Z-10 / WZ-10 (CAIC, Kína)

És az nem úgy hívják, hogy "preliminary design"? Mert ha igen, akkor ugyanarról beszélünk.
 
<i>"A történet szerint a Kamov a tervek elkészítése után azokat átadta a kínai kormánynak, az ázsiai ország pedig elkezdte továbbfejleszteni a Projekt 941 koncepcióját. Az orosz partner az átadás után további munkálatokban nem vett részt, tehát a prototípusok gyártását is már a kínaiak végezték."</i>

http://htka.hu/2013/03/11/a-z-10-eredetileg-orosz/
 
<i>Elmondása szerint 1995-ben a Kamov a kínai kormány megbízásából egy előzetes tervet készített könnyű támadóhelikopter kategóriában...</i>

http://htka.hu/2013/03/11/a-z-10-eredetileg-orosz/
 
Mackensen

Ez az előzetes terv gyakorlatilag a munka minimum fele.Gondolj bele.az YF-22-ből sem csináltak új gépet mire F-22 lett,persze történt jó néhány változtatás de döntő többségében maradt az eredeti.
 
Ok, akkor ennyi erővel azt is kijelenthetjük, hogy az AK német és MKb.42 másolat. Ebben az esetben Kalasnyikovnak nem csak előtterve volt hanem működő példánya is amit kipróbálhatott.
Hol áll a YF-22 az előtervtől? Hol vannak a Kamov szélcsatornatesztjei, hát a prototípus?
Ez olyasmi mikor valamelyék autómárka felkér pár olasz tervezőt, hogy rajzoljon nekik valami szépet az új modeljükhöz.
Mégis milyen konkrétumot tervezett a Kamov ehhez a géphez? Hajóműveket? Erőátvitelt? Elektronikát? Fegyverrendszert? Szerkezeti elemeket? stb. stb.
????
 
Mackensen

Senki nem tudja amúgy,a szélcsatornához elég egy makett azt simán megcsinálhatták.Milyen prototípus?Ők csak papírt csináltak amiből a kínaiak legyártották a prototípust.A prototípusban nincs fegyverrendszer sem elektronika a repüléshez szükségesen kívül.
Az AK-s példád rossz mert Kalasnyikov csak koncepciót emelt át minden mást maga dolgozott ki a lőszeren kívül,itt viszont nem erről van szó mert mindent megkaptak az oroszoktól ami egy prototípushoz kell.
 
@dudi

Igazából nincsen arra megdönthetetlen bizonyíték, hogy a kínaiak ténylegesen is a Kamov tervei alapján csinálták meg a Z-10-et. Elképzelhető - és én is ezt tartom valószínűbbnek -, hogy az átadott előzetes dokumentáció alapján dolgozták ki a saját terveiket, a Kamov iroda munkája tulajdonképpen csak egyfajta iránymutatásként ("könnyű harci helikopter-kisokosként" :D ) szolgált a Z-10 megszületése során.
 
Nos itt tévedsz. Abból amit az oroszoktól kaptak nem csinálhattak prototípust, mert a gép hajtóművétől kezdve az erőátvitelen keresztül minden Eurocopter. Egy rakás balhé is volt e körül.
A WZ prototípusokat eredeti kanadai P&W hajtóművekkel repülték be. Ezen kívül olyan szoftvaret is eladtak kínának ami harci helik tervezéséhez alkalmas.
Feljebb be is linkeltem videót az EC175-ről.
Gyakorlatilag az történhetett, hogy kínának kellett a harci heli de az Eurovopter nem feljelszthet nekik csak civil helikoptert az embargó miatt. Erre csináltak egy civilt aminek talán mostanában indúl/indúlt be a sorozatgyártása, de ezzel együtt odaadhatták neki azt amire a kínaiaknak szügségük volt.

http://youtu.be/usYjpBxrWV8

Hasonlítgasd össza a WZ és az Eurocoptert.
 
11888014835_d945a0382b_o.jpg

11888288153_996bd7ec13_o.jpg
 
A második képen a prototípus van. Jól látható, hogy nagyobb a hajtomű borítása. Ezekben még az eredeti kanadai hajtomű volt.