T-64

М. САЕНКО, В. ЧОБИТОК Т-64

Т-64. ОСНОВНОЙ БОЕВОЙ ТАНК

A T-64 harckocsi története.
 
Legmodernebb ukrán tank-a T-64BM2, kapott egy 1000 LE 6TD-1 dízelmotort(ez van a T-80UD-ben is) , de belelülről semmi sem változott
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Találó cím, Isten hozott a dszungelben... Kíváncsi lennék, van e még egyáltalán üzemképes példány ezek közül... Valahogy nem tudom elképzelni, hogy ezek az előemberek tudnák üzemeltetni azt a technikát. Kb. a T-34 való nekik, minden komolyabb meghaladja az IQ szintjüket. Hacsak nem ukrán zsoldosok ülnek bennük, a majmokat meg csak felvonulásokon ültetik beléjük :D
 
böngésztem azon a lengyel oldalon, amit tegnap linkeltetek, és erről se hallottam: kísérletek a harckocsira szerelt radarral.
 
Egy kis rajzos T-64 morfológia...

1966 december 30-ra vissza dátumozva került (a tényleges aláírás 1967 január 2-án történt meg) a T-64 közepes harckocsi rendszeresítésre.
1967-T-64.jpg

1967 T-64

Alumínium töltetű szendvics toronypáncél, üvegtextolit töltetű test homlok páncél, 115mm-es D-68 (2A21) simacsövű löveg, 40 lőszer, amiből 30 az automata töltőberendezésben, 7.62mm PKT géppuska 2000db lőszerrel, TPD-43B optikai távmérő, TPN-1-432 infra célzóberendezés, L-2AG infra lámpa.

1976-T-64-R.jpg

1976 T-64R

1977 és 1981 között a T-64 közepes harckocsik nagyjavításuk alatt új rádiót, NBC szűrőberendezést, és a toronyra tartalék alkatrész tároló dobozokat kaptak. Maradt a 115mm-es löveg, az optikai távmérő, és a páncélvédettség sem változott. Az új közepes harckocsi jelölése T-64R.
 
Alig több mint egy évvel később, 1968 május 20-án a T-64A közepes harckocsi rendszeresítésre került.

1969-T-64-A.jpg

1969 T-64A

125mm-es D-81T (2A26) simacsövű löveg, 37 lőszer, amiből 28 az automata töltőberendezésben, amit 1969-ben a 2A26M simacsövű löveg váltott.

1972-től 12.7mm-es NSzVT „Utesz” (6P17) távirányított légvédelmi géppuska, 300 lőszerrel.

1972-T-64-A.jpg

1972 T-64A

1973 KMT-6 akna kifordító előkészítés, illetve önbeásó lap.

1974-től korund kerámia golyókkal töltött toronypáncél.

1974 novemberétől D-81TM (2A46-1) löveg hőkiegyenlítő csőköpennyel.

1975-T-64-A.jpg

1975 T-64A

1975 áprilisától két pótalkatrész tároló doboz maradt csak a torony bal oldalán.

1976 augusztusától a nagyjavítási idők változtak: 1. 1500km->2500km 2. 3000km->5000km után.

1979 januártól 2x6db 902A „Tucsa-1” ködgránátvetők.

1980 januártól a 4db elefántfül helyett teljes gumi kötényezés.


1981-T-64-A.jpg

1981 T-64A

A T-64A gyártása 1981-ben ért véget.

1983-tól nagyjavításkor felkerült egy 30mm-es HHS páncéllemez a test homlokrészére.
 
1976 szeptember 3-án a T-64B/B1 harckocsi rendszeresítésre került.

1975-T-64-B.jpg

1975 T-64B

125mm-es D-81TM (2A46-2) simacsövű löveg, 42 lőszer, amiből 28 az automata töltőberendezésben, 1G21 lézertávmérő, 1A33 tűzvezető rendszer (1B11 szélsebesség, 1B14 dőlés, cső irány és harckocsi sebességmérő), 9K112 „Kobra” irányított páncéltörő rakéta.

1979 januártól 2x4db 902B „Tucsa-2” ködgránátvetők.

1980 januártól a 4db elefántfül helyett teljes gumi kötényezés.

1981-T-64-B.jpg

1981 T-64B

1983-tól 125mm-es 2A46M-1 simacsövű löveg.

1983-tól a test homlok vastagsága nőtt.

1984-T-64-B1.jpg

1984 T-64B1

A T-64B változattal párhuzamosan készült a T-64B1, Kobra rakétarendszer nélkül.

1985 január 14-én a T-64BV harckocsi rendszeresítésre került.
1985-T-64-BV.jpg

1985 T-64BV

Változott a test homlok páncél elrendezése, illetve Kontakt-1 reaktív páncéltéglák kerültek felszerelésre.

1987-T-64-BV.jpg

1987 T-64BV

1987 december 27-én ért véget a T-64BV gyártása, a gyártósoron a T-80UD váltotta.
 
A T-64BM akkor a BV utáni?
Egészen furcsa, hogy a B/B1 ellenére egészen 1981-ig gyártották az A változatot.
Ezekből lehetséges volt bármilyen B-re átépítés? Vagy csak egyes fejlesztéseit kaphatta meg a B családnak?
 
A T-64BM akkor a BV utáni?
Egészen furcsa, hogy a B/B1 ellenére egészen 1981-ig gyártották az A változatot.
Ezekből lehetséges volt bármilyen B-re átépítés? Vagy csak egyes fejlesztéseit kaphatta meg a B családnak?
A tenkő homlokpáncélját erősítették, de ennyi.
 
1983-tól nagyjavításkor felkerült egy 30mm-es HHS páncéllemez a test homlokrészére.
A nagyjavításokat logisztikailag hogy kell elképzelni?
Az összes VSz területen állomásozó harckocsit rotálva visszavonatozták a gyártó harkovi/Nyizsnyij tagili üzemekbe, vagy voltak valami közelebbi létesítmények, ahol elvégezték az ilyen módosításokat?
 
És akkor a fentiek alapján már csak házifeladatként a Kiskunhalasi harckocsiezred típusainak azonosítása:

2021-08-13-22-54-07-Szovjet-kivonul-s-k-pei-1989-RITK-N-L-THAT-T-RT-NELEM.jpg

2021-08-13-22-55-01-Szovjet-kivonul-s-k-pei-1989-RITK-N-L-THAT-T-RT-NELEM.jpg

2021-08-13-22-55-24-Szovjet-kivonul-s-k-pei-1989-RITK-N-L-THAT-T-RT-NELEM.jpg

Kiskunhalas.jpg


Illetve a Sárbogárdi harckocsiezred típusai:

825492-01-07-1990.jpg


:hadonaszos:




MIért van a vontatókötél átdobva a csövön?
Látom,hogy Magyar felirat van a vagonon,de cirill betűk a katonák váll lapján,illetve vörös csillag a sapkájukon,ezek a képek közvetlenül a nekünk szállításukkor készültek?
Nekem ennek a szekérnek a futóműve sosem tetszett,azok a vékony futógörgők botrányosak,a lánc közepén támasztanak csak,jó,ha a lánc középső harmadán fekszenek fel,és még félbe is vannak vágva,hogy a lánc tüskéi középen fussanak,a 72-es,széles,gumírozott futógörgői 100x komolyabb terepjárást,ígérnek,ezt valahogy nem gondolták át,szerintem,persze tévedhetek is,nem ismerem az üzemelési eredményeket.
Az viszont okos ötlet,hogy a két első,és a hátsó görgők nem torziós rugózásúak,hanem spirál rugót kaptak,így hosszabb rugóúttal bírnak,ez jól jön akadályokra felhajtáskor,feltolatáskor.
 
A nagyjavításokat logisztikailag hogy kell elképzelni?
Az összes VSz területen állomásozó harckocsit rotálva visszavonatozták a gyártó harkovi/Nyizsnyij tagili üzemekbe, vagy voltak valami közelebbi létesítmények, ahol elvégezték az ilyen módosításokat?

Ahogy éppen esett...
... a kép előterében egy nagyjavított T-64A frankenstein példány:

2021-08-13-22-55-01-Szovjet-kivonul-s-k-pei-1989-RITK-N-L-THAT-T-RT-NELEM.jpg


Nincs a lövegen hőkiegyenlítő, szóval ez valamikor 1968 és 1972 között készült korai három dobozos példány, amin még nincs légvédelmi géppuska sem.
A nagyjavításon felkerült a 30mm-es extra páncéllap a homlokra, a teljes gumi kötényezés az elefánt fülek helyett, és kívülről nagyjából ennyi.
Nem került bele sem új löveg, sem új tűzvezető rendszer, sem légvédelmi géppuska torony, de még a Tucsa ködgránátvető sem.
 
MIért van a vontatókötél átdobva a csövön?
Látom,hogy Magyar felirat van a vagonon,de cirill betűk a katonák váll lapján,illetve vörös csillag a sapkájukon,ezek a képek közvetlenül a nekünk szállításukkor készültek?
Nekem ennek a szekérnek a futóműve sosem tetszett,azok a vékony futógörgők botrányosak,a lánc közepén támasztanak csak,jó,ha a lánc középső harmadán fekszenek fel,és még félbe is vannak vágva,hogy a lánc tüskéi középen fussanak,a 72-es,széles,gumírozott futógörgői 100x komolyabb terepjárást,ígérnek,ezt valahogy nem gondolták át,szerintem,persze tévedhetek is,nem ismerem az üzemelési eredményeket.
Az viszont okos ötlet,hogy a két első,és a hátsó görgők nem torziós rugózásúak,hanem spirál rugót kaptak,így hosszabb rugóúttal bírnak,ez jól jön akadályokra felhajtáskor,feltolatáskor.

Ezek a hazánkban "ideiglenesen állomásozó" szovjet dél hadseregcsoport T-64A/B/BV harckocsijai, kivonásukkor.
Innen már ismerős lesz az esemény...

2021-08-13-22-55-20-Szovjet-kivonul-s-k-pei-1989-RITK-N-L-THAT-T-RT-NELEM.jpg
 
Ahogy éppen esett...
... a kép előterében egy nagyjavított T-64A frankenstein példány:

2021-08-13-22-55-01-Szovjet-kivonul-s-k-pei-1989-RITK-N-L-THAT-T-RT-NELEM.jpg


Nincs a lövegen hőkiegyenlítő, szóval ez valamikor 1968 és 1972 között készült korai három dobozos példány, amin még nincs légvédelmi géppuska sem.
A nagyjavításon felkerült a 30mm-es extra páncéllap a homlokra, a teljes gumi kötényezés az elefánt fülek helyett, és kívülről nagyjából ennyi.
Nem került bele sem új löveg, sem új tűzvezető rendszer, sem légvédelmi géppuska torony, de még a Tucsa ködgránátvető sem.
 
És akkor a fentiek alapján már csak házifeladatként a Kiskunhalasi harckocsiezred típusainak azonosítása:

Kb. nincs két egyforma változat. :) Ahány T-64-es fotót nézek a gyűjteményemben, annyi féleképpen néznek ki. Nem igazán állapíthatóak egyértelmű alváltozatok. Gondolom szériától, korszerűsítés időpontjától és az azt végző üzemtől függött a pillanatnyi felszereltsége.

Volt olyan, amiben az optilai céltávolságmérőt lecserélték? Ezeken az 1993-ban, Berlinben fotózott példányon, mintha be lenne lemezelve az optika:
t64laser.jpg



Mindegyiken lóg egy poroltó. Vajon a veszprémi 1988-as robbanások hatására?