A Spacex első emberes küldetése 2018-ra tolódott
forrás:
https://spaceflightnow.com/2016/12/13/spacexs-first-crewed-launch-moved-back-to-2018/
2018 májusa előtt nem fognak űrhajósok az ISS-re utazni a SpaceX Crew Dragon személyszállító űrhajójával, közölte a NASA a héten, így a korábban 2017 végére tervezett indítás meghiúsult.
A csúszás várható volt, miután a Boeing -amely szintén fejleszti saját kereskedelmi személyszállító űrhajóját- már korábban közölte, hogy a személyszállító küldetéseket nem tudja megkezdeni legalább 2018 második féléve előtt, valamint azért, mert a SpaceX egyik Falcon 9-ese felrobbant az indítóállványon egy üzemanyag-feltöltési teszt közben. //szept. 1.//.
A SpaceX emailben közölte, hogy a Crew Dragon fejlesztése sínen van, annak ellenére, hogy a Falcon 9-esek fellövését a robbanás miatt felfüggesztették és további idő szükséges, hogy a vizsgálatok befejeződjenek.
"Befejezéséhez közeledik a szept 1-i anomália kivizsgálása, és azon dolgozunk, hogy megtegyük a szükséges lépéseket, és visszatérhessünk a biztonságos és megbízható repüléshez." - közölte a SpaceX. "-Amint a vizsgálat lezajlott, az emberes űrrepülésekért felelős csapatunk folytatja a szoros együttműködést a NASA-val, és eléri mindegyik betervezett mérföldkövet."
"Gondosan átvizsgáljuk a terveket, a rendszereket és a folyamatokat figyelembe véve a leckét amit tanultunk, és a szükséges intézkedéseket. A jelenlegi ütemtervünk megmutatja, hogy mennyi többletidőre van szükségünk ezeknek a változtatásoknak a végrehajtásához."
Egy pilóta nélkül Crew Dragon Föld körüli pályára állítása 2017 novemberére van betervezve, ezt követi egy első küldetés //jobb híján így tudtam a demo mission-t fordítani, a próbaküldetés hülyén hangzik, és ez már élesben megy// az ISS-re két űrhajóssal 2018 májusában - áll a NASA ütemtervében.
A SpaceX már rendszeresen üzemelteti a teherszállító Dragon űrhajót az ISS ellátásra, de a Crew Dragon egy vadonatúj konstrukció.
"Ahhoz, hogy a kereskedelmi partnerek megfeleljenek a NASA //meglehetősen szigorú// követelményeinek, be kell mutatniuk, hogy a rendszereik készek és képesek megvalósítani a rendszeres utakat az ISS-hez" - közölte az űrügynökség. "Kettő demonstráció ezek közül személyzet nélküli teszt, egyik a Boeing Orbital Flight Test-je, a másik a Spacex Demonstration Mission 1. A tesztek után mindkét cég személyzetes tesztet hajt végre, hogy megfeleljen az űrállomás személyzetcsere-küldetéseihez."
A SpaceX 2,6 milliárd dolláros szerződést kötött a NASA-val, hogy kifejlessze a Crew Dragon űrhajót, és ezzel legalább két személyzetcserét végrehajtson az ISS-en. A Boeing ugyanerre a célra (CST-100 Starliner űrhajó+2 repülés) 4,2 milliárdot kapott. //jó volt a lobbi szvsz//
Mindkét cégnek további hat-hat repülési opcióra van még ezeken kívül szerződése a NASA-val. Az ügynökség már korábban belement abba, hogy további 2-2 hitelesítés-utáni repülést hajtsanak végre a cégek. (tehát ezek megvalósulása nagyjából biztosra vehető)
A Boeing CST-100 Starliner első automata repülése 2018 júniusra, a két űrhajóssal történő első repülés 2018 augusztusára várható. //szvsz eléggé valószínűtlen ilyen gyors egymás utániság, még akkor is, hogy minden OK lesz a szűzrepüléssel//
A Boeing gyártási és minőségbiztosítási problémákkal magyarázza a kését - ezek az űrhajó alkotóelemeire értendők, ill. a CST-100 orrkúpjának újratervezését takarják; utóbbi korábbi verziója a szélcsatornában rossz áramlási jellemzőket mutatott.
A személyzettel ellátott Crew Dragon fellövések a Kennedy Űrközpont 39A indítóállásából történnek majd - ez korábban az űrsikló és az Apollo-küldetések felbocsájtására szolgált. //jelenleg a SpaceX bérli a NASA-tól, és átalakítja a Falcon 9 és a Falcon Heavy számára// A közeli 41-es Komplexum (Complex-41) pedig a CST 100-at fogadja majd. //innen korábban Atlas-5 fellövések történtek//
A legutóbbi késések a NASA kereskedelmi emberes űrhajózási program résztvevői számára igen kevés további csúszást engednek meg anélkül, hogy a NASA ne hosszabbítsa meg inkább a Roscosmos-szal -az orosz űrügynökséggel- korábban kötött szerződését,s így 2018 után is Szojuz űrhajókkal repüljenek az űrhajósok az ISS-hez.
A NASA legutóbbi "ülésfoglalásai" a Szojuzokra biztosítják az amerikai, európai, japán és kanadai űrhajósok felküldését 2018 végéig, és a visszatérésüket 2019 közepéig.
A NASA egyik vezető tisztviselője, az emberes űrrepülésekért felelős Bill Gerstenmaier azt állította, talán már most is túl késő további helyeket vásárolni a Szojuzokon. Kirk Shireman, aki a NASA űrállomás programjának igazgatója a houston-i Johnson Űrközpontban kijelentette, hogy az ügynökség az év végén éri el azt a határidőt, hogy meghosszabbítsa a személyszállítási szerződését a Roscosmos-szal.
Orosz illetékesek az közölték, hogy Oroszországnak legalább két éves "futamidőre" van szüksége, hogy a NASA számára elég Szojuz űrhajót gyártson.
Az amerikai űrügynökség 82 millió dollárt fizet majd űrhajósonként 2018-ban, a 2019-es évre pedig több mint 500 millió dollárra rúg majd a végösszeg.
Ha a SpaceX és a Boeing végre elkezdi az űrállomás ellátást, a NASA és Oroszország átáll egy amolyan "természetbeni" szerződésre, mely szerint minden Szojuz repülésen egy amerikai űrhajós, a Dragon és a CST 100-as repüléseken pedig 1-1 orosz kozmonauta utazik majd ingyen.
Ez a megállapodás szükséges ahhoz, hogy minden időben legyen egy-egy orosz és amerikai űrhajós az ISS-en - a kül. részlegek működtetéséhez -, még akkor is, ha valamelyik ellátójármű éppen földre kényszerül technikai problémák miatt.
A SpaceX és a NASA biztonsági tanácsadói között egyelőre vita van arról, hogy az űrhajósok be legyenek-e már szíjazva a Dragon üléseibe, mielőtt elkezdik feltölteni a rakétát a "szuper-hideg"-re hűtött folyékony oxigénnal és kerozinnal.
A SpaceX tervezett idővonala szerint a földi csapatok bezárják a Dragon ajtaját, amint az űrhajósok beszálltak, majd kiürítik az indítóállást az üzemanyag-feltöltéshez; ez a terv a "tölts és menj".
A szeptember 1-i robbanást -amely egy feltöltési teszt végső fázisában történt-, Elon Musk szerint az okozhatta, hogy a rendkívül hideg -szinte fagyáspontjáig hűtött- folyékony oxigén kifagyott egy magas nyomás alatt lévő héliumtartályra a Falcon 9 második fokozatában.
Thomas Stafford, nyugalmazott légierős tábornok és korábbi asztronauta, a NASA Nemzetközi Űrállomás Tanácsadó Bizottságának tagja aggodalmát fejezte ki a SpaceX üzemanyagtöltési terve miatt és levelet is írt Gerstenmaier-nek, az ügyben.
"A Bizottság egyhangúan úgy érzi, hogy a személyzet elhelyezése az űrhajón az üzemanyagfeltöltés előtt szembemegy minden biztonsági előírással, amit 50 éve bevezettek itthon és külföldön."- írta Stafford Gerstenmaier-nek még a szept. 1-i robbanás előtt levelében. "Az űrhajózás eddig történetében még sosem engedték, hogy bárki még csak megközelítse is a rakétát a feltöltés alatt. Csak miután az eszközt teljesen feltöltötték és biztosították, akkor engedhető meg, hogy a szükséges személyzet megközelítse."
A SpaceX azt állítja, hogy a Crew Dragon mentőegysége be lesz élesítve, és bármilyen probléma esetén, mely az üzemanyagfeltöltés közben jelentkezik, eltávolítja az űrkapszulát a rakétáról. //szept. 1-én nem volt ilyesmi, pedig a műhold így megmenthető lett volna. Talán a jövőben az űrszondás küldetéseknél sem lenne ostobaság felszerelni...//
"Az utóbbi másfél évben a NASA és a SpaceX átfogó biztonsági elemzést végzett minden számba vehető veszélyt illetően ezzel a folyamattal kapcsolatban." - közölte a SpaceX.
A NASA Biztonsági Felülvizsgáló Bizottsága júliusban jóváhagyta azt a "veszély-jelentés"-t, amely dokumentálja a SpaceX biztonsági intézkedéseit - két hónappal a szeptemberi baleset előtt.
"Minden veszély-elemzés az összes rendszeren és azok működésén elvégzésre kerül, s minden veszélyességi tényező azonosításra kerül a minősítés előtt." - közölte a SpaceX. -"A vizsgálatok eredményét és előírásokat alaposan át fogjuk vizsgálni annak fényében, hogy milyen adatokat kaptunk a baleset kivizsgálása során. Ha szükséges, további előírásokat vezetünk be, hogy biztosítsuk a személyzet épségét attól a pillanattól kezdve, hogy az űrhajósok megérkeznek a kilövőálláshoz, a feltöltés, a kilövés, a repülés alatt, amíg biztonságosan haza nem térnek."
A SpaceX szóvivője azt közölte, hogy a cég képviselői nemrég találkoztak Stafford-dal és a Tanácsadó Bizottsággal, hogy válaszoljanak a felmerült kérdésekre az ügyben.
Az első űrrepülésre alkalmas Crew Dragon gyártása - mely még automata módban fog repülni 2017 végén - a SpaceX szerint "jól halad".
A kaliforniai bázisú cég befejezte a Crew Dragon terveinek felülvizsgálatát korábban az évben.
Más Crew Dragon minősítési mérföldkövet is elértek 206-ban: tesztelték az űrhajó dokkolórendszerét, az űrruhákat, a környezetszabályozó- és életfenntartó rendszert, több ejtőernyő-tesztet végrehajtottak, és kulcsfontosságú meghajtási teszteket is végeztek.
A kezdeti személyzetes küldetések ejtőernyős vízre szállással landolnak majd, négy ejtőernyővel. A SpaceX azt tervezi, hogy minősítteti a kapszulát a leszállórakétás landoláshoz is.
"A következő évben elsősorban arra fókuszálunk, hogy befejezzük a meghajtási és ejtőernyő-rendszerek tesztjét, befejezzük a Demo 1-es jármű építését, és megvalósítsuk a Demo 1-es küldetést." közölte a SpaceX.