Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

Status
Not open for further replies.
Szépen leírtad nagyjából igaz is,de ne gondolod,hogy az MSZP oldal nem volt érdekelt a Grippen bizniszben jobban,mint bárki gondolná.Főleg egy ember volt is ellene egy eléggé komoly vizsgálat.Annyit segítek azonnal át is pakolták az urat egy másik állami érdekeltségű céghez.Még annyit segítek hasonló céh,mint a HMEI!

És mit írtam a Wallemberg csoportról? Nem kell folyton a "bezzeg a másik oldal is..." frázisokat puffogtatni, mert nyílvánvaló, hogy ezt közösen hozták össze. És ködösen fogalmazni se kell. Nyiltan mondjuk ki, írjuk le azt amivel akkor a média tele volt. Nem titok, Juhász Ferenc akkori MSzP-s honvédelmi bizottsági tag, későbbi honvédelmi miniszter szájából hangzott ez el.
És ahogy külön leírtam, a Wallemberg-biznisz a szocik felségterülete volt. A 2002-es választási bukás után az MSzP nem hagyhatta változatlan formában a Fidesz által lenyúlt Gripen üzletet, így kellett dupla árral módosítani az egész boltot, nyilván megfelelő jattal egybekötve, amit az az osztrák gróf menedzselt.
Az akkor felhízlalt árú képességnövelés azóta se lett rendesen kihasználva, hiszen a szerződésmódosítás évéhez képest (2003) 14 évvel később realizálódott csak a valós multirol képesség, illetve még ez is csak kezdeti stádiumban van. Azaz, az azóta elköltött adóforint milliárdoknak időarányosan egy jelentékeny hányada erősen megkérdőjelezhető módon térült meg. Illetve leginkább sehogy.
Nem a multirol képességgel, nem a gépek 2006-os beérkezésével a hazai felségjellel megjelent felsőkategóriás, ultramodern géppel van a baj, hanem a büntetlenül, több, tíz évig feleslegesen kiszórt adóforintok eltékozlásával van a gond.
Ha netto államellenes bűn a MiG-29-esekkel kapcsolatos 17 éven át tartó hűtlenkezelés, akkor ez se sokkal kisebb balhé. Csak szépen elfedi a dolgot az a tény, hogy a svéd tulajdonban levő lízingelt gépek állapota még úgy se romlott (romolhatott) számottevően, hogy a hadrafoghatóságuk kérdéses, számos faktor miatt. És ehhez képest lehet szépen, akár nominál értéken összevetni, hogy mi a nagyobb bűn, egy karbantartás nélkül lerohasztott nagy értékű állami vagyon, vagy az ellenérték realizálása nélkül egy bő évtizeden át kifizetett több milliárd adóforint?
 
És mit írtam a Wallemberg csoportról? Nem kell folyton a "bezzeg a másik oldal is..." frázisokat puffogtatni, mert nyílvánvaló, hogy ezt közösen hozták össze. És ködösen fogalmazni se kell. Nyiltan mondjuk ki, írjuk le azt amivel akkor a média tele volt. Nem titok, Juhász Ferenc akkori MSzP-s honvédelmi bizottsági tag, későbbi honvédelmi miniszter szájából hangzott ez el.
És ahogy külön leírtam, a Wallemberg-biznisz a szocik felségterülete volt. A 2002-es választási bukás után az MSzP nem hagyhatta változatlan formában a Fidesz által lenyúlt Gripen üzletet, így kellett dupla árral módosítani az egész boltot, nyilván megfelelő jattal egybekötve, amit az az osztrák gróf menedzselt.
Az akkor felhízlalt árú képességnövelés azóta se lett rendesen kihasználva, hiszen a szerződésmódosítás évéhez képest (2003) 14 évvel később realizálódott csak a valós multirol képesség, illetve még ez is csak kezdeti stádiumban van. Azaz, az azóta elköltött adóforint milliárdoknak időarányosan egy jelentékeny hányada erősen megkérdőjelezhető módon térült meg. Illetve leginkább sehogy.
Nem a multirol képességgel, nem a gépek 2006-os beérkezésével a hazai felségjellel megjelent felsőkategóriás, ultramodern géppel van a baj, hanem a büntetlenül, több, tíz évig feleslegesen kiszórt adóforintok eltékozlásával van a gond.
Ha netto államellenes bűn a MiG-29-esekkel kapcsolatos 17 éven át tartó hűtlenkezelés, akkor ez se sokkal kisebb balhé. Csak szépen elfedi a dolgot az a tény, hogy a svéd tulajdonban levő lízingelt gépek állapota még úgy se romlott (romolhatott) számottevően, hogy a hadrafoghatóságuk kérdéses, számos faktor miatt. És ehhez képest lehet szépen, akár nominál értéken összevetni, hogy mi a nagyobb bűn, egy karbantartás nélkül lerohasztott nagy értékű állami vagyon, vagy az ellenérték realizálása nélkül egy bő évtizeden át kifizetett több milliárd adóforint?
Nem puffogtatja ,ezt itt senki! Nem véletlenül írtam,úgy,ahogy erről a témáról.Nem is akarom nagyon cifrázni,ezt tovább maradjunk annyiban,hogy erről többet itt rajtam kívül senki nem tud! Amit vagy elfogadsz vagy nem sokkal bonyolultabb ez,mint gondolnád.Részemről ez a téma STOP!
 
khmm...tegyük fel hogy Magyarország akkor a vadászgépdömping közepén NEM a Gripent választja.
létezne még a svéd vadászgépgyártás?
 
Ez ennél komplexebb kérdés. Az orosz államadóssággért 1993-ban kb. fegyvert akartak adni és semmi mást. (Meg legfeljebb 4-es metrót, de az meg eleve értelmetlen mai formájában, OFF). Be volt határolva, hogy mi jöhet. Sz-300PMU-t nem akartak adni, a Szu-27 overkill és eszementen drága. Maradt ez a déli veszélytől való félelem miatt és mert nekik volt 29-es. Korszerűbb hk-t is lehetett vonla kérni, azt sem adtak, pedig akkor már volt T-72B, még ha a T-80 vonalból nem is akartak volna adni. A T-64 kifutó volt, az akkor sem kértem volna, ha adják...

A logkiádat azért nem értem, mert a jenki Törvényhozás csak azért nem fog rábólinta a F-16 vagy bármilyen exporta, ha Kis Józsi balfasz Honvédelmi miniszter és Kutyafasz Akárki lerohasztaj a flottáját mert nettó kretén. Nincs ok-okozati viszony a kettő között. Azétr rohasztották le, mert büntetlenül megtehették. Pont. 10 évvel azelőtt meg lehet, hogy nagyon hűvös és sötét helyre került volna ezért, ahova most is kellene. Kínában egyszerűbb, ott felülről csak leszólnak és 1 db pisztoly lövedék árából orvosolható a probléma. (Ezzen nem éltetet a diktatórikus rendszereket, félreértés ne essék...)
Kaptunk új építésű tengerjáró hajókat. Sajnos mire megérkeztek rá 1-2 évre zátonyra futtatták a Mahartot, igaz ebben a Dunába bombázott Jugó hidak is közrejátszottak. Szóval ahogy jöttek, úgy mentek is sajnos, bár nincs ugye tengerpartunk.
 
A 29-es zsákutca maradt volna akármennyi pénzt öntünk bele. A 21-eseket kellett volna modernizálni, NATO fegyverzetre átfegyverezve, és az államadósság fejében mehetett volna a 4-es metro az oroszokkal. Sokkal több pénz maradt volna ellopni.. De hát akkor még nem voltak ennyire kiműveltek a politikusaink a műfajban.

A modernizált 21-es flotta kivonásáról és cseréjéről időben kb most lehetne elmélkedni. Sokkal több és jobb lehetőségünk lenne most.
 
A 29-es zsákutca maradt volna akármennyi pénzt öntünk bele. A 21-eseket kellett volna modernizálni, NATO fegyverzetre átfegyverezve, és az államadósság fejében mehetett volna a 4-es metro az oroszokkal. Sokkal több pénz maradt volna ellopni.. De hát akkor még nem voltak ennyire kiműveltek a politikusaink a műfajban.

A modernizált 21-es flotta kivonásáról és cseréjéről időben kb most lehetne elmélkedni. Sokkal több és jobb lehetőségünk lenne most.
Én minden szempontból a román LanceR féle korszerűsítést mellett lettem volna. A MiG-21bisz gépészeti/hajtómű/sárkányos háttere megvolt itthon is. 18-20 gépnek kevés, de az állapot szerinti üzemet is meg lehetett volna esetleg próbálni. (Ez csak erős álmodozás.) Kivonáskor 17 db gép röpképes volt. Pedig a 29-es flotta már akkor is kb. megfeleződött. Fillérekbe került a típus valódi üzemeltetése a 29-eshez képet.
 
Én minden szempontból a román LanceR féle korszerűsítést mellett lettem volna. A MiG-21bisz gépészeti/hajtómű/sárkányos háttere megvolt itthon is. 18-20 gépnek kevés, de az állapot szerinti üzemet is meg lehetett volna esetleg próbálni. (Ez csak erős álmodozás.) Kivonáskor 17 db gép röpképes volt. Pedig a 29-es flotta már akkor is kb. megfelező dött. Fillérekbe került a típus valódi üzemeltetése a 29-eshez képet.
Gondolom csak a biszekből volt annyi repképes. És ami nem volt repképes, azok sem voltak olyan állapotban, mint most a MIG-29-ek. Ne felejtsük el az MF-eket sem! A román LanceR-ek ebből a variánsból kerültek ki!
 
A 29-es zsákutca maradt volna akármennyi pénzt öntünk bele. A 21-eseket kellett volna modernizálni, NATO fegyverzetre átfegyverezve, és az államadósság fejében mehetett volna a 4-es metro az oroszokkal. Sokkal több pénz maradt volna ellopni.. De hát akkor még nem voltak ennyire kiműveltek a politikusaink a műfajban.

A modernizált 21-es flotta kivonásáról és cseréjéről időben kb most lehetne elmélkedni. Sokkal több és jobb lehetőségünk lenne most.


Mi lett volna a látóhatáron túli fegyverzet?
 
Elvi akadálya nincs az AIM-120-nak sem, az indiai Bison-on is ott van az R-77... A gond az, hogy annak közepes és nagy magasságú HMZ kihasználásához combosabb radar is kell, aminek gátat szab a 21-es orrkúp mérete.

De a románoknál végül nem rendszeresítettek semmi ilyesmit, ha jól emlékszem. A MiG-29 kivonása és az F-16 rendszeresítése közötti kb. 15 évben BVR képesség nélkül voltak?
 
De a románoknál végül nem rendszeresítettek semmi ilyesmit, ha jól emlékszem. A MiG-29 kivonása és az F-16 rendszeresítése közötti kb. 15 évben BVR képesség nélkül voltak?
Az a korszak az éppen kitört világbéke kora volt, Európában senki se készült háborúra, volt aki nem akart, volt akinek még kajára is alig telt nemhogy háborúzni. A békeidős készültséghez meg nem kell BVR-fegyverzet, mert ilyenkor kötelező a vizuális ellenőrzés. Ha békeidőben eltéved egy-egy gép vagy nem jelentkezik be a hívások ellenére sem, nem lehet azzal kezdeni hogy a riasztott készültség 20-25 km-ről jól ledurrantja BVR-rakétával anélkül, hogy meg se próbált vele vizuális kontaktusba kerülni. Képzeld el ha a kolontári katasztrófánál a sajtófotós által kibérelt osztrák kisgépet nem Mi-24-el "terelgetik", hanem a készültség pár km-ről lelövi rakétával.
 
Az a korszak az éppen kitört világbéke kora volt, Európában senki se készült háborúra, volt aki nem akart, volt akinek még kajára is alig telt nemhogy háborúzni. A békeidős készültséghez meg nem kell BVR-fegyverzet, mert ilyenkor kötelező a vizuális ellenőrzés. Ha békeidőben eltéved egy-egy gép vagy nem jelentkezik be a hívások ellenére sem, nem lehet azzal kezdeni hogy a riasztott készültség 20-25 km-ről jól ledurrantja BVR-rakétával anélkül, hogy meg se próbált vele vizuális kontaktusba kerülni. Képzeld el ha a kolontári katasztrófánál a sajtófotós által kibérelt osztrák kisgépet nem Mi-24-el "terelgetik", hanem a készültség pár km-ről lelövi rakétával.

Persze, ez világos. De ha nekünk lenne MiG-21 LanceR-ünk, akkor szerintem a sajtó és ez a fórum is arról szólna 10 éve, hogy AIM-120/R-77 vagy hasonló fegyver nélkül nem ér semmit az egész gép :)

A románok nem féltek a szerb MiG-29-esektől, csak mi? Bár nekik még közös repülőgép-programjuk is volt...
 
  • Tetszik
Reactions: marton
A románok nem féltek a szerb MiG-29-esektől, csak mi? Bár nekik még közös repülőgép-programjuk is volt...

Őket nem provokálták, mert a háború Horvátországgal folyt, így a légtérsértés is felénk valósult meg. Ill. a szerbek meglehetős ellenszenvvel viseltettek irántunk, a vajdasági magyarok miatt és a 36 ezer munkásőrségi gépkarabély okán.
Az Orao-projekt pedig addigra szerintem már nem volt nagy jelentőségű a két ország kapcsolatában.
 
Status
Not open for further replies.