[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

MK4-ről szól a cikk.

Én mondjuk úgy értelmeztem a cikket
"The host aircraft during the air trial was a Gripen D aircraft, which is currently offered with Saab’s latest Mk4 radar. The new version of the radar can be offered to Gripen C/D operators, as an upgrade."

Hogy egy alapban MK4 radarral szerelt Gripen D-t upgrade-eltek fel az új radarral tesztként és ezért az új radar adható a Gripen C/D-khez is.
De lehet, hogy tévedek.
 
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
 
Én mondjuk úgy értelmeztem a cikket
"The host aircraft during the air trial was a Gripen D aircraft, which is currently offered with Saab’s latest Mk4 radar. The new version of the radar can be offered to Gripen C/D operators, as an upgrade."

Hogy egy alapban MK4 radarral szerelt Gripen D-t upgrade-eltek fel az új radarral tesztként és ezért az új radar adható a Gripen C/D-khez is.
De lehet, hogy tévedek.
Ugyan ne csináljátok már...
A cikk az új AESA antennával ellátott PS-05 /A Mk.5 radar berepüléséről szól
A teljes cikk magyarul

A Saab új vadász radarja a levegőben​

A Saab sikeresen befejezte az első légi kísérleteket az új, vadászgépekbe szánt, X-sávú Active Electronic Scanned Array (AESA) radarral, amelyet a Saab PS-05 /A radarcsaládjának új tagjakent kínálnak.

A Saab folytatja az alapvető AESA technológia fejlesztését, és most sikeresen befejezte az első légi kísérleteket az új X-sávú AESA radarral. A kísérleteket sikeresen lerepülték, adatokat gyűjtöttek az objektumok észlelése és nyomon követése során.

A radar vadászgépekhez készült, és számos platformhoz igazítható. Amint azt a Saab korábban bejelentette,az új AESA antenna egy változatát eladták egy amerikai kormányzati ügyfélnek.

"Ez egy fontos lépés az új vadászgép AESA radar fejlesztésében. Nagyszerű lehetőségeket látunk a radar számára, moduláris, alkalmazkodó és méretezhető kialakítása azt jelenti, hogy számos más alkalmazáshoz is használható" – mondja Anders Carp, az SVP és a Saab felügyeleti üzletágának vezetője.

A légi próba során a fogadó repülőgép egy Gripen D repülőgép volt, amelyet jelenleg a Saab legújabb Mk4 radarjával kínálnak. A radar új verziója a Gripen C/D operátorainak is elérhető frissítésként.

Az új AESA radar GaN-t tartalmaz, egy olyan anyagot, amely alacsonyabb energiafogyasztást és jobb hőállóságot biztosít. Ez nagyobb sávszélességet és nagyobb megbízhatóságot, rendelkezésre állást és hatékonyságot tesz lehetővé. Az új vadászgép X-sávú AESA radar például jobb teljesítményt nyújt a kis célpontokkal szemben, továbbfejlesztett elektronikus ellenintézkedések (ECCM) képességgel, valamint jobb képességgel rendelkezik a fejlettebb fegyverek támogatására.
A PS-05 /A Mk.5 fejlesztési lépései az alábbiak voltak:
Mk.3 --> Mk.4 (erre szerződtek most) elektronikai blokkok cseréje, de marad a hagyományos mechanikusan mozgatott antenna.
Mk.4 --> Mk.5 a hagyományos mecha. antenna cseréje az új AESA antennára
 
Ha jól látom, az FMV közleménye még nem volt...

"
FMV orders upgrade of JAS 39 Gripen for Hungary

The Hungarian state leases JAS 39 Gripen from Sweden and the aircraft will be transferred to Hungary in 2026, delivery of this contract will take place continuously during the period. FMV has now signed a contract with Saab AB for the upgrade and modification of JAS 39 C / D for Hungary.

The order is coordinated and in addition to FMV's previously ordered operations for JAS 39 C / D. The contract includes, for example, upgrading and modification of communication and sensor systems.

- This upgrade means a real boost in the capabilities of Hungary's fighter aircraft. The upgrade is important for the entire Gripen project, says Ingela Mathiasson, Head of Aviation Equipment at FMV."
 
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
Az Mk.4 upgrade komoly hardware cserét jelent.
"...A new hardware configuration with a complete new radar back-end gives significantly improved radar performance and operational range,..."
DssdEk_WkAErGeN

FishEye.net-Simple-Radar-Diagram.png
 
ez se valami jo, de leagalább latszik valami
aa.jpg

Erről a képről az a kérdés jutott eszembe, hogy a távolodó gépnél, a farkasfogazott --lopakodó-/csökkentett radarhullám visszaverő-kialakítású-- turbina kiömlö keresztmetszetet szabályozó szerkezetnek arányaiban mennyivel kisebb a radarkeresztmetszete a hagyományoshoz képest és ez mennyit jelent az ide vonatkoztatható teljes Gripen értékben.

Gondolom ez titkos, de az arányokat "megszakérthetné" valaki nekünk!



...ami "fogayás" az F-35 hajtóműnél így néz ki:
S6CO5VGLGJD35GUHAT4KAUGJHY.jpg
 
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
"JETfly | 2020. 05. 11., 14:35
Végrehajtotta első repülését a Saab X sávú, aktív fázisvezérelt (AESA) típusú radarja a 800-as oldalszámú JAS 39D Gripen fedélzetén.
lg.php

A 90 perces repülésre még 2020. április 8-án került sor, melynek során a radart légi és földi célok ellen egyaránt tesztelték, az eredményekkel pedig a szakemberek elégedettek voltak."
.........
" A jelenleg még egyszerűen csak „Saab AESA vadászrepülőgép radarként” ismert eszköz a GaN technológiájú radarantenna és a hagyományos PS-05/A Mk 4 (a Gripen C/D radarja) egyéb alkatrészeinek házasításából keletkezett a göteborgi egykori Ericsson gyárban, ami a Saab radarjainak tervezője és gyártója."
 
Jól értem, hogy akkor semmi komoly korszerűsítés nem lesz? Pláne nem új század.
Dehogy nem lesz korszerűsítés!
2021 augusztusában megállapodás született a magyar Gripenek tovább fejlesztéséről: a gépek új MS20 block 2 szoftver-csomagot kapnak, modernizálják a radarokat (+70% felderítési távolság) illetve a METEOR és IRIS-T rakéták valamint a GBU-49 lézer-GPS kombinált vezérlésű bombák is bevethetővé válnak a fejlesztés után.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and Catles
Dehogy nem lesz korszerűsítés!
2021 augusztusában megállapodás született a magyar Gripenek tovább fejlesztéséről: a gépek új MS20 block 2 szoftver-csomagot kapnak, modernizálják a radarokat (+70% felderítési távolság) illetve a METEOR és IRIS-T rakéták valamint a GBU-49 lézer-GPS kombinált vezérlésű bombák is bevethetővé válnak a fejlesztés után.

Úgy értem se AESA se MAWS nem lesz hozzájuk, sem az a korszerű elektronikai zavaró egység aminek nem jut eszembe a neve,

Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Catles
Úgy értem se AESA se MAWS nem lesz hozzájuk, sem az a korszerű elektronikai zavaró egység aminek nem jut eszembe a neve,

Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
Ehhez először annak a csomagnak kellene kész lenni. Szerintem nem olyan nagy baj, ha nem mi akarjuk kifizetni - a svédek előtt! - az integrációs költséget.
Ezt a fejlesztési lépcsőt még a svédek sem kapják. Még csak a kidolgozását rendelték meg.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and zsolti
Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
Most annyi történt hogy a Svéd C/D gépekkel hozzák egy szintre a Magyar gépeket.
Azt is tudjuk hogy a SAAB dolgozik a Svédek számára is egy további fejlesztési csomagon.
Ennek a részleteit még nem tudjuk, de azt is meg kellene majd rendelni.

Amúgy jó eséllyel pl. radar téren a C/D gépek nem lesznek egy szinten az E/F gépekkel. Az E/F gépek Captor-E radarja fejlettebb mint a SAAB altal mostanában tesztelt AESA Mk.5 radar.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
nem fejlettebb (GaAs - gallium-arzenid), az Mk.5 fejlettebb technológián alapszik (GaN - gallium-nitrát).
Nem a GaN technológiával van gond - mind a ketto GaN alapú - hanem a beépítéssel.
A ES-05 Raven AESA antennája mozgatható, az új PS-05/A AESA (Mk.5) pedig fixen van beépítve.
Raven:
169774-15732991.jpg

PS-05 AESA:
69657_gripendaesacsaab_691954.jpg

Ennek BVR harcban komoly jelentősége van