A '98-as repülőnapon az F-18 repült mint beszerzésre esélyes típus. (Élőben láttam ) Úgy tudom, hogy a magyar pilóták azt találták a legjobbnak a teszteken.Ha fontosak lettünk volna az USA számára, akkor kaptunk volna rendes ajánlatot a használt gépekre is, mi több, akkor nem lett volna ez a használtgépes hülyéskedés se.
Onnan indult a történet, hogy az USA a kilencvenes évek elején nem akart ide F-16-osokat eladni, de átadatni se, lásd a benelux ajánlat gátlását.
Majd tett egy listaáras szándéknyilatkozatot új gyártású LM block 50-es F-16C-re, ami semmi komolyat nem tartalmazott. Majd nálunk jött a kormányváltás és Orbán 1998 nyarán kitalálta, hogy használt gépeket kell szerezni, de ahelyett, hogy ezt mederbe terelték volna, netán a NATO felől soft powerral az új gépek vásárlását favorizáltatták volna, inkább kompromittálták magukat (és az akkori kormányt) a Lockeed-botránnyal, 2000-ben.
Arról nem is beszélve, hogy az 1995-96 körül beadott két amerikai ajánlatból
(LM F-16C, McDD F/A-18C) a Hornet 1997-től új gépként már nem is volt elérhető, mi több, a gyártócég is megszűnt. A gyártósort a Boeing felszámolta és átállt a sokkal drágább és még kiforratlan Super Hornet gyártására, amit majd csak 2001-től kezd el rendszeresíteni az USN.
Azaz csak az LM volt komoly amerikai induló, de ők meg teljesen elkomolytalankodták ezt az egészet.
Miközben itthon Orbán azt várta, hogy a friss NATO csatlakozásért és a 99-es lojalitásért cserébe vegyék őt komolyan és nyalják ki a seggét, de legalább törekedjenek rá.
Egyes egyedül a kérdésben addigra már teljesen fogalmatlan MSzP felé kínjukban kapaszkodó svédek mutattak érdeklődést a magyar vadászgépbeszerzés iránt, akármilyen darabszámmal, akármilyen konstrukcióban.
Orbán ezért választotta őket, hogy kifogja a szocik vitorlájából ezt a szelet, még a 2002-es választások előtt.
Nem tudta, hogy a döntést követő napon az USA-t támadás fogja érni, ahogy azt se, hogy jó időre leáldozik hazánk geopolitikai fontosságának mértéke.
Meg azt se, hogy 2002-ben bukni fog és végül a szocik 2003-ban megduplázzák a Gripen biznisz költségeit, illetve az ellentételezés mértékét is 110-ről 130 százalékra emelik.
Kár, hogy végül a kutyát se érdekelte, hogy ebből mi valósult meg. Leginkább semmi.
Szerintem nagyjából ekkora lett komolyan vehető szándék új gépek beszerzére. Egy gyártó pedig akkor tesz munkát az ajánlatba, ha lát reális beszerzési szándékot.
Ami a döntés után történt, azt nyilván senki nem látta előre.