Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 513
4 783
113
2.rész

Ennyit gurultunk edddig a Földön túl:

HelyezésNévKiéHol jár/jártMikor aktívMegtett kilométer
1. Opportunityamerikai Mars 2004-2018 45,16
2. Lunohod-2szovjet Hold 1973 37
3.Apollo-17 LRVamerikai Hold 1972 35,74
4.Apollo-15 LRVamerikai Hold 1971 27,8
5.Apollo-16 LRVamerikai Hold 1972 26,7
6.Curiosityamerikai Mars 2012-máig 24,98
7. Lunohod-1 szovjet Hold 1970 10,5
8.Spirit amerikai Mars 2004-2010 7,7
9. Jáde Nyúl 2 kínai Hold 2019-máig 0,6
10.Perseverance amerikaiMars2021-máig 0,23
11.Jáde Nyúl kínai Hold 2013-20160,11
12.Sojourner amerikai Mars 19970,1

Összességében a Föld után a Holdon gurult a legtöbbet ember által épített eszköz: ott 138,45 kilométert szedtek össze az emberes és ember nélküli járművek, ami nagyjából egy Budapest-Paks-távolság, míg a Marson összesen 78,17 kilométert tettek meg az odaküldött marsjárók. Utóbbiakat gyarapítja épp a februárban landolt Perseverance.

A Perseverance keréknyomai a marsi felszínen

A Perseverance keréknyomai a marsi felszínen

A Perseverance megfordíthatja az állást, de nem sokáig​


A Curiositynél is nagyobb kerekeivel (52,5 cm kontra 50 cm), kifinomultabb kameráival, szenzoraival, és a NASA korábbi marsi tapasztalatait használva megépített Perseverance-nek minden adott, hogy letaszítsa az Opportunity-t a Földön túli gurulások trónjáról - mégha a tudományos világban a küldetése sikerét nem is ezen, mint inkább az általa gyűjtött talajmintákból tanultakon mérik majd le. Az eddigi legnagyobb (2,9 x 2,3 méteres, 1025 kilós) marsautó RTG-jének tervezett üzemideje 14 év, elvben ennyi ideje volna, hogy beérje az Opportunity-t, és ha ez megvan, még a marsi kilométereket is a holdi kilométerek fölé tolhatja a ki tudja még meddig üzemelő Curiosity-vel.

Már a saját lábain áll az Ingenuity, miután elvált a Perseverance-től

Már a saját lábain áll az Ingenuity, miután elvált a Perseverance-től

Szinte biztosan ez az utolsó évtized, amikor ez a meccs még követhető, kis léptékben zajlik és úgy egyáltalán: értelmezhető, mert ha a huszasban még nem is, a harmincas években szinte biztosan rákapcsol az emberiség mind a két bolygón, és az újabb holdi emberes utazásokkal pillanatok alatt elszáll majd az állás. Az ilyen utakon már egészen más léptékű járműveket használnak majd. Olyanokat, mint például a japánok készülő hidrogénes holdjárója, amit több ezer kilométeres holdi utazásra terveznek. Addig is itt méterről-méterre követhetjük a Perseverance útját, és ami tudományos szempontból legalább ilyen fontos, hogy a szombaton lepottyantott Ingenuity helikopter várhatóan április 11-én, vasárnap megteszi első útját, ami az első másik bolygón indított repülése lesz egy ember alkotta szerkezetnek. Azaz annak az útnak minden métere újabb rekord lesz majd, ha minden úgy alakul, ahogy a NASA-nál remélik.

Totalcar
Ezen csodálkozom hogy a Yutu-2 mindössze 600 métert tett meg 2 év alatt. Korlátozott a kommunikáció, de ez akkor is kevés.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 547
16 542
113
Mennek még ez alá is. Rogozin nemrég nyilatkozta, hogy 2022ben egy progressel megkisérlik az "egyfordulos" dokkolást. Ha jól tévedek itt a fordulás alatt egy orbitális Föld kerülést ért. A mostani "kettő fordulásos" manőver volt..

 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 133
8 716
113

A nyilvánvaló mellébeszélésből nekem az jön le, hogy a helikopter repülésvezérlő számítógépe belefagyott a módváltásba. Valószínűleg egy reset megoldja.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 083
113
Vojennaja Prijomka ma reggeli adása a Szojuz ürhajókkal és azok visszetérő egységeinek mentésével foglalkozik, benne részletesen a 2018-as Szojuz balesetéről és mentőegységének megtalálásáról...

Urdesszant.Küldetés-mentés
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
jó hírek vidékről

Ez még csak annyiból jó, hogy a Biden kormányzat nem szorította meg a NASA derékszíját. Attól még a törvényhozásban nagy viták várhatóak, és az is látszik, hogy (jelenleg még) nem kritikus pont a NASA-nak irányt adni arról, hogy mit várnak el tőle. Nem említik, hogy igényt tartanának-e a 2024-es Artemis III. céldátumra, vagyis az új emberes Holdraszállásra.

Amúgy úgy tűnik, hogy a NASA megint politikai pálya lesz, mert Jim Bridenstein után (aki republikános politikus volt) most a demokraták is politikust neveztek meg igazgató-jelöltnek, Bill Nelson személyében. Ő volt a második amerikai politikus, aki Payload Specialist szerepkörben járt az űrrepülőgéppel a világűrben (az első Jake Garn volt), még 1986-ban az STS-61-C küldetés keretében. Ezzel együtt jó ideje közvetlenül is ráhatása volt a NASA életére politikai oldalról és Florida állam szenátora volt 2018-ig, amikor a republikánus Rick Scott minimális előnnyel elvette a székét. 2020-ban bekerült a NASA Tanácsadói Testületébe, amely egyfajta politikai-szakmai javaslattételi "ötletelő" csoportja magas rangú politikai és NASA képviselőkkel.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 547
16 542
113
Ez még csak annyiból jó, hogy a Biden kormányzat nem szorította meg a NASA derékszíját. Attól még a törvényhozásban nagy viták várhatóak, és az is látszik, hogy (jelenleg még) nem kritikus pont a NASA-nak irányt adni arról, hogy mit várnak el tőle. Nem említik, hogy igényt tartanának-e a 2024-es Artemis III. céldátumra, vagyis az új emberes Holdraszállásra.

Amúgy úgy tűnik, hogy a NASA megint politikai pálya lesz, mert Jim Bridenstein után (aki republikános politikus volt) most a demokraták is politikust neveztek meg igazgató-jelöltnek, Bill Nelson személyében. Ő volt a második amerikai politikus, aki Payload Specialist szerepkörben járt az űrrepülőgéppel a világűrben (az első Jake Garn volt), még 1986-ban az STS-61-C küldetés keretében. Ezzel együtt jó ideje közvetlenül is ráhatása volt a NASA életére politikai oldalról és Florida állam szenátora volt 2018-ig, amikor a republikánus Rick Scott minimális előnnyel elvette a székét. 2020-ban bekerült a NASA Tanácsadói Testületébe, amely egyfajta politikai-szakmai javaslattételi "ötletelő" csoportja magas rangú politikai és NASA képviselőkkel.
+a NASA-t vizsgáló pénzügyi jelentés szerint az ügynökség futó projektei 3milliárd dollárral drágulnak a pandémia miatt.
(Akit érdekel, írtam erről, hogy mi drágult mennyivel a blogomon)
így nézve már nem is olyan sok az az emelés.
Ki kellene már választaniuk a holdra szálló modult építő céget. Csak erre a programra tavaly a Trump adminisztráció 3 milliárdot kért, és csak 850 milliót kapott, pedig egy fontos pontja az Artemisnek. Sok még a kérdő jel..
 

Beni

Well-Known Member
2019. október 18.
82
281
53
A SpaceX felhagy az áramvonalazó burkolat (fairing) száraz elkapásával. Az erre kifejlesztett speciális árbóccal, hálóval ellátott hajókat leszerelik. Ezentúl az alapértelemezett módszer a sima vízreszállás utáni begyűjtés lesz. Mint kiderült. az eddigi 'elkapó' módszer többször okozott károkat a hajó felszereléseiben és magában a fél burkolatokban is, már amikor sikerült az elkapás. Míg a vízreszállt burkolatok újrafelhasználását nem korlátozza az hogy tengervízben (na, jó , óceánban ) úsztak egyet.
https://spacexfleet.com/fairing-recovery/

xdfZmzERZ2b5PPnqjnJAaY-2-1024x426.jpg
 

Beni

Well-Known Member
2019. október 18.
82
281
53
Kérdésem volna ...

A Starlink donwlink frekvenciája alkalmas lehet arra, hogy a föld felszínről visszaverődve apertúra szintézis módszerével térképezni lehessen vele nagy felbontással?

Pálinkát mérnek-e már ?...

Ha igen, akkor a műhold sereg segítségével egy-egy területre viszonylag gyorsan (a jelenlegi műholdak két naponta járják be ugyanazt az utat), akár pár percenként készüljön (tér) kép?

Felismer tanár úr, vagy tán elfelejetett már...

Mert ha ez is igen, akkor lehetséges egy korai riasztó rendszer kiépítése ezek alapján a hiperszónikus eszökökre?
Az US army-t (USAF vagy valamelyiket) ez bizonyára érdekelné.

...
...

Maradunk itt, neve is van, Budapest.