Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

yrkon

Well-Known Member
2012. február 24.
816
2 170
93
Ma 13:26-kor (GMT) felbocsájtják a NASA hurrikánkutató műhold-konstellációját (8 műhold).
Élő közvetítés itt:
https://spaceflightnow.com/2016/12/12/cygnss-mission-status-center/

Lockheed_L-1011.jpg
 

yrkon

Well-Known Member
2012. február 24.
816
2 170
93
A Spacex első emberes küldetése 2018-ra tolódott

forrás:https://spaceflightnow.com/2016/12/13/spacexs-first-crewed-launch-moved-back-to-2018/

2018 májusa előtt nem fognak űrhajósok az ISS-re utazni a SpaceX Crew Dragon személyszállító űrhajójával, közölte a NASA a héten, így a korábban 2017 végére tervezett indítás meghiúsult.
A csúszás várható volt, miután a Boeing -amely szintén fejleszti saját kereskedelmi személyszállító űrhajóját- már korábban közölte, hogy a személyszállító küldetéseket nem tudja megkezdeni legalább 2018 második féléve előtt, valamint azért, mert a SpaceX egyik Falcon 9-ese felrobbant az indítóállványon egy üzemanyag-feltöltési teszt közben. //szept. 1.//.

A SpaceX emailben közölte, hogy a Crew Dragon fejlesztése sínen van, annak ellenére, hogy a Falcon 9-esek fellövését a robbanás miatt felfüggesztették és további idő szükséges, hogy a vizsgálatok befejeződjenek.
"Befejezéséhez közeledik a szept 1-i anomália kivizsgálása, és azon dolgozunk, hogy megtegyük a szükséges lépéseket, és visszatérhessünk a biztonságos és megbízható repüléshez." - közölte a SpaceX. "-Amint a vizsgálat lezajlott, az emberes űrrepülésekért felelős csapatunk folytatja a szoros együttműködést a NASA-val, és eléri mindegyik betervezett mérföldkövet."
"Gondosan átvizsgáljuk a terveket, a rendszereket és a folyamatokat figyelembe véve a leckét amit tanultunk, és a szükséges intézkedéseket. A jelenlegi ütemtervünk megmutatja, hogy mennyi többletidőre van szükségünk ezeknek a változtatásoknak a végrehajtásához."

Egy pilóta nélkül Crew Dragon Föld körüli pályára állítása 2017 novemberére van betervezve, ezt követi egy első küldetés //jobb híján így tudtam a demo mission-t fordítani, a próbaküldetés hülyén hangzik, és ez már élesben megy// az ISS-re két űrhajóssal 2018 májusában - áll a NASA ütemtervében.

A SpaceX már rendszeresen üzemelteti a teherszállító Dragon űrhajót az ISS ellátásra, de a Crew Dragon egy vadonatúj konstrukció.
"Ahhoz, hogy a kereskedelmi partnerek megfeleljenek a NASA //meglehetősen szigorú// követelményeinek, be kell mutatniuk, hogy a rendszereik készek és képesek megvalósítani a rendszeres utakat az ISS-hez" - közölte az űrügynökség. "Kettő demonstráció ezek közül személyzet nélküli teszt, egyik a Boeing Orbital Flight Test-je, a másik a Spacex Demonstration Mission 1. A tesztek után mindkét cég személyzetes tesztet hajt végre, hogy megfeleljen az űrállomás személyzetcsere-küldetéseihez."

A SpaceX 2,6 milliárd dolláros szerződést kötött a NASA-val, hogy kifejlessze a Crew Dragon űrhajót, és ezzel legalább két személyzetcserét végrehajtson az ISS-en. A Boeing ugyanerre a célra (CST-100 Starliner űrhajó+2 repülés) 4,2 milliárdot kapott. //jó volt a lobbi szvsz//

Mindkét cégnek további hat-hat repülési opcióra van még ezeken kívül szerződése a NASA-val. Az ügynökség már korábban belement abba, hogy további 2-2 hitelesítés-utáni repülést hajtsanak végre a cégek. (tehát ezek megvalósulása nagyjából biztosra vehető)

A Boeing CST-100 Starliner első automata repülése 2018 júniusra, a két űrhajóssal történő első repülés 2018 augusztusára várható. //szvsz eléggé valószínűtlen ilyen gyors egymás utániság, még akkor is, hogy minden OK lesz a szűzrepüléssel//

A Boeing gyártási és minőségbiztosítási problémákkal magyarázza a kését - ezek az űrhajó alkotóelemeire értendők, ill. a CST-100 orrkúpjának újratervezését takarják; utóbbi korábbi verziója a szélcsatornában rossz áramlási jellemzőket mutatott.

A személyzettel ellátott Crew Dragon fellövések a Kennedy Űrközpont 39A indítóállásából történnek majd - ez korábban az űrsikló és az Apollo-küldetések felbocsájtására szolgált. //jelenleg a SpaceX bérli a NASA-tól, és átalakítja a Falcon 9 és a Falcon Heavy számára// A közeli 41-es Komplexum (Complex-41) pedig a CST 100-at fogadja majd. //innen korábban Atlas-5 fellövések történtek//

A legutóbbi késések a NASA kereskedelmi emberes űrhajózási program résztvevői számára igen kevés további csúszást engednek meg anélkül, hogy a NASA ne hosszabbítsa meg inkább a Roscosmos-szal -az orosz űrügynökséggel- korábban kötött szerződését,s így 2018 után is Szojuz űrhajókkal repüljenek az űrhajósok az ISS-hez.
A NASA legutóbbi "ülésfoglalásai" a Szojuzokra biztosítják az amerikai, európai, japán és kanadai űrhajósok felküldését 2018 végéig, és a visszatérésüket 2019 közepéig.

A NASA egyik vezető tisztviselője, az emberes űrrepülésekért felelős Bill Gerstenmaier azt állította, talán már most is túl késő további helyeket vásárolni a Szojuzokon. Kirk Shireman, aki a NASA űrállomás programjának igazgatója a houston-i Johnson Űrközpontban kijelentette, hogy az ügynökség az év végén éri el azt a határidőt, hogy meghosszabbítsa a személyszállítási szerződését a Roscosmos-szal.

Orosz illetékesek az közölték, hogy Oroszországnak legalább két éves "futamidőre" van szüksége, hogy a NASA számára elég Szojuz űrhajót gyártson.
Az amerikai űrügynökség 82 millió dollárt fizet majd űrhajósonként 2018-ban, a 2019-es évre pedig több mint 500 millió dollárra rúg majd a végösszeg.

Ha a SpaceX és a Boeing végre elkezdi az űrállomás ellátást, a NASA és Oroszország átáll egy amolyan "természetbeni" szerződésre, mely szerint minden Szojuz repülésen egy amerikai űrhajós, a Dragon és a CST 100-as repüléseken pedig 1-1 orosz kozmonauta utazik majd ingyen.

Ez a megállapodás szükséges ahhoz, hogy minden időben legyen egy-egy orosz és amerikai űrhajós az ISS-en - a kül. részlegek működtetéséhez -, még akkor is, ha valamelyik ellátójármű éppen földre kényszerül technikai problémák miatt.

A SpaceX és a NASA biztonsági tanácsadói között egyelőre vita van arról, hogy az űrhajósok be legyenek-e már szíjazva a Dragon üléseibe, mielőtt elkezdik feltölteni a rakétát a "szuper-hideg"-re hűtött folyékony oxigénnal és kerozinnal.

A SpaceX tervezett idővonala szerint a földi csapatok bezárják a Dragon ajtaját, amint az űrhajósok beszálltak, majd kiürítik az indítóállást az üzemanyag-feltöltéshez; ez a terv a "tölts és menj".

A szeptember 1-i robbanást -amely egy feltöltési teszt végső fázisában történt-, Elon Musk szerint az okozhatta, hogy a rendkívül hideg -szinte fagyáspontjáig hűtött- folyékony oxigén kifagyott egy magas nyomás alatt lévő héliumtartályra a Falcon 9 második fokozatában.

Thomas Stafford, nyugalmazott légierős tábornok és korábbi asztronauta, a NASA Nemzetközi Űrállomás Tanácsadó Bizottságának tagja aggodalmát fejezte ki a SpaceX üzemanyagtöltési terve miatt és levelet is írt Gerstenmaier-nek, az ügyben.

"A Bizottság egyhangúan úgy érzi, hogy a személyzet elhelyezése az űrhajón az üzemanyagfeltöltés előtt szembemegy minden biztonsági előírással, amit 50 éve bevezettek itthon és külföldön."- írta Stafford Gerstenmaier-nek még a szept. 1-i robbanás előtt levelében. "Az űrhajózás eddig történetében még sosem engedték, hogy bárki még csak megközelítse is a rakétát a feltöltés alatt. Csak miután az eszközt teljesen feltöltötték és biztosították, akkor engedhető meg, hogy a szükséges személyzet megközelítse."

A SpaceX azt állítja, hogy a Crew Dragon mentőegysége be lesz élesítve, és bármilyen probléma esetén, mely az üzemanyagfeltöltés közben jelentkezik, eltávolítja az űrkapszulát a rakétáról. //szept. 1-én nem volt ilyesmi, pedig a műhold így megmenthető lett volna. Talán a jövőben az űrszondás küldetéseknél sem lenne ostobaság felszerelni...//

"Az utóbbi másfél évben a NASA és a SpaceX átfogó biztonsági elemzést végzett minden számba vehető veszélyt illetően ezzel a folyamattal kapcsolatban." - közölte a SpaceX.
A NASA Biztonsági Felülvizsgáló Bizottsága júliusban jóváhagyta azt a "veszély-jelentés"-t, amely dokumentálja a SpaceX biztonsági intézkedéseit - két hónappal a szeptemberi baleset előtt.

"Minden veszély-elemzés az összes rendszeren és azok működésén elvégzésre kerül, s minden veszélyességi tényező azonosításra kerül a minősítés előtt." - közölte a SpaceX. -"A vizsgálatok eredményét és előírásokat alaposan át fogjuk vizsgálni annak fényében, hogy milyen adatokat kaptunk a baleset kivizsgálása során. Ha szükséges, további előírásokat vezetünk be, hogy biztosítsuk a személyzet épségét attól a pillanattól kezdve, hogy az űrhajósok megérkeznek a kilövőálláshoz, a feltöltés, a kilövés, a repülés alatt, amíg biztonságosan haza nem térnek."

A SpaceX szóvivője azt közölte, hogy a cég képviselői nemrég találkoztak Stafford-dal és a Tanácsadó Bizottsággal, hogy válaszoljanak a felmerült kérdésekre az ügyben.

Az első űrrepülésre alkalmas Crew Dragon gyártása - mely még automata módban fog repülni 2017 végén - a SpaceX szerint "jól halad".
A kaliforniai bázisú cég befejezte a Crew Dragon terveinek felülvizsgálatát korábban az évben.

Más Crew Dragon minősítési mérföldkövet is elértek 206-ban: tesztelték az űrhajó dokkolórendszerét, az űrruhákat, a környezetszabályozó- és életfenntartó rendszert, több ejtőernyő-tesztet végrehajtottak, és kulcsfontosságú meghajtási teszteket is végeztek.

A kezdeti személyzetes küldetések ejtőernyős vízre szállással landolnak majd, négy ejtőernyővel. A SpaceX azt tervezi, hogy minősítteti a kapszulát a leszállórakétás landoláshoz is.

"A következő évben elsősorban arra fókuszálunk, hogy befejezzük a meghajtási és ejtőernyő-rendszerek tesztjét, befejezzük a Demo 1-es jármű építését, és megvalósítsuk a Demo 1-es küldetést." közölte a SpaceX.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A Spacex első emberes küldetése 2018-ra tolódott

forrás:https://spaceflightnow.com/2016/12/13/spacexs-first-crewed-launch-moved-back-to-2018/

2018 májusa előtt nem fognak űrhajósok az ISS-re utazni a SpaceX Crew Dragon személyszállító űrhajójával, közölte a NASA a héten, így a korábban 2017 végére tervezett indítás meghiúsult.
A csúszás várható volt, miután a Boeing -amely szintén fejleszti saját kereskedelmi személyszállító űrhajóját- már korábban közölte, hogy a személyszállító küldetéseket nem tudja megkezdeni legalább 2018 második féléve előtt, valamint azért, mert a SpaceX egyik Falcon 9-ese felrobbant az indítóállványon egy üzemanyag-feltöltési teszt közben. //szept. 1.//.

A SpaceX emailben közölte, hogy a Crew Dragon fejlesztése sínen van, annak ellenére, hogy a Falcon 9-esek fellövését a robbanás miatt felfüggesztették és további idő szükséges, hogy a vizsgálatok befejeződjenek.
"Befejezéséhez közeledik a szept 1-i anomália kivizsgálása, és azon dolgozunk, hogy megtegyük a szükséges lépéseket, és visszatérhessünk a biztonságos és megbízható repüléshez." - közölte a SpaceX. "-Amint a vizsgálat lezajlott, az emberes űrrepülésekért felelős csapatunk folytatja a szoros együttműködést a NASA-val, és eléri mindegyik betervezett mérföldkövet."
"Gondosan átvizsgáljuk a terveket, a rendszereket és a folyamatokat figyelembe véve a leckét amit tanultunk, és a szükséges intézkedéseket. A jelenlegi ütemtervünk megmutatja, hogy mennyi többletidőre van szükségünk ezeknek a változtatásoknak a végrehajtásához."

Egy pilóta nélkül Crew Dragon Föld körüli pályára állítása 2017 novemberére van betervezve, ezt követi egy első küldetés //jobb híján így tudtam a demo mission-t fordítani, a próbaküldetés hülyén hangzik, és ez már élesben megy// az ISS-re két űrhajóssal 2018 májusában - áll a NASA ütemtervében.

A SpaceX már rendszeresen üzemelteti a teherszállító Dragon űrhajót az ISS ellátásra, de a Crew Dragon egy vadonatúj konstrukció.
"Ahhoz, hogy a kereskedelmi partnerek megfeleljenek a NASA //meglehetősen szigorú// követelményeinek, be kell mutatniuk, hogy a rendszereik készek és képesek megvalósítani a rendszeres utakat az ISS-hez" - közölte az űrügynökség. "Kettő demonstráció ezek közül személyzet nélküli teszt, egyik a Boeing Orbital Flight Test-je, a másik a Spacex Demonstration Mission 1. A tesztek után mindkét cég személyzetes tesztet hajt végre, hogy megfeleljen az űrállomás személyzetcsere-küldetéseihez."

A SpaceX 2,6 milliárd dolláros szerződést kötött a NASA-val, hogy kifejlessze a Crew Dragon űrhajót, és ezzel legalább két személyzetcserét végrehajtson az ISS-en. A Boeing ugyanerre a célra (CST-100 Starliner űrhajó+2 repülés) 4,2 milliárdot kapott. //jó volt a lobbi szvsz//

Mindkét cégnek további hat-hat repülési opcióra van még ezeken kívül szerződése a NASA-val. Az ügynökség már korábban belement abba, hogy további 2-2 hitelesítés-utáni repülést hajtsanak végre a cégek. (tehát ezek megvalósulása nagyjából biztosra vehető)

A Boeing CST-100 Starliner első automata repülése 2018 júniusra, a két űrhajóssal történő első repülés 2018 augusztusára várható. //szvsz eléggé valószínűtlen ilyen gyors egymás utániság, még akkor is, hogy minden OK lesz a szűzrepüléssel//

A Boeing gyártási és minőségbiztosítási problémákkal magyarázza a kését - ezek az űrhajó alkotóelemeire értendők, ill. a CST-100 orrkúpjának újratervezését takarják; utóbbi korábbi verziója a szélcsatornában rossz áramlási jellemzőket mutatott.

A személyzettel ellátott Crew Dragon fellövések a Kennedy Űrközpont 39A indítóállásából történnek majd - ez korábban az űrsikló és az Apollo-küldetések felbocsájtására szolgált. //jelenleg a SpaceX bérli a NASA-tól, és átalakítja a Falcon 9 és a Falcon Heavy számára// A közeli 41-es Komplexum (Complex-41) pedig a CST 100-at fogadja majd. //innen korábban Atlas-5 fellövések történtek//

A legutóbbi késések a NASA kereskedelmi emberes űrhajózási program résztvevői számára igen kevés további csúszást engednek meg anélkül, hogy a NASA ne hosszabbítsa meg inkább a Roscosmos-szal -az orosz űrügynökséggel- korábban kötött szerződését,s így 2018 után is Szojuz űrhajókkal repüljenek az űrhajósok az ISS-hez.
A NASA legutóbbi "ülésfoglalásai" a Szojuzokra biztosítják az amerikai, európai, japán és kanadai űrhajósok felküldését 2018 végéig, és a visszatérésüket 2019 közepéig.

A NASA egyik vezető tisztviselője, az emberes űrrepülésekért felelős Bill Gerstenmaier azt állította, talán már most is túl késő további helyeket vásárolni a Szojuzokon. Kirk Shireman, aki a NASA űrállomás programjának igazgatója a houston-i Johnson Űrközpontban kijelentette, hogy az ügynökség az év végén éri el azt a határidőt, hogy meghosszabbítsa a személyszállítási szerződését a Roscosmos-szal.

Orosz illetékesek az közölték, hogy Oroszországnak legalább két éves "futamidőre" van szüksége, hogy a NASA számára elég Szojuz űrhajót gyártson.
Az amerikai űrügynökség 82 millió dollárt fizet majd űrhajósonként 2018-ban, a 2019-es évre pedig több mint 500 millió dollárra rúg majd a végösszeg.

Ha a SpaceX és a Boeing végre elkezdi az űrállomás ellátást, a NASA és Oroszország átáll egy amolyan "természetbeni" szerződésre, mely szerint minden Szojuz repülésen egy amerikai űrhajós, a Dragon és a CST 100-as repüléseken pedig 1-1 orosz kozmonauta utazik majd ingyen.

Ez a megállapodás szükséges ahhoz, hogy minden időben legyen egy-egy orosz és amerikai űrhajós az ISS-en - a kül. részlegek működtetéséhez -, még akkor is, ha valamelyik ellátójármű éppen földre kényszerül technikai problémák miatt.

A SpaceX és a NASA biztonsági tanácsadói között egyelőre vita van arról, hogy az űrhajósok be legyenek-e már szíjazva a Dragon üléseibe, mielőtt elkezdik feltölteni a rakétát a "szuper-hideg"-re hűtött folyékony oxigénnal és kerozinnal.

A SpaceX tervezett idővonala szerint a földi csapatok bezárják a Dragon ajtaját, amint az űrhajósok beszálltak, majd kiürítik az indítóállást az üzemanyag-feltöltéshez; ez a terv a "tölts és menj".

A szeptember 1-i robbanást -amely egy feltöltési teszt végső fázisában történt-, Elon Musk szerint az okozhatta, hogy a rendkívül hideg -szinte fagyáspontjáig hűtött- folyékony oxigén kifagyott egy magas nyomás alatt lévő héliumtartályra a Falcon 9 második fokozatában.

Thomas Stafford, nyugalmazott légierős tábornok és korábbi asztronauta, a NASA Nemzetközi Űrállomás Tanácsadó Bizottságának tagja aggodalmát fejezte ki a SpaceX üzemanyagtöltési terve miatt és levelet is írt Gerstenmaier-nek, az ügyben.

"A Bizottság egyhangúan úgy érzi, hogy a személyzet elhelyezése az űrhajón az üzemanyagfeltöltés előtt szembemegy minden biztonsági előírással, amit 50 éve bevezettek itthon és külföldön."- írta Stafford Gerstenmaier-nek még a szept. 1-i robbanás előtt levelében. "Az űrhajózás eddig történetében még sosem engedték, hogy bárki még csak megközelítse is a rakétát a feltöltés alatt. Csak miután az eszközt teljesen feltöltötték és biztosították, akkor engedhető meg, hogy a szükséges személyzet megközelítse."

A SpaceX azt állítja, hogy a Crew Dragon mentőegysége be lesz élesítve, és bármilyen probléma esetén, mely az üzemanyagfeltöltés közben jelentkezik, eltávolítja az űrkapszulát a rakétáról. //szept. 1-én nem volt ilyesmi, pedig a műhold így megmenthető lett volna. Talán a jövőben az űrszondás küldetéseknél sem lenne ostobaság felszerelni...//

"Az utóbbi másfél évben a NASA és a SpaceX átfogó biztonsági elemzést végzett minden számba vehető veszélyt illetően ezzel a folyamattal kapcsolatban." - közölte a SpaceX.
A NASA Biztonsági Felülvizsgáló Bizottsága júliusban jóváhagyta azt a "veszély-jelentés"-t, amely dokumentálja a SpaceX biztonsági intézkedéseit - két hónappal a szeptemberi baleset előtt.

"Minden veszély-elemzés az összes rendszeren és azok működésén elvégzésre kerül, s minden veszélyességi tényező azonosításra kerül a minősítés előtt." - közölte a SpaceX. -"A vizsgálatok eredményét és előírásokat alaposan át fogjuk vizsgálni annak fényében, hogy milyen adatokat kaptunk a baleset kivizsgálása során. Ha szükséges, további előírásokat vezetünk be, hogy biztosítsuk a személyzet épségét attól a pillanattól kezdve, hogy az űrhajósok megérkeznek a kilövőálláshoz, a feltöltés, a kilövés, a repülés alatt, amíg biztonságosan haza nem térnek."

A SpaceX szóvivője azt közölte, hogy a cég képviselői nemrég találkoztak Stafford-dal és a Tanácsadó Bizottsággal, hogy válaszoljanak a felmerült kérdésekre az ügyben.

Az első űrrepülésre alkalmas Crew Dragon gyártása - mely még automata módban fog repülni 2017 végén - a SpaceX szerint "jól halad".
A kaliforniai bázisú cég befejezte a Crew Dragon terveinek felülvizsgálatát korábban az évben.

Más Crew Dragon minősítési mérföldkövet is elértek 206-ban: tesztelték az űrhajó dokkolórendszerét, az űrruhákat, a környezetszabályozó- és életfenntartó rendszert, több ejtőernyő-tesztet végrehajtottak, és kulcsfontosságú meghajtási teszteket is végeztek.

A kezdeti személyzetes küldetések ejtőernyős vízre szállással landolnak majd, négy ejtőernyővel. A SpaceX azt tervezi, hogy minősítteti a kapszulát a leszállórakétás landoláshoz is.

"A következő évben elsősorban arra fókuszálunk, hogy befejezzük a meghajtási és ejtőernyő-rendszerek tesztjét, befejezzük a Demo 1-es jármű építését, és megvalósítsuk a Demo 1-es küldetést." közölte a SpaceX.
Rendkívül alapos munka!

A "demó"-t én demonstrációs küldetésnek fordítanám, mert végülis az.

Közben GO-t kapott az Orbital-ATK Pegasus.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A Spacex első emberes küldetése 2018-ra tolódott

...A SpaceX azt állítja, hogy a Crew Dragon mentőegysége be lesz élesítve, és bármilyen probléma esetén, mely az üzemanyagfeltöltés közben jelentkezik, eltávolítja az űrkapszulát a rakétáról. //szept. 1-én nem volt ilyesmi, pedig a műhold így megmenthető lett volna. Talán a jövőben az űrszondás küldetéseknél sem lenne ostobaság felszerelni...
Nem tudom mennyire esne jól egy távközlési műholdnak - amivel a földön is hímestojásként bánnak - egy a normálisnál valószínűleg jóval nagyobb terheléssel kilövés majd egy sós vizes fürdés az óceánban...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nem tudom mennyire esne jól egy távközlési műholdnak - amivel a földön is hímestojásként bánnak - egy a normálisnál valószínűleg jóval nagyobb terheléssel kilövés majd egy sós vizes fürdés az óceánban...
Igen, ez egy jó kérdés, mert itt nincs olyan kapszula, ami el lehet rántani. A "nosecone" vagy "fairing" nevű áramvonalasító burkolat mindkét (kapszulás és műholdas) esetben rajta van, tehát az nem akadály.
image-of-dragon-diagram.jpg

Egy műhold esetében valószínűleg a sós fürdő még mindig jobb opció a tűzhalálnál - egy jó lakatos kicsit kifújja sűrített levegővel, meghúznak néhány csavart, és mehet is az űrbe "garázsban tartott, keveset futott, nem dohányzó, első tulajdonostól" jeligére.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Zömük már el is távozott. Az első amerikai hétből már mindenki, A Hold első meghódítói közül csak Aldrin és Collins él.
Az oroszoknál ha jól tudom, már csak Tyereskova és Leonov él.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
M

molnibalage

Guest
Zömük már el is távozott. Az első amerikai hétből már mindenki, A Hold első meghódítói közül csak Aldrin és Collins él.
Az oroszoknál ha jól tudom, már csak Tyereskova és Leonov él.
Azért a tervezők és földeik közül még többen élnek, nem csak űrhajósok voltak a programban. A ~25 éves mérnökök közül még azért vannak itt többen.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 579
26 501
113
Zömük már el is távozott. Az első amerikai hétből már mindenki, A Hold első meghódítói közül csak Aldrin és Collins él.
Az oroszoknál ha jól tudom, már csak Tyereskova és Leonov él.
Űrhajósok név szerint listája.

Akinél zárójelben évszámok vannak, azok már nincsenek köztünk.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_astronauts_by_name

Naprakész lehet, mert Glenn év adatai szerepnek.

További a nevek linkek. Nagyon komoly munka.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
Nemreg bongeszgettem en is hogy mi a szitu. A Mercury program mindegyik urhajosa eltavozott, es az X15 urugrasok pilotai sem elnek mar.
A Vosztok programbol Bikovszkij es Tyereskova el, a Voszhodbol egyedul Leonov.
A legidosebb elo urhajos asszem a 27-ben szuletett Satalov aki az egyik korai Szojuzon repult.
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
A Gemini es az Apollo plusz Skylab programbol meg paran elnek, a Szojuz meg ugye megy meg a mai napig is.

A legfiatalabb elo Hold asztronauta 36- ban szuletett, talan egy kis szerencsevel meg megeri valamelyikojuk a kovetkezo Holdra vagy barhova latogato embert. 2023 ha nem keszaljak el menetrendszeruen.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Pár hónapja a földi lézeres meghajtásról volt itt szó, végül arra jutottunk, hogy nincs ebben elég erő. Kaptam (még) egy videót egy ilyen kísérletről, a végén a képlet is fel van írva ami alapján egy 8 wattos lézer 5 mikrogramm taszítóerőt fejt ki.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd