T
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Végre egy értelmes gondolkodás!Én nem nyúltam volna az F9 boosterhét az úgy jó ahogy van. Helyette egy hozzátartozó második fokozatot amolyan mini straship-et fejlesztettem volna. Ott kipróbálható, tesztelhető lett volna a csempék, visszatérés.
Továbbá a nagy Starship Boosterrel kezdtem volna, (az F9-hez hasonloan) mert ha az ilyen stádiumba ér mint a mostani és van hozzá egy gagyományos "eldobható" második fokozat már érdemben dolgozhat. Vagyis nem csak égeti a pénzt. Így csináltak anno az Falconnal is. Ha a booster indítás fix, a "kis" Falcon9 hajó működik, akkor lehet kezdeni átültetni az ott szerzett tapasztalatot technológiát...
A Re-entry/visszatérés minden eszköznél kihívás, és méretéhez képest a starship faék egyszerű forma miatt még relatív kis felületű is. Sőt a lassuláshoz kell is a felület!Végre egy értelmes gondolkodás!
- Itt a nagy arc a lényeg! Bődület mekkora ez a rakéta! Csuda hogy még meg is emelkedik, plusz ha rakomány is lesz benne! Na de engem hidegen hagy a pénzégetésük, már a harmadik rakétát robbantják szét! Lesz még vagy 5db biztos amit szétrobbantanak!
- A légtérbe lépésnél a rakéta nagy felülete is probléma!
- Ja és nem baj hogy ők szennyezik a légteret?Miért nem használnak akkumulátoros rakétát!
![]()
<2 havonta tesztindítás úgy, hogy még tele van az egész kütyü kritikus hibákkal? Úgy, hogy egy eset kivizsgálása eltart 3 hónapig? És még hisz valaki az Elontime-ban...A Re-entry/visszatérés minden eszköznél kihívás, és méretéhez képest a starship faék egyszerű forma miatt még relatív kis felületű is. Sőt a lassuláshoz kell is a felület!
A kihívás ezen része szerintem nem akkora probléma, sokkal inkább a Booster + hajó irányítása tűnik annak. És itt már szerepet játszik a benga nagy méret, mert ugye Musk szakított súlycsökkentès miatt a hagyományos cold-truster megoldással (mert extra és nagy CO2 tartályok kellettek volna hozzá) és a hajtóművek előállított extra forró gázzal termelik a szükséges gáz mennyiseget/nyomást. És ez a booster valamint a hajó esetében sem látszik elégségesnek. Lehet akármennyire jó hővédelm ha nem tudod irányítás alatt tartani a szekeret.
A másik komoly kihívás az üzemanyag átöltes lessz majd. Mert ebben a konfigurációban a Starship max LEO - alacsony pályára lehet jó. De az meg röhejes, hogy egy hajó megtankolásához 8-12 másik indítás kell majd.
Egyébként csak idénre Musk +6 teszt indítással tervez.
Látványosak az ISS átvonulásai, különösen, ha az égbolton minnél magasabban látható.Égi csodának lehetünk esténként a szemtanúi március végéig
- Közeledik az időszak, amikor esténként újból megjelenik Magyarország felett is a Nemzetközi Űrállomás – írja közösségi oldalán a Zselici Csillagpark.
- Március közepétől esténként két alkalommal lehet megfigyelni, ám második alkalommal nehezebb lesz megpillantani. Az első esetben majdnem az egész égbolton keresztülvonul a Vénusz fényességével vetekedő égi támaszpont.
A leglátványosabb esti átvonulásokat, azok idejét és feltűnési irányukat gyűjtötte össze a Zselici Csillagpark. Derült ég esetén érdemes az időpontoknál a horizont felé figyelni, ahol néhány másodpercre rá már egyre magasabban fog látszódni az állomás. Kelet felé vonulva pár perc alatt elhalványul majd, ahogy eltűnik a Föld árnyékában.
A linken megtalálható az időpontok amikor láthatóak lesznek a napokban!
Bocs ha rossz helyre raktam, ám nem találtam más aktuálist.
1 hapsi, 2 nő.
1 hapsi, 2 nő.
![]()
![]()
NASA Sets Coverage for Crew Launch; Trio to Join Expedition 70 - NASA
Editor’s note: This advisory was updated March 22, 2024, with new times for coverage following the scrub of the March 21 launch attempt.www.nasa.gov
A két héig tartó holdi nappalra tervezik általában ezeket az eszközöket. Ezért is volt nagy truváj, hogy a japán szonda az éjszaka után "feléledt".Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
Speciel a pálya eléréshez vannak a legközelebb. Orbitális energiát tekintve a mostani teszt kb ezt hozta.
A probléma nem is ez. Hanem az újrahasznosítás mint koncepció amit egyszerre visznek a boosterrel és a hajóval is. A mostani teszt érdemben csak a szeparációt tekintve előrelépés.
Csak néhány apróság;
Lehet kihagytam valamit.
- A raptorok újra gyújtása javult de még problemás.
- A hővédő kockák még potyognak bár kevésbé mint korábban.
- A Booster landing fázis újragyújtás kudarc. A központi háromból kettő nem működött, ezt az oldalsó gyújtása nem tudta kompenzálni.
- ugyancsak az orientációt végző trusterek működése, vagy nem elégséges, vagy hibás. Folyamatosan imbolygott a cucc.
- A Booster 462m magasságban darabjaira esett. Miért is?
- A Starship boost back burn nem volt teljes.
- A hajó üzemanyag átöltes a head-tank -ból vagy ba (nem.tiszta szamomra ) nem sikerült.
- A fokozat lekapcsolasa után egy pillanatig nem tudtak kontroll alatt tartani az egységet összevissza pörgött fejjel lefele
- A tehertér ajtó nem működött megfelelően.
Szóval összegezve láthatóan egy 1! problémát sikerült megoldani (staging).
Nem biztos, hogy annyira meggyőző ez az ütem.
Én nem nyúltam volna az F9 boosterhét az úgy jó ahogy van. Helyette egy hozzátartozó második fokozatot amolyan mini straship-et fejlesztettem volna. Ott kipróbálható, tesztelhető lett volna a csempék, visszatérés.
Továbbá a nagy Starship Boosterrel kezdtem volna, (az F9-hez hasonloan) mert ha az ilyen stádiumba ér mint a mostani és van hozzá egy gagyományos "eldobható" második fokozat már érdemben dolgozhat. Vagyis nem csak égeti a pénzt. Így csináltak anno az Falconnal is. Ha a booster indítás fix, a "kis" Falcon9 hajó működik, akkor lehet kezdeni átültetni az ott szerzett tapasztalatot technológiát...
Még nem egészen. Hiányzik a hajó megfelelő stabilizálása a pályán meg a "deorbit burn" na meg egyáltalán a rakomány elhelyezésének és kibocsátásának cuccosa. Legalább.Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.Még nem egészen. Hiányzik a hajó megfelelő stabilizálása a pályán meg a "deorbit burn" na meg egyáltalán a rakomány elhelyezésének és kibocsátásának cuccosa. Legalább.
Úgy tudtam, h eleve a sarkvidéket célozták, mindenesetre az odaút (tudom, h fűtik a rendszer elemeit) sem Florida beach. Eszembe jutott a pár hónappal ezelőtti kuncogás az orosz szonda kapcsán (meg ugye izrael), erre ez.A két héig tartó holdi nappalra tervezik általában ezeket az eszközöket. Ezért is volt nagy truváj, hogy a japán szonda az éjszaka után "feléledt".
Szerintem távolról sem egyszerű ebben a méretben és konstrukcióban rakománykibocsátást végezni, pl. az orrban ott van egy O2 tartály. És az egész ship eddig egy darab, egy vékony "levélláda-nyílással". Deorbit burn meg illendő a kiszámított helyű deorbithoz, mert nem lenne egészséges, ha véletlenül - mondjuk - Budapestet terítené be el nem égett alkatrészekkel. A teljesen amatőr és szerintem elég optimista véleményem szerint talán 2 év múlva kezdhet üzemszerűen nem Starlink műholdakat indítani. De talán még Starlinket is. Attól függ, milyen kritikus hibákat találnak még rajta és mennyire kell és hányszor áttervezni. Mert eddig egyszer sem működött üzemszerűen, de fejlődés van, nem tagadom.A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.
Az intézményi és vállalati diverzitási osztályoknak hála ez az első holdszonda, amit nem csak fehér és sárga férfiak, hanem vázlatos betűszó nemű négerek és transzok is terveztek és gyártottak."...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
Ezért írtam, hogy a LEO pálya eléréshez közel vannak, bár azért érdemes megjegyezni, ez a repülés is teher nélküli volt.Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
Annyiban érdemes különbséget tenni, hogy ez volt az első folyékony tüzelésű CH4+O2 aktív hajtóműves leszállás. A korábbi egysegek kivétel nélkül a sokkal egyszerűbb hipergolikus üzemanyagot használtak.Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Árnyékban van ilyen alacsony hőmérséklet, és gondolom ahogy az indiai egységet így ezt is csak a nappali kb 2 hetes üzemre tervezték, azaz ha túléli és felébred a két hét árnyékos hidegből az csak bónusz. Szóval Igen, nem erre tervezték.Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
2022-ben az FCC elfogadta az alacsony pályás eszközökre vonatkozó szabályozást, aminek értelmében gondoskodni kell a rakéta testek kontrollált visszatereseről is.A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
A starship esetében nem lehet kúpot alkalmazni lévén strukturális szerepe van a rakteret borító résznek. Ezért is kísérleteznek ezzel a "PEZ" megoldassal, hogy minél kisebb felületen legyen nyitás a hajótesten. Továbbá ott az orrban a jobb egyensúlyt biztosító header tank. Idővel gondolom majd lessz nagyobb raktèrajtó, de az komolyabb átépítést igényel majd.A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..