Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Sose fogjuk már megtudni. Mivel a JSF programban menet közben többször is megváltoztatták az elvárt igényeket, így a két megépült X-32-es prototípus nem felelt volna meg az US NAVY módosított teherbírási és manőverezőképességgel kacsolatos elvárásoknak, ezért egy áttervezett verzió lett benyújtva (immár nem elevon vezérsíkokkal, hanem hagyományos vízszintes vezérsík-elrendezéssel).
Az egész X-32 koncepció eredetileg azért így nézett ki, mert a Boeing úgy akarta a költségeket csökkenteni, hogy azonos szárnyat használt volna az összes verzió, amelyet egy darabból készült volna (szénszálas kompozit műanyag). A kissé elcseszett kinézete pedig annak köszönhető, hogy a Harrier-hez hasonlóan lett volna a helyből felszállás megoldva, ehhez viszont a hajtóművet a gép súlypontjába kellett helyezni. Ennek köszönhető ez a gnóm kinézet, ami szerintem az igazi vereség oka. A pilóták önérzetes emberek és nem szeretik a csúnya gépeket. Hiába voltak nagyon jó gépek az A-7 Corsair II. vagy az F-8 Crusader a maguk szintjén, sehol nem fogsz olyan "rajongást" látni velük kapcsolatban, mint mondjuk az F-14-essel kapcsolatban.
Az X-35 / F-35 sem szép gép a saját véleményem szerint, de egy X-32 / F-32 mellett mégis esztétikusabbnak hatott...
Hozzáteszem, az X-32 / F-32 esetén eleve 6x AIM-120 vagy 2x AIM-120 és 2x 2000 fontos bomba volt a koncepció, míg az X-35 / F-35 esetén eredetileg csak 4x AIM-120 és 2x AIM-120 / 2x 2000 fontos bomba volt opció (ugye majd jön a 6x AIM-120-al betárolható verzió). Szóval jó kis gép lehetett volna a maga módján. Hogy olcsóbb lehetett volna... az egy érdekes kérdés...
Szeritnem is belejátszott a gép külső megjelenése, nem az előnyére, pedig szerintem a levegőben - főleg bizonyos szögekből - baromira jól néz ki.
Az AVX-70 nevű korai koncepció különösen tetszetős:
Boeing JAST / JSF / X-32 projects
Hello! Well I've discovered that I knew rather bad the loser of the JSF contest, the Boeing X-32. This is one is well documented on the web, but drawings of the - aborted- operational variant are less known... Seems a mockup was build by Boeing and showed at Farnborough in july 2000...www.secretprojects.co.uk
Nekem is tetszett az X-32 (nem a végleges, hanem a deltaszárnyas) verzió.
Az AVX-70 korábbi verzió, 1994-ből, a CALF (Common Affordable Lightweight Fighter) tenderre, amiből a JAST, majd abból a JSF program lett...
Röviden:Miért nem az X-32 nyerte a JSF versenyt?
A vezető tesztpilóta visszaemlékezése.
Nagyon jól megmutatja a tesztpilóta inkompetenciáját, hogy szerinte csúny az X-32...Röviden:
1. A Boeing által demózott X-32 más milyen kialakítású volt, mint amit Boeing kiválasztás esetén ténylegesen fejlesztett volna. (Delta szárny vs. hagyományos farokrész - a széria gépen ez utóbbi lett volna) A gép azért lett ilyen, mert a Boeing korábban "saját szakállára" elkezdett egy fejlesztést ezzel a kialakítással és nem akarták kidobni az arra fordított pénzt az ablakon. Erre épült a JSF prototípusuk, amit így kisebb ráfordítással tudtak létrehozni. A LM "nulláról" fejleszett egy hagyományosabb kialakítású vadászgépet.
2. Rosszabb teljesítményt nyújtott: pl. a V/STOL képességet az Edwards tesztbázis forró sivatagi levegőjében nem tudta demonstrálni, északabbra kellett repülni vele, ahol sűrűbb hidegebb levegőben működött csak ez a képessége. Valószínűleg ez a probléma megoldható lett volna a későbbiekben, de elég rosszul vette ki magát az első tesztek során.
3. Ronda volt - bármilyen furcsa szempont, de a "bálna" kinézete is rontott az esélyein, mert kevésbé tűnt hihetőnek, hogy vadászgépként is helyt állna. Ha csak egy bombázót akartak volna (pl. A-6 Intruder pótlást), akkor ez nem lett volna akkora gond.
A tesztpilóta véleménye szerint a Boeing egy területen jobb, korszerűbb lett volna: gyártás technológia. Mivel a cég a nagyon kompetitív civil piacon is jelen van, így a sorozatgyártás terén biztosan jobban teljesített volna az LM-nél.
Összességében a X-35 valóban jobb konstrukció volt, joggal nyert.
Ez nem feltétlen az ő véleménye - kapott ilyen visszajelzést, hogy ha picit is, de ez is közrejátszott a döntésben, de nyilván nem ez volt a döntő...Nagyon jól megmutatja a tesztpilóta inkompetenciáját, hogy szerinte csúny az X-32...
Te sem értesz hozzá...Ez nem feltétlen az ő véleménye - kapott ilyen visszajelzést, hogy ha picit is, de ez is közrejátszott a döntésben, de nyilván nem ez volt a döntő...
Egyébként szerintem is rondább mint a F-35...
Mert te igen?Te sem értesz hozzá...
itt nagyon tevedsz.2. Magán véleményem, hogy az X-32 gép ronda. Ízlésről nem lehet vitatkozni: mindenkinek joga van, hogy valami tetszen vagy ne tetszen! Nem "hozzáértés" kérdése.
Nem komolyan írtam. Ízlésről vitatkozni értelmetlen.Mert te igen?
Hülyeség amit írsz.
1. Ismertettem egy videó tartalmát, a benne szereplő állításokat. Ehhez nem kell "hozzá érteni", elég angolul tudni. Ha valami szerinted helytelen a vidóban, akkor a tesztpilótával vitatkozz ne velem! Biztos "kardjába dől", amikor közölöd vele, hogy nem ért ahhoz amivel a fél életét töltötte! Minda Boeing, minda Pentagon elégedett volt a munkájával, de ott biztos "hülyék ülnek"...
2. Magán véleményem, hogy az X-32 gép ronda. Ízlésről nem lehet vitatkozni: mindenkinek joga van, hogy valami tetszen vagy ne tetszen! Nem "hozzáértés" kérdése.
Ugyanez leírva...Miért nem az X-32 nyerte a JSF versenyt?
A vezető tesztpilóta visszaemlékezése.
Izlések és pofonok, nekem főleg az X-32 (és nem a véglegesnek szánt F-32) kialakítása tetszik, ha figyelembe vesszük a kompromisszumokat is.itt nagyon tevedsz.
nem szimplan ronda, hanem az egyik legcsunyabb gep amit valaha lattam.
ezt a vackot meg a tervezoi is szegyeltek amikor bemutattak a nagykozonsegnek
na de jol van, rajzfilm figuranak meg elmegy:
Amikor megláttam először a képeket annak idején a gépről, rögtön az jutott eszembe, hogy ez egy hibaörvény generátor:
- Gyakorlatilag front beömlőnyílás. Csak viszonylag kis felületű radarantenna elhelyezést biztosítja. Emellett kövér törzselső részt igényel (tömegnövekedés, külső áramlástani veszteség). Hosszú szívócsatorna; megint csak veszteség. Ezeket a szovjetek a MiG-21 után végre kinőtték. (De a Szu-17-nél nem, mondjuk az még mindig NATO repülőgép...)
...
Pedig a Harrieren osztott szívócsatorna van, nem értettem már akkor sem, hogy miért akarták feltalálni a meleg vizet.
- Felső szárnyas, ahol a futómű bekötése a szárnytőben van. Helyet vesz el a függesztményektől, de legalább hosszú, nehéz, nem elég kompakt futóművet igényel. Ennek ellenére még mindig a földön húzza a hasát. Nesze neked törzs alatti függeszthetőség.
Meg beígérték, hogy - s ezzel kvázi beismerve, hogy benézték - hogy a végleges verzió már külön magassági felületekkel fog rendelkezni - anélkül, hogy a puffadt ülő béka koncepciót korrigálták volna.
A tender győztesének kihirdetése után a Boeing azonnal törölte a program weboldalát...