Panzerfaust..
Ha nincs szerződésmódosítás, akkor most a mi pilótáink egy A/B változaton ülnének, amelyet már kivont a gyártó is, ráadásul az ellentevékenység rendszere a béke segge alatt lenne, és sok más paraméterben sem lenne megfelelő (elsősorban interoperabilitás). A medgyesi kormány ki akart lépni a szerződésből csak iszonyú drága lett volna olyan szar szerződést kötött OV/1 kormánya. Más kérdés, hogy az óriási képességbővüléshez, és NATO kompatibilitáshoz nem raktak megfelelő mennyiségű repülési órát, mert nem volt pénz (igy meg egyik képességet sem lehetett NATO szinten használni). Ez viszont talán éppen a teljes politikai elit (bal-jobb) oldal hallgatólagos beleegyezésével volt (van). Kvázi ne a mi gépeink bombázzanak Irakban, Afgánoknál, ISIS ellen stb. Mindig kijátszuk az ilyen dolgokat, ha van repülő, akkor nincs repült idő, ha az is van, akkor nincs pénz kerora, ha az is van, akkor nincs pénz Air-To-Ground fegyverzetre. A fontos, hogy ne tudjuk a gépeket nemzetközi misszióba küldeni.. A balti OPS az más.. Szóval nem volt repült óra. Most is szarba voltunk, nem volt pénzünk maradvnyértéken átvenni a gépeket, ezért hosszabbította meg a Hende féle HM a szerződést (helyesen), sajnos így viszont nem lesz a szerződés lejártával sem gépünk.. kb ennyi.
Szia Kele
Szerintem amikor Orbán a Griffmadár mellett döntött, esze ágában se volt bármilyen külföldi akcióra felajánlani a MH legújabb, legkorszerűbb és legdrágább fegyvernemét. Az légiforgalom (a leszálló és az átrepülő is) folyamatosan pénzt hoz az országnak, ehhez viszont kell a légtérrendészet/air policy fenntartása, vagy a külföldi légtérrendészet igénylése és megfizetése, de ez ugyebár szuverenitás-csorbulás és egyben függőség is, ezt nem vállalta (persze a helikopteres kutató-mentő készültség ugyanígy létfontosságú a légiforgalomhoz!). A fenti célra bőven elég lett volna az olcsóbb A/B Gripen a lízingelt darabszámmal, bármilyen igényelt NATO-feladatra szivesebben adtak volna a kisebb kockázatot és anyagi ráfordítást igénylő földi csapatokból, ráadásul oda így is sokmindent "kisírtak" helyi felhasználásra segélyként. A szoci kormány szerződésmódosításával borult minden, drágább lett a program, viszont a kevesebb repóra miatt a korszerűbb technikai képességek kihasználatlanul maradtak, a légierő részéről ugyanúgy teljesíthetetlen volt minden külső NATO-követelmény. A kibővített feladatkörre meg szűkös lett a pénz, ebből következően a gépszám és az úgy-ahogy megemelt repórák miatt a pilóták és a műszakiak létszáma egyaránt, elindult a kapkodás és a késve/kényszer-intézkedések sorozata, meg is lettek a követkeményei. Itt tartunk most, de szerintem kevesen tudják, hogy mi a jelenlegi irányszög és bólintási szög, vagyis valójában merre is tartunk konkrétan? A bevállalt kötelezettségek meg rövidesen itt vannak a nyakunkon, illetve főleg a kecskeméti fiúk nyakán.