Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Molni a szakértője a témának,de azthiszem adták volna.Az F16ADF változatot felajánlották.

Kik? Emlékszel még arra az ajánlatra? 44 darab F-16A/B lett volna a CFE szerződés miatt leszerelt belga és holland kontingensből amit ez a két ország elsőként nekünk ajánlott fel és az USA azon nyomban meg is vétózta. A MiG-29 beszerzése a 800 milliós szovjet/orosz államadósság fejében eredetileg Sz-300-as lett volna, ezt akarta a lérak lobby és az USA is (mert ekkora már szereztek ex-NDK-s MiG-29-eseket, a Luftwaffe révén, így azokat már nem kellett újra beszerezni), de az oroszok már csak drága dollárért adták volna. Így elfogadtuk a MiG-29-eseket, az USA meg elvolt azzal, hogy nem borul fel a számára kényes káeurópai egyensúly, hogy ide adódik el a féltve örzött technikája.
Az ő szemszögéből amúgy jogosan, mert bár mi csillogó szemmel váltottunk ép rendszert és hittük magunkról mi is, hogy mi voltunk a legvidámabb barakk és mi vagyunk a legnyugatibb ex-szoci állam, azért az USA szemében csak egy gócpont-közeli gócpont voltunk, akik ma még nyugatisták, holnap meg ismét a szovjetek egyik tagállamai.
Nekik káeurópa nem volt más, mint fura kis komcsi nemzetek gyülekezete a nagy vörös démon árnyékában.
Mit törődtek is ők azzal, hogy az az adott állam ott ex-VSz tagállam és mindig is "önálló" volt, vagy egy ex-szovjet tagállam, egy korábbi akármelyik SzSzK, ami most keredi meg önmagát.
A holland-belga bandát így sajna nem tudtuk megszabadítani a jóárasított, két ezredre való (akkori felállás szerint két ezredre szétosztható, de kb egy VSz repülőezredet kitevő) F-16-osától.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Kik? Emlékszel még arra az ajánlatra? 44 darab F-16A/B lett volna a CFE szerződés miatt leszerelt belga és holland kontingensből amit ez a két ország elsőként nekünk ajánlott fel és az USA azon nyomban meg is vétózta. A MiG-29 beszerzése a 800 milliós szovjet/orosz államadósság fejében eredetileg Sz-300-as lett volna, ezt akarta a lérak lobby és az USA is (mert ekkora már szereztek ex-NDK-s MiG-29-eseket, a Luftwaffe révén, így azokat már nem kellett újra beszerezni), de az oroszok már csak drága dollárért adták volna. Így elfogadtuk a MiG-29-eseket, az USA meg elvolt azzal, hogy nem borul fel a számára kényes káeurópai egyensúly, hogy ide adódik el a féltve örzött technikája.
Az ő szemszögéből amúgy jogosan, mert bár mi csillogó szemmel váltottunk ép rendszert és hittük magunkról mi is, hogy mi voltunk a legvidámabb barakk és mi vagyunk a legnyugatibb ex-szoci állam, azért az USA szemében csak egy gócpont-közeli gócpont voltunk, akik ma még nyugatisták, holnap meg ismét a szovjetek egyik tagállamai.
Nekik káeurópa nem volt más, mint fura kis komcsi nemzetek gyülekezete a nagy vörös démon árnyékában.
Mit törődtek is ők azzal, hogy az az adott állam ott ex-VSz tagállam és mindig is "önálló" volt, vagy egy ex-szovjet tagállam, egy korábbi akármelyik SzSzK, ami most keredi meg önmagát.
A holland-belga bandát így sajna nem tudtuk megszabadítani a jóárasított, két ezredre való (akkori felállás szerint két ezredre szétosztható, de kb egy VSz repülőezredet kitevő) F-16-osától.
Pediglen volt egy felajánlásuk,ami az F16ADF változatot tartalmazta.De akkor lehet,hogy az későbbi.
Külöönben szerintem nekünk akkor az IAI MiG21bis korszerűsitési ajánlatát kellett volna elfogadnunk.Máig ellettünk volna velük,és talán még a PG is meglenne.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Pediglen volt egy felajánlásuk,ami az F16ADF változatot tartalmazta.De akkor lehet,hogy az későbbi.
Igen az egy későbbi ajánlat volt. Volt időrendben köztük egy ajánlat az F-16C block 50-esre is (a GE magyarországi bejövetele miatt volt az 50-es és nem az 52-es), de az a McDonnell Douglas F/A-18C/D-vel egyetelben halt el 1998 nyarán, az akkori kecskeméti repülőnapon megejtett Orbán beszéd következtében.
Ami egy évvel korábban, az 1997-es NATO Express-en még tender előtti felvonulás volt, az 1998-ban már csak emlék lett.

Volt ezután 99-2000 körül F-16ADF is, ez utóbbi ajánlat tartott aztán ki egészen 2001 szeptember 10-e, hétfő 8:30-ig.

És ne feledkezzünk meg a török block 30-asokról se, kb 2000-2001 körülről. Ez annyiban volt halva született felajánlás, hogy az USA megvétózta volna.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 488
23 985
113
Kik? Emlékszel még arra az ajánlatra? 44 darab F-16A/B lett volna a CFE szerződés miatt leszerelt belga és holland kontingensből amit ez a két ország elsőként nekünk ajánlott fel és az USA azon nyomban meg is vétózta. A MiG-29 beszerzése a 800 milliós szovjet/orosz államadósság fejében eredetileg Sz-300-as lett volna, ezt akarta a lérak lobby és az USA is (mert ekkora már szereztek ex-NDK-s MiG-29-eseket, a Luftwaffe révén, így azokat már nem kellett újra beszerezni), de az oroszok már csak drága dollárért adták volna. Így elfogadtuk a MiG-29-eseket, az USA meg elvolt azzal, hogy nem borul fel a számára kényes káeurópai egyensúly, hogy ide adódik el a féltve örzött technikája.
Az ő szemszögéből amúgy jogosan, mert bár mi csillogó szemmel váltottunk ép rendszert és hittük magunkról mi is, hogy mi voltunk a legvidámabb barakk és mi vagyunk a legnyugatibb ex-szoci állam, azért az USA szemében csak egy gócpont-közeli gócpont voltunk, akik ma még nyugatisták, holnap meg ismét a szovjetek egyik tagállamai.
Nekik káeurópa nem volt más, mint fura kis komcsi nemzetek gyülekezete a nagy vörös démon árnyékában.
Mit törődtek is ők azzal, hogy az az adott állam ott ex-VSz tagállam és mindig is "önálló" volt, vagy egy ex-szovjet tagállam, egy korábbi akármelyik SzSzK, ami most keredi meg önmagát.
A holland-belga bandát így sajna nem tudtuk megszabadítani a jóárasított, két ezredre való (akkori felállás szerint két ezredre szétosztható, de kb egy VSz repülőezredet kitevő) F-16-osától.

Az USA automatikusan vétóz, sz@rik ő a közép-európai egyensúlyra, csak az erdekli ,hogy tőle vásároljunk és ne mástól. Ha anno megvettük volna a belga gépeket, akkor nem lett volna esélyünk venni amerikaiakat. Anno '95 körül rendesen lobbyzott hogy F-16, F-18-as gépeket vegyünk a lehető legmodernebb felszereltséggel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Ilyenkor jut mindig eszembe végső verdiktként, egy-egy ilyen gondolatkísérletet követően, hogy akkor tényleg a legjobb megoldás lett volna 40 darab F-16C block 50-es.
Igaz, ezzel most nagyvonalúan összemostam pár ajánlatot, elképzelést meg évet, de sebaj.
Ugyanis a 44 darab F-16-os az Benelux államok CFE után kivonandó mennyiségéből lett volna, tehát felújítatlan régi F-16A-k, mégpedig a délszláv háború kitörése idején, frissiben (1991 tavaszától kezdtek erről beszélni, 92-93 körül derült ki, hogy az USA ettől nincs elragadtatva, 93 nyarára biztossá vált, hogy ők ehhez nem járulnak hozzá, így vált egyedüli megoldássá a MiG-29-esek beszerzése az orosz államadósság terhére) míg az amerikia block 50-es ajánlat az a "tendernek" csúfolt vásári komédia idéjén volt az amerikai ajánlat és kb 24 gépre vonatkozott csak, 1996 és 98 között.
(Ezt a vásári komédiát nem az ajánlatok minőségére és nem a pilótáink és műszakiaink előkészítő és véleményező-kiértékelő munkájára értem).

De tegyük fel, hogy minden szép és jó, kb 1992-ben az USA azt mondja, "Magyarok! vegyetek F-16C-t, 48 darabot!" 16 darab gép minden bázisra, vagy 24 darab két bázisra és Kecskemét megkapja a Szuhojokat és a 23-asokat dísznek.
Képzeljük el, hogy az akkori ex-MN állomány hírtelen ott találja magát egy technikával, ami angolul van, hidrazin a hidraulika munkafolyadéka, állapot szerint kell üzemeltetni, angolszász mértékegységekkel van megáldva, olyan radar üzemmódjai vannak, ami eladdig ismeretlen volt, képernyői vannak, nem jó hozzá a 21-es vontatóvillája, nem lehet az időszakos hangár kisesztergáján ügyeskedni hozzá hiányzó csapokat, nem lehet megpatkolni lemezelést, lefúrkálni a berohadt csavarokat... stb stb.
Szóval hírtelen nem lesz jó a magyar lelemény, de nem lesz jó hozzá a TMK-ban legyártott ezmegaz se.
És mindez egyszerre az ország három, de legalább két repülőbázisán, PG-s, KöRü-s segítség nélkül.
valahogy megoldódott volna, de a Malév se egy az egyben állt át a Boeing-ekre.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 166
33 390
113
Ilyenkor jut mindig eszembe végső verdiktként, egy-egy ilyen gondolatkísérletet követően, hogy akkor tényleg a legjobb megoldás lett volna 40 darab F-16C block 50-es.
Igaz, ezzel most nagyvonalúan összemostam pár ajánlatot, elképzelést meg évet, de sebaj.
Ugyanis a 44 darab F-16-os az Benelux államok CFE után kivonandó mennyiségéből lett volna, tehát felújítatlan régi F-16A-k, mégpedig a délszláv háború kitörése idején, frissiben (1991 tavaszától kezdtek erről beszélni, 92-93 körül derült ki, hogy az USA ettől nincs elragadtatva, 93 nyarára biztossá vált, hogy ők ehhez nem járulnak hozzá, így vált egyedüli megoldássá a MiG-29-esek beszerzése az orosz államadósság terhére) míg az amerikia block 50-es ajánlat az a "tendernek" csúfolt vásári komédia idéjén volt az amerikai ajánlat és kb 24 gépre vonatkozott csak, 1996 és 98 között.
(Ezt a vásári komédiát nem az ajánlatok minőségére és nem a pilótáink és műszakiaink előkészítő és véleményező-kiértékelő munkájára értem).

De tegyük fel, hogy minden szép és jó, kb 1992-ben az USA azt mondja, "Magyarok! vegyetek F-16C-t, 48 darabot!" 16 darab gép minden bázisra, vagy 24 darab két bázisra és Kecskemét megkapja a Szuhojokat és a 23-asokat dísznek.
Képzeljük el, hogy az akkori ex-MN állomány hírtelen ott találja magát egy technikával, ami angolul van, hidrazin a hidraulika munkafolyadéka, állapot szerint kell üzemeltetni, angolszász mértékegységekkel van megáldva, olyan radar üzemmódjai vannak, ami eladdig ismeretlen volt, képernyői vannak, nem jó hozzá a 21-es vontatóvillája, nem lehet az időszakos hangár kisesztergáján ügyeskedni hozzá hiányzó csapokat, nem lehet megpatkolni lemezelést, lefúrkálni a berohadt csavarokat... stb stb.
Szóval hírtelen nem lesz jó a magyar lelemény, de nem lesz jó hozzá a TMK-ban legyártott ezmegaz se.
És mindez egyszerre az ország három, de legalább két repülőbázisán, PG-s, KöRü-s segítség nélkül.
valahogy megoldódott volna, de a Malév se egy az egyben állt át a Boeing-ekre.
Nem a 90es évek elején volt az F16A AIM-7képes változatának ajánlata?Amiket eredetileg a Nemzeti Gárdának gyártottak,de a Szu szétesésekor röktön kivontak
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 904
14 652
113
Nem a 90es évek elején volt az F16A AIM-7képes változatának ajánlata?Amiket eredetileg a Nemzeti Gárdának gyártottak,de a Szu szétesésekor röktön kivontak
Nem, a végén volt, a Gripennel szemben volt az ellenajánlat, X. Gabriella fideszes "szenátor"hölgy képviselte őket, volt is belőle botrány. :D
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
M

molnibalage

Guest
Nem, a végén volt, a Gripennel szemben volt az ellenajánlat, X. Gabriella fideszes "szenátor"hölgy képviselte őket, volt is belőle botrány. :D
Nope, az már másik volt, új (?) Block 30/32 gépeket ajánlottak fel.

De volt korábban ADF változat, amire a hazai sajtónak és egyeseknek volt pofája megírni, hogy 20 éves gépek. Mind korban, mint technológia szintben. Pedig az AIM-7M-mel lényegében még a BVR képességük a MiG-29 9.12-őt is felülmúlta. Ja, és valódi buta bombás jól használható multirole képessége volt, de AGM-65 is volt hozzá. Alig tudok olyat mondani, amiben felülmúlta a MiG-29 9.12. R-73 + sisakcélzó. És kb. ennyi. A repülési teljesítmény difi marginákis. Az F-16 nagyobb hatósugara és jobb variálhatósága elég erős lenne, ha nem azt nézzük, hogy mi nem használtunk semmit, semmire.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and alfa74

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 166
33 390
113
Nope, az már másik volt, új (?) Block 30/32 gépeket ajánlottak fel.

De volt korábban ADF változat, amire a hazai sajtónak és egyeseknek volt pofája megírni, hogy 20 éves gépek. Mind korban, mint technológia szintben. Pedig az AIM-7M-mel lényegében még a BVR képességük a MiG-29 9.12-őt is felülmúlta. Ja, és valódi buta bombás jól használható multirole képessége volt, de AGM-65 is volt hozzá. Alig tudok olyat mondani, amiben felülmúlta a MiG-29 9.12. R-73 + sisakcélzó. És kb. ennyi. A repülési teljesítmény difi marginákis. Az F-16 nagyobb hatósugara és jobb variálhatósága elég erős lenne, ha nem azt nézzük, hogy mi nem használtunk semmit, semmire.
ADF változatra gondoltam.Az mikor jött volna?(én a 90es évek első felére emlékszem.Ráadásól elég olcsók is lettek volna)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Mondom akkor:

  • 1991 körül volt a 44 darabos Benelux modernizálatlan F-16A/B ajánlat, vagy inkább ötlet, mert a CFE miatt szabadulni akartak ettől a kontingenstől. Ezt megtorpedózta az USA a délszláv válság kirobbanása miatt. 1991 novemberében volt a barcsi bombázás, ekkor döntöttek úgy, hogy itt még akármi is lehet, nekik pedig a Szovjetúnió állapota miatt egy "politikailag csendes" ütközőzóna kellett. Ekkor épp kezdett kifejlődni a szerb-horvát háborúzás, decemberre pedig megszűnt a Szovjetúnió. Az USA szemszögéből egy ilyen mennyiségű amerikai fegyverzet átadásával egy előre nem látható kimenetelű konfliktuszónában a Szu összeomlása idején azt is eredményezhette volna, hogy jön egy visszarendeződés és a kurrens haditechnika meg az oroszoknál landol. Nem voltunk ekkor még mi olyan jó fiúk, mint azt mi magunkról naívan hittük.
  • 1995-ben indul a tendert előkészítő HM vizsgálat, konkrét tenderkiírás nélkül. Ez meg is maradt ennyiben, a Rácz-Varga-Kilián pilótatrió végigtesztelt négy nyugati harcászati repülőgépet, a Mirage 2000-5-öst, az F-16C block 50-est, az F/A-18C/D gépet és a vadonat új JAS-39A/B Gripen nullszériáit. Jelentésükben egyszerre favorizálják a Falcon-t és a Hornetet, miközben épp csak elindult a munka a MiG-29-esekkel. 1997 márciusában kivonják a MiG-23-asokat, Szu-22-eseket és a MiG-21MF-et, bezárják Taszárt. 1998-as választásokig nem írják ki a tendert, 1998 nyarán a kecskeméti repülőnapon a frissen megválasztott Orbán Viktor miniszterelnök bejelenti, hogy nem is lesz tender, hazán egyelőre nem vásárol új gyártású harci gépeket senkitől, hanem megvizsgálja használt, de korszerű gépek rendszeresítésének lehetőségét. Ezt akkor minden résztvevő megdöbbenve hallotta, hiszen egy évvel korábban ugyanitt, az 1997-es NATO Express repülőnapon még javában úgy villogtak a gépek, mint a négy közül az egyik lesz a leendő befutó.
  • 1999-ben jönnek nyakra-főre az ilyen-olyan ajánlatok. A Mirage kezd kihullani, de idehaza azt már kevesen tudják, hogy a pilóták által favorizált F/A-18C/D gépek gyártása végleg leállt, a Boeing a Rockwell után a McDonnell Douglas-t is felvásárolta, a Hornet gyártósorát a finn kontingens után felszántotta (ezeket a finnek amúgy maguk rakták odahaza össze, ahogy a svájciak is a sajátjukat), a gyári reptér civil értékesítését is megkezdte. Használt Hornet eladó pedig egyátalán nem volt a piacon. A Super Hornet meg még kész se volt, csak a berepülései kezdőttek meg ezidőtájt. A Gripen gyerekcipőben volt, ezzel szemben átlag fél évente jött új ajánlat az F-16-osokra. A Kisgazda HM vezetés a német MiG-29-eseket favorzálta, illetve a hazai gépek modernizációját, míg a Fidesz egyértelműen F-16 párti volt. Az ellenzéki MSzP viszont a Gripen szekerét tolta, mivel a Horn kormány idején ők paktáltak le a svéd Wallember csoporttal, csak 98-ban elügyetlenkedték a választást. Ekkor jött be a sivatagban tárolt, de ADF F-16A/B block 15, MLU-sított szintén USAF, szintén sivatagban tárolt block 15, török block 30-asok, de többé nem volt block 50-es egyátalán. Ekkor állt az ellenkampány élére a Honvédelmi Bizottság MSzP-s tagja Juhász Ferenc, aki a "25 éves rémálom" szlogennel ekézte a Fidesz-Kisgazda kormány fideszes ágának F-16-os kötődését. Ez utóbbiak az MLU-sított F-16A gépeket tekintették célnak, ennek fényében küldtek ki egy csapat műszakit Hollandiába 2001 szeptemberében. Amikor 10-én reggel 9 órakkor az addig megírt szöveg helyett (miszerint 24 darab használt F-16A gépet fogunk venni) egy másikat nyomtak a mit sem sejtő kisgazda Szabó János honvédelmi miniszter kezébe, mely szerint 14 darab lesz és JAS-39A/B Gripen a leendő típus. Mindezzel nem más volt a cél, mint a 2002-es választások idejére az MSzP-vel szimpatizáns svédeket átmozgatni a Fidesz oldalára. Hiszen a legfontosabb külföldi támogatójuk így a Fideszt fogja segíteni. Gondolták, majd elbukták a választást.
  • 2003-ban az akkor már egy éve regnáló Medgyesi kormányban Hollósi Nándor ny. mk altábornagy tanácsadóként igyekezett szakmailag is kompetensé tenni a JAS-39A/B döntést és utólag. Mintegy "fából vaskarika", csináltak a Gripenekből egy szerződésmódosítással F-16-ost, dupla áron. Erre két ok volt. Az egyik, hogy a ténylegesen multirole JAS-39C/D gépek még nem voltak ekkora mennyiségben elérhetők, illetve nem volt belőlük használt, márpedig a szerződés kikötötte, hogy használtnak kell lenniük. Ezért kellett használt JAS-39A/B gépekből utólag megcsinálni a C/D-vel ekvivalens EBS-HU gépeket. Akkor a szakmának az volt a véleménye, hogy ezekkel az erősen árdrágító lépésekkel lényegében eljutott a gép oda, amit a block 30-as F-16C gépek amúgy már rég tudtak.
  • Azóta a gépeink fejlettségi fokáról kiderült, hogy számos ponton felülmúlják azokat a block 30-asokat, de ezen képességek kihasználtsága azóta is erősen kétséges, miközben a darabszám igencsak szerény.
Lehetett volna ezt másképp is...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Mondom akkor:

  • 1991 körül volt a 44 darabos Benelux modernizálatlan F-16A/B ajánlat, vagy inkább ötlet, mert a CFE miatt szabadulni akartak ettől a kontingenstől. Ezt megtorpedózta az USA a délszláv válság kirobbanása miatt. 1991 novemberében volt a barcsi bombázás, ekkor döntöttek úgy, hogy itt még akármi is lehet, nekik pedig a Szovjetúnió állapota miatt egy "politikailag csendes" ütközőzóna kellett. Ekkor épp kezdett kifejlődni a szerb-horvát háborúzás, decemberre pedig megszűnt a Szovjetúnió. Az USA szemszögéből egy ilyen mennyiségű amerikai fegyverzet átadásával egy előre nem látható kimenetelű konfliktuszónában a Szu összeomlása idején azt is eredményezhette volna, hogy jön egy visszarendeződés és a kurrens haditechnika meg az oroszoknál landol. Nem voltunk ekkor még mi olyan jó fiúk, mint azt mi magunkról naívan hittük.
  • 1995-ben indul a tendert előkészítő HM vizsgálat, konkrét tenderkiírás nélkül. Ez meg is maradt ennyiben, a Rácz-Varga-Kilián pilótatrió végigtesztelt négy nyugati harcászati repülőgépet, a Mirage 2000-5-öst, az F-16C block 50-est, az F/A-18C/D gépet és a vadonat új JAS-39A/B Gripen nullszériáit. Jelentésükben egyszerre favorizálják a Falcon-t és a Hornetet, miközben épp csak elindult a munka a MiG-29-esekkel. 1997 márciusában kivonják a MiG-23-asokat, Szu-22-eseket és a MiG-21MF-et, bezárják Taszárt. 1998-as választásokig nem írják ki a tendert, 1998 nyarán a kecskeméti repülőnapon a frissen megválasztott Orbán Viktor miniszterelnök bejelenti, hogy nem is lesz tender, hazán egyelőre nem vásárol új gyártású harci gépeket senkitől, hanem megvizsgálja használt, de korszerű gépek rendszeresítésének lehetőségét. Ezt akkor minden résztvevő megdöbbenve hallotta, hiszen egy évvel korábban ugyanitt, az 1997-es NATO Express repülőnapon még javában úgy villogtak a gépek, mint a négy közül az egyik lesz a leendő befutó.
  • 1999-ben jönnek nyakra-főre az ilyen-olyan ajánlatok. A Mirage kezd kihullani, de idehaza azt már kevesen tudják, hogy a pilóták által favorizált F/A-18C/D gépek gyártása végleg leállt, a Boeing a Rockwell után a McDonnell Douglas-t is felvásárolta, a Hornet gyártósorát a finn kontingens után felszántotta (ezeket a finnek amúgy maguk rakták odahaza össze, ahogy a svájciak is a sajátjukat), a gyári reptér civil értékesítését is megkezdte. Használt Hornet eladó pedig egyátalán nem volt a piacon. A Super Hornet meg még kész se volt, csak a berepülései kezdőttek meg ezidőtájt. A Gripen gyerekcipőben volt, ezzel szemben átlag fél évente jött új ajánlat az F-16-osokra. A Kisgazda HM vezetés a német MiG-29-eseket favorzálta, illetve a hazai gépek modernizációját, míg a Fidesz egyértelműen F-16 párti volt. Az ellenzéki MSzP viszont a Gripen szekerét tolta, mivel a Horn kormány idején ők paktáltak le a svéd Wallember csoporttal, csak 98-ban elügyetlenkedték a választást. Ekkor jött be a sivatagban tárolt, de ADF F-16A/B block 15, MLU-sított szintén USAF, szintén sivatagban tárolt block 15, török block 30-asok, de többé nem volt block 50-es egyátalán. Ekkor állt az ellenkampány élére a Honvédelmi Bizottság MSzP-s tagja Juhász Ferenc, aki a "25 éves rémálom" szlogennel ekézte a Fidesz-Kisgazda kormány fideszes ágának F-16-os kötődését. Ez utóbbiak az MLU-sított F-16A gépeket tekintették célnak, ennek fényében küldtek ki egy csapat műszakit Hollandiába 2001 szeptemberében. Amikor 10-én reggel 9 órakkor az addig megírt szöveg helyett (miszerint 24 darab használt F-16A gépet fogunk venni) egy másikat nyomtak a mit sem sejtő kisgazda Szabó János honvédelmi miniszter kezébe, mely szerint 14 darab lesz és JAS-39A/B Gripen a leendő típus. Mindezzel nem más volt a cél, mint a 2002-es választások idejére az MSzP-vel szimpatizáns svédeket átmozgatni a Fidesz oldalára. Hiszen a legfontosabb külföldi támogatójuk így a Fideszt fogja segíteni. Gondolták, majd elbukták a választást.
  • 2003-ban az akkor már egy éve regnáló Medgyesi kormányban Hollósi Nándor ny. mk altábornagy tanácsadóként igyekezett szakmailag is kompetensé tenni a JAS-39A/B döntést és utólag. Mintegy "fából vaskarika", csináltak a Gripenekből egy szerződésmódosítással F-16-ost, dupla áron. Erre két ok volt. Az egyik, hogy a ténylegesen multirole JAS-39C/D gépek még nem voltak ekkora mennyiségben elérhetők, illetve nem volt belőlük használt, márpedig a szerződés kikötötte, hogy használtnak kell lenniük. Ezért kellett használt JAS-39A/B gépekből utólag megcsinálni a C/D-vel ekvivalens EBS-HU gépeket. Akkor a szakmának az volt a véleménye, hogy ezekkel az erősen árdrágító lépésekkel lényegében eljutott a gép oda, amit a block 30-as F-16C gépek amúgy már rég tudtak.
  • Azóta a gépeink fejlettségi fokáról kiderült, hogy számos ponton felülmúlják azokat a block 30-asokat, de ezen képességek kihasználtsága azóta is erősen kétséges, miközben a darabszám igencsak szerény.
Lehetett volna ezt másképp is...
.
.
Csak a teljesseghez, de emlitsuk meg az orosz MiG-29 ajanlat szerepet, illetve azt is, hogy az összes Gripen eladasnal, igy a magyarnal is felmerult a kulföldi sajtoban az erös korrupcio, es az osztrak lobbista Alfons Mensdorff-Pouilly osztrak grof neve. Szamomra kifejezetten erdekes, hogy ezt az összes hazai politikai csoport közösen hallgatta el, minimalis sajtocikkezes utan ez a vonal csendben elhalt idehaza. https://hvg.hu/gazdasag/20151216_grof_Mensdorff_Pouilly_borton
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
.
.
Csak a teljesseghez, de emlitsuk meg az orosz MiG-29 ajanlat szerepet, illetve azt is, hogy az összes Gripen eladasnal, igy a magyarnal is felmerult a kulföldi sajtoban az erös korrupcio, es az osztrak lobbista Alfons Mensdorff-Pouilly osztrak grof neve. Szamomra kifejezetten erdekes, hogy ezt az összes hazai politikai csoport közösen hallgatta el, minimalis sajtocikkezes utan ez a vonal csendben elhalt idehaza. https://hvg.hu/gazdasag/20151216_grof_Mensdorff_Pouilly_borton
Lásd a hozzászólásom harmadik és negyedik pontját. A Wallemberg-csoportnak anno az összes hazai akkori nagy-, illetve kormánypárt lefeküdt, egymást túrva ki az ágyból.
 

Halfdan

Well-Known Member
2019. január 9.
2 214
3 210
113
Mondom akkor:

  • 1991 körül volt a 44 darabos Benelux modernizálatlan F-16A/B ajánlat, vagy inkább ötlet, mert a CFE miatt szabadulni akartak ettől a kontingenstől. Ezt megtorpedózta az USA a délszláv válság kirobbanása miatt. 1991 novemberében volt a barcsi bombázás, ekkor döntöttek úgy, hogy itt még akármi is lehet, nekik pedig a Szovjetúnió állapota miatt egy "politikailag csendes" ütközőzóna kellett. Ekkor épp kezdett kifejlődni a szerb-horvát háborúzás, decemberre pedig megszűnt a Szovjetúnió. Az USA szemszögéből egy ilyen mennyiségű amerikai fegyverzet átadásával egy előre nem látható kimenetelű konfliktuszónában a Szu összeomlása idején azt is eredményezhette volna, hogy jön egy visszarendeződés és a kurrens haditechnika meg az oroszoknál landol. Nem voltunk ekkor még mi olyan jó fiúk, mint azt mi magunkról naívan hittük.
  • 1995-ben indul a tendert előkészítő HM vizsgálat, konkrét tenderkiírás nélkül. Ez meg is maradt ennyiben, a Rácz-Varga-Kilián pilótatrió végigtesztelt négy nyugati harcászati repülőgépet, a Mirage 2000-5-öst, az F-16C block 50-est, az F/A-18C/D gépet és a vadonat új JAS-39A/B Gripen nullszériáit. Jelentésükben egyszerre favorizálják a Falcon-t és a Hornetet, miközben épp csak elindult a munka a MiG-29-esekkel. 1997 márciusában kivonják a MiG-23-asokat, Szu-22-eseket és a MiG-21MF-et, bezárják Taszárt. 1998-as választásokig nem írják ki a tendert, 1998 nyarán a kecskeméti repülőnapon a frissen megválasztott Orbán Viktor miniszterelnök bejelenti, hogy nem is lesz tender, hazán egyelőre nem vásárol új gyártású harci gépeket senkitől, hanem megvizsgálja használt, de korszerű gépek rendszeresítésének lehetőségét. Ezt akkor minden résztvevő megdöbbenve hallotta, hiszen egy évvel korábban ugyanitt, az 1997-es NATO Express repülőnapon még javában úgy villogtak a gépek, mint a négy közül az egyik lesz a leendő befutó.
  • 1999-ben jönnek nyakra-főre az ilyen-olyan ajánlatok. A Mirage kezd kihullani, de idehaza azt már kevesen tudják, hogy a pilóták által favorizált F/A-18C/D gépek gyártása végleg leállt, a Boeing a Rockwell után a McDonnell Douglas-t is felvásárolta, a Hornet gyártósorát a finn kontingens után felszántotta (ezeket a finnek amúgy maguk rakták odahaza össze, ahogy a svájciak is a sajátjukat), a gyári reptér civil értékesítését is megkezdte. Használt Hornet eladó pedig egyátalán nem volt a piacon. A Super Hornet meg még kész se volt, csak a berepülései kezdőttek meg ezidőtájt. A Gripen gyerekcipőben volt, ezzel szemben átlag fél évente jött új ajánlat az F-16-osokra. A Kisgazda HM vezetés a német MiG-29-eseket favorzálta, illetve a hazai gépek modernizációját, míg a Fidesz egyértelműen F-16 párti volt. Az ellenzéki MSzP viszont a Gripen szekerét tolta, mivel a Horn kormány idején ők paktáltak le a svéd Wallember csoporttal, csak 98-ban elügyetlenkedték a választást. Ekkor jött be a sivatagban tárolt, de ADF F-16A/B block 15, MLU-sított szintén USAF, szintén sivatagban tárolt block 15, török block 30-asok, de többé nem volt block 50-es egyátalán. Ekkor állt az ellenkampány élére a Honvédelmi Bizottság MSzP-s tagja Juhász Ferenc, aki a "25 éves rémálom" szlogennel ekézte a Fidesz-Kisgazda kormány fideszes ágának F-16-os kötődését. Ez utóbbiak az MLU-sított F-16A gépeket tekintették célnak, ennek fényében küldtek ki egy csapat műszakit Hollandiába 2001 szeptemberében. Amikor 10-én reggel 9 órakkor az addig megírt szöveg helyett (miszerint 24 darab használt F-16A gépet fogunk venni) egy másikat nyomtak a mit sem sejtő kisgazda Szabó János honvédelmi miniszter kezébe, mely szerint 14 darab lesz és JAS-39A/B Gripen a leendő típus. Mindezzel nem más volt a cél, mint a 2002-es választások idejére az MSzP-vel szimpatizáns svédeket átmozgatni a Fidesz oldalára. Hiszen a legfontosabb külföldi támogatójuk így a Fideszt fogja segíteni. Gondolták, majd elbukták a választást.
  • 2003-ban az akkor már egy éve regnáló Medgyesi kormányban Hollósi Nándor ny. mk altábornagy tanácsadóként igyekezett szakmailag is kompetensé tenni a JAS-39A/B döntést és utólag. Mintegy "fából vaskarika", csináltak a Gripenekből egy szerződésmódosítással F-16-ost, dupla áron. Erre két ok volt. Az egyik, hogy a ténylegesen multirole JAS-39C/D gépek még nem voltak ekkora mennyiségben elérhetők, illetve nem volt belőlük használt, márpedig a szerződés kikötötte, hogy használtnak kell lenniük. Ezért kellett használt JAS-39A/B gépekből utólag megcsinálni a C/D-vel ekvivalens EBS-HU gépeket. Akkor a szakmának az volt a véleménye, hogy ezekkel az erősen árdrágító lépésekkel lényegében eljutott a gép oda, amit a block 30-as F-16C gépek amúgy már rég tudtak.
  • Azóta a gépeink fejlettségi fokáról kiderült, hogy számos ponton felülmúlják azokat a block 30-asokat, de ezen képességek kihasználtsága azóta is erősen kétséges, miközben a darabszám igencsak szerény.
Lehetett volna ezt másképp is...

'91-ben ki tudtuk volna fizetni a felajánlott 44db. F16 gépet? Szerintem a negyedét sem.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
A teljességhez még annyit, hogy a JAS-39A/B Gripen szerződéssel Orbán kormánya akkor segberugta az Országyülési határozatát, amely szerint NATO kompatibilis és interopárabilis repülőgépeket kell beszerezni a 29-esek felváltására. Nos a Hollosi féle módosítás viszont - igaz k.drágán - erre alakította át a Gripot (és kvázi ez lett a késöbb másoknak is felajánlott (szlovákok, bolgárok) késői "C" változat..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
'91-ben ki tudtuk volna fizetni a felajánlott 44db. F16 gépet? Szerintem a negyedét sem.
Maradjunk annyiban, hogy az se volt világos, hogy milyen konstrukcióban kerültek volna leszállításra a gépek. Mi most itt 2020 januárjában emlékszünk erre, meg az azóta eltelt közel harminc évre, de akkor annyira hurráoptimista és naív volt a légkör, hogy ilyen "kicsire" nem adtak.
Kijelenthetjük, hogy álomvilágban élt itt mindenki, hiszen ne feledjük. 1990-ben léptünk ki a VSz-ből (illetve az lépett ki önmagából), de egyesek már a fene nagy eufóriában azt vizionálták, hogy egy az egyben be is lépünk hamarosan a NATO-ba. Anélkül, hogy ezek közül bárkinek is lett volna fogalma az interoperábilitás (de szép szó) jellegéről, mértékéről.
Ma lehet már furcsának tűnik, de az akkori szakmai vezetésből jópáran úgy vélték, hogy ez csak egy szervezeti kérdés, ettől még a nyugati technika simán bejön és mi meg majd ahogy kell, valamikor, valamilyen folyamat révén mielőbb belépünk a NATO-ba is.
Ha jobban belegondolunk, ezt akár még össze is jöhetett volna, a Mistral is előbb lett, mint a NATO-tagság, igaz az nem egy komplett, egy-két ezrednyi repülőtechnika honosítása.
De tegyük a szívünkre a kezünket, az F-16-osoknak 1991-ben semmiféle realitása nem volt az akkori Magyar Honvédség kötelékében. És nem (csak) a fizetési gondok miatt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
.
.
Nem kötözködeskent irom, de a Malev is latszolag gyorsan es könnyen valtott Boeingre a Tupoljevek utan....!
Ismét hangsúlyoznám, mert már megtettem fentebb:
A Malév a Tupoljevek mellett állította vonalszolgálatba a Boeingeket és nem utánuk. Sőt, ha nagyon kekec akarnék lenni, azt mondanám, hogy még repült (igaz, már csak egy évig) az Il-18-as is, mikor az első B737-200-asok megjöttek. És ekkortájt voltak a Bae-146-osok is, de a szovjet technika mellett és igen kis számban csak.
Különbség.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
.
.
Nem kötözködeskent irom, de a Malev is latszolag gyorsan es könnyen valtott Boeingre a Tupoljevek utan....!
Nem kötözködésként írom, de
- a MALÉV állományának jelentős része hivatalból volt köteles profi szinten angolul beszélni már a gengszterváltás előtt is
- nem nézték rossz szemmel azokat akik maguktól angolul tanultak, angol nyelvű repülős szaksajtót olvastak
- utóbbit elő is segítették, a MALÉV-könyvtárban bőséges választék volt az egyébként magas áruk miatt eléggé elérhetetlen angol nyelvű repülős szakirodalomból
A fentiek közül egyik se mondható el a Magyar Néphadseregről, sőt, ott inkább üldözték a hasonlóan irányulókat.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 321
113
Nem kötözködésként írom, de
- a MALÉV állományának jelentős része hivatalból volt köteles profi szinten angolul beszélni már a gengszterváltás előtt is
- nem nézték rossz szemmel azokat akik maguktól angolul tanultak, angol nyelvű repülős szaksajtót olvastak
- utóbbit elő is segítették, a MALÉV-könyvtárban bőséges választék volt az egyébként magas áruk miatt eléggé elérhetetlen angol nyelvű repülős szakirodalomból
A fentiek közül egyik se mondható el a Magyar Néphadseregről, sőt, ott inkább üldözték a hasonlóan irányulókat.

Ebből is látszik,hogy melyik szervezet mire készült...
A MALÉV "éles feladatvégrehajtásra"a Néphadsereg pedig csak papíron meglegyen végrehajtásra.
 
Status
Not open for further replies.