Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1711

Guest
30741106_198073614331858_3131242247115627869_n.jpg


30709955_762797830774600_2612547985325686784_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 688
2 392
113
‘Tunguska’ Size Asteroid Buzzes Earth
(Huhh ez közel volt.)

"The asteroid designated 2018 GE3 reached closest approach to the Earth at 06:41 UT/GMT at a distance of just 119,400 miles or around the halfway point between the Earth and Moon."
"NASA estimate the asteroid to be between 48 to 110 meters in diameter which makes it even larger than the object that exploded over Siberia 100 years ago flattening 2000 square kilometers of forest (thought to be around 60m in diameter)."

2018ge3_strip_anim2.gif

2018-ge3-657x381.jpg



 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 106
9 430
113
A hónap elején publikált eredmények alapján úgy tűnik, hogy a Tejútrendszer központjában lévő szupermasszív fekete lyuk szomszédságában jónéhány kisebb is lapíthat. Egyelőre úgy vélik, hogy a Sagittarius A*-tól mért 3 fényévnyi körzetben legalább egy tucatnyi fekete lyuk - csillag páros lelhető fel:

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/center-milky-way-may-be-chock-full-black-holes-180968697/
https://ipon.hu/hir/tele_lehet_fekete_lyukakkal_a_tejutrendszer_kozepe/44145/
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113

Hát az biztos, hogy nem sok szakmai oldalt olvasnak, ha szerintük a rakétákat "kilövik". :confused:

Musk 1 millió fős terve egyébként egy koncepció volt, még a 2016-os Nemzetközi Asztronautikai Kongresszuson. Az sem arról szólt, hogy ezt fogják megvalósítani, hanem inkább arról, hogy van egy ilyen elképzelése, és milyen feltételek mellett lenne ez megvalósítható, milyen hardware kellene hozzá.

Az egy évvel későbbi előadásán már szó se volt hasonlóról. Addigra a 12 méter átmérőjű BFR/BFS 9 méteresre "fogyott", és reálisabb lett az egész terv. Az első koncepcióban szó sem volt Föld körüli pályára induló teherszállító járműről, ott gyakorlatilag külön volt választva a BFR/BFS, pusztán bolygóközi, esetleg Hold-utakra való használatra. A második előadás ezzel szemben már azt mutatta, hogy az F9 és az FH megy hosszú távon a levesbe, és a BFR/BFS fogja váltani őket.

Bár lehet azóta megint változott a terv, legutóbb ugye arról volt szó, hogy megpróbálják egy F9 második fokozatát is visszahozni. Ha az F9 is teljesen újrafelhasználható lesz (ahogy a BFR/BFS), akkor hirtelen már nem lesz olyan fontos (megint) a BFR/BFS a LEO/MEO pálya hasznos terheihez.

Ráadásul az információk jó része 2016-os alapokra épül, szóval él a gyanú bennem, hogy találtak egy 2016-os jó forrást, amely ezt összegzi, és erre építették az egész bejegyzést. ;)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
Mir, ISS, kútba esett tervek, realitások, jelen, jövőlatolgatás...

Szvsz nyár közepe előtt nem fogok tudni elkezdeni foglalkozni az epub/pdf változattal...

Az első oldalról:

"...A tyukarami, vagy ahogy ma ismerjük a bajkonuri indítóközpontban nekiálltak az N1 rakétákhoz használt két indítóállást az Enyergija számára átépíteni..."

Ez nem elírás? Nem Tyuratam lenne a helyes?
 
  • Tetszik
Reactions: Python and Cifu

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
Második oldalon a légköri tesztpéldány leszállását mutató fotójához:

"Az OK-GLI tesztgép leszállás közben, látható a féklapként szétnyitott oldalkormány, valamint ennek tövében a két hajtómű, az oldalt elhelyezett plusz egy-egy hajtóműre csak a tesztelés miatt volt szükség"

Én úgy tudom, ott nem egy-egy, hanem két-két gázturbina volt, a felső kettő utánégető nélkül, az alsó kettő utánégetővel szerelve.

227990.jpg




Ha valami, akkor ez az alapvetően hiperszonikus visszatérésre és szuperszonikus vitorlázásra, illetve ezekből visszalassulva leszállásra tervezett masina alaposan kihasználta a felszállásainál a Zsukovszkij bázis 5500m-es kifutópályáját. Kb, mintha egy MiG-23-assal 72 fokon akarnak valaki felszállni. (azért e példa, mert volt ilyen is, csak nem nálunk)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Második oldalon a légköri tesztpéldány leszállását mutató fotójához:

"Az OK-GLI tesztgép leszállás közben, látható a féklapként szétnyitott oldalkormány, valamint ennek tövében a két hajtómű, az oldalt elhelyezett plusz egy-egy hajtóműre csak a tesztelés miatt volt szükség"

Én úgy tudom, ott nem egy-egy, hanem két-két gázturbina volt, a felső kettő utánégető nélkül, az alsó kettő utánégetővel szerelve.

Akkor átfogalmazom majd. A mondat lényege, hogy alapból két hajtómű volt a fűggőleges vezérsík tövében, a plusz 1-1 oldalt a GLI sajátossága volt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
Negyedik oldal:

"...Akárhogy is, az Enyergija május 15-én, éjszaka elindult a világűrbe, hátán a Poljusszal. Minden megfelelőnek tűnt, ..."

A Poljusz startja se volt rendben, rögtön az indítóállásról való elemelkedéskor megdölt az egész szerkezet, ami láttán mindenki szívrohamot kapott, míg maga az állványzat egy óriási pofont.

 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Negyedik oldal:

"...Akárhogy is, az Enyergija május 15-én, éjszaka elindult a világűrbe, hátán a Poljusszal. Minden megfelelőnek tűnt, ..."

A Poljusz startja se volt rendben, rögtön az indítóállásról való elemelkedéskor megdölt az egész szerkezet, ami láttán mindenki szívrohamot kapott, míg maga az állványzat egy óriási pofont.


Az N1 második sikertelen indítása után az lett az eljárás, hogy a rakéta oldalirányban kitér, hogy minél hamarabb eltávolodjon az indítóállástól, hogy adott esetben ne zuhanjon vissza rá. Az Enyergia esetén is élt ez a manőver, a Burán indításánál is.
Szóval az indítás is normális volt.