Űrkutatás

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
"The German Aerospace Center, DLR, conducted an analysis of Falcon 9 first-stage reuse and concluded that SpaceX could begin to realize significant cost savings with as few as 20-25 launches per year, lower than previous outside assessments."
E mellett az egyelőre csak rajzasztalon lévő, jóval drágább Ariane 6 létjogosultsága erősen kérdőjeles.
https://www.spaceintelreport.com/eu...hallenge-seen-threat-ariane-systems-survival/

Azzal együtt, hogy az ArianeSpace-t én is ekézem folyton, mert következetesen kerülik az újrafelhasználás kérdéskörét, azért abban igazuk van, hogy a SpaceX és az ULA a túlárazott állami megrendeléseknek köszönhetik a pénzbőséget (a SpaceX is túlárazottan adja a Falcon 9-est a NASA-nak és a DoD-nak), és ha nekik (az ArianeSpace-nek) nem lesz fix megrendelésszámuk az ESA-tól, akkor fel fog kopni az álluk.

A DLR "mindössze" arra mutatott rá penge élesen, hogy az ArianeSpace érvei az újrafelhasználás terén falsak. Az ArianeSpace mondogatja azt, hogy még 20-24 indítás per év esetén sem térül meg a plusz költség.

A DLR (németesen) fenyegeti az ArianeSpace-t, hogy ha nem lesz költséghatékony jelentősen, akkor ők simán ellesznek a Falcon 9-el, ugyanis éves szinten euro tízmilliókat, százmilliókat spórolhatnak, ha a kereskedelmi úton szerzik be a hordozórakétát, és nem az ArianeSpace-t választják. Persze ehhez a ESA többi tagállamának (főleg a franciáknak) lesz pár szava még....
 

Celebeskedik. Az agyára ment már a hírnév. Azon kívül, hogy a címlapokon akar lenni, ennek semmi értelme. Egyes színésznők ezt-azt villantanak a hírverés miatt, mivel neki nincs melle, ő meg ezzel akar villantani, csak ez dollármilliárdokba kerül.
Miért nem valami hasznos dolgot küld oda? Jah, hogy azzal csak a világ okosabbik (kisebbik) felét tudná lenyűgözni?
 
Celebeskedik. Az agyára ment már a hírnév. Azon kívül, hogy a címlapokon akar lenni, ennek semmi értelme. Egyes színésznők ezt-azt villantanak a hírverés miatt, mivel neki nincs melle, ő meg ezzel akar villantani, csak ez dollármilliárdokba kerül.
Miért nem valami hasznos dolgot küld oda? Jah, hogy azzal csak a világ okosabbik (kisebbik) felét tudná lenyűgözni?
Azért ennél egyszerűbb: nincs olyan józan vagy alaposan ittas ember, aki bármilyen műholdat fel menne rakni a Falcon Heavy szűzfelszálló missziójára. Sajtot már reptettek a Falcon-9 szűzrepülésén is, tehén miatt nyígna a PETA, szóval miért is ne egy Teslát tegyen marsi pályára? Tesla van a garázsban, meg Mars-b***i. A meglepő az lenne, ha a Vénusz köré lőne egy pantomimművészt. Plusz ezzel valóban kiteszi a farkát az asztalra (by Szilícium Völgy), mert eddig csak csilliádos űrügynökségek engedhették meg maguknak az ilyesmit. 1,3 tonna a verda, a Mars Maven meg 0,8.
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat and endre
Celebeskedik. Az agyára ment már a hírnév. Azon kívül, hogy a címlapokon akar lenni, ennek semmi értelme. Egyes színésznők ezt-azt villantanak a hírverés miatt, mivel neki nincs melle, ő meg ezzel akar villantani, csak ez dollármilliárdokba kerül.
Miért nem valami hasznos dolgot küld oda? Jah, hogy azzal csak a világ okosabbik (kisebbik) felét tudná lenyűgözni?

Egyfelől egyetértek veled, másfelől....
Nem.
Alapvető probléma, hogy a SpaceX mire költ. Na most egy Roadster árából nehézkesen hozol ki értelmes hasznos terhet. Feltehetően alapvető dolgok (kommunikáció, kamera, stb.) lesznek, de ezen kívül? A lényeg valahol az is lenne, hogy kellően nagy teherrel dolgozzon a rakéta, és bizonyítsa, hogy adott tömeget el tud juttatni a Mars körüli pályára. Amúgy valami sima súlymakett lenne, lehetne ott, ehelyett elküld egy autót. Nach so...
 
Azért ennél egyszerűbb: nincs olyan józan vagy alaposan ittas ember, aki bármilyen műholdat fel menne rakni a Falcon Heavy szűzfelszálló missziójára. Sajtot már reptettek a Falcon-9 szűzrepülésén is, tehén miatt nyígna a PETA, szóval miért is ne egy Teslát tegyen marsi pályára? Tesla van a garázsban, meg Mars-b***i. A meglepő az lenne, ha a Vénusz köré lőne egy pantomimművészt. Plusz ezzel valóban kiteszi a farkát az asztalra (by Szilícium Völgy), mert eddig csak csilliádos űrügynökségek engedhették meg maguknak az ilyesmit. 1,3 tonna a verda, a Mars Maven meg 0,8.

A kocsi is pénzbe kerül, ha annak az árából csak egy videókamerát küldenének fel, annak is több haszna lenne, mint egy kocsinak. Pl. online, élőben lehetne nézni a Marsot.
 
Egyfelől egyetértek veled, másfelől....
Nem.
Alapvető probléma, hogy a SpaceX mire költ. Na most egy Roadster árából nehézkesen hozol ki értelmes hasznos terhet. Feltehetően alapvető dolgok (kommunikáció, kamera, stb.) lesznek, de ezen kívül? A lényeg valahol az is lenne, hogy kellően nagy teherrel dolgozzon a rakéta, és bizonyítsa, hogy adott tömeget el tud juttatni a Mars körüli pályára. Amúgy valami sima súlymakett lenne, lehetne ott, ehelyett elküld egy autót. Nach so...

Ebben a súlymakettben mondjuk igazad van. Mégiscsak érdekesebb hír így, mint 1 tonna acéllal próbálkozni.
 
A kocsi is pénzbe kerül, ha annak az árából csak egy videókamerát küldenének fel, annak is több haszna lenne, mint egy kocsinak. Pl. online, élőben lehetne nézni a Marsot.
Hát azért az online Mars videó nézéshez kellene rendes sávszél. Ahhoz meg egy rakás műholdat kellene telepíteni jó sok helyre, ami nem éri meg. A kocsi meg gondolom ott porosodik amúgy is a garázsban, meg foglalja a helyet és a macskák is összejárták. Ráadásul jön ki hamarosan az újabb modell, haszáltautó.hu-ra meg mégse teheti ki. Szóval az egy szem járható utat választotta: pályára állítja a lêtező legnagyobb rakétával a kedvenc bolygója körül.
Komolyan nehogy valami baja essen a csávónak, mert a zsoldos CEO-k meg boardmembörök megölnék a showt.
 
Na ha már zsoldos CEO-k:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
komment: ó Babám, mire a Boeing eljut a Marsra emberrel, addigra te már a 3. vállalat élén számolgatod a részvény opciódat...
Musk csak ennyi reagált:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Trolloloooo
 
Na ha már zsoldos CEO-k:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
komment: ó Babám, mire a Boeing eljut a Marsra emberrel, addigra te már a 3. vállalat élén számolgatod a részvény opciódat...
Musk csak ennyi reagált:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Trolloloooo

Nekiallnak hulyesegben versenyezni. Szuper. :(
 
Nekiallnak hulyesegben versenyezni. Szuper. :(
Az emberes űrrepülést azért nem nevezném hülyeségnek (űrmeghódíccsa!!!).
Másfelől, ha jobban megnézzük a Boeing-LM leány ULA rendelkezik egyedül rendes tapasztalattal a Mars-utazás terén az egész bolygón (ok, pályára tudott állni az ESA és az indiaiak is, de a felszínbe eddig csak beleállnia sikerült a konkurenciának :-( ).
- Vikingek: Titan III. + Centaur, gyártó: Glenn L. Martin (később több áttétellel beolvadt a LM-ba)
- Pathfinder / Carl Sagan Memorial Station: Delta II., gyártó: MDD majd ULA
- Opportunity (2004 óta dolgozik!!!!) és Spirit (2004-2010): Delta II, gy.: ULA
- Curiosity (ez is már 5 éves...): Atlas V 541, gy.: ULA

Plusz a most aktív műholdak:
- Mars Reconnaissance Orbiter: Atlas V 401
- Mars Express: Soyuz-FG, Fregat
- Mars Odyssey: Delta II.
- Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN: Atlas V 401

Szóval ilyen tapasztalat tényleg csak a Boeing-LM-ULA biztokában van, az más kérdés, hogy ezeknek a misszióknak a többsége 2000-es években történt, így az emberi erőforrás azóta mozoghatott masfelé is.
 
Az emberes űrrepülést azért nem nevezném hülyeségnek (űrmeghódíccsa!!!).
Másfelől, ha jobban megnézzük a Boeing-LM leány ULA rendelkezik egyedül rendes tapasztalattal a Mars-utazás terén az egész bolygón (ok, pályára tudott állni az ESA és az indiaiak is, de a felszínbe eddig csak beleállnia sikerült a konkurenciának :-( ).
- Vikingek: Titan III. + Centaur, gyártó: Glenn L. Martin (később több áttétellel beolvadt a LM-ba)
- Pathfinder / Carl Sagan Memorial Station: Delta II., gyártó: MDD majd ULA
- Opportunity (2004 óta dolgozik!!!!) és Spirit (2004-2010): Delta II, gy.: ULA
- Curiosity (ez is már 5 éves...): Atlas V 541, gy.: ULA

Plusz a most aktív műholdak:
- Mars Reconnaissance Orbiter: Atlas V 401
- Mars Express: Soyuz-FG, Fregat
- Mars Odyssey: Delta II.
- Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN: Atlas V 401

Szóval ilyen tapasztalat tényleg csak a Boeing-LM-ULA biztokában van, az más kérdés, hogy ezeknek a misszióknak a többsége 2000-es években történt, így az emberi erőforrás azóta mozoghatott masfelé is.

Az emberes urrepules nyilvan nem hulyeseg, a Mars megcelzasa meg az.
Egy allando holdbazis kiepiteseben kjelentosen nagyobb fantaziat latok tapasztalatszerzeshez, tudomanyos kiserletekhez, stb.
 
Az emberes urrepules nyilvan nem hulyeseg, a Mars megcelzasa meg az.
Egy allando holdbazis kiepiteseben kjelentosen nagyobb fantaziat latok tapasztalatszerzeshez, tudomanyos kiserletekhez, stb.

Tudtommal a Holdon nincs metán, a Space X meg azért megy direkt a Marsra, mert ott feltöltheti a rakétákat. Az ilyen versenygés meg mindig jót tesz a kutatásoknak. Legutóbb amikor versenyeztünk, kijutottunk az űrbe, majd a Holdra.

Más:

http://www.origo.hu/tudomany/201712...kezett-kisbolygoval-valami-nincs-rendben.html

Csillagászok egy csoportja meglehetősen vad teóriával állt elő a nemrég észlelt csillagközi térből érkező aszteroidával kapcsolatban: mi van akkor, ha nem is kisbolygót, hanem egy idegen civilizáció által küldött űrszondát figyeltünk meg? A kutatók most azt tervezik, hogy megvizsgálják, az objektum bocsájt-e ki rádióhullámokat.

Mi is kísérletezünk már a kvantumtelekommunikációval, meglepődnék, ha ET rádióval telefonál haza. Márha az tényleg egy szonda. Én szurkolok nekik, hogy igazuk legyen. :)
 
Tudtommal a Holdon nincs metán, a Space X meg azért megy direkt a Marsra, mert ott feltöltheti a rakétákat. Az ilyen versenygés meg mindig jót tesz a kutatásoknak. Legutóbb amikor versenyeztünk, kijutottunk az űrbe, majd a Holdra.

A metán, mint hajtóanyag azért merült fel, mert több előnye is van. Először is arányosan kevesebb szenet tartalmaz a CH4, mint a C8H18 (a kerozin egyik fő alkotóeleme). Emiatt tisztábban ég, kevesebb a szilárd égéstermék, ami lerakódhat, így újrafelhasználhatóságnál pozitívum. Emiatt döntött a metán mellett a Blue Origin is a Be-4 hajtómű esetében.
A legtisztább persze a LOX/LH2 (folyékony oxigén és hidrogén), csak azt meg macerás tárolni.
Noha valóban a Mars miatt erőlteti a CH4 üzemanyagot a SpaceX, azért amúgy is képesek a Holdra eljutni a BFR-el, ezt ki is fejtette az IAC2017-en.

140_iac_2017_28.jpg


Amúgy meg érdemes elgondolkodni rajta, hogy Delta-V igény tekintetében igen kicsi a különbség az eljutni a Holdra és az eljutni a Marsra tényező között. Cirka 1,8-2,2 km/s különbség van, ami ilyen szempontból már minimális (pl. a Hold felszínére való leszálláshoz 1,6 km/s szükséges, a Marsra ennél kevesebbre, mert használhatunk légköri fékezést és ejtőernyőt a légkör miatt). Szóval ha már ott tartunk, akkor nincs sok különbség technikai igények terén a között, hogy a Holdra vagy a Marsra megyünk. Innen nézve melyik a vonzóbb? A légkör nélküli, igen alacsony gravitációjú Hold, amely a Föld körül kering, avagy a Mars, amely egy másik bolygó, ritka, de meglévő légkörrel (amit lehet légfékezéshez felhasználni), cirka 0,37 G-s gravitációval és telis-tele felderítetlen dolgokkal?