Űrkutatás

A SpaceX a Falcon 9 második fokozatát "hatalmas party-léggömbben" szándékozik visszahozni:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Mármint?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
30741106_198073614331858_3131242247115627869_n.jpg


30709955_762797830774600_2612547985325686784_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
‘Tunguska’ Size Asteroid Buzzes Earth
(Huhh ez közel volt.)

"The asteroid designated 2018 GE3 reached closest approach to the Earth at 06:41 UT/GMT at a distance of just 119,400 miles or around the halfway point between the Earth and Moon."
"NASA estimate the asteroid to be between 48 to 110 meters in diameter which makes it even larger than the object that exploded over Siberia 100 years ago flattening 2000 square kilometers of forest (thought to be around 60m in diameter)."

2018ge3_strip_anim2.gif

2018-ge3-657x381.jpg



 
A hónap elején publikált eredmények alapján úgy tűnik, hogy a Tejútrendszer központjában lévő szupermasszív fekete lyuk szomszédságában jónéhány kisebb is lapíthat. Egyelőre úgy vélik, hogy a Sagittarius A*-tól mért 3 fényévnyi körzetben legalább egy tucatnyi fekete lyuk - csillag páros lelhető fel:

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/center-milky-way-may-be-chock-full-black-holes-180968697/
https://ipon.hu/hir/tele_lehet_fekete_lyukakkal_a_tejutrendszer_kozepe/44145/
 

Hát az biztos, hogy nem sok szakmai oldalt olvasnak, ha szerintük a rakétákat "kilövik". :confused:

Musk 1 millió fős terve egyébként egy koncepció volt, még a 2016-os Nemzetközi Asztronautikai Kongresszuson. Az sem arról szólt, hogy ezt fogják megvalósítani, hanem inkább arról, hogy van egy ilyen elképzelése, és milyen feltételek mellett lenne ez megvalósítható, milyen hardware kellene hozzá.

Az egy évvel későbbi előadásán már szó se volt hasonlóról. Addigra a 12 méter átmérőjű BFR/BFS 9 méteresre "fogyott", és reálisabb lett az egész terv. Az első koncepcióban szó sem volt Föld körüli pályára induló teherszállító járműről, ott gyakorlatilag külön volt választva a BFR/BFS, pusztán bolygóközi, esetleg Hold-utakra való használatra. A második előadás ezzel szemben már azt mutatta, hogy az F9 és az FH megy hosszú távon a levesbe, és a BFR/BFS fogja váltani őket.

Bár lehet azóta megint változott a terv, legutóbb ugye arról volt szó, hogy megpróbálják egy F9 második fokozatát is visszahozni. Ha az F9 is teljesen újrafelhasználható lesz (ahogy a BFR/BFS), akkor hirtelen már nem lesz olyan fontos (megint) a BFR/BFS a LEO/MEO pálya hasznos terheihez.

Ráadásul az információk jó része 2016-os alapokra épül, szóval él a gyanú bennem, hogy találtak egy 2016-os jó forrást, amely ezt összegzi, és erre építették az egész bejegyzést. ;)
 
Mir, ISS, kútba esett tervek, realitások, jelen, jövőlatolgatás...

Szvsz nyár közepe előtt nem fogok tudni elkezdeni foglalkozni az epub/pdf változattal...

Az első oldalról:

"...A tyukarami, vagy ahogy ma ismerjük a bajkonuri indítóközpontban nekiálltak az N1 rakétákhoz használt két indítóállást az Enyergija számára átépíteni..."

Ez nem elírás? Nem Tyuratam lenne a helyes?
 
  • Tetszik
Reactions: Python and Cifu
Második oldalon a légköri tesztpéldány leszállását mutató fotójához:

"Az OK-GLI tesztgép leszállás közben, látható a féklapként szétnyitott oldalkormány, valamint ennek tövében a két hajtómű, az oldalt elhelyezett plusz egy-egy hajtóműre csak a tesztelés miatt volt szükség"

Én úgy tudom, ott nem egy-egy, hanem két-két gázturbina volt, a felső kettő utánégető nélkül, az alsó kettő utánégetővel szerelve.

227990.jpg


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha valami, akkor ez az alapvetően hiperszonikus visszatérésre és szuperszonikus vitorlázásra, illetve ezekből visszalassulva leszállásra tervezett masina alaposan kihasználta a felszállásainál a Zsukovszkij bázis 5500m-es kifutópályáját. Kb, mintha egy MiG-23-assal 72 fokon akarnak valaki felszállni. (azért e példa, mert volt ilyen is, csak nem nálunk)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python
Második oldalon a légköri tesztpéldány leszállását mutató fotójához:

"Az OK-GLI tesztgép leszállás közben, látható a féklapként szétnyitott oldalkormány, valamint ennek tövében a két hajtómű, az oldalt elhelyezett plusz egy-egy hajtóműre csak a tesztelés miatt volt szükség"

Én úgy tudom, ott nem egy-egy, hanem két-két gázturbina volt, a felső kettő utánégető nélkül, az alsó kettő utánégetővel szerelve.

Akkor átfogalmazom majd. A mondat lényege, hogy alapból két hajtómű volt a fűggőleges vezérsík tövében, a plusz 1-1 oldalt a GLI sajátossága volt.
 
Negyedik oldal:

"...Akárhogy is, az Enyergija május 15-én, éjszaka elindult a világűrbe, hátán a Poljusszal. Minden megfelelőnek tűnt, ..."

A Poljusz startja se volt rendben, rögtön az indítóállásról való elemelkedéskor megdölt az egész szerkezet, ami láttán mindenki szívrohamot kapott, míg maga az állványzat egy óriási pofont.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Negyedik oldal:

"...Akárhogy is, az Enyergija május 15-én, éjszaka elindult a világűrbe, hátán a Poljusszal. Minden megfelelőnek tűnt, ..."

A Poljusz startja se volt rendben, rögtön az indítóállásról való elemelkedéskor megdölt az egész szerkezet, ami láttán mindenki szívrohamot kapott, míg maga az állványzat egy óriási pofont.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az N1 második sikertelen indítása után az lett az eljárás, hogy a rakéta oldalirányban kitér, hogy minél hamarabb eltávolodjon az indítóállástól, hogy adott esetben ne zuhanjon vissza rá. Az Enyergia esetén is élt ez a manőver, a Burán indításánál is.
Szóval az indítás is normális volt.