[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Valószínűleg így történt, az biztos, hogy 13 repülőgép szofver frissítésére került sor.

Utánanéztem, és az ingyenes MS20-at nekem 2018. június 12. kedden a nagykövetségen tartott védelmi technológiai fórumon mondták a SAAB és az FMV képviselői. Ekkor mutatták be számunkra (5-en 6-an voltunk ott) , a SAAB technológiákat, az MS20-on kívül pdf. a Giraffe lokátorcsaládot, a Barracua álcázó rendszert és egyéb védelmi iparági újdonságokat (tengót nem láttunk :) és találkozhattunk az iparág képviselőival. Utána pedig a SAAB?? lövészsszimulátorával több kézifegyverrel - én M16-al lődöztünk egy vituális lőtéren (utóbbin kíválót lőttem :)
Akkor ezek szerint minden másért fizettünk 3,4 milliárd forintot 2017-ben, az MS20 pedig ingyen volt a csomagban.
 
Akkor ezek szerint minden másért fizettünk 3,4 milliárd forintot 2017-ben, az MS20 pedig ingyen volt a csomagban.
igen mert nállunk szerencsére nem meghonosodott az a skandináviába divatos szokás hogy az albérlő a bérlet kezdetén kifizeti a bérbeadónak az új konyhabútor beépítését (ami az albérletet kiadó tulajdonába marad...) :) (ezek a skandinávok már csak ilyenek engem is beakartak szopatni anno (mint a dánokat megsok hülyét) hogy az albérletbe én vegyek a bérbeadónakúj konyhabútort.... beintettem röhögtem... 2 hónap múlva a konyhabútort beépítették én nem fizettem egy vasat sem annyi hogy 1 nap melosok voltak a házba...
a skandinávokat ismerni kell (pofátlanok egyébként) de ha nem mész be a csőbe nem haragosak amiatt..
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Nemtudom,nem értek az elektronikához.Csak olvastam,hogy az AESA antennának komolyabb hűtés kell,mint a jelenleginek
A Gripen PS-05A radar evolúciójának a rövid történetéről már volt szó
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/post-1053140

Az Mk.3 --> Mk.4 váltás a radar back-end rendszeréhez tartozó elektronikai blokkok teljes cserékójét jelenti.
Az Mk.4 --> Mk.5 upgrade a hagyományos mechanikus mozgatású antenna cseréjét jelenti AESA antennára. Itt nem kell cserélni az elektronikát, legfeljebb közvetlen az antennához kapcsolódó elemeket.

A hűtés már érdekesebb kérdés, de pont emiatt volt jelentősége a GaN technológia cserének.
A GaN technológiának hála az AESA antenna is beépíthetővé válik anélkül hogy a bonyolult hűtő rendszerhez - aminek a kapacitása adott - hozzá kéne nyúlni
Gripen-fluid-circuit.png


A Gripen hűtő rendszere alapvetően az üzemanyagnak adja le a hőt egy több lépcsős, C fluid (polyalphaolefin), RAM AIR és üzemanyag hőcserélőkön keresztül.
Ráadásul nem csak a radart, hanem kabin mögötti elektronikai részt és a szárnyakon illetve a függőleges vezérsíkon lévő EW rendszer antennáit is hűti a rendszer.
A rendszer csövei behállózzák az egész gépet.
A hőcserélők mérete is fix (adott helyre nagyobbat nem lehet beépíteni) emiatt volt fontos hogy az új AESA radar ne igényeljen nagyobb hűtő teljesítményt mint a régi

A rendszer kapacitásának a növeléséhez alapvetően át kéne tervezni és építeni az egész gépet.
 
Az MK.04 et nem kell túlbonyolítani.
ismerjük létezik.
nekünk is van
tudjuk mit veszünk és mik a képeségei mit kell hozzátenni.
nem zsákbamacska már jópár éve repüljük.
(pótolt griff)
 
Akkor ezek szerint minden másért fizettünk 3,4 milliárd forintot 2017-ben, az MS20 pedig ingyen volt a csomagban.

Mit értesz minden más alatt? Mi mást vettünk akkor, az Ms20-on kívül? Már akkor is azzal promózták azt az MS20at, hogy Meteor, Iris-T, SDB. És a mostani block 2-t is ezekkel futtatják, érdekes
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Tényleg olyan nagy probléma hogy Mk4 lesz Mk5 helyett? Melyik szomszédos haderőnek van vagy lesz az elkövetkező 10-15 évben olyan gépe, aminek a felderítő képessége veri az Mk4-et?
Ha jól gondolom az Mk4 is elég a Meteorhoz.
Az Mk4 kell az Mk5höz. Elég a Meteorhoz is meg az Iris-Thez is.
 
Tényleg olyan nagy probléma hogy Mk4 lesz Mk5 helyett? Melyik szomszédos haderőnek van vagy lesz az elkövetkező 10-15 évben olyan gépe, aminek a felderítő képessége veri az Mk4-et?
Ha jól gondolom az Mk4 is elég a Meteorhoz.
Szlovák F16V,horvát Rafale,ha megrendelik az F16MLU-hoz,román (technikai lehetősége megvan).
 
a nyáron bemutatott Gripenek Reccelite, most kurvára nagy csönd van, pedig ahhoz nem kell MS20, mert már évekkel ezelőtt bemutatták a svédek, sőt Líbiai konflliktusban használták is azokat ha jól emlékszem. Ott végeztek felderítő repüléseket.

Líbiában SPK39 felderítő konténert használtak a has alatti felfüggesztőn, plusz volt rajtuk LiteningIIIE, két szárny alatti pót, 2 Amraam, 2 Iris-T
 
Nagyon örülök, az eszmecserének meg a tudások átadásnak. Sokszor nem lehet szerintem egy embernek aki ráadásul nem főállásban végzi a honvédséggel, hadiiparral stb. az összes információt, a dezinformációkról nem is beszélve. Köszönöm a sok hozzáadott tudást, amit ad ez a fórum. Ráadásul ami tetszik, hogy más-más politikai nézetű, de honvédelem ügyét egyaránt szívén viselő, nyomon követő emberek cserélnek eszmét. (ellentétben pld. a biz.pol. stb rovatokkal..)
 
Az Mk4. Mk5 közti különbséget az ASEA antenna jelenti, tehát egyidőben több tevékenységet tud végezni a lokátor és a sugáreltérítés miatt minimális a késletetés, ellentétben a régi doppler-impulzus lokátoroknak (egyébként én sem vagyok elektronikában járatos, de annyit tudok, hogy a PESA és AESA is doppler impulzus abban az értelemben, hogy a kibocsájtott jelet egy visszaverődő tárgyról visszaverődve érzékeli a célt). Nos nem mindegy, hogy 5-10 mp-ként van új adat, vagy majd teljesen valós idejű, Ezt biztosítja az AESA.
Ugyanakkor azonos szövetségi rendszerben vagyunk, ergo ilyen értelemben nem érdekes.
 
Rafale körberöhögné a mi Gripenjeinket.Minden tekintetben egy potensebb gép.F16V detto.
Nem értem a röhögést ezen a kommentet.

Az alap Rafalehoz képest is a Gripen C számottevően gyengébb minden fronton.

  • A kezdetektől AESA radar volt benne és a gép mérete és függesztési lehetőségei terén keresztbe hosszába pofozza a Gripen-t.
  • 2009-es Rafale-on is IRST-t látni.
  • Ma AESA radaros Rafale változatokat gyártanak.
  • A Rafale EW rendszereiről amit lehet tudni és pusmogtak, hogy SOJ szerű funkciókat is tud.
  • Tudtommal MAWS is a gép része volt mindig. Ennek se híre se hamva a C gépen, egy konténert árulnek, ami az amúgy is túl kevés függesztővel bíró gépnél -1 pont. Nemrég linkeltem is.
Még a 2010 előtti / körüli Rafale is messze a Gripen C felett van, nemhogy a legkorszerűbb konfiggal bíró.