Űrkutatás

Azóta visszaeresztették vízszintesbe a Falcon Heavyt.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
(Freud elmorzsolna egy könnycseppet :-D )
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A Lockheed X-33/VentureStar-ra gondolsz? Leginkább a kompozitból készült hidrogéntartály problémái miatt állították le a programot.
https://www.nasaspaceflight.com/2006/01/x-33venturestar-what-really-happened/
Én mondjuk nagyon sajnálom, jó kis űrrepülő lett volna, ha megépül. Pl. ezen már fémes (főleg Inconel 617-ből álló) TPS lett volna a Space Shuttle sérülékeny, minden repülés után nagyon alapos és költséges átvizsgálást-karbantartást igénylő szilikát "csempéi" helyett.

ŐŐőőőőő....

A Venture Star. Illetve annak technikai demonstrációs modellje, az X-33. Bemutató videó erre. A Lockheed 700 millió dollárt költött rá, plusz a NASA tolt bele egy hasonló összeget. De a támogatástól megfosztották, csak mert azért. Hivatalosan volt az az ok, hogy nem sikerült az LH2 tartályt kompozitból megépíteni, a könnyűfémből készült tartály a tervezett kompozit tartálynál is valamivel könnyebb volt. A másik két jelentős technológiai fejlesztés (XRS-2200 Aerospike hajtómű és a fémes hővédő pajzs) teljesen jól haladt. Szóval ez egy kongresszusi / szenátusi döntés volt, erős tippem az, hogy az egy belsős (az EELV / nem újrafelhasználható rakétákat támogató) Boeing / Lockheed lobby miatt, hiszen ekkoriban zajlott az EELV botrány is...

Az USAF kétszer próbálta újra életre hívni az X-33-at, de mindkétszer rájuk csapták az ajtót a törvényhozásban.
 
ŐŐőőőőő....

A Venture Star. Illetve annak technikai demonstrációs modellje, az X-33. Bemutató videó erre. A Lockheed 700 millió dollárt költött rá, plusz a NASA tolt bele egy hasonló összeget. De a támogatástól megfosztották, csak mert azért. Hivatalosan volt az az ok, hogy nem sikerült az LH2 tartályt kompozitból megépíteni, a könnyűfémből készült tartály a tervezett kompozit tartálynál is valamivel könnyebb volt. A másik két jelentős technológiai fejlesztés (XRS-2200 Aerospike hajtómű és a fémes hővédő pajzs) teljesen jól haladt. Szóval ez egy kongresszusi / szenátusi döntés volt...

Persze, ezért is linkeltem be azt az oldalt, ahol bővebben kifejtették. Eléggé bűzlik a dolog. Arra azért kíváncsi lettem volna, ha sikerül a kompozit tartály, akkor is vajon elkaszálják valami másra hivatkozva, vagy nem?

...erős tippem az, hogy az egy belsős (az EELV / nem újrafelhasználható rakétákat támogató) Boeing / Lockheed lobby miatt, hiszen ekkoriban zajlott az EELV botrány is...

Az USAF kétszer próbálta újra életre hívni az X-33-at, de mindkétszer rájuk csapták az ajtót a törvényhozásban.

Valakinek nagyon szúrhatta a szemét, de azt azért nem hinném, hogy pont a Lockheed (nyilván a VentureStar-t is ő gyártotta volna) beleharapott volna a saját kezébe egy olyan bizonytalan terület miatt, ahol még erős konkurencia is volt akkor.
 
25550632_888351051346038_1354867054526350197_n.jpg
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes koncepció:
- 100kg mikroműholdak LEO pályára, 1 millió usd költség mellett 24 órán belül, 1,3 méter átmérőjű
- ezzel a borotva-formával mindenfajta légköri nyomás mellett hatékonyan működik (Merlin 1D vákuumban: 311s impulzus 100 bar kamranyomás mellett LOX és RP-1 égetéssel; Executor Aerospike: 314s impulzus és 16 bar kamranyomás hidrogénperoxiddal)
- egy fokozattal megy fel a rakomány
- hidrogénperoxid üzemanyag + kerozin (RP1), a nyomást folyékony hélium adja (nincs turbópumpa)

- 2018-ban repülnie kéne...
 
Persze, ezért is linkeltem be azt az oldalt, ahol bővebben kifejtették. Eléggé bűzlik a dolog. Arra azért kíváncsi lettem volna, ha sikerül a kompozit tartály, akkor is vajon elkaszálják valami másra hivatkozva, vagy nem?

Valami indok kellett, mivel az X-33 program igazából két téren volt labilis, és a másik (az Aerospike hajtómű) esetében nem olyasmi, ami valóban kritizálható (a hajtómű makettjét ráépítették egy SR-71-esre, és folyékony oxigént engedtek ki belőle repülés közben az áramlástani jellemzők tesztelésére, a modell hajtómű begyújtására repülés közben nem került sor, hivatalosan azért, mert oxigén-szivárgást tapasztaltak, nem hivatalosan azért, mert az SR-71 pilóták nem vállalták azt, hogy szuperszonikus sebességnél egy harmadik hajtóművet beindítsanak - ez volt a LASRE teszt ), ezért erre hivatkozva kaszálták el a programot.

Érdekesség, hogy a kúpos alakú kompozit tartály a Rotary Rocket cégnek összejött a ROTON űrhajóprogram keretében, de aztán pénzügyileg ők is zátonyra futottak...

Valakinek nagyon szúrhatta a szemét, de azt azért nem hinném, hogy pont a Lockheed (nyilván a VentureStar-t is ő gyártotta volna) beleharapott volna a saját kezébe egy olyan bizonytalan terület miatt, ahol még erős konkurencia is volt akkor.

Ugyan ez a Lockheed jelentős pénzt fektetett az Atlas V programba, és az védelmi minisztérium / USAF féle EELV tenderen való részvételért. Az EELV másik nagy szereplője a Boeing volt, amely a McDonnel-Douglas megvételével szerezte meg a Delta rakétacsaládot. Ugye egy kémkedéses botrány rajzolódott ki, mikor a Lockheedtól a Boeinghoz érkező egyik emberke "véletlenül" magával vitte az Atlas V. és EELV tenderajánlat részleteit. A botrány vége az lett, hogy a Boeing és a Lockheed közös leányvállalatba olvasztotta a hordozórakéta-gyárait, ez az ULA.

Na most, a Venture Star potenciálisan veszélyeztette volna mind az Atlas V.-öt, mind a Delta IV-et, és anblokk az egyszer használatos rakéták fejlesztésére és gyártására berendezkedett részét a cégnek. Sok munkahely veszett volna oda, a potenciálisan az STS-nél jóval olcsóbb és kevesebb embert igénylő kiszolgálás és így tovább... Paradox módon az innováció lassan 20-25 éve boszorkányüldözés szintjén van távol tartva a "régi nagy" rakéta- és űrinfrastruktúra fejlesztéssel és gyártással foglalkozó cégeknél (Northrop, Lockheed, McDonnel-Douglas -> Boeing). Ebbe rondított bele először a SpaceX, most meg a Blue Origin is...
 
Az Aerospike nagyon régi dolog. Eredetileg a Space Shuttle fő hsjtóművének is ezt szánták.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Akkor se és húsz évvel később, a Delta Clipper tervezése idején se lett belőle semmi, különösebb érdemi magyarázat nélkül.
Az Aerospike lehet lineáris, mint a fenti videón és koncentrikus, mint itt:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az Aerospike igazából egy inverz Laval fúvócső, de annál jobb:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A repülésben is van hasonló. Változtatható keresztmetszetű szuperszonikus inverz Laval profilra a legjobb példa talán a Koleszov RD-36-51A, ami a Tu-144D gépeket mozgatta Mach 2.1-el, bárminemű utánégetés nélkül.
 
Az Aerospike nagyon régi dolog. Eredetileg a Space Shuttle fő hsjtóművének is ezt szánták.

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a Space Shuttle program első fázisában a VTVL (Vertical Take-off / Vertical Landing, tehát függőleges fel- és leszállás) tervek között előfordult. Ha jól rémlik már a második fázisban se volt aerospike hajtóműves terv, mindenki a harang alakú fúvócsöves megoldást preferálta, a NASA is.

Érdekes egyébként, mert a Rocketdyne csinált a J-2-esből is gyűrűs aerospike hajtóművet, a J-2T-200K és -250K-t, a Saturn V. harmadik fokozatához. A hajtóműveket tesztelték, de a NASA nem vállalta be az új technológia tesztelését egy embert szállító rakétán...

ADP_250K_Tube_Wall.png

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az XRS-2200 volt a Venture Star / X-33 program hajtóműve...

Akkor se és húsz évvel később, a Delta Clipper tervezése idején se lett belőle semmi, különösebb érdemi magyarázat nélkül.

Amennyire én utána olvastam, a legtöbb esetben nem vállalták be a nem kiforrott technológiában rejlő rizikót. Az XRS-2200 az első nagyobb méretű, működőképes linear aerospike hajtómű. A fent említett J-2T-200K és -250K már 1967-en tesztelés alatt volt, mégse kértek belőle. Azóta nagyobb rakétánál nem is nagyon merült fel a használata.... Kár, mert amúgy nagy rajongója vagyok...
 
Összeszedtem pár számomra érdekesnek tűnő indítást 2018-ban.

2018 márciusában indul Chandrayaan-2 indiai holdszonda, leszállóegység és rover a Holdra.
a2950f99269d4e3ede7c073ba65c3972.jpg


Ugyancsak 2018 márciusában indulna a TESS exobolygókereső űrtávcső.
tess_6.jpg


2018 májusában indul az InSight misszió (+ 2 cubesat) a Mars felszínére.
NASA-Suspends-InSight-Mission-to-Mars.jpg


2018.07.31-én indul a Parker Solar Probe a Nap közvetlen közelébe.
solar-probe-plus-approaches-sun-illustration-nasa.jpg


2018 októberében indul a BepiColombo misszió a Merkúrhoz, melyben Európa és Japán egy-egy űrszondával képviselteti magát.
BepiColombo_large.jpg


2018 év végére ígérik a kínai Chang'e 4 landert a Hold túloldalára (ami az előző misszió tartaléka volt).
Change-3-lander.png
 
A Koleszov hajtóműve alacsony élettartamú volt és a Tu-144D verzió se mentette meg a Tu-144-es programot. A Tu-22M0-ba jó volt a hasonlóan alacsony élettartamú (50 óra!) NK-144-22, amiből a valamivel jobb NK-22-est, majd a Tu-22M3-ashoz a tovább javított NK-25-öst gyártotta a konkurens Kuznyecov. A Tu-160-ashoz is ők fejleszthették az NK-32-est, ami alapjaiban volt új dizájn, de a fúvócső tekintetében csak annyi történt, hogy a klasszikus ejektorosról Laval profilosra váltottak. Az inverz Laval profilos dizájn megmaradt a Koleszovnál (másnak ebben nem volt tapasztalata), aki pedig szép lassan, megrendelés hiányában felszámolódott, beolvadt az NPO Szaturnba. Pedig dolgoztak ők a nagy hatásfokú RD-36-35FVR-en is, ami a Jak-38-asok emelőhajtóműve és szuperszonikus a kompresszora első fokozata, ahogy ennek továbbfejlesztett változatán is, a Jak-141-esbe. Azaz, a Koleszov lényegében összes munkája ment a levesbe.

És Nyugaton? Ott nem volt ilyen fúvócső, de időrendben a szovjet Tu-144D hetvenes évekbeli felbukkanásakor már igény se. Se civil, se katonai vonalon. Az utolsó szuperszonikus nyugati nagygép, ami gyártásba került, a B-1B, de ennél a sebességet visszavették Mach 1.2-re, az inverz Laval profil igazi terepének számító 15 ezer méter feletti repülési magasság pedig szóba se jött.

Ez az ok.
 
És Nyugaton? Ott nem volt ilyen fúvócső, de időrendben a szovjet Tu-144D hetvenes évekbeli felbukkanásakor már igény se. Se civil, se katonai vonalon. Az utolsó szuperszonikus nyugati nagygép, ami gyártásba került, a B-1B, de ennél a sebességet visszavették Mach 1.2-re, az inverz Laval profil igazi terepének számító 15 ezer méter feletti repülési magasság pedig szóba se jött.

Ez az ok.

Ez itt off, de egy B-21 szintű bombázógépnek pedig lehet jól jönne a 15e méter feletti repülési magasság...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Közelinek látszik, de egy ilyen trükkös átszálló pályán van a szonda (a gép dinamikusan frissül a honlapon):
Orbit-Diagram-1-1-18-768x611.png

Szóval kezdett a Földön, majd a Nap felé távolodott, hogy a DSM-1 pontban pálya korrekciós manőverrel a Föld felé lökje magát, majd fél évvel később nyomott gravitációs gyorsítást a Föld segítségével, hogy átlendüljön a Benu pályájára, amelynek elérése előtt lesz ismét egy hajtómű-gyújtás, mielőtt megérkezik.
 
Lehet tenni a téteket lassan, hogy vajon a repülés melyik fázisában fog kudarcot vallani... :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Remélem nem a startnál, mert akkor túl rövid lenne. A Max Q-tól jobban tartok, meg a boosterek leválasztásától (hidraulikus cucc végzi majd nem pirotöltet). De leszállásnál a core tuti durranni fog egy szépet. :rolleyes:
 
Remélem nem a startnál, mert akkor túl rövid lenne. A Max Q-tól jobban tartok, meg a boosterek leválasztásától (hidraulikus cucc végzi majd nem pirotöltet). De leszállásnál a core tuti durranni fog egy szépet. :rolleyes:

Mármint melyik a három közül? :D