Űrkutatás

Én nem nyúltam volna az F9 boosterhét az úgy jó ahogy van. Helyette egy hozzátartozó második fokozatot amolyan mini straship-et fejlesztettem volna. Ott kipróbálható, tesztelhető lett volna a csempék, visszatérés.
Továbbá a nagy Starship Boosterrel kezdtem volna, (az F9-hez hasonloan) mert ha az ilyen stádiumba ér mint a mostani és van hozzá egy gagyományos "eldobható" második fokozat már érdemben dolgozhat. Vagyis nem csak égeti a pénzt. Így csináltak anno az Falconnal is. Ha a booster indítás fix, a "kis" Falcon9 hajó működik, akkor lehet kezdeni átültetni az ott szerzett tapasztalatot technológiát...
Végre egy értelmes gondolkodás!

- Itt a nagy arc a lényeg! Bődület mekkora ez a rakéta! Csuda hogy még meg is emelkedik, plusz ha rakomány is lesz benne! Na de engem hidegen hagy a pénzégetésük, már a harmadik rakétát robbantják szét! Lesz még vagy 5db biztos amit szétrobbantanak!
- A légtérbe lépésnél a rakéta nagy felülete is probléma!
- Ja és nem baj hogy ők szennyezik a légteret? :rolleyes: Miért nem használnak akkumulátoros rakétát! :cool:
 
Végre egy értelmes gondolkodás!

- Itt a nagy arc a lényeg! Bődület mekkora ez a rakéta! Csuda hogy még meg is emelkedik, plusz ha rakomány is lesz benne! Na de engem hidegen hagy a pénzégetésük, már a harmadik rakétát robbantják szét! Lesz még vagy 5db biztos amit szétrobbantanak!
- A légtérbe lépésnél a rakéta nagy felülete is probléma!
- Ja és nem baj hogy ők szennyezik a légteret? :rolleyes: Miért nem használnak akkumulátoros rakétát! :cool:
A Re-entry/visszatérés minden eszköznél kihívás, és méretéhez képest a starship faék egyszerű forma miatt még relatív kis felületű is. Sőt a lassuláshoz kell is a felület!
A kihívás ezen része szerintem nem akkora probléma, sokkal inkább a Booster + hajó irányítása tűnik annak. És itt már szerepet játszik a benga nagy méret, mert ugye Musk szakított súlycsökkentès miatt a hagyományos cold-truster megoldással (mert extra és nagy CO2 tartályok kellettek volna hozzá) és a hajtóművek előállított extra forró gázzal termelik a szükséges gáz mennyiseget/nyomást. És ez a booster valamint a hajó esetében sem látszik elégségesnek. Lehet akármennyire jó hővédelm ha nem tudod irányítás alatt tartani a szekeret.
A másik komoly kihívás az üzemanyag átöltes lessz majd. Mert ebben a konfigurációban a Starship max LEO - alacsony pályára lehet jó. De az meg röhejes, hogy egy hajó megtankolásához 8-12 másik indítás kell majd.

Egyébként csak idénre Musk +6 teszt indítással tervez.
 
A Re-entry/visszatérés minden eszköznél kihívás, és méretéhez képest a starship faék egyszerű forma miatt még relatív kis felületű is. Sőt a lassuláshoz kell is a felület!
A kihívás ezen része szerintem nem akkora probléma, sokkal inkább a Booster + hajó irányítása tűnik annak. És itt már szerepet játszik a benga nagy méret, mert ugye Musk szakított súlycsökkentès miatt a hagyományos cold-truster megoldással (mert extra és nagy CO2 tartályok kellettek volna hozzá) és a hajtóművek előállított extra forró gázzal termelik a szükséges gáz mennyiseget/nyomást. És ez a booster valamint a hajó esetében sem látszik elégségesnek. Lehet akármennyire jó hővédelm ha nem tudod irányítás alatt tartani a szekeret.
A másik komoly kihívás az üzemanyag átöltes lessz majd. Mert ebben a konfigurációban a Starship max LEO - alacsony pályára lehet jó. De az meg röhejes, hogy egy hajó megtankolásához 8-12 másik indítás kell majd.

Egyébként csak idénre Musk +6 teszt indítással tervez.
<2 havonta tesztindítás úgy, hogy még tele van az egész kütyü kritikus hibákkal? Úgy, hogy egy eset kivizsgálása eltart 3 hónapig? És még hisz valaki az Elontime-ban...
 
Égi csodának lehetünk esténként a szemtanúi március végéig

- Közeledik az időszak, amikor esténként újból megjelenik Magyarország felett is a Nemzetközi Űrállomás – írja közösségi oldalán a Zselici Csillagpark.

- Március közepétől esténként két alkalommal lehet megfigyelni, ám második alkalommal nehezebb lesz megpillantani. Az első esetben majdnem az egész égbolton keresztülvonul a Vénusz fényességével vetekedő égi támaszpont.

A leglátványosabb esti átvonulásokat, azok idejét és feltűnési irányukat gyűjtötte össze a Zselici Csillagpark. Derült ég esetén érdemes az időpontoknál a horizont felé figyelni, ahol néhány másodpercre rá már egyre magasabban fog látszódni az állomás. Kelet felé vonulva pár perc alatt elhalványul majd, ahogy eltűnik a Föld árnyékában.

A linken megtalálható az időpontok amikor láthatóak lesznek a napokban!

Bocs ha rossz helyre raktam, ám nem találtam más aktuálist.
 
Készülődik az indulásra az új generációs rakéta (az ariena-6), ami már első útján számos rakományt szállít a magasba.

Az Európai Űrügynökség nemsokára útjára indítja új generációs hordozórakétáját, az Ariane-6-ot, ami nagy sikerű elődjének, az Ariane-5-nek feladatait veszi át. Az Ariane-5 tavaly nyáron vonult nyugdíjba, miután pályára állította utolsó rakományait, a Syracuse 4B katonai célú kommunikációs műholdat és a Heinrich Hertz műholdat, korábban pedig több mint két évtizedig szolgálta az űrügynökséget és olyan nagy volumenű missziókban is segítséget nyújtott, mint amilyen például az XMM-Newton Röntgenteleszkóp pályára állítása volt 1999-ben.

- Továbbiak a linken!
 
Égi csodának lehetünk esténként a szemtanúi március végéig

- Közeledik az időszak, amikor esténként újból megjelenik Magyarország felett is a Nemzetközi Űrállomás – írja közösségi oldalán a Zselici Csillagpark.

- Március közepétől esténként két alkalommal lehet megfigyelni, ám második alkalommal nehezebb lesz megpillantani. Az első esetben majdnem az egész égbolton keresztülvonul a Vénusz fényességével vetekedő égi támaszpont.

A leglátványosabb esti átvonulásokat, azok idejét és feltűnési irányukat gyűjtötte össze a Zselici Csillagpark. Derült ég esetén érdemes az időpontoknál a horizont felé figyelni, ahol néhány másodpercre rá már egyre magasabban fog látszódni az állomás. Kelet felé vonulva pár perc alatt elhalványul majd, ahogy eltűnik a Föld árnyékában.

A linken megtalálható az időpontok amikor láthatóak lesznek a napokban!

Bocs ha rossz helyre raktam, ám nem találtam más aktuálist.
Látványosak az ISS átvonulásai, különösen, ha az égbolton minnél magasabban látható.

Miskolcról nézve:

'blob:https://www.messenger.com/fe3ef000-3db7-4071-98cc-9cc069d5444b'

Beregisztráltam, megadva a helyem földrajzi koordinátáit, lehet nézni mindenféle műhold láthatóságot, még élő csillagtérkép is van, mutatva az épp látható műholdak helyét.

 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
1 hapsi, 2 nő.

nasa-johnson-astronauts.jpg


 
1 hapsi, 2 nő.

nasa-johnson-astronauts.jpg



Azt meg kell hagyni, hogy a belarusz űrprogram nagyon rendben van.

 
Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
 
Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
A két héig tartó holdi nappalra tervezik általában ezeket az eszközöket. Ezért is volt nagy truváj, hogy a japán szonda az éjszaka után "feléledt".
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Speciel a pálya eléréshez vannak a legközelebb. Orbitális energiát tekintve a mostani teszt kb ezt hozta.
A probléma nem is ez. Hanem az újrahasznosítás mint koncepció amit egyszerre visznek a boosterrel és a hajóval is. A mostani teszt érdemben csak a szeparációt tekintve előrelépés.
Csak néhány apróság;
  • A raptorok újra gyújtása javult de még problemás.
  • A hővédő kockák még potyognak bár kevésbé mint korábban.
  • A Booster landing fázis újragyújtás kudarc. A központi háromból kettő nem működött, ezt az oldalsó gyújtása nem tudta kompenzálni.
  • ugyancsak az orientációt végző trusterek működése, vagy nem elégséges, vagy hibás. Folyamatosan imbolygott a cucc.
  • A Booster 462m magasságban darabjaira esett. Miért is?
  • A Starship boost back burn nem volt teljes.
  • A hajó üzemanyag átöltes a head-tank -ból vagy ba (nem.tiszta szamomra ) nem sikerült.
  • A fokozat lekapcsolasa után egy pillanatig nem tudtak kontroll alatt tartani az egységet összevissza pörgött fejjel lefele
  • A tehertér ajtó nem működött megfelelően.
Lehet kihagytam valamit.

Szóval összegezve láthatóan egy 1! problémát sikerült megoldani (staging).
Nem biztos, hogy annyira meggyőző ez az ütem.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Én nem nyúltam volna az F9 boosterhét az úgy jó ahogy van. Helyette egy hozzátartozó második fokozatot amolyan mini straship-et fejlesztettem volna. Ott kipróbálható, tesztelhető lett volna a csempék, visszatérés.
Továbbá a nagy Starship Boosterrel kezdtem volna, (az F9-hez hasonloan) mert ha az ilyen stádiumba ér mint a mostani és van hozzá egy gagyományos "eldobható" második fokozat már érdemben dolgozhat. Vagyis nem csak égeti a pénzt. Így csináltak anno az Falconnal is. Ha a booster indítás fix, a "kis" Falcon9 hajó működik, akkor lehet kezdeni átültetni az ott szerzett tapasztalatot technológiát...

Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
 
Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
Még nem egészen. Hiányzik a hajó megfelelő stabilizálása a pályán meg a "deorbit burn" na meg egyáltalán a rakomány elhelyezésének és kibocsátásának cuccosa. Legalább.
 
Még nem egészen. Hiányzik a hajó megfelelő stabilizálása a pályán meg a "deorbit burn" na meg egyáltalán a rakomány elhelyezésének és kibocsátásának cuccosa. Legalább.
A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.
 
A két héig tartó holdi nappalra tervezik általában ezeket az eszközöket. Ezért is volt nagy truváj, hogy a japán szonda az éjszaka után "feléledt".
Úgy tudtam, h eleve a sarkvidéket célozták, mindenesetre az odaút (tudom, h fűtik a rendszer elemeit) sem Florida beach. Eszembe jutott a pár hónappal ezelőtti kuncogás az orosz szonda kapcsán (meg ugye izrael), erre ez.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and endre
A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.
Szerintem távolról sem egyszerű ebben a méretben és konstrukcióban rakománykibocsátást végezni, pl. az orrban ott van egy O2 tartály. És az egész ship eddig egy darab, egy vékony "levélláda-nyílással". Deorbit burn meg illendő a kiszámított helyű deorbithoz, mert nem lenne egészséges, ha véletlenül - mondjuk - Budapestet terítené be el nem égett alkatrészekkel. A teljesen amatőr és szerintem elég optimista véleményem szerint talán 2 év múlva kezdhet üzemszerűen nem Starlink műholdakat indítani. De talán még Starlinket is. Attól függ, milyen kritikus hibákat találnak még rajta és mennyire kell és hányszor áttervezni. Mert eddig egyszer sem működött üzemszerűen, de fejlődés van, nem tagadom.
 
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
Az intézményi és vállalati diverzitási osztályoknak hála ez az első holdszonda, amit nem csak fehér és sárga férfiak, hanem vázlatos betűszó nemű négerek és transzok is terveztek és gyártottak.
 
Azért szerintem gyakorlatilag a LEO pályára egyszerhasználatos módban használható űrrakétával készen vannak. Ha fel akarnak juttatni egy kanyarral 100 tonna terhet, azt gyakorlatilag már meg tudják tenni. Ezt kb a Saturn-5, meg az SLS tudja megcsinálni
Ezért írtam, hogy a LEO pálya eléréshez közel vannak, bár azért érdemes megjegyezni, ez a repülés is teher nélküli volt.
Felhívnám a figyelmet a magyarázkodásra:
"NASA tudományos kutatási igazgatóhelyettese felhívta a figyelmet arra, hogy mivel a Holdnak nincs légköre, ami segítene egy leszálló űreszköz fékezésében, így az űrszonda a magával vitt üzemanyagot a fékezésre és a leszállóhely keresésére használja el, miközben teljes tömege csökken az üzemanyag-felhasználás miatt. Tehát emiatt sem egyszerű leszállni a Holdon." -Nahát?!
Annyiban érdemes különbséget tenni, hogy ez volt az első folyékony tüzelésű CH4+O2 aktív hajtóműves leszállás. A korábbi egysegek kivétel nélkül a sokkal egyszerűbb hipergolikus üzemanyagot használtak.
Meg:
"...a leszállóegység elektronikáját nem a Hold rettenetesen hideg, -200 Celsius-fokos éjszakai hőmérsékletére tervezték...". -Hanem?!
Árnyékban van ilyen alacsony hőmérséklet, és gondolom ahogy az indiai egységet így ezt is csak a nappali kb 2 hetes üzemre tervezték, azaz ha túléli és felébred a két hét árnyékos hidegből az csak bónusz. Szóval Igen, nem erre tervezték.
A deorbit burn az egyszerhasználatos módhoz nem kell.
2022-ben az FCC elfogadta az alacsony pályás eszközökre vonatkozó szabályozást, aminek értelmében gondoskodni kell a rakéta testek kontrollált visszatereseről is.
A rakomány kibocsátása szerintem nem egy nagy kaland, ha nem akarnák visszanyerni a második fokozatot. Ugyan nem ekkora méretben de üzemszerűen csinálják a piacon az áramvonalazó kúpok ledobását. (nyilván akkor ez már nem a Ship, mint második fokozat, de azért egyszerhasználatos üzemben a hajtómű a lényeg. Meg a fokozatszétválás, az meg már megy. Illetve a második fokozatnál az újragyújtások valóban kellenek a megfelelő pálya kialakításához.
A starship esetében nem lehet kúpot alkalmazni lévén strukturális szerepe van a rakteret borító résznek. Ezért is kísérleteznek ezzel a "PEZ" megoldassal, hogy minél kisebb felületen legyen nyitás a hajótesten. Továbbá ott az orrban a jobb egyensúlyt biztosító header tank. Idővel gondolom majd lessz nagyobb raktèrajtó, de az komolyabb átépítést igényel majd.
 
20 másodperccel a Bajkonuri Kozmodromról tervezett kilövés előtt törölték a Szojuz-2.1a rakéta indítását a Szojuz MS-25 űrhajóval. Az ok a kémiai áramforrás feszültségesése volt – mondta a Roszkozmosz vezetője, Jurij Boriszov.
Mint Boriszov rámutatott, az indítás előtti előkészítés utolsó szakaszában rendkívüli helyzet állt elő, és az egész eljárás megszakadt. Szerinte az okot az Állami Bizottság ülésén derítették ki – írja a RIA Novosztyi.

Hozzátette, hogy a Szojuz MS-25 legénysége egészséges. „Semmi szörnyű nem történt, bár lehet, hogy ez egy kellemetlen helyzet. A legénység egészséges. Vasziljevszkaja pulzusa még ebben az időszakban is 66 volt, képzett és öntörvényű emberek” – jegyezte meg a Roszkozmosz vezetője.

Emlékeztetünk arra, hogy március 21-én törölték a Szojuz-2.1a rakéta indítását a Szojuz MS-25 űrhajóval, amelynek fedélzetén orosz-fehérorosz-amerikai legénység volt.