Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
az első kommentem végén a Kínaiakra való hivatkoztam (2018) igazából azt a komment cunamimat keresem... (cunami miatt sajnos már nincs meg) de emlékszem hogy kaptam hideget meleget mert a kínaiak előrretőrését vizionáltam skiccek és félinfók alapján...
kár érte... Gondoltam magamba hogy jolvan akkor majd meglátjuk.
Az atomerőműveken kívül mindenben tévedsz. Pl Irán nem rendelt orosz repülőket, sőt, látványosan nem érdekli őket. Az Aeroflott is csak úgy hajlandó venni belőlük, hogy a költségvetésből miliárd dolláros kompenzációt kap. Csak púp a hátukon.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 853
113
Egyértelműen fejleszteni kell, hogy versenyben tudjanak lenni. A poén az, hogy pl a 60 éves Szojuz rakétában még mindíg van potenciàl, akàr kb +2tonna és akkor még több is lehetne egy egyenlítő közeli állásból.

Én a fejlesztési folyamatok alapján becsültem, hogy a hordozó-rakéta gyártási, biztonsági és üzemeltetési fejlesztéseinél egymást erősítő gazdaságossági fejlesztéseket tesznek, akkor azok emiatt a szinergia miatt a ráfordított erőforrásokhoz képest nagyságrendi --piaci sikert/túlélést jelentő-- javulást(költségcsökkenést) eredményeznek, más hasonló területek, hasonló folyamatait analógként véve.

...és bizony ez is a maga módján egy háború --látszólag-- kevésbé véres része, és a döntő itt is az a szokásos három dolog: pénz, pénz, pénz...



Űr-atom-erőmű...
Ez jól hangzik, de jelenleg és a következő évtizedekben sem mutatkozik erre jelentős kereslet.
Mondjuk ha halmokban állna az arany a Holdon akkor sem lenne gazdaságos lehozni mert többe kerülne mint itt kitermelni, a mélyűri küldetésekből pedig jó ha van évente egy.
A űrhadviselésben most futják az "elődöntőket", én ezt a területet az energia-ellátás szempontjából döntőnek tartom, ahol az oroszok az elektronikai hátrányukat ismét csak brutális energia bevitellel fogják tudni ellensúlyozni, sok rádio-elektronikai részterületen.
A civil felhasználás itt csak "mellék-vágány" lesz --szerintem-- ezért a fejlesztési költségek nem érdekesek, "csak" a civil területre történő adaptálás "gombjai" --az egész fejlesztéshez képest--!
Ezen a területen komoly múltjuk van, az USA-n kívül mindenki más (Kína, Eu (?), Japán(?)...) a nulláról indul!





OFF

A Giga-rakéták zsákutca, mint az Airbus A-380-asa.
Minden attól függ mekkora tömeget kell mozgatni.
Az A380 sem volt zsákutca, csak túl későn jött, és az üzemanyagárak közben elszaladtak. Egyébként sok 380nál kifejlesztett technologia került át pl. a 350be.

Volt még azért azért néhány nem kis megoldandó probléma az A-380-as üzemeltetésénél:
  1. jelentősen hosszabb kifutópálya igény
  2. jelentősen szélesebb az A-380, mint amire a reptereket építették,
  3. kiszolgáló infrastruktúra igény más/sokkal több(utas-mozgatás, kiszállás...)
  4. karbantartás, javítás, gondok, hangárméret, egyebek miatt...
  5. majd mindehhez valóban jöttek gondnak az üa-árak majd +Covid,
amik együtt gyorsan megásták az A-380 sírját.

Velem együtt sok "kívülálló" egy --a korábbi/jelenleg is gyártott géptípus elemeit felhasználó-- kettős-törzsű repgépben látta/látja a következő civil repülést érintő fejlődési szintet, az iszonyú infrastrukturális --világ-szinten száz-milliárd $-os reptérátépítési-- költségeket elégető "egyszerű" méretnövelés helyett, amit az A-380 esetében --szintén nem gombokért-- megvalósítottak.

ON





Űr-atom-erőmű-höz
Wut?
LEOn túl drága és felesleges a napelemek miatt, és a hozzávaló hasadó anyag sem játék...
Az oroszok korábban is gyártottak üzemeltettek, fellőtek elyen energia-ellátással bíró űr-járművet, évtizedes előnyüket használhatják ki, ha pedig Tóriumot használnak, sok kockázatot mérsékelnel.
Valamennyi kockázat mindig, mindegyik szereplőnek lesz, de előnyül most, még nekik van, egy kevés az USA előtt is. Kb, és szerintem.


.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Én továbbra is abban látom az oroszoknak a kitörési --de inkább túlélési-- utat, hogy a meglévő hordozót teszik megbízhatóbbá és olcsóbben gyárthatóvá, olcsóbban felbocsájthatóbbá, üzemeltethetőbbé. Ezzel fél-/két-tucat űrturistányi pénz is nyernek és emellett a korábban általuk is említett föld-körüli tanker-/össze-LEGOzó-/szerviz-űrállomást legóznám először össze. Itt egyl automatikusan dokkoló elemekből össze tudnál állítani azt a méretű --vagy a jóval nagyobb-- továbbinduló űreszközt is, amit a többiek a rendelkezésükre álló anyagi forrásaikkal --iszonyú összegből-- náluk gyorsabban ki tudnak fejleszteni.
Ezek a többiek --USA, Kína, Eu, által iszonyú pénzekből fejlesztett-- Giga-rakéták összességükben azonban drágábbak lesznek, drágábban üzemeltethetők lesznek, és bonyolultságuk miatt összességében kockázatosabbak lesznek --szerintem--, mintha az oroszok a már rendelkezésre álló
  1. automatikus dokkoló rendszereiket,
  2. nem "korszerű", de megbízható hordozóikat,
  3. fenntartható --gazdaságos-- fejlődés: gazdaságos üzemeltetés szempontú -nem pedig az örökölt politikai: mindenáron-eredményt-- szemléletű fejlesztéseiket

kicsi lépésekkel, de összegezve/összeadódva meglepően jobb hatékonyságot, jobb fajlagos költséget, jobb megbízhatóságot felmutatva rakják össze, egy Föld-körüli pályán, jórészt automatikusan, mindezt közben jelentős részben űrturistákkal finanszírozva.

Az atomos dolgot pedig megnyomnám a helyükben erősen, mert ha gyorsabbak, olcsóbbak lesznek másoknál, akkor gyakorlatilag el-/bérbe-adhatják ezt a szolgáltatásukat a hosszabb űrközi utakra!

A Giga-rakétákat én ugyanúgy zsákutcának tartom, mint tartottam az Airbus A-380-asát.
A tévedés jogát fenntartom, de ezen véleményem is.




U.i.: Az űr-atom-erőműnek szerintem a következő 5-10 évben stratégiai jelentősége lesz föld-körüli pályán keringő légvédelmi radar-rendszerek --energia ellátása-- miatt, ami légvédelmi rendszerek a lopakodó gépek lopakodó előnyeit gyakorlatilag lenullázzák majd!

Én ezt gyanítom, amögött, hogy miért nem tolják jobban a lopakodókat, gyakorlatilag csak továbbképzés/szinten-tartás célokat és nagyságrendet fejlesztenek és gyártanak.
Ahhoz, hogy a földi radarokat kiváltsák, többszáz radarműhold kellene. A legtöbb eddig 4 volt.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Én továbbra is abban látom az oroszoknak a kitörési --de inkább túlélési-- utat, hogy a meglévő hordozót teszik megbízhatóbbá és olcsóbben gyárthatóvá, olcsóbban felbocsájthatóbbá, üzemeltethetőbbé. Ezzel fél-/két-tucat űrturistányi pénz is nyernek és emellett a korábban általuk is említett föld-körüli tanker-/össze-LEGOzó-/szerviz-űrállomást legóznám először össze. Itt egyl automatikusan dokkoló elemekből össze tudnál állítani azt a méretű --vagy a jóval nagyobb-- továbbinduló űreszközt is, amit a többiek a rendelkezésükre álló anyagi forrásaikkal --iszonyú összegből-- náluk gyorsabban ki tudnak fejleszteni.
Ezek a többiek --USA, Kína, Eu, által iszonyú pénzekből fejlesztett-- Giga-rakéták összességükben azonban drágábbak lesznek, drágábban üzemeltethetők lesznek, és bonyolultságuk miatt összességében kockázatosabbak lesznek --szerintem--, mintha az oroszok a már rendelkezésre álló
  1. automatikus dokkoló rendszereiket,
  2. nem "korszerű", de megbízható hordozóikat,
  3. fenntartható --gazdaságos-- fejlődés: gazdaságos üzemeltetés szempontú -nem pedig az örökölt politikai: mindenáron-eredményt-- szemléletű fejlesztéseiket

kicsi lépésekkel, de összegezve/összeadódva meglepően jobb hatékonyságot, jobb fajlagos költséget, jobb megbízhatóságot felmutatva rakják össze, egy Föld-körüli pályán, jórészt automatikusan, mindezt közben jelentős részben űrturistákkal finanszírozva.

Az atomos dolgot pedig megnyomnám a helyükben erősen, mert ha gyorsabbak, olcsóbbak lesznek másoknál, akkor gyakorlatilag el-/bérbe-adhatják ezt a szolgáltatásukat a hosszabb űrközi utakra!

A Giga-rakétákat én ugyanúgy zsákutcának tartom, mint tartottam az Airbus A-380-asát.
A tévedés jogát fenntartom, de ezen véleményem is.




U.i.: Az űr-atom-erőműnek szerintem a következő 5-10 évben stratégiai jelentősége lesz föld-körüli pályán keringő légvédelmi radar-rendszerek --energia ellátása-- miatt, ami légvédelmi rendszerek a lopakodó gépek lopakodó előnyeit gyakorlatilag lenullázzák majd!

Én ezt gyanítom, amögött, hogy miért nem tolják jobban a lopakodókat, gyakorlatilag csak továbbképzés/szinten-tartás célokat és nagyságrendet fejlesztenek és gyártanak.
Az oroszok egyetlen kitörési lehetősége a 3 körüli total fertility rate lenne a fehér nők között.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 853
113
Ahhoz, hogy a földi radarokat kiváltsák, többszáz radarműhold kellene. A legtöbb eddig 4 volt.


Szerintem tucat nagyságrend, és 4-12 éven belül már élesben megy a verseny, addig rugnak labdába a lopakodók.

Utána az nyer, aki ezeket a rendszereket ki tudja iktatni: Űr-hadviselés.
...jéééé, már megy a főpróba? ...műhold-kiiktatások/"lelövések".

...vagy anyagilag belerokkan az egyik fél!


U.I.:

@gacsat : Az oroszok egyetlen kitörési lehetősége a 3 körüli total fertility rate lenne a fehér nők között.

...ahogy nekünk is :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: ;)


U.I. 2.: ...nekünk mindenféle "jogállami" és LMBTQ... problémáink vannak sajnos, az oroszoknak könnyebb!!!
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Az URM 2V fokozat nyugodtan használhatja ugyanazt a hajtóművet amit a felső szakasz használ РД-0146Д1 a jelenlegi változata, ezt tesztelték néhány napja. Mindkét szakasz vákumban müködik.
A harmadik fokozatra felraknak kettőt a KVTK-ra meg egyet. Az meg nehogy nehézséget okozzon nekik, hogy összeeszkábáljanak egy hidrogéntartályt oszt betegyék az oxigéntartály mellé a modulba és rávarázsolják a hajtóműveket.
Az oroszoknak már egy facsavar legyártása is gondot okoz.
 
  • Vicces
Reactions: boki and LMzek 2.0

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
13 068
28 206
113
Az oroszoknak már egy facsavar legyártása is gondot okoz.
P543702-02-x.jpg
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
Rogozin sürget hogy ne siessenek egy szuper-nehéz rakéta kifejlesztésével
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Az URM 2V fokozat nyugodtan használhatja ugyanazt a hajtóművet amit a felső szakasz használ РД-0146Д1 a jelenlegi változata, ezt tesztelték néhány napja. Mindkét szakasz vákumban müködik.
A harmadik fokozatra felraknak kettőt a KVTK-ra meg egyet. Az meg nehogy nehézséget okozzon nekik, hogy összeeszkábáljanak egy hidrogéntartályt oszt betegyék az oxigéntartály mellé a modulba és rávarázsolják a hajtóműveket.

Hát ha nem is okozhat nehézséget, akkor miért nem csinálják meg?

Mondjuk az RD-0146D hajtóműből 5 db kellene, hogy kiváltsa az eredetileg tercezettet, és nem így működik a fokozatok fejlesztése, de lehet csak én nem értek hozzá eléggé... :D
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 971
11 256
113
Hát ha nem is okozhat nehézséget, akkor miért nem csinálják meg?

Mondjuk az RD-0146D hajtóműből 5 db kellene, hogy kiváltsa az eredetileg tercezettet, és nem így működik a fokozatok fejlesztése, de lehet csak én nem értek hozzá eléggé... :D
Az amerikaiak is gyorsan és olcsón összelegózták az SLS-t az STS alkatrészeiből, mi probléma lehet? :)
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson and Cifu

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Hát ha nem is okozhat nehézséget, akkor miért nem csinálják meg?

Mondjuk az RD-0146D hajtóműből 5 db kellene, hogy kiváltsa az eredetileg tercezettet, és nem így működik a fokozatok fejlesztése, de lehet csak én nem értek hozzá eléggé... :D
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Az űrruha az egyetlen ami eszembe jut. Ionhajtóval hogy állnak a csájnízok?
Űrruha?
Feitain űrruha, ami az Orlan-M koppintásának tűnik, de a jelek szerint elég jól működik:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ionhajtómű?
A Tianhe űrállomás négy ion-hajtóművel fogja a pályakorrekciókat végrehajtani.

Mint említettem Oroszország és Kína űrprogramját összevetve, nagyjából semmi sincs a hosszú távú űrbéli emberes missziók tapasztalatait leszámítva, ahol Kína lenne hátrányban...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 689
12 612
113
@LMzek 2.0
"Giga-rakétákat én ugyanúgy zsákutcának tartom, mint tartottam az Airbus A-380-asát.
A tévedés jogát fenntartom, de ezen véleményem is."

Az egyre nagyobb méretek fajlagos mutatói biztos, hogy jól mutatnak, de mivel ez is a teljes rendszernek egy eleme, a fajlagos mutatókat a teljes rendszer vertikumában kellene vizsgálni. Ahogy a repülőgép-reptér esete is mutatja.
Ha a fsz méregetést is kivesszük a képből, lehet, hogy kisebb egységkapacitással, de jól átgondolt rendszer tervezéssel jobb fajlagos mutatókat lehetne kihozni.
Ehhez együtt kellene működjön minden szereplő,.... na itt kezdődik a sci-fi....
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
A Giga-rakétákat én ugyanúgy zsákutcának tartom, mint tartottam az Airbus A-380-asát.
A tévedés jogát fenntartom, de ezen véleményem is.
Semmi köze a kettőnek egymáshoz.

Az A380-at a point to point repkedés nyírta ki, a hub modell felett, ami csak néhány útvonalon és interkont léptékben maradt meg néhány ilyen nagy átszálló reptérrel. Az utasforgalom és a célok magas száma miatt a több, de kisebb repülő jó, ami átszállás nélkül visz el és már gazdaságosan főleg, mert 5-6 órás ETOPS-szal is bírnak és nem 60 perccel, mint 40+ éve.

Az űrrakéták fizikája és méretgazdaságossgának ehhez semmi köze nincs.
Az égvilágon semmi. Eleve ott kezdődik, hogy adott méret és tömeg alatt a kis rakéta fizikailag képtelen a feladatra.
Az utasgépeknél ilyen kvázi nem értelmezhető ennyire durva módon.

400 utast el tud vinni 2x200 kapacitással két kisebb gép.
De egy 10 tonnás műholdat nem visz fel 2x5 tonnás emelésre képes rakéta.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 323
41 123
113
Hát ha nem is okozhat nehézséget, akkor miért nem csinálják meg?

Mondjuk az RD-0146D hajtóműből 5 db kellene, hogy kiváltsa az eredetileg tercezettet, és nem így működik a fokozatok fejlesztése, de lehet csak én nem értek hozzá eléggé... :D

Új Angara rakéta birkózik meg az orosz kozmonautika feladatokkal 2032-ig - Roszkoszmosz vezetője​

"A Roszkoszmosz, mint ügyfél, megbízta az Amur K + F-t hogy kezdje meg amunkát egy erősebb Angara-A5M, valamint egy KVTK felső szakasz és az RD-0150 hidrogénmotor létrehozására egy "izmos" harmadik szakasz fejlesztéséhez."​

Még 2020 Decemberében elkezdtek dolgozni az RD-0150-es hajtóművön.
Egyenlőre ott van nekik a Proton. 2025-ig használhatják
A KVTK az amerikai Centaurhoz hasonlít.
Oroszország oxigén-hidrogén motort tesztelt az Angara-A5 rakétához
Igy az РД-0146Д1 ami 9 tonna tolóerővel bír nagyjából megfeleltethető az RL!0-esnek, de ennek az újabb változatának már majd 11 tonna a tolóereje.