[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 047
80 807
113
Ha jól látom, az FMV közleménye még nem volt...

"
FMV orders upgrade of JAS 39 Gripen for Hungary

The Hungarian state leases JAS 39 Gripen from Sweden and the aircraft will be transferred to Hungary in 2026, delivery of this contract will take place continuously during the period. FMV has now signed a contract with Saab AB for the upgrade and modification of JAS 39 C / D for Hungary.

The order is coordinated and in addition to FMV's previously ordered operations for JAS 39 C / D. The contract includes, for example, upgrading and modification of communication and sensor systems.

- This upgrade means a real boost in the capabilities of Hungary's fighter aircraft. The upgrade is important for the entire Gripen project, says Ingela Mathiasson, Head of Aviation Equipment at FMV."
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
Az Mk.4 upgrade komoly hardware cserét jelent.
"...A new hardware configuration with a complete new radar back-end gives significantly improved radar performance and operational range,..."
DssdEk_WkAErGeN

FishEye.net-Simple-Radar-Diagram.png
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 012
13 995
113
ez se valami jo, de leagalább latszik valami
aa.jpg

Erről a képről az a kérdés jutott eszembe, hogy a távolodó gépnél, a farkasfogazott --lopakodó-/csökkentett radarhullám visszaverő-kialakítású-- turbina kiömlö keresztmetszetet szabályozó szerkezetnek arányaiban mennyivel kisebb a radarkeresztmetszete a hagyományoshoz képest és ez mennyit jelent az ide vonatkoztatható teljes Gripen értékben.

Gondolom ez titkos, de az arányokat "megszakérthetné" valaki nekünk!



...ami "fogayás" az F-35 hajtóműnél így néz ki:
S6CO5VGLGJD35GUHAT4KAUGJHY.jpg
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 810
34 814
113
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
"JETfly | 2020. 05. 11., 14:35
Végrehajtotta első repülését a Saab X sávú, aktív fázisvezérelt (AESA) típusú radarja a 800-as oldalszámú JAS 39D Gripen fedélzetén.
lg.php

A 90 perces repülésre még 2020. április 8-án került sor, melynek során a radart légi és földi célok ellen egyaránt tesztelték, az eredményekkel pedig a szakemberek elégedettek voltak."
.........
" A jelenleg még egyszerűen csak „Saab AESA vadászrepülőgép radarként” ismert eszköz a GaN technológiájú radarantenna és a hagyományos PS-05/A Mk 4 (a Gripen C/D radarja) egyéb alkatrészeinek házasításából keletkezett a göteborgi egykori Ericsson gyárban, ami a Saab radarjainak tervezője és gyártója."
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 753
17 479
113
Jól értem, hogy akkor semmi komoly korszerűsítés nem lesz? Pláne nem új század.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 475
41 700
113
Jól értem, hogy akkor semmi komoly korszerűsítés nem lesz? Pláne nem új század.
Dehogy nem lesz korszerűsítés!
2021 augusztusában megállapodás született a magyar Gripenek tovább fejlesztéséről: a gépek új MS20 block 2 szoftver-csomagot kapnak, modernizálják a radarokat (+70% felderítési távolság) illetve a METEOR és IRIS-T rakéták valamint a GBU-49 lézer-GPS kombinált vezérlésű bombák is bevethetővé válnak a fejlesztés után.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and Catles

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 753
17 479
113
Dehogy nem lesz korszerűsítés!
2021 augusztusában megállapodás született a magyar Gripenek tovább fejlesztéséről: a gépek új MS20 block 2 szoftver-csomagot kapnak, modernizálják a radarokat (+70% felderítési távolság) illetve a METEOR és IRIS-T rakéták valamint a GBU-49 lézer-GPS kombinált vezérlésű bombák is bevethetővé válnak a fejlesztés után.

Úgy értem se AESA se MAWS nem lesz hozzájuk, sem az a korszerű elektronikai zavaró egység aminek nem jut eszembe a neve,

Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Catles

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Úgy értem se AESA se MAWS nem lesz hozzájuk, sem az a korszerű elektronikai zavaró egység aminek nem jut eszembe a neve,

Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
Ehhez először annak a csomagnak kellene kész lenni. Szerintem nem olyan nagy baj, ha nem mi akarjuk kifizetni - a svédek előtt! - az integrációs költséget.
Ezt a fejlesztési lépcsőt még a svédek sem kapják. Még csak a kidolgozását rendelték meg.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and zsolti
T

Törölt tag 1586

Guest
Magyarul nem hozzák elektronikailag egy szintre a Gripen-E-kkel.
Most annyi történt hogy a Svéd C/D gépekkel hozzák egy szintre a Magyar gépeket.
Azt is tudjuk hogy a SAAB dolgozik a Svédek számára is egy további fejlesztési csomagon.
Ennek a részleteit még nem tudjuk, de azt is meg kellene majd rendelni.

Amúgy jó eséllyel pl. radar téren a C/D gépek nem lesznek egy szinten az E/F gépekkel. Az E/F gépek Captor-E radarja fejlettebb mint a SAAB altal mostanában tesztelt AESA Mk.5 radar.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 867
14 539
113
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
T

Törölt tag 1586

Guest
nem fejlettebb (GaAs - gallium-arzenid), az Mk.5 fejlettebb technológián alapszik (GaN - gallium-nitrát).
Nem a GaN technológiával van gond - mind a ketto GaN alapú - hanem a beépítéssel.
A ES-05 Raven AESA antennája mozgatható, az új PS-05/A AESA (Mk.5) pedig fixen van beépítve.
Raven:
169774-15732991.jpg

PS-05 AESA:
69657_gripendaesacsaab_691954.jpg

Ennek BVR harcban komoly jelentősége van
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 867
14 539
113
Nem a GaN technológiával van gond - mind a ketto GaN alapú - hanem a beépítéssel.
A ES-05 Raven AESA antennája mozgatható, az új PS-05/A AESA (Mk.5) pedig fixen van beépítve.
Raven:
169774-15732991.jpg

PS-05 AESA:
69657_gripendaesacsaab_691954.jpg

Ennek BVR harcban komoly jelentősége van
Talán inkább dogfightban?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Talán inkább dogfightban?
Nem tudom te mit értesz "dogfight" alatt - feltételezem a WVR légiharcot.
Mindenesetre az AESA antenna mozgathatóságának nem csak WVR esetén van jelentősége.

Minden olyan esetben fontos amikor az indított rakétának MCG t kell (lehet) adni (pl.: Meteor, AMRAAM, AIM-9X, Irist-T)
Indító repülőgép első dolga az indítás után annyira elfordulni hogy a célpont a radar látómezőjének a szélére kerüljön.
Itt van a Raven nek előnye....az elfordulás merteke meghaladhatja a 90 fokot.
selex-galileo-swashplate-technique_29788.jpg

screenshotatuploadcc_15154730095381.png
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Nem tudom te mit értesz "dogfight" alatt - feltételezem a WVR légiharcot.
Mindenesetre az AESA antenna mozgathatóságának nem csak WVR esetén van jelentősége.

Minden olyan esetben fontos amikor az indított rakétának MCG t kell (lehet) adni (pl.: Meteor, AMRAAM, AIM-9X, Irist-T)
Indító repülőgép első dolga az indítás után annyira elfordulni hogy a célpont a radar látómezőjének a szélére kerüljön.
Itt van a Raven nek előnye....az elfordulás merteke meghaladhatja a 90 fokot.
selex-galileo-swashplate-technique_29788.jpg

screenshotatuploadcc_15154730095381.png
Ennél többről is van szó, mert 60 fok táján asszem már érezhetően kisebb az célkövetési távolság fix beépítésnél. Valahol diagramom is van róla, hogy mínusz mennyi dB-t jelent ez.