T
Törölt tag 1586
Guest
A Gripen PS-05A radar evolúciójának a rövid történetéről már volt szóNemtudom,nem értek az elektronikához.Csak olvastam,hogy az AESA antennának komolyabb hűtés kell,mint a jelenleginek
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/post-1053140
Az Mk.3 --> Mk.4 váltás a radar back-end rendszeréhez tartozó elektronikai blokkok teljes cserékójét jelenti.
Az Mk.4 --> Mk.5 upgrade a hagyományos mechanikus mozgatású antenna cseréjét jelenti AESA antennára. Itt nem kell cserélni az elektronikát, legfeljebb közvetlen az antennához kapcsolódó elemeket.
A hűtés már érdekesebb kérdés, de pont emiatt volt jelentősége a GaN technológia cserének.
A GaN technológiának hála az AESA antenna is beépíthetővé válik anélkül hogy a bonyolult hűtő rendszerhez - aminek a kapacitása adott - hozzá kéne nyúlni
A Gripen hűtő rendszere alapvetően az üzemanyagnak adja le a hőt egy több lépcsős, C fluid (polyalphaolefin), RAM AIR és üzemanyag hőcserélőkön keresztül.
Ráadásul nem csak a radart, hanem kabin mögötti elektronikai részt és a szárnyakon illetve a függőleges vezérsíkon lévő EW rendszer antennáit is hűti a rendszer.
A rendszer csövei behállózzák az egész gépet.
A hőcserélők mérete is fix (adott helyre nagyobbat nem lehet beépíteni) emiatt volt fontos hogy az új AESA radar ne igényeljen nagyobb hűtő teljesítményt mint a régi
A rendszer kapacitásának a növeléséhez alapvetően át kéne tervezni és építeni az egész gépet.