Űrkutatás

sirdavegd feljebb írtad, hogy milyen jó lenne egy 4 boosters SuperHeavyFalcon csillagromboló .( ami a az óvodás jelem volt
clear.png
) Én ezt egy kicsit még megfejelném azzal, hogy a core fokozatnak nem is kellene visszatérőnek tervezni csak egy nagy második (harmadik) fokozatnak tekinteni. Kb. 60 km magasan leválna 2 booster és szárazföldre térne vissza, a maradék kettő még egy kicsi tolva a szekeret 90km -ről óceánra dron hajókra landolna. A core fokozat meg (fénysebességig) gyorsítaná .
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
sirdavegd feljebb írtad, hogy milyen jó lenne egy 4 boosters SuperHeavyFalcon csillagromboló .( ami a az óvodás jelem volt
clear.png
) Én ezt egy kicsit még megfejelném azzal, hogy a core fokozatnak nem is kellene visszatérőnek tervezni csak egy nagy második (harmadik) fokozatnak tekinteni. Kb. 60 km magasan leválna 2 booster és szárazföldre térne vissza, a maradék kettő még egy kicsi tolva a szekeret 90km -ről óceánra dron hajókra landolna. A core fokozat meg (fénysebességig) gyorsítaná .

Csodát így sem tudna tenni. A Falcon Heavy így is rohadt "lapos" pályán indul, mert így tudja kihasználni a plusz első fokozatokban rejlő energiát (ha meredekebben emelkedne, túl magasra jutni a fokozatok visszahozatalához. Szóval ez úgy működne, ha még laposabb pályán indulna, és a fokozatok energiáját a horizontális sebesség növeléséhez használnák fel, és nem a vertikális sebesség növeléséhez. Viszont a sűrű légkör miatt ez kevés valódi hasznot hozna...

Nem véletlen, hogy a SpaceX sem tervezett 4 boosteres Falcon Heavy-t....
 
.http://www.origo.hu/gazdasag/201802...in-galactic-az-urturizmus-es-a-banyaszat.html

Az idei év hatalmas áttöréseket hozhat az űrkereskedelemben és az űrutazásban. A SpaceX fellőtte Falcon Heavy nevű rakétáját és ezzel egy új fejezet kezdődött, hiszen mostantól egy magánvállalat vehet át állami feladatokat. A Falcon Heavy a legnagyobb kereskedelmi rakétának számít, de a SpaceX már egy újabb típuson dolgozik, amely a tervek szerint már űrhajósokat is szállítana. Elon Musk reméli, hogy több ország is követi a példáját és szeretné, ha verseny indulna. De nem csak a SpaceX tervezi kihasználni a világűr lehetőségeit.
 
  1. Ha egy híroldalon azt írják, hogy "fellövés", akkor onnan már sejthető, hogy a témához nem konyító újságíró kapta meg a feladatot, hogy írjon róla...
  2. A SpaceX folyamatosan azt hírdeti, hogy a Falcon Heavy a legnagyobb, legerősebb rakéta. Nos eddig is volt nála erősebb (Saturn V., N1, Enyergia), és most épül két másik (New Glenn, SLS).
  3. Igen, a New Glenn is játszik, ugyanis a New Glenn a tervek szerint 45 tonnát vihet fel úgy, hogy az első fokozatot visszahozza. Ha a Falcon Heavy mindhárom Core modult visszahozza, cirka 25 tonnát vihet fel. Igen, a New Glenn egyszer használatos módban még többet vihetne fel...
  4. A most indított Falcon Heavy tekinthető 1.0 verziónak, ugyanis két Block 2-es booster és egy Block 3-as modulból állt, a beharangozott 64 tonnás teherbírást viszont a Block 5 modulokból épített Falcon Heavy változat fogja tudni teljesíteni - a Block 5 viszont még sose repült...
 
Térjünk vissza a kályhához:
Szerencsére az első start sikeres volt ( A visszatérés hab a tortán).
De egy start nem start.
Mi lesz a folytatással? A rendszer még mindig az N1 filozófiát követi a 27 hajtóművével, ami egyszerűen túl sok és túl összetett az üzembiztonsághoz.
Az STS a maga módján egyszerűbb szerkezet volt, de a 135 startra jutó két baleset - a nagyszámú áldozat miatt is - túl sok volt.
Tartok tőle, hogy az FH nem úszná meg ettől rosszabb statisztikával.
Szerintetek?
 
Térjünk vissza a kályhához:
Szerencsére az első start sikeres volt ( A visszatérés hab a tortán).
De egy start nem start.
Mi lesz a folytatással? A rendszer még mindig az N1 filozófiát követi a 27 hajtóművével, ami egyszerűen túl sok és túl összetett az üzembiztonsághoz.
Az STS a maga módján egyszerűbb szerkezet volt, de a 135 startra jutó két baleset - a nagyszámú áldozat miatt is - túl sok volt.
Tartok tőle, hogy az FH nem úszná meg ettől rosszabb statisztikával.
Szerintetek?

  1. Az N1 filozófiával nem volt semmi baj, ott a megfelelő tesztelés és a valóban kész hajtóművek hiányoztak. Írom a szovjet űrprogram történetét, pár hét, és az N1 is sorra kerül.
  2. A folytatás terén Musk említette, hogy több indítás is lesz az elkövetkező három évben. Három GEO műhold, az USAF tesztindítás és a két űrhajóst Hold körüli kerülésre indító indítás az ismert.
  3. A statisztika félrevezető. A Protonnak és a Szojuznak is milyen jó a statisztikája. Oszt nemrég ugye kiderült, hogy brutális minőségbiztonsági problémák vannak a hajtóművek gyártásánál.
  4. A Falcon Heavy egy opció, amivel kifoghatják a szelet a konkurens nagy indítórakéták vitorlájából (Proton, Delta IV Heavy)
  5. Szintén elhappolhatnak pár megrendelést a Blue Origin cég New Glenn rakétája elől, amely nagy veszélyt jelenthet a SpaceX-re üzleti szinten.
  6. Középtávon úgy is a BFR-re akarnak koncentrálni, feltehetően a 2020-as évek végére az FH túlhaladott lesz. Remélhetőleg nagyon...
 
  1. Az N1 filozófiával nem volt semmi baj, ott a megfelelő tesztelés és a valóban kész hajtóművek hiányoztak. Írom a szovjet űrprogram történetét, pár hét, és az N1 is sorra kerül.
  2. A folytatás terén Musk említette, hogy több indítás is lesz az elkövetkező három évben. Három GEO műhold, az USAF tesztindítás és a két űrhajóst Hold körüli kerülésre indító indítás az ismert.
  3. A statisztika félrevezető. A Protonnak és a Szojuznak is milyen jó a statisztikája. Oszt nemrég ugye kiderült, hogy brutális minőségbiztonsági problémák vannak a hajtóművek gyártásánál.
  4. A Falcon Heavy egy opció, amivel kifoghatják a szelet a konkurens nagy indítórakéták vitorlájából (Proton, Delta IV Heavy)
  5. Szintén elhappolhatnak pár megrendelést a Blue Origin cég New Glenn rakétája elől, amely nagy veszélyt jelenthet a SpaceX-re üzleti szinten.
  6. Középtávon úgy is a BFR-re akarnak koncentrálni, feltehetően a 2020-as évek végére az FH túlhaladott lesz. Remélhetőleg nagyon...
Köszönöm válaszod!
 
  1. Az N1 filozófiával nem volt semmi baj, ott a megfelelő tesztelés és a valóban kész hajtóművek hiányoztak. Írom a szovjet űrprogram történetét, pár hét, és az N1 is sorra kerül.
  2. A folytatás terén Musk említette, hogy több indítás is lesz az elkövetkező három évben. Három GEO műhold, az USAF tesztindítás és a két űrhajóst Hold körüli kerülésre indító indítás az ismert.
  3. A statisztika félrevezető. A Protonnak és a Szojuznak is milyen jó a statisztikája. Oszt nemrég ugye kiderült, hogy brutális minőségbiztonsági problémák vannak a hajtóművek gyártásánál.
  4. A Falcon Heavy egy opció, amivel kifoghatják a szelet a konkurens nagy indítórakéták vitorlájából (Proton, Delta IV Heavy)
  5. Szintén elhappolhatnak pár megrendelést a Blue Origin cég New Glenn rakétája elől, amely nagy veszélyt jelenthet a SpaceX-re üzleti szinten.
  6. Középtávon úgy is a BFR-re akarnak koncentrálni, feltehetően a 2020-as évek végére az FH túlhaladott lesz. Remélhetőleg nagyon...

BFRnek üzletileg van vmi értelme? Márha a személy szállítás New York, Sydney, Moszkva közt nem számolom. Hehe mekkora is lenne ha ICBM leszállna Seremetyjevón, vagy vhol Moszkvában.

Néha úgy érzem, hogy ha ez az egész üzletről, pénzről szólna Musknak itt block5nél kéne megállnia. Innen Spacex csak fossa a pénzt ezekkel az árakkal konkurencia nem tud versenyezni.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
BFRnek üzletileg van vmi értelme? Márha a személy szállítás New York, Sydney, Moszkva közt nem számolom.

A BFR fő előrelépés az F9 / FH családhoz képest, hogy 100%-osan újrafelhasználható. Tehát ott tényleg csak az üzemanyagot kell kifizetned, meg persze a járulékos költségeket, de ennyi. Semmi sem vész el...

A SpaceX eredetileg gondolkozott a második fokozat visszahozatalán, de a jelek szerint nincs rá jó megoldásuk. Így viszont opció nincs, hogy teljesen újrafelhasználható megoldással rukkoljanak elő...

Néha úgy érzem, hogy ha ez az egész üzletről, pénzről szólna Musknak itt block5nél kéne megállnia. Innen Spacex csak fossa a pénzt ezekkel az árakkal konkurencia nem tud versenyezni.

Meddig? A Blue Origin jön, és a New Glenn erősebb, mint az FH, az első fokozata ugyanúgy újrafelhasználható, ráadásul a BO volt olyan okos, hogy Floridába telepítette eredendően a rakétagyárát, így nem kell végigutaztatni keresztbe az amerikai kontinensen a rakétafokozatokat, míg ugye a SpaceX-nek a nyugati parton van a gyára, az indítóállások pedig most még keleten inkább (majd aztán délen, ha a Texasi indítóállás elkészül)...

A SpaceX legfőbb problémája, hogy azok piacára fog nem sokára belépni a műholdas internetszolgáltatással, akik a legtöbb megbízást adják jelenleg - a kommunikációs műholdakat üzemeltetők piacára. Amíg nincs árban igazán versenyképes alternatíva, két megoldást tehetnek a cégek: vagy lenyelik a békát, hogy azt a céget pénzelik, aki hamarosan az ő kuncsaftjaikat fogja lenyúlni, vagy inkább átmennek valamelyik konkurenshez. A OneWeb például következetesen kerüli a SpaceX-et, hiszen eredetileg ők is a SpaceX-et bízták volna meg a műholdhálózatuk feljuttatásával. Csak Elon Musk szépen fogta, lenyúlta a OneWeb (akkor még WorldVU) legnagyobb pénzügyi befektetőit (a Google-t és az Infinity investmentst) mivel azt mondta nekik, hogy adjanak neki pénzt, megcsinálja ő ezt a műholdas internethálózatot. A Google (pardon, Alphabet) és az Infinity erre megdobta a SpaceX-et egy milliárd dollárral. A OneWeb meg ehette a kefét, és nézhetett új befektetők után.

Tippelj, ki most a legnagyobb megrendelője a Blue Origin-nek? Igen, a OneWeb már 5db indítást megrendelt tőlük (igaz sok más mellett...). A másik kettő az Eutelsat és a muSpace, szintén zenészek...

7-8 évvel ezelőtt a SpaceX mindent elkövetett, hogy a GEO pályán keringő műholdakat üzemeltető cégeket meggyőzzék arról, hogy a Falcon 9-est vásárolják meg indításra. Most viszont a GEO műholdakat üzemeltető cégek szépen lassan elpártolnak a SpaceX-től. Persze a tudományos vagy nem kommunikációs műholdakban utazó cégeknek tök mindegy...

És igen, a helyzet az, hogy a jövőt tekintve a SpaceX nem a rakétaépítésben látja a fő bevételi forrását, hanem a feltehetően SpaceLink néven érkező műholdas internetszolgáltatásában...

Ez azon táblázat alapján készült, amit 2016 elején egy ex-SpaceX alkalmazott lenyúlt, és eladott a WSJ újságnak:
140_spacex_2016_early.jpg