Űrkutatás

Igen, a szemem előtt egy mezitlábas, teljesen újrahasznosított platform lebeg. Az viszont tény, hogy az F9 második fokozatát nem lehet visszahozni. A DCh ebből a szempontból jó lenne.

Nem lenne jó. Ahogy utána írod, ahhoz jóval nagyobbnak kellene lennie.

Nézd meg a BFS arányait:

140_iac_2017_14.jpg


Legyen a hajó üres tömege és a hasznos teher 1 egység. Az hajtóanyag ekkor 4,68 egység.
Most vedd a DC-t akár csak a jelenlegi konfigurációban. A DC 11 tonna a mostani tervek szerint (ennek pont a fele a hasznos teher), vagyis ~51,48 tonna hajtóanyagra lenne szüksége a pályára álláshoz és a visszatéréshez. Ez összesen 62,48 tonna, úgy, hogy a DC-be nem fér el 51,48 tonnányi üzemanyag. A DC koncepciójába nem fér egyszerűen bele az, hogy egy F9 vagy FH első fokozatról önmagától pályára álljon, ahhoz az alapjaitól újra kellene tervezni....
 
Nem lenne jó. Ahogy utána írod, ahhoz jóval nagyobbnak kellene lennie.

Nézd meg a BFS arányait:

140_iac_2017_14.jpg


Legyen a hajó üres tömege és a hasznos teher 1 egység. Az hajtóanyag ekkor 4,68 egység.
Most vedd a DC-t akár csak a jelenlegi konfigurációban. A DC 11 tonna a mostani tervek szerint (ennek pont a fele a hasznos teher), vagyis ~51,48 tonna hajtóanyagra lenne szüksége a pályára álláshoz és a visszatéréshez. Ez összesen 62,48 tonna, úgy, hogy a DC-be nem fér el 51,48 tonnányi üzemanyag. A DC koncepciójába nem fér egyszerűen bele az, hogy egy F9 vagy FH első fokozatról önmagától pályára álljon, ahhoz az alapjaitól újra kellene tervezni....
Igen, a Hsz-em második felében ezt jártam körül. Viszont kihagytunk egy "zseniális" lehetőséget: az eldobható üa tartályt nem a DCh mögé, hanem elé tesszük. Akkor tudná használni a szottyadt kis hajtóműveit. Garantáltan megkapná az FAA-tól a repalkalmasságit :D:D:D (végül is ki nem szeretne úgy felszállni, hogy a szélvédő előtt lögyböl 52 tonnányi fullgyúlékony cucc).

Szóval ebből így nem lesz második fokozat újra hasznosítás sehogy sem. De ettől még fellőhetnék végre azt a fránya FH-t. :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: endre
A Prometheus egy "olcsó" hajtóműnek készül, a cél az, hogy a ~10 millió eurós Vulcain 2/2.1 hajtómű helyett legyen egy ~1 millió eurós Prometheus, amellyel csökkenthető az Ariane 6 ára.

Ezekben a tervekben én látok egy hegy méretű fekvőrendőrt, nevezetesen a Vulcain LOX/LH2 hajtóanyagot éget, a Prometheus pedig ugye LOX/CH4-et. Tehát nem lehet egyszerűen csak kicserélni a hajtóművet, át kell tervezni a tartályokat, amely egyben méretezést is jelent, hiszen térfogat terén sokkal kisebb helyet foglal a szükséges CH4, mint az LH2. Akkor lehet az egész rakétát újra tesztelni és így tovább.

Az már csak a margóra, hogy a konkurens hajtóművek (Raptor, Be-4, AR-1) mind zárt működésűek, tehát a turbopumpában felhasznált égéstermékek visszajutnak az égéstérbe, míg ez jól láthatóan nyitott működésű, tehát a turbopumpából kiáramló gázok minimális tolóerőt nyújtanak csak (a "trombita" az égéstér mellett). A francia / német mérnökök az olcsóbb gyárthatóság és egyszerűbb szerkezet miatt dönthettek így, de ez rosszabb hatásfokot hoz...



A "mókás" az, hogy a fent említett üzemanyagváltás problémáját se nagyon feszegetik.
A Prometheus anyagban találkoztam egy "Ariane Next" koncepcióval, amely már a Prometheus-ra épülne. Ez alapján az Ariane 6 feltehetően rövid életű lenne:

NSRDeun.jpg

Ebben szó van egy A6 evolution verzióról (egy lenne az, ahol a Vulcain-t lecserélik Prometheusra) és egy A6 reusable verzióról (hosszabb rakétatest, két visszatérő "Pod-ba" két-két hajtómű lenne, amelyet a fő rakétatestből táplálnak, feltehetően valahol az emelkedési pálya felénél, 50-60km magasan a két pod leválik, és a rakéta már csak egy hajtóművel repül tovább), valamint az Ariane Next-ről, amely 7 hajtóművel rendelkezne. Feltehetően ez lenne a Falcon 9 / BFR / New Glenn féle függőlegesen leszálló fokozatú megoldás.

Apró probléma, hogy ez így nagyon alsó hangon is minimum tíz év késés. De inkább több. Addig pedig az Ariane 6-al kellene bohóckodni, ami nem versenyképes a piacon...
Igen, addig röhögött mindenki Muskon, amíg 10 évnyi lemaradásba nem kerültek. Ariane 6 esetében már túl régóta megy a tervezés-tesztelés, új kilövő állást is építettek stb, hogy most valaki elé merjen állni a vonatnak, miszerint ez így már zsákutca, és re-platform kell. Szóval a 2020-as évtized majd az adófizetők pénzéből megy majd, hogy ne csődöljön be az Ariane Space-Safran páros (meg a teljes beszállítói lánc).
Valahol volt korábban, hogy egy Atlas V szilárd gyorsító ára 10 misi körül alakul, azzal meg nem igazán versenyezhet egy re-folyékony platform (vagy legalábbis furán nézhetne ki a megtérülési számítás...).

A LH befogadására méretezett tartály amúgy miért nem jó a folyékony metánnak? Laikusként azt gondolnám, hogy folyékony hidrogénhez az alacsonyabb hőmérséklet és a brutális tágulási igények miatt eleve jobban kell méretezni mindent, míg a metán az _majdnem_ ("jóóó közelítéssel") olyan mint az LNG amit autókban/buszokban simán használnak.
Persze a nyilvánvaló méretkülönbségeket leszámítva.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
A LH befogadására méretezett tartály amúgy miért nem jó a folyékony metánnak? Laikusként azt gondolnám, hogy folyékony hidrogénhez az alacsonyabb hőmérséklet és a brutális tágulási igények miatt eleve jobban kell méretezni mindent, míg a metán az _majdnem_ ("jóóó közelítéssel") olyan mint az LNG amit autókban/buszokban simán használnak.
Persze a nyilvánvaló méretkülönbségeket leszámítva.

A fő gond a fizikai méretkülönbség. Az LH2 sokkal kisebb sűrűségű, így más méretű a tartály, más méretűek a csövek (hiszen a kisebb sűrűség miatt nagyobb mennyiséget kell elvezessenek), és így tovább.
Ha most a megfelelő mennyiségű CH4-et az adott tartályba akarod pumpálni, akkor a tartály kb. harmadáig lesz. Lötyögés és nyomásbiztosítás terén teljesen már kategória, hiszen sűrűbb és nehezebb az üzemanyag.
A másik probléma a tömeg. Az adott LOX-hoz nagyobb tömegű CH4-re van szükség, ez alávág a rakéta kialakításának, súlypontjának...

Szóval törpölhetnek majd a mérnökök, ha tényleg lesz hajtóműcsere...
 
A középső fokozaton nincsenek kormányfelületek, szóval csak a két külső Főre fokozat tér vissza?
 
A középső fokozaton nincsenek kormányfelületek, szóval csak a két külső Főre fokozat tér vissza?
De van, csak fehérre van festve.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A bal oldali képbe bele kattintva látszik.

Viszont nem lesz üa mozgás a fokozatok között.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
De van, csak fehérre van festve.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A bal oldali képbe bele kattintva látszik.

Viszont nem lesz üa mozgás a fokozatok között.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Na itt azt írják, hogy a külsők titánok, a belső alaméneum. Mert a külsőkön ez van alapból rajta, és jobban kell őket stabilizálni leoldás után (mondjuk a pörgetés-forgatást eddig is a fúvókákkal végezték, csak a boost back burn után vették hasznát a gridfinnek...)
Szerintem nem akarják pazarolni a titánt egy sose kipróbált core fokozatra.
 
De van, csak fehérre van festve.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A bal oldali képbe bele kattintva látszik.

Viszont nem lesz üa mozgás a fokozatok között.

Tényleg ott van. :)

Az Asparagus-fokozatot (vagyis üzemanyag-mozgatást a fokozatok között) rég elengedték. Nem lehet úgy könnyedén megoldani, hogy ne követeljen túl sok extra csőhálózatot a fokozatokon, márpedig az eredeti elv az volt, hogy a Falcon 9 első fokozata és a Falcon Heavy Core fokozatok ugyan olyanok legyenek. Túl sokat követelne a Falcon 9 terén, márpedig a prioritás a Falcon 9, és nem a Falcon Heavy...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Na itt azt írják, hogy a külsők titánok, a belső alaméneum. Mert a külsőkön ez van alapból rajta, és jobban kell őket stabilizálni leoldás után (mondjuk a pörgetés-forgatást eddig is a fúvókákkal végezték, csak a boost back burn után vették hasznát a gridfinnek...)
Szerintem nem akarják pazarolni a titánt egy sose kipróbált core fokozatra.

Én azt tartóm valószínűnek, hogy a külső fokozatok kisebb magasságon válnak le, mondjuk 50km környékén, szemben a 60-80km-el a Falcon 9 esetében. Tehát ezért van ott nagyobb igénybevétel.
 
3 óra múlva lesz egy Iridium 4 műhold fellövés egy régi block 3-as Falcon 9 első fokozattal. Bár a pálya és a tömeg lehetővé tenné, a fokozatot nem hozzák vissza egyszerűen azért mert a Block 3 széria még kísérletinek számított és egyszerűen nem éri meg vergődni vele. Szóval 2018 elején nem visszatérős küldetésekben lődözik el őket, hogy legyen hely hova tenni a Block 4-eseket (ezeket már újra felhasználhatónak tervezték a kísérleti Block 3 tapasztalatai alapján), amíg ki nem jön a Block 5, amihez 10 fellövésenként kell hozzányúlni és 100 fellövés lesz az élettartama.
 
Bakker elsőre azt hittem, hogy valami kamu fotosopp egy Apollo kabinnal összekombinálva, erre tényleg :D

Egy kicsit azért fáj a gondolat, hogy feltételezted rólam ama eshetőséget, hogy egy fotoshopolt fake képet rakok be... :D

Abban biztos voltam, hogy nem hivatalos forrásból származott, de abban is biztos voltam, hogy nem fake...
 
http://mashable.com/2015/05/20/earth-flag/#aInv0lPAWiqX
Lehet volt már Tma, de érdekelne a véleményetek.
A hivatalos zászlaja földnek!

Szerintem igazán lehetne más.

  1. Nem hivatalos, csak egy javaslat volt. Tehát a kijelentéseddel ellentétben nem ez a hivatalos zászlaja a Földnek...
  2. Miért tűzne le egy ország az általa finanszírozott űrprogram keretében egy másik zászlót, mint a sajátját?
  3. Ezzel együtt érdekes kérdés, ha nemzetközi program keretében jutnának el a Marsra, akkor hogy is működne ez...
  4. Amúgy a javaslat rém ronda...
 
Egy kicsit azért fáj a gondolat, hogy feltételezted rólam ama eshetőséget, hogy egy fotoshopolt fake képet rakok be... :D

Abban biztos voltam, hogy nem hivatalos forrásból származott, de abban is biztos voltam, hogy nem fake...
Gondoltam, mint poént tetted be, ezúton is elnézést kérek hogy komolytalanságot feltételeztem :)
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
  1. Nem hivatalos, csak egy javaslat volt. Tehát a kijelentéseddel ellentétben nem ez a hivatalos zászlaja a Földnek...
  2. Miért tűzne le egy ország az általa finanszírozott űrprogram keretében egy másik zászlót, mint a sajátját?
  3. Ezzel együtt érdekes kérdés, ha nemzetközi program keretében jutnának el a Marsra, akkor hogy is működne ez...
  4. Amúgy a javaslat rém ronda...


Igen, nem hivatalos. Aztán átolvastam. Még szerencse hisz tényleg rém ronda és nem helytálló.
 
Gurulópróba a tekintélyes méretű Stratolaunchal.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd