Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Panzerfaust..
Ha nincs szerződésmódosítás, akkor most a mi pilótáink egy A/B változaton ülnének, amelyet már kivont a gyártó is, ráadásul az ellentevékenység rendszere a béke segge alatt lenne, és sok más paraméterben sem lenne megfelelő (elsősorban interoperabilitás). A medgyesi kormány ki akart lépni a szerződésből csak iszonyú drága lett volna olyan szar szerződést kötött OV/1 kormánya. Más kérdés, hogy az óriási képességbővüléshez, és NATO kompatibilitáshoz nem raktak megfelelő mennyiségű repülési órát, mert nem volt pénz (igy meg egyik képességet sem lehetett NATO szinten használni). Ez viszont talán éppen a teljes politikai elit (bal-jobb) oldal hallgatólagos beleegyezésével volt (van). Kvázi ne a mi gépeink bombázzanak Irakban, Afgánoknál, ISIS ellen stb. Mindig kijátszuk az ilyen dolgokat, ha van repülő, akkor nincs repült idő, ha az is van, akkor nincs pénz kerora, ha az is van, akkor nincs pénz Air-To-Ground fegyverzetre. A fontos, hogy ne tudjuk a gépeket nemzetközi misszióba küldeni.. A balti OPS az más.. Szóval nem volt repült óra. Most is szarba voltunk, nem volt pénzünk maradvnyértéken átvenni a gépeket, ezért hosszabbította meg a Hende féle HM a szerződést (helyesen), sajnos így viszont nem lesz a szerződés lejártával sem gépünk.. kb ennyi.


Szia Kele
Szerintem amikor Orbán a Griffmadár mellett döntött, esze ágában se volt bármilyen külföldi akcióra felajánlani a MH legújabb, legkorszerűbb és legdrágább fegyvernemét. Az légiforgalom (a leszálló és az átrepülő is) folyamatosan pénzt hoz az országnak, ehhez viszont kell a légtérrendészet/air policy fenntartása, vagy a külföldi légtérrendészet igénylése és megfizetése, de ez ugyebár szuverenitás-csorbulás és egyben függőség is, ezt nem vállalta (persze a helikopteres kutató-mentő készültség ugyanígy létfontosságú a légiforgalomhoz!). A fenti célra bőven elég lett volna az olcsóbb A/B Gripen a lízingelt darabszámmal, bármilyen igényelt NATO-feladatra szivesebben adtak volna a kisebb kockázatot és anyagi ráfordítást igénylő földi csapatokból, ráadásul oda így is sokmindent "kisírtak" helyi felhasználásra segélyként. A szoci kormány szerződésmódosításával borult minden, drágább lett a program, viszont a kevesebb repóra miatt a korszerűbb technikai képességek kihasználatlanul maradtak, a légierő részéről ugyanúgy teljesíthetetlen volt minden külső NATO-követelmény. A kibővített feladatkörre meg szűkös lett a pénz, ebből következően a gépszám és az úgy-ahogy megemelt repórák miatt a pilóták és a műszakiak létszáma egyaránt, elindult a kapkodás és a késve/kényszer-intézkedések sorozata, meg is lettek a követkeményei. Itt tartunk most, de szerintem kevesen tudják, hogy mi a jelenlegi irányszög és bólintási szög, vagyis valójában merre is tartunk konkrétan? A bevállalt kötelezettségek meg rövidesen itt vannak a nyakunkon, illetve főleg a kecskeméti fiúk nyakán.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 050
113
Az Orbán kormány a szövetségesi kötelezettségeket, felajánlásokat éppúgy semmibe vette az első A/B szerződéskor, mint a parlament döntését, amely NATO komp/interop. gép beszerzésésről rendelkezett. A cél egy géppár (2x2 - a második tartaléknak) NATO koalíciós erőkbe adása lett volna (mint Portugália - ami hasonló GDP-jű, nagyságú ország). Ez elvárható lett volna, és ma is. Air Policy feladatra 1/3-áron lehetett volna a 29-est modernizálva még 2020-30-ig használni. Igen minden drágább lett, de van képesség. Egyébként éppen rosszkor írtad amit írsz, mert indul a légitöltés (amit ugye az 1 OV kormány még ördögtől valónak írt, pedig a XXI. században koalíciós erőkhöz szükséges képesség, és valamivel kell a 4EBUG harccsoportot is támogatni, tehát lesz Air-to-Ground képesség is. Nem is beszélve, hogy a Link16, titkosított rádió stb. is szükséges. Más kérdés, ha nagy távlatban nézed és nem 4 évre, akkor nem az a fő, hogy most mennyi pénzed van, hanem egy gazdasági boom-ban bizott mindeki, és akkor több pénz jutott volna a honvédelemre is. Mi a jobb? Olyan harceszköz amiben van képesség, és később ki is lehet használni, (pld pénzeszköz átcsoportosítással biztosítania repült óraszámot stb. mert nincs kőbe vésve, vagy olyan gépet venni, ami gyakorlatilag feladatkörben nem tudott volna békeidőben sokkal többet mint a 29-es. (utóbbi erős tulzás, de egy A/B-nál egy Belga/török MLU-s ajánlat sokkal használhatobb harci repülőgépet eredményezett volna. A szoci modósítás szükséges volt, ennek előnyét éppen a mostani missziós felajánlásokban lehet majd látni, és éppen az OV3 kormány húz hasznot belőle, hogy látjátok mennyire NATO tagok vagyunk vazze!!!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az Orbán kormány a szövetségesi kötelezettségeket, felajánlásokat éppúgy semmibe vette az első A/B szerződéskor, mint a parlament döntését, amely NATO komp/interop. gép beszerzésésről rendelkezett. A cél egy géppár (2x2 - a második tartaléknak) NATO koalíciós erőkbe adása lett volna (mint Portugália - ami hasonló GDP-jű, nagyságú ország). Ez elvárható lett volna, és ma is. Air Policy feladatra 1/3-áron lehetett volna a 29-est modernizálva még 2020-30-ig használni. Igen minden drágább lett, de van képesség. Egyébként éppen rosszkor írtad amit írsz, mert indul a légitöltés (amit ugye az 1 OV kormány még ördögtől valónak írt, pedig a XXI. században koalíciós erőkhöz szükséges képesség, és valamivel kell a 4EBUG harccsoportot is támogatni, tehát lesz Air-to-Ground képesség is. Nem is beszélve, hogy a Link16, titkosított rádió stb. is szükséges. Más kérdés, ha nagy távlatban nézed és nem 4 évre, akkor nem az a fő, hogy most mennyi pénzed van, hanem egy gazdasági boom-ban bizott mindeki, és akkor több pénz jutott volna a honvédelemre is. Mi a jobb? Olyan harceszköz amiben van képesség, és később ki is lehet használni, (pld pénzeszköz átcsoportosítással biztosítania repült óraszámot stb. mert nincs kőbe vésve, vagy olyan gépet venni, ami gyakorlatilag feladatkörben nem tudott volna békeidőben sokkal többet mint a 29-es. (utóbbi erős tulzás, de egy A/B-nál egy Belga/török MLU-s ajánlat sokkal használhatobb harci repülőgépet eredményezett volna. A szoci modósítás szükséges volt, ennek előnyét éppen a mostani missziós felajánlásokban lehet majd látni, és éppen az OV3 kormány húz hasznot belőle, hogy látjátok mennyire NATO tagok vagyunk vazze!!!

Én nem azt írtam hogy jól csinálta a Vitya, hanem hogy azért csinálta így, ahogy. Véleményem szerint 2001-ben fölösleges volt az új tipusról gondolkozni is, amikor itt voltak a 10 éves 29-ek, azokat kellett volna NATO-szintre modernizálni (töredék költség lett volna a Griffhez képest), ér ráérnénk most gondolkozni a pótlásról (de mi vagyunk a világ egyik leggazdagabb országa, akik harmad/fél-idős gépeket a kukába szórunk, hogy hússzor annyit költhessünk egy másikra!). A mai légitankoló-programról tudok, de ezt már nem önként csinálja kúrmányunk, hanem egyrészt az adott technikai lehetőség, másrészt a NATO-szövetségesek által belekényszerítve az előrelépésbe és az a képesség kihasználásába. Én csak attól tartok, hogy ha nem tesznek bele több pénzt, ezzel a gépszámmal és személyzettel és az eddig adott feladatokkal túl lesz terhelve a rendszer, csak nehogy további csoportos pálya-elhagyások/leszerelések és/vagy balesetek legyenek belőle.
A NATO-felajánlás teljesítéséből meg nem az OV - vagy bármilyen kormánynak - kellene hasznot húzni, hanem az országnak, ha már beleteszik/tték az adófizetők pénzét.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Panzerfaust..
Ha nincs szerződésmódosítás, akkor most a mi pilótáink egy A/B változaton ülnének, amelyet már kivont a gyártó is, ráadásul az ellentevékenység rendszere a béke segge alatt lenne, és sok más paraméterben sem lenne megfelelő (elsősorban interoperabilitás). A medgyesi kormány ki akart lépni a szerződésből csak iszonyú drága lett volna olyan szar szerződést kötött OV/1 kormánya. Más kérdés, hogy az óriási képességbővüléshez, és NATO kompatibilitáshoz nem raktak megfelelő mennyiségű repülési órát, mert nem volt pénz (igy meg egyik képességet sem lehetett NATO szinten használni). Ez viszont talán éppen a teljes politikai elit (bal-jobb) oldal hallgatólagos beleegyezésével volt (van). Kvázi ne a mi gépeink bombázzanak Irakban, Afgánoknál, ISIS ellen stb. Mindig kijátszuk az ilyen dolgokat, ha van repülő, akkor nincs repült idő, ha az is van, akkor nincs pénz kerora, ha az is van, akkor nincs pénz Air-To-Ground fegyverzetre. A fontos, hogy ne tudjuk a gépeket nemzetközi misszióba küldeni.. A balti OPS az más.. Szóval nem volt repült óra. Most is szarba voltunk, nem volt pénzünk maradvnyértéken átvenni a gépeket, ezért hosszabbította meg a Hende féle HM a szerződést (helyesen), sajnos így viszont nem lesz a szerződés lejártával sem gépünk.. kb ennyi.

Kele, ha módosítunk is, lehetne mondjuk ésszel is. Medgyessy gondolhatta volna, hogy a képességnövekedés nem kevés kiadással is jár. Veszek egy csúcstechnikát, de pénzt nem adok hozzá ? Miféle vezetés az ilyen ?
Mellette meg kivonat minden, még bent tartható rendszert, hogy lehessen tartani a költségvetést .. A szövetségen belüli együttműködési lehetőségeink jelenleg is abszolúte minimálisak, főleg a légierőé, bár elméletben megvan, de amúgy ... Részemről akkor is és most is azt gondolom, a semlegesség se került volna többe, mint amit 99' óta eltapsoltunk a nagy semmire.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 050
113
Igazad van, hogyha nem tesznek bele több pénzt akkor nagyon túl lesz terhelve a rendszer. Éppen ezért probléma, hogy Magyarország jobban teljesit, annyi stadiont építünk, mint anno végvárat, de még szaros 3000 menekültet sem tudunk elhelyezni csak sátorba, mert nincs pénz, de kerítésre, meg konzultációra igen stb. Furcsa kettősségek jellemzik a politikát, nem kiszámítható. A kormányt semmi nem akadályozza, hogy ne tegyen több pénzt a honvédelem rendszerébe, legfeljebb a vasas, mtk 3-300 nézője mondjuk egy évvel később költözhetne új stadionba. Ez demogógia, de hát ehhez is jobban ért a kormánypárt, akárcsak az olimpiához. Pld. a Görögöknek is ez tett be (az infrastrukturához szükséges beruházások stb.) de a fociVB-vel sem lett gazdagabb pld Ukrajna.. szóval lehetne gondolkodni, honna lehetne helikopterünk, repült óránk, és a fedezet is meglenne csak "nemesebb" célokra költik.. Fontos szempont, hogy nagy építőipari beruházásokból sokkal jobban lehet pártkasszát és zsebet tölteni, mint egyszerű eszközbeszerzésekből..
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
<blockquote rel="Allesmor Obranna">Az F-16-osok eredetileg nem A/B verziók lettek volna, csak sokan elfelejtik, hogy volt egy "tender". Talán azért, mert az nem tender volt, csak házalás.

Én úgy tudom, az első ajánlat 24 lekonzervált A/B-ről szólt, csak amikor 2001 szeptember 10-én a Nemzetbiztonsági Kabinetben nem az amerikai szerződést preferálták, és nem sokkal később aláírták a szerződést, koppant a Lockheed-nek valami és októberben gyorsan beadtak egy új gépes, Block 50-es tételt. Az tény, hogy 90 milliárdért - vagyis olcsóbban - juthattunk volna hozzá, mint az eredetileg beszerezni kívánt használt Gripenekhez.

</blockquote>

Nekem is így rémlik... Szerintem Molni írásában is ez van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 575
113
<blockquote rel="Panzerfaust"><blockquote rel="Allesmor Obranna">Az F-16-osok eredetileg nem A/B verziók lettek volna, csak sokan elfelejtik, hogy volt egy "tender". Talán azért, mert az nem tender volt, csak házalás.

Én úgy tudom, az első ajánlat 24 lekonzervált A/B-ről szólt, csak amikor 2001 szeptember 10-én a Nemzetbiztonsági Kabinetben nem az amerikai szerződést preferálták, és nem sokkal később aláírták a szerződést, koppant a Lockheed-nek valami és októberben gyorsan beadtak egy új gépes, Block 50-es tételt. Az tény, hogy 90 milliárdért - vagyis olcsóbban - juthattunk volna hozzá, mint az eredetileg beszerezni kívánt használt Gripenekhez.

</blockquote>

Nekem is így rémlik... Szerintem Molni írásában is ez van.</blockquote>

De amiről én írtam, az a kilencvenes évek. Ti pedig 2001-ről beszeltek. Elárulom, a sztori 44 darab holland, vagy belga 16-ossal indult, még 1992-ben, amit az USA megvétózott. Épp szétesett a Szovjetúnió, épp csúcson volt a délszláv háború határunkhoz közeli része. A szakma Sz-300-asokat akart, melyeket amúgy 1988-tól terveztek a Szu-25-ösök és MiG-29-esek mellé. Ezeket a beruházásokat vitte el a rendszerváltás. És ahogy az USA nem akart ide veszélyes lérak rendszert, úgy lett végül az államadósság MiG-29-esekkel törlesztve. Miért pont 28 darabbal? Mert ennyi volt a Szaddam által még 1990-ben megrendelt, majd az embargo miatt visszatartott gépek száma.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Allesmor, a korai 90-es évekbeli F-16 kívánalmat én is hallottam, de az amerikaiak tényleg elutasították abban az időszakban ezt a magyar igényt. Csakúgy, mint az oroszok az S-300-ast államadósság lebontásakor.
A MiG-29-est pedig jól megszívtuk, abban az értelemben, hogy számolni nem tudó funkcik intézték az ügyletet, és nem nagyon számoltak a működtetés költségeivel, az alkatrészigénnyel és annak árának, elérhetőségének hektikusságával. Azonkívül a magyar igényeknek egy feleakkora flotta is megfelelt volna, egy értelmes színvonalon tartva, ha már mindenáron ebben a formában kellett rendeznünk a levásárlást. Mint az utólag kiderült, de ez ma már késő bánat.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 050
113
Ez ebben az értelemben téves. Kellett a délszláv válság miatt a 29-es, mivel abban az időben a szerbek ki akarták terjeszteni a konfliktust. Ezért volt Barcs, a szeged környéki, délvidéki határsértések. Nekünk a 21BiSz-el semmi esélyünk nem volt. Hazánknak akkor és most is el tudni kéne (és tudna is) üzemeltetni egy 2 százados ezredet (winget, bázist). A politikusok viszont nem akartak költeni a MIG-ekre, és a lobby miatt a kecskeméti operetalakulat kapta a gépeket. Ráadásul új gépeket akartak (nyugatit) a politikusok kenőpénzek reményébe, és a NATO is ezt szajkózta, nem tetszettek az orosz műszakiak, hajózók, hogy kecson vannak. Nem azért szívtuk meg, mert a gépek, vagy szupport szar lett volna, hanem azért mert azzá tettük. Nem építettünk fedett tárolót, nem kötöttünk hosszútávú pénzügyileg is alátámasztott szupport szerződést stb.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 575
113
... Azonkívül a magyar igényeknek egy feleakkora flotta is megfelelt volna, egy értelmes színvonalon tartva, ha már mindenáron ebben a formában kellett rendeznünk a levásárlást. Mint az utólag kiderült, de ez ma már késő bánat.

Ez az állandó és sajnos rendszeresen visszatérő súlyos tévedés. Ez az, ami a Gripen beszerzésnél is kiütközött. Hogy mást ne mondjak, ez az , ami a MiG-23-as, illetve a Szu-22-es beszerzésnél is visszaütött. Egyszázados típusvásárlás az üzemeltetés rákfenéje. A 29-esek darabszámával az ég egy adta világon nem volt semmi baj, csak épp - ahogy korábban és azóta is- koncepció nélkül nem tudtak vele mit kezdeni.
Másképp fogalmazva: a lengyelek, amikor le volt tolva gatyájuk, nagy nehezen beszereztek 22 darab MiG-29-est. Ezek fele üzemképtelen volt a 90-es évek elejére. De nagyon okosan elkezdték bővíteni a flottát arra a darabszámra, aminél már rentábilis a komplett rendszert (értsd: bázis/bázisok, kiképzés, javítóbázis, nagyjavítás önerőből, saját erős továbbfejlesztés, teljes értékű termékkövetés, házon belüli kontroll) fenntartani. Ez a móka az ex-német gépekkel vált teljessé, hiszen így hízott fel a flottájuk a kezdeti duplájára. És láss csodát, az F-16-os fleet is 48 darabból áll. Egyszerűen látni kell, hogy ez a darabszám a realitás, hiszen nálunk is ennél a ~40-es darabszámnál működött stabilan a 21-es verkli (és akkor csak a bisz-ekről beszélek), ahogy mindenki más megszívta a 29-es sztorit, aki eljutott az egyszázados légierőig vele.
Most a Gripen is csak ugyanezt mutatja meg nekünk.

Ahhoz, hogy egy flotta jól működjön, legyen súlya a hadseregen belül, legyen a hadseregnek súlya a társadalmon belül, legyen gazdasági és ipari háttere, kb. két repülőezrednyi kell.
Ez a történet soha sem az aktuális technológiáról szól, soha nem az integrált zavarórendszerekről, az egy rakétaindítással elérhető találati arányról, a képernyők darabszámáról, hanem a nyers számokról.
ha egy országban legalább két repülőezred működik, annak regionális súlya van. Jelenlét van.
Bázisok, katonák, családtagok, iskolák, munkahelyek, hitelek, miegyéb. Aki nem hiszi, járjon utána, mivel járt Pápa bezárása regionálisan.
Nem feltétlen kell két típus, de feltétlen kell két repülőezred.

Egy szuperszonikus vadászrepülőgép drága és soha sem fogja visszahozni az árát. Ez nem tud pénzt termelni. Erre csak költeni lehet. De meg van az a darabszám, ami felett már érdemes is.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
<blockquote rel="Panzerfaust">... Azonkívül a magyar igényeknek egy feleakkora flotta is megfelelt volna, egy értelmes színvonalon tartva, ha már mindenáron ebben a formában kellett rendeznünk a levásárlást. Mint az utólag kiderült, de ez ma már késő bánat.

Ez az állandó és sajnos rendszeresen visszatérő súlyos tévedés. Ez az, ami a Gripen beszerzésnél is kiütközött. Hogy mást ne mondjak, ez az , ami a MiG-23-as, illetve a Szu-22-es beszerzésnél is visszaütött. Egyszázados típusvásárlás az üzemeltetés rákfenéje. A 29-esek darabszámával az ég egy adta világon nem volt semmi baj, csak épp - ahogy korábban és azóta is- koncepció nélkül nem tudtak vele mit kezdeni.
Másképp fogalmazva: a lengyelek, amikor le volt tolva gatyájuk, nagy nehezen beszereztek 22 darab MiG-29-est. Ezek fele üzemképtelen volt a 90-es évek elejére. De nagyon okosan elkezdték bővíteni a flottát arra a darabszámra, aminél már rentábilis a komplett rendszert (értsd: bázis/bázisok, kiképzés, javítóbázis, nagyjavítás önerőből, saját erős továbbfejlesztés, teljes értékű termékkövetés, házon belüli kontroll) fenntartani. Ez a móka az ex-német gépekkel vált teljessé, hiszen így hízott fel a flottájuk a kezdeti duplájára. És láss csodát, az F-16-os fleet is 48 darabból áll. Egyszerűen látni kell, hogy ez a darabszám a realitás, hiszen nálunk is ennél a ~40-es darabszámnál működött stabilan a 21-es verkli (és akkor csak a bisz-ekről beszélek), ahogy mindenki más megszívta a 29-es sztorit, aki eljutott az egyszázados légierőig vele.
Most a Gripen is csak ugyanezt mutatja meg nekünk.

Ahhoz, hogy egy flotta jól működjön, legyen súlya a hadseregen belül, legyen a hadseregnek súlya a társadalmon belül, legyen gazdasági és ipari háttere, kb. két repülőezrednyi kell.
Ez a történet soha sem az aktuális technológiáról szól, soha nem az integrált zavarórendszerekről, az egy rakétaindítással elérhető találati arányról, a képernyők darabszámáról, hanem a nyers számokról.
ha egy országban legalább két repülőezred működik, annak regionális súlya van. Jelenlét van.
Bázisok, katonák, családtagok, iskolák, munkahelyek, hitelek, miegyéb. Aki nem hiszi, járjon utána, mivel járt Pápa bezárása regionálisan.
Nem feltétlen kell két típus, de feltétlen kell két repülőezred.

Egy szuperszonikus vadászrepülőgép drága és soha sem fogja visszahozni az árát. Ez nem tud pénzt termelni. Erre csak költeni lehet. De meg van az a darabszám, ami felett már érdemes is.

</blockquote>

Clean and clear. Valami nagyon baj van ott fent a vezérlőteremben, de ezzel együtt a rendszerben is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 456
84 440
113
„Ez nem légierő, ez légi erőlködés” – Hullanak a vadászgépek

Nem az F-16 volt a pilóták kívánságlistájának élén hanem az F-18...
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 490
24 007
113
Nem az F-16 volt a pilóták kívánságlistájának élén hanem az F-18...

Így van, az F-18 volt a kívánságlista elején, a cikk írója arra gondolhatott, hogy akkor konkrétan volt a svéd Gripen ajánlat és egy amerikai F-16 ajánlat. Egyértelműen politikai döntés született a szakmai helyett.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Egyértelműen politikai döntés született a szakmai helyett.

Kicsit most olvasgattam ezzel kapcsolatban és be is linkelnék pár cikket, de elsőnek Allesmor egyik kommentjét hogy meglegyenek így itt egy helyen:

http://htka.hu/kozosseg/discussion/comment/69036/#Comment_69036

http://www.origo.hu/itthon/19990520selmeczi.html

http://www.origo.hu/itthon/20010212szocialista.html

http://mno.hu/migr_1834/folenyben-az-f16osok-843335

http://hvg.hu/velemeny/20070624_gripen_f16_lobby

http://www.origo.hu/itthon/20071027-oriasi-lobbi-zajlott-a-magyar-vadaszrepulotender-idoszakaban.html

http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/amerikai-nyomas-a-hadibeszerzesekben-1266111

Zavaros ügy ez...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 575
113
Azt felejtitek el, hogy ebben az időszakban a Honvédségnek nem sok önálló koncepciója volt, de a politikának se sajnos. Nem volt itt komoly akarat, csak össze-vissza reformkodások, meg tisztán rövidtávú gazdasági alapokon vett leépítések, kivonások. Akár nagyjavítás után is egyből. A légierő koncepciót akart, nem nyugati vadászgépet. Nyugati vadászgépeladást a Nyugat akart, meg a politikusok. De ők is csak 1998 után kaptak vérszemet az első Orbán-kormány idején. Az azt megelőző Horn-kormány idején csak annyi történt, hogy csináltak egy nagy arányú légierő leépítést (1996:Taszár bezárt, 1997: 21MF, 23MF, Szuhoj kivonva) és utasították a légierő akkor még önálló vezérkarát (95 végén), hogy kezdje meg kidolgozni egy korszerű, "NATO interoperábilis" nyugati vadászgéptípus kiválasztásának követelményrendszerét. Tehát az akkori - téves - közvélekedéssel ellentétben szó se volt semmiféle tenderről, csak az ahhoz szükséges kritériumrendszer felállításához szükséges előtanulmányokról. Sokan mind a mai napig azt az eseménysorozatot értik félre, hogy a nagy nyugati vadászgépgyártók ide jöttek házalni, illetve a Varga-Rácz-Killián trió meghívást kapott a gyárak repülőtereire is, repülések okán. Mire letették az elöljárók asztalára a javasolt kiválasztási rendszert, jött Orbán és az ő hirhedt szónoklata a 98-as kecskeméti repülőnapon, ahol is törölt minden új beszerzési koncepciót és felvázolta a használt típus beszerzési tervét. Ezen a ponton értékelődött fel az időközben szóba jött MiG-29-es modernizálási program, amelynek része lett volna a német kontingens beszerzése is. Emögé állt fel a Kisgazdapárt, mint az akkori honvédelmi tárcát vivő koalíciós partner, amit a nagyobbik kormányzópárt végül mindenestül megsemmisített. A pártot is beleértve. Így pecsételődött meg kb 2001 nyarára a hazai 29-esek sorsa. (2003-as 2004-es üzemidőhosszabítás is emiatt lett végül csak az, ami). 2001 szeptember 10-e, hétfő 8:50-ig aztán Szabó János kisgazda honvédelmi miniszter abban a hiszemben volt, hogy a 9:00 órási sajtótájékoztatón 24 darab használt F-16-ost fog bejelenteni, de a Fideszből Pintér-Matolcsy-Orbán döntött, hogy 14 Gripent kell a pojácának felkonferálnia. Az ok: az egyre erősödő MSzP akkor a 95-ös megállapodás utóhatásaként még ellenzékből is mindig jó kapcsolatokat ápolt a svéd Wallemberg csoporttal, így Orbán az utolsó pillanatig titkolva akarta a szocik vitorlájából kifogni a svéd hátszelet. Amúgy is eddigre Selmeczy képviselőasszony és férje jóvoltából már kompromittálták magukat a Lockheed-botrány néven elhiresült, eléggé bénára sikeredett vesztegetési kísérlettel, így a Fideszt a lehető legtávolabb akarták tudni az amerikaiaktól. A szoci lózung, hogy "minek nekünk 25 éves rémálom" így a Gripen beszerzéssel érvényét is veszítette. Szó nem volt itt katonai-szakmai érdekekről...
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
536
1 066
93
Azt felejtitek el, hogy ebben az időszakban a Honvédségnek nem sok önálló koncepciója volt, de a politikának se sajnos. Nem volt itt komoly akarat, csak össze-vissza reformkodások, meg tisztán rövidtávú gazdasági alapokon vett leépítések, kivonások. Akár nagyjavítás után is egyből. A légierő koncepciót akart, nem nyugati vadászgépet. Nyugati vadászgépeladást a Nyugat akart, meg a politikusok. De ők is csak 1998 után kaptak vérszemet az első Orbán-kormány idején. Az azt megelőző Horn-kormány idején csak annyi történt, hogy csináltak egy nagy arányú légierő leépítést (1996:Taszár bezárt, 1997: 21MF, 23MF, Szuhoj kivonva) és utasították a légierő akkor még önálló vezérkarát (95 végén), hogy kezdje meg kidolgozni egy korszerű, "NATO interoperábilis" nyugati vadászgéptípus kiválasztásának követelményrendszerét. Tehát az akkori - téves - közvélekedéssel ellentétben szó se volt semmiféle tenderről, csak az ahhoz szükséges kritériumrendszer felállításához szükséges előtanulmányokról. Sokan mind a mai napig azt az eseménysorozatot értik félre, hogy a nagy nyugati vadászgépgyártók ide jöttek házalni, illetve a Varga-Rácz-Killián trió meghívást kapott a gyárak repülőtereire is, repülések okán. Mire letették az elöljárók asztalára a javasolt kiválasztási rendszert, jött Orbán és az ő hirhedt szónoklata a 98-as kecskeméti repülőnapon, ahol is törölt minden új beszerzési koncepciót és felvázolta a használt típus beszerzési tervét. Ezen a ponton értékelődött fel az időközben szóba jött MiG-29-es modernizálási program, amelynek része lett volna a német kontingens beszerzése is. Emögé állt fel a Kisgazdapárt, mint az akkori honvédelmi tárcát vivő koalíciós partner, amit a nagyobbik kormányzópárt végül mindenestül megsemmisített. A pártot is beleértve. Így pecsételődött meg kb 2001 nyarára a hazai 29-esek sorsa. (2003-as 2004-es üzemidőhosszabítás is emiatt lett végül csak az, ami). 2001 szeptember 10-e, hétfő 8:50-ig aztán Szabó János kisgazda honvédelmi miniszter abban a hiszemben volt, hogy a 9:00 órási sajtótájékoztatón 24 darab használt F-16-ost fog bejelenteni, de a Fideszből Pintér-Matolcsy-Orbán döntött, hogy 14 Gripent kell a pojácának felkonferálnia. Az ok: az egyre erősödő MSzP akkor a 95-ös megállapodás utóhatásaként még ellenzékből is mindig jó kapcsolatokat ápolt a svéd Wallemberg csoporttal, így Orbán az utolsó pillanatig titkolva akarta a szocik vitorlájából kifogni a svéd hátszelet. Amúgy is eddigre Selmeczy képviselőasszony és férje jóvoltából már kompromittálták magukat a Lockheed-botrány néven elhiresült, eléggé bénára sikeredett vesztegetési kísérlettel, így a Fideszt a lehető legtávolabb akarták tudni az amerikaiaktól. A szoci lózung, hogy "minek nekünk 25 éves rémálom" így a Gripen beszerzéssel érvényét is veszítette. Szó nem volt itt katonai-szakmai érdekekről...
Szépen leírtad nagyjából igaz is,de ne gondolod,hogy az MSZP oldal nem volt érdekelt a Grippen bizniszben jobban,mint bárki gondolná.Főleg egy ember volt is ellene egy eléggé komoly vizsgálat.Annyit segítek azonnal át is pakolták az urat egy másik állami érdekeltségű céghez.Még annyit segítek hasonló céh,mint a HMEI!
 
Status
Not open for further replies.