És mit írtam a Wallemberg csoportról? Nem kell folyton a "bezzeg a másik oldal is..." frázisokat puffogtatni, mert nyílvánvaló, hogy ezt közösen hozták össze. És ködösen fogalmazni se kell. Nyiltan mondjuk ki, írjuk le azt amivel akkor a média tele volt. Nem titok, Juhász Ferenc akkori MSzP-s honvédelmi bizottsági tag, későbbi honvédelmi miniszter szájából hangzott ez el.
És ahogy külön leírtam, a Wallemberg-biznisz a szocik felségterülete volt. A 2002-es választási bukás után az MSzP nem hagyhatta változatlan formában a Fidesz által lenyúlt Gripen üzletet, így kellett dupla árral módosítani az egész boltot, nyilván megfelelő jattal egybekötve, amit az az osztrák gróf menedzselt.
Az akkor felhízlalt árú képességnövelés azóta se lett rendesen kihasználva, hiszen a szerződésmódosítás évéhez képest (2003) 14 évvel később realizálódott csak a valós multirol képesség, illetve még ez is csak kezdeti stádiumban van. Azaz, az azóta elköltött adóforint milliárdoknak időarányosan egy jelentékeny hányada erősen megkérdőjelezhető módon térült meg. Illetve leginkább sehogy.
Nem a multirol képességgel, nem a gépek 2006-os beérkezésével a hazai felségjellel megjelent felsőkategóriás, ultramodern géppel van a baj, hanem a büntetlenül, több, tíz évig feleslegesen kiszórt adóforintok eltékozlásával van a gond.
Ha netto államellenes bűn a MiG-29-esekkel kapcsolatos 17 éven át tartó hűtlenkezelés, akkor ez se sokkal kisebb balhé. Csak szépen elfedi a dolgot az a tény, hogy a svéd tulajdonban levő lízingelt gépek állapota még úgy se romlott (romolhatott) számottevően, hogy a hadrafoghatóságuk kérdéses, számos faktor miatt. És ehhez képest lehet szépen, akár nominál értéken összevetni, hogy mi a nagyobb bűn, egy karbantartás nélkül lerohasztott nagy értékű állami vagyon, vagy az ellenérték realizálása nélkül egy bő évtizeden át kifizetett több milliárd adóforint?