Z-10 / WZ-10 (CAIC, Kína)

Az egészen kis átmérőjű faroklégcsavar valószínű relatíve nagy fordulaton forog, a lapátok végei is csapottak, az oldalviszonyuk relatíve kicsi.
Érdemes összevetni a Mi-28-aséval, ami lassabb fordulatú és "karcsúbb" lapátokkal vanellátva, vagy az AH-64-esével, amelynél a faroklégcsavar valahol a kínai és az orosz közt van.
Talán az lehet a ráció, hogy így kisebb a lengés, kisebb a vibráció.
De hülye egy rím ez...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz
Az egészen kis átmérőjű faroklégcsavar valószínű relatíve nagy fordulaton forog, a lapátok végei is csapottak, az oldalviszonyuk relatíve kicsi.
Érdemes összevetni a Mi-28-aséval, ami lassabb fordulatú és "karcsúbb" lapátokkal vanellátva, vagy az AH-64-esével, amelynél a faroklégcsavar valahol a kínai és az orosz közt van.
Talán az lehet a ráció, hogy így kisebb a lengés, kisebb a vibráció.
De hülye egy rím ez...

Nem pont a faroklégcsavar felelő a zaj nagy részéért? Ráadásul ha kicsi, akkor még jobban? Jó hangos lenne ez a heli?
 
Nem pont a faroklégcsavar felelő a zaj nagy részéért? Ráadásul ha kicsi, akkor még jobban? Jó hangos lenne ez a heli?
Az X-alakú faroklégcsavarok nagy titka, hogy kisebb a zajuk, mint a hagyományos lapátelrendezésűeké. Az egymást követő lapátok kioltják egymás zaját. Legalábbis erősen csökkentik.
Az ilyen gépeknek inkább morgó-berregő hangja van amit főleg a forgószárny zaja ad. És alacsonyabb hangnyomással.
 
Az X-alakú faroklégcsavarok nagy titka, hogy kisebb a zajuk, mint a hagyományos lapátelrendezésűeké. Az egymást követő lapátok kioltják egymás zaját. Legalábbis erősen csökkentik.
Az ilyen gépeknek inkább morgó-berregő hangja van amit főleg a forgószárny zaja ad. És alacsonyabb hangnyomással.
Mi a hátrányuk? A harci helikoptereken kívül (már amelyiknek van), azt hiszem, egyedül a Mi-38-as kapott X faroklégcsavart. Pl az UH-60-asoknak is 4 ágú a faroklégcsavarjuk, mégis hagyományos elrendezésű.
 
Egyébként én komolyan megfontolandónak tartom az ötletet! Szerintem ez egy jó gép lehetne ár/érték arányban.

Van olyan újságíró, aki szerint a HM kínai harci helikopterek beszerzésen is gondolkodik.... (bár az is lehet hogy csak ő gondolja így, a többi újságíró meg tőle "tudja")

Azért elég durva fordulat, hogy 5 év alatt az "univerzális AW139 méretű" helikopter koncepciótól, az egységes nemzeti helikopterflottán át, eljutottak addig, hogy a 3-4 (?) különböző típus akar rendszeresíteni a Honvédség. És közben még az orosz típusokat is felújíttatta.

Egyébként a csodafegyver H-145M HForce-max mellé szükség van még harci helikopterre?
 
Ez már a grefén páncélos változat.
Z-10.jpg
 
Egyébként a csodafegyver H-145M HForce-max mellé szükség van még harci helikopterre?
A csodafegyver H-145M nem harci helikopter.
Hogy szükség van e harci helikopterre? Attól függ, hogy mi a feladat? Ha a jövőben olyan fenyegetést tartunk reálisnak, ahol több irányból kell szárazföldi csapatainknak páncélos ékekkel harcolni, őket megállítani/felőrölni, akkor egyértelműen szerintem egy korszerű harci helikopter erre az optimális megoldás.
Nagy mozgékonyságú ATGM platform, ami szemben egy vadászgéppel bárhová kitelepülhet és üzemelhet.


Modern szenzorokkal és fegyverzettel, jó elektronikai védelemmel ellátva potens eszközök, én nem temetném őket. Hogy topiknál is maradjunk, a Z-10 nekünk több lenne mint elég.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson