Egy részét magától szokta de alapított már rá baráti kört is.
...és néha pár sör után üzennek véleményt a kocsmából (home pub) is!



U.I.: Általában a "nagy-mellényeseknek"



..."netuddkiknek" címezve, "akikúgyisduddjáK"! (P. S. Hóvard után szabadon)
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Egy részét magától szokta de alapított már rá baráti kört is.
Felhívnám a figyelmet még egy fontos dologra:Képességnövelő Gripen-fejlesztések
Magyarország ugyancsak érdeklődik a Saab cég legújabb Gripen C/D verziója, az MS 20 Block 2 iránt, amely számos téren felülmúlja az eredeti repülőgépet. Mindez alapvetően három főbb fejlesztésnek köszönhetően valósul meg. Az első ezek közül az új PS-05/Mk4 fedélzeti radar, amely jelentősen megnöveli a repülőgép ilyen jellegű képességeit. A második tényező a jelenlegi AMRAAM-nek a METEOR BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile, látóhatáron túli levegő-levegő rakéta) eszközzel történő kiváltása. A harmadik lényeges változtatás a korábbi Sidewinder kis hatótávolságú légiharc-rakétának a jóval modernebb IRIS-T-vel történő lecserélése, melyet már a Gripen legmodernebb verziója is indíthat. Az új PS-05/Mk4 fedélzeti lokátor esetében hetven százalékkal nőtt meg a felderítési távolság és jóval kisebb méretű célok detektálására is alkalmas, ami jelentős előrelépésnek számít. Ráadásul elvégezték azokat az előkészítéseket, melyek ahhoz szükségesek, hogy a jövőben akár AESA technológia szerinti továbbfejlesztésen is átessen.
Még ha ez nem is 100%-ban stimmel @kamm ezért le volt hülyézve.A jelenleg Gripent használó országok a közeljövőben akár könnyedén átválthatnak az E változatra úgy, hogy továbbra is a meglévő támogató rendszert, illetve földi kiszolgáló eszközöket használhatják.
A cikkben nem azt írják hogy +néhány C/D gép?
Bingo.Mielőtt pirosra festené pár fórumtárs a honlap hátterét egymás vérével, gyorsan még elmondanék pár észrevételt.
1, A cikk jelzi, hogy nem szó szerint hangzott el ez, hanem tömörítve, átszerkesztve adja közre az interjút. Remélem ez mindenkinek megvan.
2, A C/D zárójelben van, ráadásul kapcsos zárójelben. Ez több, mint valószínűleg azt jelenti, hogy ez a megjelölés el sem hangzott a beszélgetés során, csupán az újság tette bele a magyar légierő témában nem teljesen felkészült olvasók számára.
Jol osszefoglaltad. Nem veletlenul irtam en sem, hogy a sajat maniam az (e)xtra szazad, nekem egyedul az idozites kerdeses (mostanaban avagy inkabb evek mulva.) Mivel a jelenlegieket modernizaljuk, igy a masodik szazad joval kesobb is johet...Kinek vannak vágy vezérelt gondolatai? Szerintem se az E/F sem pedig a C/D nem került szóba. Csupán az az újdonság ebben, hogy a C/D-k modernizálása -ja nem, ezt már eddig is tudtuk- és beszélgetés szintjén előjött a magyar fél részéről új gép beszerzés, ami a megfogalmazás szerint nem lesz 4 század.
Egyfelől semmi nem fix a cikk megfogalmazása szerint, másfelől ez ugyan úgy lehet új építésű E/F verzió.
De ez már megint olyan szintű kecskebélből jósolás, hogy hozzánk csapta azt is, hogy a cseheknél is ugyan ez a folyamat zajlik.
Szerintem az Aeros gep a "levegoben van", viccesen fogalmazva - egyaltalan nem biztos, hogy jelenlegi formajaban beleugranak, en el tudom kepzelni, hogy elobb nemikepp attervezik (nem a sarkanyt, hanem a muszerezettseget, radart, akarmit) a magyar igenyek szerint.Lehet még annyit sem. Ha jól emlékszem, mióta évi 2000 órát vagy többet repülnek a Gripenek, azóta mondják hogy a pilótaképzéshez szükség lenne még 2 JAS-39D-re és még 2-4 JAS-39C-re (a pilótaképzésre használt D-k helyére). Nem nagyon lepődnék meg, ha a második század egy kiképző század lenne 8 L-39NG-vel és 4 JAS-39D-vel.
A SAAB már javában dolgozik a C/D gépek korszerűsítési programján.Az egy +1 század C/D nagyon megfelelő lenne, ha nem a svéd gépekből, hanem a SAAB által legyártott eltárolt airframe-kből készülne, amik kvázi 0 repült órásak, valamint ha az E-kből a C+/D+ fejlesztéseket beraknák, ebben akár lehetnénk kísérleti "nyulak" ha olyan lenne a konstrukció mint a jelenlegi, csak rentábilisabban, de megtataná a magas hadrafoghatósági arányt.
Aki nem tudná 12 darab Airframe-t, tehát szerkezetileg kész repülőgépet (törzsszekciók szárnyak, függőleges vezérsík stb. lejártott saját kockázatra néhány éve a SAAB. Az volt felajánlva a horvátoknak, buleszoknak stb. ezért volt még C/D újra is lehetőség. Ennél többet már nem fognak legyártani, hiszen kell a hely az E-nek a gyártósoron, és a jövendő eladásaikban is az E-re fokuszálnak..
Tippre mennyit tudnának engedni?
Az ár nagy része nem a sárkány lenne. És azt sem tudná szarért-húgyért, mert neki is vissza kell jöjjön a pénze, amit ezekbe rakott. Viszont én olyanon is gondolkodom, hogy ezeknél a sok letárolt cuccoknál, amik mostanában lesznek, guberálhatnánk például használt avionikát bele. Elvileg az nem egy elhasználódásra hajlamos dolog. Inkább a motor az, amit folyton cserélni kell.
Dél-Afrikából mondjuk? Nekik lenne tartalék motor meg ami amúgy is kell gépkannibalizálásnál, nekünk meg egy csomó olyan cucc, amit nem szoktak cserélni gyakran. Vagy ha a csehek nem Eriket akarnak maguknak, akkor annak is neki állhatnánk feszítővassal.
Viszont az Eriknek és a Deltának lenne egy olyan előnye, hogy a tót Viperekkel szemben minőségi és mennyiségi kombinációnk lenne.
az E-kből a C+/D+ fejlesztéseket beraknák,
Mar régen osszeraktak, csak a svedek tabalyig vartak a rendelessel, ez amugy a tavaly durvan megemelt méretű sved hadsereg és az ahhoz rendelt új vedelmi büdzsé részeként jött.A SAAB már javában dolgozik a C/D gépek korszerűsítési programján.
https://www.saab.com/newsroom/press...future-options-for-swedens-gripen-cd-fighters
és igen, v.színű mi leszünk az első külföldi megrendelői a fejlesztési csomagnak.
Totál pénzkidobás lenne bármiféle használt szart venni.A további gépek lehetnek 0 órás gépek is, de v.színű jóval olcsóbban kijönnénk ha a használt svéd gépeket vennénk meg és újítatnánk föl.
A svéd gépek sárkányában is még annyi idő van ami nekünk bőven elegendő lesz még vagy 20 évig...
Mar régen osszeraktak, csak a svedek tabalyig vartak a rendelessel, ez amugy a tavaly durvan megemelt méretű sved hadsereg és az ahhoz rendelt új vedelmi büdzsé részeként jött.
Ettől függetlenül nem az E-bol vesznek át dolgokat, az nem is lehetséges igazából, pl. nem véletlenül teljesen más AESA radart kellett fejleszteni a C+ upgradehez, a PS-05 Mark5 egy Ericsson fejlesztés a PS-05/A backenden, mig az uj ES-05 Raven a Leonardotol jott a Gripen E-be.
Totál pénzkidobás lenne bármiféle használt szart venni.
A meglévő gepeinket upgradelni no-brainer, az egyértelmű, de azok mellé már E kell, nem tovabbi 20+ éves design.
Nem értek egyet. A C/D Gripen legnagyobb hátránya, hogy pont annyival kisebb az F-16-nál, hogy a kevés függesztője miatt és a wingtip korlát miatt a gér rugalmassága én önvédelme is komolyan meg van nyomorítva AG bevetésen.Nekünk felesleges nagyobb hatótáv és felesleges nagyobb fegyverterhelés is.
Meg totalisan uj avionika, teljesen uj, kontenerizalt, fuggetlenitett sw platform, vadonatuj EW kepessegek, uj network modok, vadonatúj next-gen radar, stb stb. Meg a pylon suspensionok is ujak, no meg 10 pylon van, ugye.A 20 éves desging az E alapja is, csak megnövelve, nagyobb hatótáv és több fegyverterhelés miatt.
Mivel mindenkinek a tobb pylon kellett.Ehhez újabb hajtómű kellett.
Marmint az RCS merre valtozott?Az alacsony érzékelhetőség nem nőtt meg.
Ehh, what...?Nekünk felesleges nagyobb hatótáv és felesleges nagyobb fegyverterhelés is.
Nem értem. A radar hutesre gondolsz...?Nem nekünk kell az oroszok, vagy közel-keleten a penge élének lenni. Ami fontos, az elektronika. Nos a régi C/D-nem a hűtési képessége a problémás igy laikusként (amit tudok, és infom van róla, akár írott, akár informális).
Ennek semmi koze az E-hez, na meg semmit nem alakitottak az orran, hanem eleve abba terbeztek egy kisebb, de mar GaN AESA radart, ez lett a Mark5.Az orr részt viszont a svéd már átalakította némileg a C/D-hez is jelenlévő AESA-s Mk05 miatt. Ezt az átépítést, mivel ha a letárolt sárkány szereznénk be, nem kéne végrehajtani, eleve így gyártatnák.
Ez sem igaz, nem lehet mindent, csak ha kontenerezel. Nincs olyan platform a C/Dben meg ala, csak bizonyos szintig lehetseges visszaportolni funkciókat, nem fognak teljes remdszerplatformot valtani. (Eleve hülyeség azt feltetelezni, hogy az új generációs modelljuk helyett majd mindent eladnak neked a regihez.)Még mit lehet az E-ből átvenni.. Az elektronikához tartozó MAWS-t és aktív ellentevékenység rendszert. Ezt akarják elsősorban a C+/D+ ba integrálni a svédek, hogy az Ő gépeik is effektívebbek maradjanak, vagy 2 évtizedre.
Ezeknek semmi koze az EWhez, ezek szimpla weapon system integration és ezt eddig is lehetett a C/Dn, lasd az osszes MS upgrade.Ehhez lehet még + fegyverintegráció, pld Brimstone, illetve SDB II. A Taurus/Kepd amúgy is lehet C/D-re is (de mi szerintem nem szerezzük be, pedig két századnál (ha lenne annyi), akkor azért effektív támadófegyver lenne..
Pontosan. A világelső EW meg a networked warfare kepessegeken kivul a harmadik fő előnye az E-nek, hogy tisztességes mennyiségű fegyvert lehet már raakasztani, sokkal kevesebb kompromisszumra kényszeríti a gepparokat különböző kuldeteseknel.Nem értek egyet. A C/D Gripen legnagyobb hátránya, hogy pont annyival kisebb az F-16-nál, hogy a kevés függesztője miatt és a wingtip korlát miatt a gér rugalmassága én önvédelme is komolyan meg van nyomorítva AG bevetésen.
Az F-16C mindig vihet 4 db AAM-et, ami akár 4xAIM-120 is lehet úgy, hogy 2x szárnx pótos van és 2x1 tonna fegyver.
Gripen C/D-n pótos és AG fegyver esetén nincs AIM-120...
Milyen tájékozott források?Marmint az RCS merre valtozott?
Ez sosem volt publikus, de a jobb anyagok stb miatt tovabb csokkent az E-nel, a tajekozottabb forrasok a B2 kornyekere teszik, az alatt meg mar csak az F-22, F-35 van (meg esetleg az F-117 volt.)
Ez a világelső EW duma kicsit unalmas. Egyesek úgy tesznek, mintha nem létezne a Rafale vagy az F-35A vagy az F-16 Block 60 vagy bármi más.Pontosan. A világelső EW meg a networked warfare kepessegeken kivul a harmadik fő előnye az E-nek, hogy tisztességes mennyiségű fegyvert lehet már raakasztani, sokkal kevesebb kompromisszumra kényszeríti a gepparokat különböző kuldeteseknel.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..