Űrkutatás

Nézegetem az idei ISS naptárat, hogy mikor indul az Axiom4 a Magyar űrhajóssal, mert ugye elsőnek az volt, hogy még 24 végén. Aztán át tették 25 tavaszra, az utolsó ismert időpont Május 16 volt, de a Decemberi menetrendben már úgy irják, hogy nem korábban mint szeptember..
Akkor épp Úgy tűnik a DreamChaser elvitte a májusi időt.
Most megint megcserelték a két missziót és a DreamChaser első repülése megy Szeptemberre, az Axiom4 pedig megkapja a Májusi slot-ot.

Azon billeghet a a dolog, hogy mennyire készek a DreamChaserel, ami már így is több éves csúszásban van..

Btw, csak most vettem eszre, hogy a Kapu Tibor űrhajósunk véletlenül pont annál a Remrednél volt projektmenedzser ami ugye bekerült a 4iG alá, és ugye most ők építik a Magyar műholdas flottát..
Micsoda véletlen..

Az AxionSpace fiokját érdemes követni, van folyamatos update a felkészülésről;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Chang'e-6 Samples Reveal Rebound in Moon's Magnetic Field ...

Rock samples collected from the moon's far side by China's Chang'e-6 lunar probe have provided groundbreaking insights into the evolution of the lunar body's magnetic field.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ma hajnalban csak elindult a BONG 1.
Az első fokozat odalett, a második pályára állt.
Ma este mégegy inditás! :)
Itt a cikk a részletekkel, benne a szokatlanul szerény közvetitéssel.

 
Booster;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Hajó;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Elon azt írja a hajtómű tűzfal mögötti részen lehetett valami üzemanyag vagy oxigén szivárgás ami nyomás növekedéshez vezetett, és ennek nyomán a hajó elvesztéséhez..
https://x.com/elonmusk/status/1880060983734858130?t=AB3o2LJRHiypy2qiwCbKdA&s=19

Ellopták a showt a BO NewGlenn elől, pedig azt is érdemes megemlíteni, hogy bár a pályát elértek, de valami rohadt lassan tudta csak elhagyni a tornyot a rakéta, pedig ugye gyakorlatilag üresen ment..
 
A robbanás pillanata;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Most azt olvasom, hogy annyira letért az útvonalról, hogy az őnmegsemmisítés aktivaálódhatott.
Azért ez nem volt veszélytelen a repülőkre nézve. Számíthatnak vizsgálatra.
 
A robbanás pillanata;
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Most azt olvasom, hogy annyira letért az útvonalról, hogy az őnmegsemmisítés aktivaálódhatott.
Azért ez nem volt veszélytelen a repülőkre nézve. Számíthatnak vizsgálatra.
7. kísérletre sem sikerült Föld körüli pályára állítani a csillaghalót.
 
7. kísérletre sem sikerült Föld körüli pályára állítani a csillaghalót.
Mondjuk ez most se volt tervben, ugyanúgy landolt volna, ahogy korábban, de már tesztelték volna a műhold adagoló PEZ rendszert..

Én már többször jeleztem, hogy a hajóval lesznek gondok, továbbra is potyognak a csempék, pedig ez még nem Holdról visszatérő sebesség, a raktér ajtó sem megoldott, gyakorlatilag csak a Starlink felé lapos műholdak hordozására lehet alkalmas ebben a formában. Itt pl a BO előbbre jár az extra nagy Fairing-el.
És akkor még orbitális randevút, tankolást nem is említettem.

A booster kezd működni, akár használhatnák is, de nincs értelmes második fokozat hozzá.
 
A booster kezd működni, akár használhatnák is, de nincs értelmes második fokozat hozzá.
Kíváncsi vagyok, hogy mikor lesz a booster/hajtóművek újrahasználhatók (mármint nem kísérleti célra hanem operatívan) és mekkora felújítás után hányszor? Az árra is kíváncsi leszek, Szerintem még csak egy techdemo ez az egész. Mindenesetre valamit n(agyon) elszámolhattak, mert a teherbírás a közelében sincs a vártnak. Az meg hajmeresztő, hogy a Shipet fel akarják vinni LEO-ról GTO-ra (meg vissza) újratankolással, egy kis végfokozat helyett műholdanként. A 20t hasznos teher egy 70 tonnás visszatérő eszközzel való felvitele már az SST-nél sem jött be.
 
Kíváncsi vagyok, hogy mikor lesz a booster/hajtóművek újrahasználhatók (mármint nem kísérleti célra hanem operatívan) és mekkora felújítás után hányszor? Az árra is kíváncsi leszek, Szerintem még csak egy techdemo ez az egész. Mindenesetre valamit n(agyon) elszámolhattak, mert a teherbírás a közelében sincs a vártnak.
A Raptorokból bár a kezdeti állapothoz képest sok extrát ki tudták préselni, de még mindig messze vannak a tervezett 330-350t tolóerőtől. A jelenlegi 260-280t is úgy érték el, hogy brutál magas chamber nyomáson 350bar üzemel, ami nem feltétlenül az újrahasznosítás záloga. Itt is a BO direktben alacsony, 135bar és egyszerűbb működési ciklust használ.

De ja, szerintem mindkettő alul teljesít, a NewGlennt rossz volt nézni, alig akarta elhagyni a padot, de nekik legalább van értelmes második fokozat, és használható raktér. (Konkrétan nagyobb mint a starship ebben a formában)

A starship legjobb esetben se tűnik többre alkalmasnak mint egy LEO shuttle.
Az meg hajmeresztő, hogy a Shipet fel akarják vinni LEO-ról GTO-ra (meg vissza) újratankolással, egy kis végfokozat helyett műholdanként. A 20t hasznos teher egy 70 tonnás visszatérő eszközzel való felvitele már az SST-nél sem jött be.
??Ennek aztán meg mi értelme? Nem is hallottam erről.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55