A raptorok újra gyújtása javult de még problemás.
  • A hővédő kockák még potyognak bár kevésbé mint korábban.
  • A Booster landing fázis újragyújtás kudarc. A központi háromból kettő nem működött, ezt az oldalsó gyújtása nem tudta kompenzálni.
  • ugyancsak az orientációt végző trusterek működése, vagy nem elégséges, vagy hibás. Folyamatosan imbolygott a cucc.
  • A Booster 462m magasságban darabjaira esett. Miért is?
  • A Starship boost back burn nem volt teljes.
  • A hajó üzemanyag átöltes a head-tank -ból vagy ba (nem.tiszta szamomra ) nem sikerült.
  • A fokozat lekapcsolasa után egy pillanatig nem tudtak kontroll alatt tartani az egységet összevissza pörgött fejjel lefele
  • A tehertér ajtó nem működött megfelelően.
Lehet kihagytam valamit.

Szóval összegezve láthatóan egy 1! problémát sikerült megoldani (staging).
Nem biztos, hogy annyira meggyőző ez az ütem.


Én nem nyúltam volna az F9 boosterhét az úgy jó ahogy van. Helyette egy hozzátartozó második fokozatot amolyan mini straship-et fejlesztettem volna. Ott kipróbálható, tesztelhető lett volna a csempék, visszatérés.
Továbbá a nagy Starship Boosterrel kezdtem volna, (az F9-hez hasonloan) mert ha az ilyen stádiumba ér mint a mostani és van hozzá egy gagyományos "eldobható" második fokozat már érdemben dolgozhat. Vagyis nem csak égeti a pénzt. Így csináltak anno az Falconnal is. Ha a booster indítás fix, a "kis" Falcon9 hajó működik, akkor lehet kezdeni átültetni az ott szerzett tapasztalatot technológiát...

Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 091
113
Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
Még nem egészen. Hiányzik a hajó megfelelő stabilizálása a pályán meg a "deorbit burn" na meg egyáltalán a rakomány elhelyezésének és kibocsátásának cuccosa. Legalább.
 

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
980
2 791
93
Még nem egészen. Hiányzik a hajó megfelelő stabilizálása a pályán meg a "deorbit burn" na meg egyáltalán a rakomány elhelyezésének és kibocsátásának cuccosa. Legalább.
A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.