Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 052
113
Ha fontosak lettünk volna az USA számára, akkor kaptunk volna rendes ajánlatot a használt gépekre is, mi több, akkor nem lett volna ez a használtgépes hülyéskedés se.
Onnan indult a történet, hogy az USA a kilencvenes évek elején nem akart ide F-16-osokat eladni, de átadatni se, lásd a benelux ajánlat gátlását.
Majd tett egy listaáras szándéknyilatkozatot új gyártású LM block 50-es F-16C-re, ami semmi komolyat nem tartalmazott. Majd nálunk jött a kormányváltás és Orbán 1998 nyarán kitalálta, hogy használt gépeket kell szerezni, de ahelyett, hogy ezt mederbe terelték volna, netán a NATO felől soft powerral az új gépek vásárlását favorizáltatták volna, inkább kompromittálták magukat (és az akkori kormányt) a Lockeed-botránnyal, 2000-ben.
Arról nem is beszélve, hogy az 1995-96 körül beadott két amerikai ajánlatból
(LM F-16C, McDD F/A-18C) a Hornet 1997-től új gépként már nem is volt elérhető, mi több, a gyártócég is megszűnt. A gyártósort a Boeing felszámolta és átállt a sokkal drágább és még kiforratlan Super Hornet gyártására, amit majd csak 2001-től kezd el rendszeresíteni az USN.

Azaz csak az LM volt komoly amerikai induló, de ők meg teljesen elkomolytalankodták ezt az egészet.
Miközben itthon Orbán azt várta, hogy a friss NATO csatlakozásért és a 99-es lojalitásért cserébe vegyék őt komolyan és nyalják ki a seggét, de legalább törekedjenek rá.
Egyes egyedül a kérdésben addigra már teljesen fogalmatlan MSzP felé kínjukban kapaszkodó svédek mutattak érdeklődést a magyar vadászgépbeszerzés iránt, akármilyen darabszámmal, akármilyen konstrukcióban.
Orbán ezért választotta őket, hogy kifogja a szocik vitorlájából ezt a szelet, még a 2002-es választások előtt.
Nem tudta, hogy a döntést követő napon az USA-t támadás fogja érni, ahogy azt se, hogy jó időre leáldozik hazánk geopolitikai fontosságának mértéke.
Meg azt se, hogy 2002-ben bukni fog és végül a szocik 2003-ban megduplázzák a Gripen biznisz költségeit, illetve az ellentételezés mértékét is 110-ről 130 százalékra emelik.
Kár, hogy végül a kutyát se érdekelte, hogy ebből mi valósult meg. Leginkább semmi.
A '98-as repülőnapon az F-18 repült mint beszerzésre esélyes típus. (Élőben láttam:) ) Úgy tudom, hogy a magyar pilóták azt találták a legjobbnak a teszteken.

Szerintem nagyjából ekkora lett komolyan vehető szándék új gépek beszerzére. Egy gyártó pedig akkor tesz munkát az ajánlatba, ha lát reális beszerzési szándékot.

Ami a döntés után történt, azt nyilván senki nem látta előre.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
A '98-as repülőnapon az F-18 repült mint beszerzésre esélyes típus. (Élőben láttam:) ) Úgy tudom, hogy a magyar pilóták azt találták a legjobbnak a teszteken.
Ez így igaz. 1998 nyarán, az 1997 májusi NATO Express-hez hasonlóan ott volt a kecskeméti repülőnapon a Hornet, csakúgy, mint a Mirage 2000 és a Gripen egyik nullszéria példánya, de az F-16C már nem. Ugyanis az egy évvel korábbihoz képest a Lockheed Martin már nem küldött demópilótát, hogy egy Spangdahlem-i kölcsön block 50-essel repüljön, hanem csak a hollandok képviselték a típust egy saját géppel.
Orbán ezen a rendezvényen jelentette be, hogy nem új gépeket akarunk venni és az LM ezt nyilván előre kellett, hogy tudja, mert nem is küldött pilótát a repülőnapra, így gépet se kölcsönzött az USAFE-től (hagyományosan az LM vagy SP block 50-eseket, vagy Aviano-i block 40-eseket kért kölcsön az európai F-16C bemutatókra, illetve korábban a GD szintén Spangdahlem-i korai szériás block 30-assal demonstrálta az F-16C-t. Előtte az F-16A/B bemutatókat belga gépekkel repülte a cég Európában).

Viszont pont emiatt érdekes, hogy bár papíron még mindig az McDD-t képviselve, az 1997-től már a Boeing részévé vált ex-McDD military üzletág 1998-ban is egy gyári pilótát, Mike Bryan-t küldte, aki egy komoly turné egyik állomásaként járt Kecskeméten, majd ment tovább a lengyelekhez.
Mégis, a Hornet gyártása ekkor már nem volt opció, pedig Bryan ahogy 1997-ben, úgy 98-ban is szándékosan egy F/A-18D-vel érkezett (97-ben egy avianoi USMC, 98-ban egy USN géppel), hogy magyar politikusokat és katonákat reptessen a biztosabb siker érdekében.
Már csak az a kérdés, hogy mi volt előbb, a tyúk, vagy a tojás?
A megrendelések elmaradása miatt zárta be a Boeing a Hornet gyártósort, vagy a mindinkább a Super Hornetre fókuszáló Boeing vonatta vissza mindenhonnan a Hornet szerepeltetését, hogy leállíthassa a gyártást végleg?
Bárhogy is volt, ezt idehaza senki se tudta-tudhatta. Ezért is érdekes, hogy a pilóták egyöntetűen a 29-eshez nagyon hasonló repülési tulajdonságú, kéthajóműves Hornet-t, míg a műszakiak a lényegesen egyszerűbb, egyhajtóműves, "merevszárnyú" F-16-ost preferálták.
A Gripen jóformán teljesen kívül esett a szakmai oldal látókörén, azt a politikusok találták meg maguknak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 663
113
Varga Ferenc írása/vissazemlékezése a facebook oldalán a vadászgépek teszteléséről:

"A Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség 1995. őszétől kezdve tárgyalásokat folytatott a légierő részére új harcászati repülőgépek beszerzése érdekében. A fejlesztési tervekkel összhangban egy szakértői csoportot hoztak létre, amelynek egyik fő feladata volt a külföldi repülőgépgyártó cégek felajánlásai, hazai és külföldi tájékoztatói, valamint gyakorlati tesztelő repülések végrehajtása alapján a magyar légierő számára perspektivikusan alkalmas vadászrepülőgép típusokról adatokat, információkat gyűjteni, elemezni, és értékelni. A csoport tesztelő repülőgép-vezetőkből (Varga Ferenc, Rácz Zsolt plusz az F/A-18D-nél Kilián Nándor) , repülőmérnökökből és hadműveleti tervező szakemberekből állt.

Először 1996. októberben a francia Mirage 2000-5 típust vizsgáltuk. A Dassault cég az Istres-i tesztközpontjában olyan mélységű elméleti felkészítést biztosított, hogy a repülőgépet a mellső, a vezetői ülésből vezethessük. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy mi végeztük a hajtóműindítást, a rendszerek ellenőrzését, a gurulást és magát a tesztelő repüléseket azok minden mozzanatában. Ismernünk kellett a teendőket a repülőgép minden lehetséges légi meghibásodásának és vészhelyzetének kezelésére, hiszen az erre beépített kapcsolók, kezelőszervek mind az első fülkében találhatók. Hasonlóképpen történtek a további tesztelések a később részletezett típusokon is. A repüléseket minden esetben oktató pilótával hajtottuk végre. Az önálló repülés nagyobb mélységű felkészítést igényelt volna, illetve mint idegen nemzet képviselői, a jogi korlátokat sem kerülhettük meg.

A Mirage-t alig néhány nap pihenő után - november elején - az F-16 típus Block 50 és 52 változatainak tesztelése követte. Ehhez Texas államba, Fort Worth-ba utaztunk, ahol a Fighting Falcon-okat gyártják. Itt is, ahogy a többi esetben, az adott típus legjobb mérnökei és berepülő tesztpilótái készítették fel a magyar csoport tagjait, velük repültünk.

A következő tesztelés 1997 márciusban kezdődött, helyszíne ugyancsak az USA, tárgya a Boeing cég F/A-18C/D harcászati repülőgépe volt. A repüléseket a nevadai sivatagban Death Valleyként ismert körzetben, China Lake-i repülőtérről végeztük, ami néhány kilométerre van a szaksajtóból jobban ismert Edwards tesztközponttól. (1998-ban – deja vu –ugyanitt repülhettem az F/A-18RC, vagyis felderítő változatával.) Az F/A-18 tesztelés érdekessége, hogy elsőként ekkor hajtottam végre légi utántöltést.

Végül, 1997. júniusban a svéd JAS-39 Gripen lépett a „szorítóba”. Ennek vizsgálatára csak Rácz Zsolttal ketten utaztunk ki. A tavasszal kézhez kapott meghívás nyomán az átlagostól nagyobb izgalommal és várakozással számláltuk a napokat, mert az előzetes tervek szerint - kétüléses repülőgép még nem állt rendelkezésre – harci, vagyis együléses repülőgéppel történt volna a tesztelés. De a sors közbeszólt, elkészült a dupla, így a két hónaposra tervezett átképzés – nem kis bánatunkra - egy hétre rövidült. A repülési feladatok során vizsgáltuk a repülőgépek manőverezési képességét, a földközeli magasságtól a sztratoszféráig, a fegyverrendszer és a navigációs rendszer alkalmazása lehetőségeit nappal és éjszaka, éjjellátó készülék alkalmazásával, hajtottunk végre éles lövészetet gépágyúval, dobtak bombát és szimuláltuk un. intelligens (LGB) fegyverek alkalmazását.

A repülő-mérnökök hasonlóan részletes tájékoztatást kaptak a repülőgépek berendezéseiről, rendszereiről, fegyverzetéről, az üzemeltetés sajátosságairól, a szükséges logisztikai háttérről, gazdaságossági és hatékonysági jellemzőkről.

A hadműveleti szakemberek meggyőződhettek arról, hogy valamennyi vizsgált típus megfelel az un. többcélú alkalmazhatóság követelménynek, képesek egy bevetés során légi harcot vívni, és csapást mérni földi-, vagy vízfelszíni célokra, képesek légi felderítési feladat végrehajtására.

Annak ellenére, hogy a repülőgép beszerzés kérdése ezt követően több évig háttérbe szorult, később is hasznosítható alapos ismereteket, tapasztalatot szereztünk.
Megtiszteltetés volt számunkra, hogy kiváló tesztpilóták - mint Steve Barter, Joe Sweeny, Jon Beesley, Troy Pennington, Dave Desmond, Mike Bryan, Denis Garnier, Eric Gerard, Torsten Öhmann, Ola Rignell - képeztek bennünket, akik nevéhez olyan típusok berepülése fűződik, mint a Rafale, az F-16 CATV, az F-16 XL, a JAS-39A/B ill. C/D, és a teljes Mirage 2000-s sorozat, az F-22 Raptor, az X-29, X-31, X-32, és az X-35 (a már hadrendbe állt F-35 JSF prototípusa)."


10511531_1528986597320401_970906545454515781_o.jpg
10515069_1528986453987082_4375981752670964403_o.jpg
10519554_1528984270653967_2324959163640174431_o.jpg

10495707_1528985987320462_2930701814760093699_o.jpg
10560288_1528985673987160_8317257454463952215_o.jpg


További képek...
 

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 537
8 829
113
Anno valamelyik Top Gunban (vagy nem is ott? mindegy) szó volt róla, hogy az Antall-kormány gondolkodott az F-20-as megvételén.
Az egy príma kis konstrukció volt.
(VHS-en még mindig megvan a spektrumos Nagy repülők c. sorozatból az F-5, Usztics Mátyás narraációjával)
 

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Nekem is berakta, csak szanaszét csúszott.
Kifejezetten excel tábla kell, vagy csak táblázat formájú adatsor?
Mert aztnem annyira
nehéz az insert tableponttal beszerkeszteni
Műszaki tartalomAjánlott megoldásEgyéb változtatás
általános szanitertisztítókCitrom H
NATÚR
nem a klóros flóraszeptkaros kiszerelésben, citrom illattal
benzalkónium kloridos habcitromost javaslom, de a levendulás se rossz
nem volt bennük semmi extra szanitertisztítóakár több termék is elkészíthető, az illat és a szín változtatgatásával
de nekem berakta így simán a táblázatot excelből is.
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 209
2 689
113
Eljatszva a gondolattal, anno ugy tudom innen, hogy kertunk F-16-osokat csak nem adtak. Nem lett volna akkor alternativakent jobb otlet B tervnek az F-20 Tigershark?
 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 612
3 259
113
Eljatszva a gondolattal, anno ugy tudom innen, hogy kertunk F-16-osokat csak nem adtak. Nem lett volna akkor alternativakent jobb otlet B tervnek az F-20 Tigershark?
Csak a mi pár darabunk kedvéért beindítani egy típus sorozatgyártását, valószínűleg elég magas darabárat eredményezett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: yangwenli

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 167
7 095
113
Ki emlékszik még a 2002 és 2010 közötti időszakra? Akkor még a szaksajtó véleménye is az volt, hogy a PG bevonásával az orosz gépek korszerűsítése (MiG-21, MiG-29) és továbbüzemeltetése jobb, gazdaságosabb megoldás lett volna. Vagy F-16-ost venni, mert a Gripenhez se sisakcélzó, se R-73 szintű rakéta nincs és a "plasztikfantasztik" gép még nem is a miénk mert lízingeljük. A Gripennel kapcsolatban nálunk nem túl sok minden változott 20 év alatt. De talán majd most. Hogy a világpolitika változása igazolta-e a beszerzést, az egy másik történet. Utólag persze már minden máshogy látszik. De most ugyanilyen dilemma előtt állnak a döntéshozók és megint 20-30 évre előre kellene okosnak lenni.
Én emlékszem :oops:
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 784
35 979
113
Eljatszva a gondolattal, anno ugy tudom innen, hogy kertunk F-16-osokat csak nem adtak. Nem lett volna akkor alternativakent jobb otlet B tervnek az F-20 Tigershark?
Hitelt lízinget nem adtak az F-16-oshoz! Azért lett többek között Gripen, mert a védek meg adtak mellé lízinget.
A magyar GDP 47 mrd volt 2000-ben, most meg 180 milliárd körül van. Lényegesen mások most a lehetőségeink mint akkor voltak.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 052
113
Eljatszva a gondolattal, anno ugy tudom innen, hogy kertunk F-16-osokat csak nem adtak. Nem lett volna akkor alternativakent jobb otlet B tervnek az F-20 Tigershark?
Az amerikaiak konkrétan megsértődtek hogy nem F-16 -ot vettünk. Amit egyébként a katonák is javasoltak. Az volt az indok Gripen döntés mellett, hogy olcsóbb. Majd módosítottuk a szerződést, így már drágább lett, de még mindig kevesebbet tudott.

24 db használt F16 ADF -volt az ajánlatban ha jól tudom. Pár év alatt lett is gazdája a közel 300 db-os ADF készletnek, mert sok ország vett belőle.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 209
2 689
113
Hitelt lízinget nem adtak az F-16-oshoz! Azért lett többek között Gripen, mert a védek meg adtak mellé lízinget.
A magyar GDP 47 mrd volt 2000-ben, most meg 180 milliárd körül van. Lényegesen mások most a lehetőségeink mint akkor voltak.
Bocs, en meg 1992-3? -rol beszeltem. Akkor meg a Mig-29-esek helyett jottek volna. Kozben valaszoltak -> nem volt belole.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 502
5 052
113
Hitelt lízinget nem adtak az F-16-oshoz! Azért lett többek között Gripen, mert a védek meg adtak mellé lízinget.
A magyar GDP 47 mrd volt 2000-ben, most meg 180 milliárd körül van. Lényegesen mások most a lehetőségeink mint akkor voltak.
Adtak volna hitelt/lízinget is. Az olaszok is lízingeltek ilyen gépeket az amerikaiaktól, mert késtek a megrendelt EF gépeik.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
Hitelt lízinget nem adtak az F-16-oshoz! Azért lett többek között Gripen, mert a védek meg adtak mellé lízinget.
A magyar GDP 47 mrd volt 2000-ben, most meg 180 milliárd körül van. Lényegesen mások most a lehetőségeink mint akkor voltak.
Plusz volt gazdasági ellentételezés a svédeknél. Svéd befektetések Magyarországon. Amit az USA nem kínált.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 096
31 039
113
Eljatszva a gondolattal, anno ugy tudom innen, hogy kertunk F-16-osokat csak nem adtak. Nem lett volna akkor alternativakent jobb otlet B tervnek az F-20 Tigershark?
F20 nem volt gyartasban.Szoba kerult ugyan,hogy kozos magyar-lengyel-cseh programban liszenzsgyartsuk,de senkinek nem volt ra penze.Inkbb csak egy otlet volt,nem komoly szandek.
 
Status
Not open for further replies.