Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 467

Guest
  1. Mi védte a finomítót és milyen irányban? Ha semmi, akkor egy 50+ éves P-15 másolat is megfelel a célnak. Azt nem nagy truváj megcsinálni.
  2. Ha nem volt semmi a közelben, ami érzékelte volna a kismagasságú célokat, akkor egy alacsonyan repülő II. vh gép is elérte volna ezt az eredményt, ha védtelen
  3. A kismagasságú repülésre képes CM-ek lassan 50 évesek.
Az eset inkább annak példája lehet, hog mennyire inkompetens Irán. Ha ezek CM-ek voltak, akkor vicces, hogy annyi SAM, ami nekik van egyetlen ekkora üzemet sem véd semmi úgy, hogy mióta lőnek a környéken és BM támadás is volt már...?

Az eddig nyilvánosságra hozott képeken nem látszanak akkora károk, amiket akár csak kisméretű CM-ek 100-300 kg-s harci része okozna.

Szóval ameddig az sem tudni, hogy akkor ezek most quadcopterek, repcsi kis drónok és CM-ek voltak-e és milyen védelem volt azért nem kéne leborulni gyorsan Irán teljesítménye előtt, mikor az sem biztos, hogy ő eszközeik voltak-e...


Na ez másik fele. Ha ez iráni akció volt, akkor ez de facto háború...?
Mindenkeppen haborus cselekmeny. Majd a diplomacia eldonti, megeri-e, hogy tenylegesen haborunak tekintsek. Persze elobb nem artana tudni, honnan jott es micsoda.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 588
18 580
113
Az eset inkább annak példája lehet, hog mennyire inkompetens Irán. Ha ezek CM-ek voltak, akkor vicces, hogy annyi SAM, ami nekik van egyetlen ekkora üzemet sem véd semmi úgy, hogy mióta lőnek a környéken és BM támadás is volt már
Úgy érted, Szaúd-Arábia. :) Nekem is ez volt az egyik első gondolatom. Rijád háborúban áll, és kapott már be sikeres BM támadást. Semmivel nem védte a világ legnagyobb terminálját?
 
M

molnibalage

Guest
Úgy érted, Szaúd-Arábia. :) Nekem is ez volt az egyik első gondolatom. Rijád háborúban áll, és kapott már be sikeres BM támadást. Semmivel nem védte a világ legnagyobb terminálját?
Igen.

Más. Hírek Cifu-tól.
https://sg.hu/forum/uzenet/1074537255/91733

Most van esélye arra, hogy egy ráncfellvart F-22 legyen? Amolyan Super Raptor?

Pl? F-119 helyett a szögletes fúvócsövet elhagyva átterveznék azt a részét F135-tel? Sőt, a +10% tolóerejeű F135-tel jöhetne?
A gép lehet picit nagyobb a még nagyobb hatótávért?
Mindent bele, ami más működik az F-35A-ban? DAS-os Super Raptor?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Most van esélye arra, hogy egy ráncfellvart F-22 legyen? Amolyan Super Raptor?
:)
Dbs4oAgWkAAld1e.jpg
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 588
18 580
113
Igen.

Más. Hírek Cifu-tól.
https://sg.hu/forum/uzenet/1074537255/91733

Most van esélye arra, hogy egy ráncfellvart F-22 legyen? Amolyan Super Raptor?

Pl? F-119 helyett a szögletes fúvócsövet elhagyva átterveznék azt a részét F135-tel? Sőt, a +10% tolóerejeű F135-tel jöhetne?
A gép lehet picit nagyobb a még nagyobb hatótávért?
Mindent bele, ami más működik az F-35A-ban? DAS-os Super Raptor?
Ez gyakorlatilag új gép lenne, nem? Teljesen át kellene tervezni a törzs hátulját, szívócsatornákat, gondolom a törzshöz is keményen hozzá kellene nyúlni. Bőven Hornet-Super Hornet szintü áttervezés.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Rotten878

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Nem értem miért kellene egy iylen gép de most komolyan!
Eddig nem arról volt szó hogy az f-35 oylan fasza hogy nem kell neki komoly manőverezés mert úgy is leveri az ellenfelet ?
Most meg már repülés teljesítményre hivatkozva kell egy f-22 az f-35 elektronikájával?

Mert fogadjuk el hogy a j-20-son van/lesz EOST+ DAS+AESA és a repülési teljesítménye egy f-22-sé lesz
+ Pár napos hír hogy nem csak 2 db PL-10 fog vinni a belső fegyvertérben hanem 4-et.

Nahát akkor most ezért megy a hiszti?
 
M

molnibalage

Guest
Nem értem miért kellene egy iylen gép de most komolyan!
Eddig nem arról volt szó hogy az f-35 oylan fasza hogy nem kell neki komoly manőverezés mert úgy is leveri az ellenfelet ?
Kb. huszadjára magyarázzuk el, hogy a manőverező képesség az nem egyenlő a dogfight képességekkel?* Ez F-22 sokkal messzebbre hajít el bármit. BVR helyzetben jobb a repteljesítményre.

*A HTÖ-ben is ott van a megfelelő fejezet ELEJÉN.

Most meg már repülés teljesítményre hivatkozva kell egy f-22 az f-35 elektronikájával?
Mindig is az F-22 volt az elsődleges ASF, nem az F-35. Nem figyelsz.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ez gyakorlatilag új gép lenne, nem? Teljesen át kellene tervezni a törzs hátulját, szívócsatornákat, gondolom a törzshöz is keményen hozzá kellene nyúlni. Bőven Hornet-Super Hornet szintü áttervezés.

Mindenképpen új gép lenne, és korántsem biztos, hogy a Lockheed nyerné meg. A T-X tendernél sem a Boeing/Saab volt az esélyes, ott a Lockheed-Martin/KAI és a Northrop-Grumman/BAe bevált, létező típusokkal jött elő, sokan eleve őket tették a dobogóra... Oszt mi lett belőle...

Nem értem miért kellene egy iylen gép de most komolyan!
Eddig nem arról volt szó hogy az f-35 oylan fasza hogy nem kell neki komoly manőverezés mert úgy is leveri az ellenfelet ?
Most meg már repülés teljesítményre hivatkozva kell egy f-22 az f-35 elektronikájával?

Ha az F-22A még gyártásban lenne, vagy legalábbis lett volna belőle 400-500 darab, akkor feltehetően az USAF se jött volna elő az NGAD programmal. Igazából az USAF terén a T-X egy pálfordulás volt, arra számított mindenki, hogy esélytelen ilyen rövid idő alatt (3 év) új típust kifejleszteni, még ha "csak" egy kiképzőgépről is lenne szó. Bebizonyították, hogy ez nem igaz. Az USAF ráébredt, hogy nem biztos, hogy jó az az út, amit az F-22 és az F-35 esetében követtek, most megnéznék, hogy mit tudnak a gyártók letenni az asztalra, ha kiírnak egy, a T-X-hez hasonló tendert. Ebből még mindig lehet bukta, ha menet közben megint elgurul a gyógyszer a döntéshozóknál, és hirtelen svájci bicskává akarják fejleszteni a gépet, belerakva minden olyan új technológiát, ami még csak koncepció szinten létezik (ahogy tették azt az F-35 esetében). De a lehetőség is megvan, hogy hoppá, az F-35 egy ballépés volt, most jól fogjuk csinálni...

Az USAF-nak pedig igénye van a Kínai történet miatt a légifölényre, erre pedig az F-35 nem ideális - többek között, mert nem szupercirkálásra tervezték.

Mert fogadjuk el hogy a j-20-son van/lesz EOST+ DAS+AESA és a repülési teljesítménye egy f-22-sé lesz
+ Pár napos hír hogy nem csak 2 db PL-10 fog vinni a belső fegyvertérben hanem 4-et.

Ha megnézed az F-22A (illetve az YF-23) és a J-20 hátsó kialakítását, akkor azért láthatod, hogy koránt sincs egy kategóriában a gép.
Az, hogy az F-22A-n még ma is el van maradva (például DAS terén), az az USAF és az amerikai törvényhozás hülyesége...
Ha pedig adott esetben most mérlegelnie kell az USAF-nak, akkor hülye lesz a törvényhozás elé táncolnia egy olyan ötlettel, hogy csináljanak egy F-22 upgrade programot, amivel DAS és különféle egyébb plusz dolgokat kapna meg a Raptor flotta. Inkább hoznak egy vaskos dossziét, hogy tessék, itt az NGAD program, ami sokkal több és szebb és jobb, mint az F-22A, és a T-X tender alapján nem fog több száz milliárd dollárba kerülni, hanem mondjuk kell hozzá 10-20-30 milliárd dollárnyi R&D, majd jöhetnek a gépek, mondjuk 150-170 millió $ darabáron.

Az amerikai törvényhozás pedig hümmög egy sort, majd rá fog bólintani, mert az NGAD program több pénzt jelenthet az adott államokban való gyártás által, mint egy F-22 upgrade.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
  1. Mi védte a finomítót és milyen irányban? Ha semmi, akkor egy 50+ éves P-15 másolat is megfelel a célnak. Azt nem nagy truváj megcsinálni.
  2. Ha nem volt semmi a közelben, ami érzékelte volna a kismagasságú célokat, akkor egy alacsonyan repülő II. vh gép is elérte volna ezt az eredményt, ha védtelen
  3. A kismagasságú repülésre képes CM-ek lassan 50 évesek.
Az eset inkább annak példája lehet, hog mennyire inkompetens Irán. Ha ezek CM-ek voltak, akkor vicces, hogy annyi SAM, ami nekik van egyetlen ekkora üzemet sem véd semmi úgy, hogy mióta lőnek a környéken és BM támadás is volt már...?

Az eddig nyilvánosságra hozott képeken nem látszanak akkora károk, amiket akár csak kisméretű CM-ek 100-300 kg-s harci része okozna.

Szóval ameddig az sem tudni, hogy akkor ezek most quadcopterek, repcsi kis drónok és CM-ek voltak-e és milyen védelem volt azért nem kéne leborulni gyorsan Irán teljesítménye előtt, mikor az sem biztos, hogy ő eszközeik voltak-e...


Na ez másik fele. Ha ez iráni akció volt, akkor ez de facto háború...?

Ezt a véleményt el is fogadnám, arra az esetre, ha pl. ma csak úgy a semmiből Románia megtámadná Magyarországot. Nem volt előzmény, persze, hogy bekapnánk bármit.
De Szaud-Arábia közvetlen háborúban áll már évek óta a szomszédos Jemennel, közvetetten pedig Iránnal háborúzik.
Szinte mindennaposak a Jemenből jövő támadások.
Vagyis nem gondolnám, hogy sima békeidős viszonyok vannak ott, hanem maximális készültségben van legalább a légvédelem és egy olyan fontos objektumot, aminek a kiütésével az ország olajtermelésének több, mint fele kiesik, az maximálisan védve kell legyen.
Ha nincs védve, akkor ez is azt bizonyítja, hogy Szaud-Arábia hadserege az összes modern fegyverei ellenére nagyon gyenge, mert még azt sem tudják eldönteni, hogy mit kell megvédeni egy háborúban.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
Ezt a véleményt el is fogadnám, arra az esetre, ha pl. ma csak úgy a semmiből Románia megtámadná Magyarországot. Nem volt előzmény, persze, hogy bekapnánk bármit.
De Szaud-Arábia közvetlen háborúban áll már évek óta a szomszédos Jemennel, közvetetten pedig Iránnal háborúzik.
Szinte mindennaposak a Jemenből jövő támadások.
Vagyis nem gondolnám, hogy sima békeidős viszonyok vannak ott, hanem maximális készültségben van legalább a légvédelem és egy olyan fontos objektumot, aminek a kiütésével az ország olajtermelésének több, mint fele kiesik, az maximálisan védve kell legyen.
Ha nincs védve, akkor ez is azt bizonyítja, hogy Szaud-Arábia hadserege az összes modern fegyverei ellenére nagyon gyenge, mert még azt sem tudják eldönteni, hogy mit kell megvédeni egy háborúban.
Nem jött át a mondandóm lényege. Az szaúdiak balfaszkodása nem jelenti azt, hogy Irán a mester vagy bármiféle hihetetlen technológia színvonalon lenne.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Az USAF-nak pedig igénye van a Kínai történet miatt a légifölényre, erre pedig az F-35 nem ideális

És ha megszületne egy f-22 f-35 hibrid az lépésre kényszerítené az orosz kínai riválist ? Vagy csak maradna tovább az avionika fejlesztése a szu-57/j-20 vonalon ?
Az NGAD program azt meg már gondolom a 6 gen gép lesz amit Kína és az oroszok is fognak fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
És ha megszületne egy f-22 f-35 hibrid az lépésre kényszerítené az orosz kínai riválist ? Vagy csak maradna tovább az avionika fejlesztése a szu-57/j-20 vonalon ?
Az NGAD program azt meg már gondolom a 6 gen gép lesz amit Kína és az oroszok is fognak fejleszteni.

Nem, az USAF szeretné az előnyét megtartani, amit az F-22A és az F-35 jelentett és jelent. A J-20 vagy a Szu-57 megjelenése nem negálja ezt, főleg, mert az USAF-nak egymagának több ilyen kategóriájú gépe van 10 éve hadrendben, mint a kínaiaknak és az oroszoknak összesen. Csak éppen ha elkényelmesednek, akkor a technikai fölény elolvad (bár ezt inkább a kínai oldalról tudom elképzelni belátható időn belül), ami nyilván komoly hátrányt jelentene.

Szóval ők azt szeretnék, hogy amire Kína eljutna oda, hogy mondjuk fel tudna mutatni mondjuk 100-200db J-20-ast, addigra jönne az NGAD, amihez képest a J-20 egy generáció hátrányban lesz...

Persze, fejleszteni fognak hasonlót MAJD a kínaiak és az oroszok is, csak éppen megint egy lépéssel lemaradva...
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Köszönöm a választ Cifu!

Szóval ők azt szeretnék, hogy amire Kína eljutna oda, hogy mondjuk fel tudna mutatni mondjuk 100-200db J-20-ast, addigra jönne az NGAD, amihez képest a J-20 egy generáció hátrányban lesz...

Csak még mindig ott tartunk hogy mi határozza meg a 6 generációt ?:)
A repülés korlátiat ember vezette gépekkel már elérték az f-22-sel szerintem
A fotonikus radarok nem ismeretlenek az oroszok és kína számára sem igaz még gyereke cipőben jár .
 
M

molnibalage

Guest
Köszönöm a választ Cifu!
Csak még mindig ott tartunk hogy mi határozza meg a 6 generációt ?:)
A repülés korlátiat ember vezette gépekkel már elérték az f-22-sel szerintem
És ezt miből vezetted le? N+1 alkalommal el lett magyarázva, hogy kb. ASF konfigban igen rövid ideig és kb. 0-3 km-es magasságban erősebb a gép, mint az ember. 6-10 km magasságban még minimális AAM és 50% keró mennyiséggel a túlterhelés nem jelent korlátot, nemhogy BVR-ban. A gépek elerőtlenednek a magasság növekedésével.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Köszönöm a választ Cifu!



Csak még mindig ott tartunk hogy mi határozza meg a 6 generációt ?:)
A repülés korlátiat ember vezette gépekkel már elérték az f-22-sel szerintem
A fotonikus radarok nem ismeretlenek az oroszok és kína számára sem igaz még gyereke cipőben jár .

Az NGAD koncepció alapkövetelményei ezek voltak:
-Ai rásegítést a pilóta döntésekre (amolyan mesterséges/integrált RIO)
-szélesebb spektrumban lopakodás (HF és infravörös tartományban)
-aktív védelem
-irányított energiájú fegyverek
-nagyobb hatótávolság
-kiszolgálók életet megkönnyítő egyebek
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Csak még mindig ott tartunk hogy mi határozza meg a 6 generációt ?:)

Nagyjából a Mesterséges Intelligencia, a fejlettebb lopakodás és talán az energiafegyverek. Ebből a lopakodás az, amit a korábbi generáció sehogy sem kaphat meg.

A repülés korlátiat ember vezette gépekkel már elérték az f-22-sel szerintem.

Az ember szerintem nem a korlátok miatt kerül ki a vadászgépekből, hanem amiatt, mert nem akarják elveszteni.

A fotonikus radarok nem ismeretlenek az oroszok és kína számára sem igaz még gyereke cipőben jár .

Ahogy a lézerfegyverek is évtizedek óta itt vannak velünk, igaz? :D
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Roni

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 461
15 922
113
Nagyjából a Mesterséges Intelligencia, a fejlettebb lopakodás és talán az energiafegyverek. Ebből a lopakodás az, amit a korábbi generáció sehogy sem kaphat meg.

Szereintem az energiafegyvereket sem nagyon, tekintve azok energiaigényét és annak lengését (hirtelen nagy igény, annak minden hőjével, stb...). Ahhoz az egész szerkezetet úgy kell kialakítani, már ha elég nagy teljesítményű a cél (F-35 mondjuk elvileg így lett kábelezve...).

Az ember szerintem nem a korlátok miatt kerül ki a vadászgépekből, hanem amiatt, mert nem akarják elveszteni.

Az faktor volt 20 éve - ma tucatjával ölnek amerikai katonákat és meg sem üti az ingerküszöböt. A Black Hawk Down idejű sokk már sehol sincs húsz év konstant háborúskodás után.
Inkább a súly (pilóta, ülése, létfenntartó rendszerek, vagyis a kabin) és a szerkezeti megkötések (olyan helyen legyen, hogy kilásson, stb...) miatt kerülhet ki.. csak nem fog. Ennek oka szerintem többrétű:
-Az RQ-170 eset óta már inkább afelé hajlanak, hogy legyen ember, mert az nem száll le egy sivatagi betoncsíkra, mert olyan számokat kap a műholdvevője
-enemy AI vezette gép ellen egy humán-AI kombó jelenleg erősebbnek tűnik - simán kooperálnak, az AI korrigálja az ember hiányosságait - az enemy AI viszont nincs védve olyan ellentevékenység ellen, amin ember átlát, stb... (baromi érdekes téma amúgy)
-mivel az NGAD/PCA egy nagyméretű géppel számol (Csenses Óceánra nagy hatótávolság kell + a B-21eseket kell segítenie), ahol az agility nem annyira szempont, így az embernek is több hely van.

Ahogy a lézerfegyverek is évtizedek óta itt vannak velünk, igaz? :D

Hát ja, és sehol a vége, ugyanott köröz az egész - túl nagy energiaigény, túl nagy hulladékhő. Ráadásul időjárásfüggő.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az ember szerintem nem a korlátok miatt kerül ki a vadászgépekből, hanem amiatt, mert nem akarják elveszteni.
Meg mert egy csomó berendezést megspórolnak.
- a komplett kabin szerkezetének tömegét, hja és a benne ülő ember tömegét.
- a benne lévő berendezések és létfenntartó rendszerek energiaigényét, valamint tömegét,
- egyszerűsödik a Fly-by-wire rendszer is.
- csökken az AI számítási igénye is, mivel nem kell a manőverekbe az emberi tényezőt (önálló akarat) beleszámolnia
- stb.
De szerintem mindenképpen tudnának olyan gépeket gyártani, amelyekkel jelentősen túlléphetnék az emberi tűréshatárokat.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Szereintem az energiafegyvereket sem nagyon, tekintve azok energiaigényét és annak lengését (hirtelen nagy igény, annak minden hőjével, stb...). Ahhoz az egész szerkezetet úgy kell kialakítani, már ha elég nagy teljesítményű a cél (F-35 mondjuk elvileg így lett kábelezve...).



Az faktor volt 20 éve - ma tucatjával ölnek amerikai katonákat és meg sem üti az ingerküszöböt. A Black Hawk Down idejű sokk már sehol sincs húsz év konstant háborúskodás után.
Inkább a súly (pilóta, ülése, létfenntartó rendszerek, vagyis a kabin) és a szerkezeti megkötések (olyan helyen legyen, hogy kilásson, stb...) miatt kerülhet ki.. csak nem fog. Ennek oka szerintem többrétű:
-Az RQ-170 eset óta már inkább afelé hajlanak, hogy legyen ember, mert az nem száll le egy sivatagi betoncsíkra, mert olyan számokat kap a műholdvevője
-enemy AI vezette gép ellen egy humán-AI kombó jelenleg erősebbnek tűnik - simán kooperálnak, az AI korrigálja az ember hiányosságait - az enemy AI viszont nincs védve olyan ellentevékenység ellen, amin ember átlát, stb... (baromi érdekes téma amúgy)
-mivel az NGAD/PCA egy nagyméretű géppel számol (Csenses Óceánra nagy hatótávolság kell + a B-21eseket kell segítenie), ahol az agility nem annyira szempont, így az embernek is több hely van.



Hát ja, és sehol a vége, ugyanott köröz az egész - túl nagy energiaigény, túl nagy hulladékhő. Ráadásul időjárásfüggő.
A lézerfegyver egyenlet elvileg megoldható. Technikai kérdés. Az egyik hullámhossztartományban kicsi a szóródás, mi meg csak egy másikban tudunk nagy energiát kisugározni.