[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Nemtudom,nem értek az elektronikához.Csak olvastam,hogy az AESA antennának komolyabb hűtés kell,mint a jelenleginek
A Gripen PS-05A radar evolúciójának a rövid történetéről már volt szó
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/post-1053140

Az Mk.3 --> Mk.4 váltás a radar back-end rendszeréhez tartozó elektronikai blokkok teljes cserékójét jelenti.
Az Mk.4 --> Mk.5 upgrade a hagyományos mechanikus mozgatású antenna cseréjét jelenti AESA antennára. Itt nem kell cserélni az elektronikát, legfeljebb közvetlen az antennához kapcsolódó elemeket.

A hűtés már érdekesebb kérdés, de pont emiatt volt jelentősége a GaN technológia cserének.
A GaN technológiának hála az AESA antenna is beépíthetővé válik anélkül hogy a bonyolult hűtő rendszerhez - aminek a kapacitása adott - hozzá kéne nyúlni
Gripen-fluid-circuit.png


A Gripen hűtő rendszere alapvetően az üzemanyagnak adja le a hőt egy több lépcsős, C fluid (polyalphaolefin), RAM AIR és üzemanyag hőcserélőkön keresztül.
Ráadásul nem csak a radart, hanem kabin mögötti elektronikai részt és a szárnyakon illetve a függőleges vezérsíkon lévő EW rendszer antennáit is hűti a rendszer.
A rendszer csövei behállózzák az egész gépet.
A hőcserélők mérete is fix (adott helyre nagyobbat nem lehet beépíteni) emiatt volt fontos hogy az új AESA radar ne igényeljen nagyobb hűtő teljesítményt mint a régi

A rendszer kapacitásának a növeléséhez alapvetően át kéne tervezni és építeni az egész gépet.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Az MK.04 et nem kell túlbonyolítani.
ismerjük létezik.
nekünk is van
tudjuk mit veszünk és mik a képeségei mit kell hozzátenni.
nem zsákbamacska már jópár éve repüljük.
(pótolt griff)
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 884
6 122
113
Akkor ezek szerint minden másért fizettünk 3,4 milliárd forintot 2017-ben, az MS20 pedig ingyen volt a csomagban.

Mit értesz minden más alatt? Mi mást vettünk akkor, az Ms20-on kívül? Már akkor is azzal promózták azt az MS20at, hogy Meteor, Iris-T, SDB. És a mostani block 2-t is ezekkel futtatják, érdekes
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
12 485
36 413
113
Tényleg olyan nagy probléma hogy Mk4 lesz Mk5 helyett? Melyik szomszédos haderőnek van vagy lesz az elkövetkező 10-15 évben olyan gépe, aminek a felderítő képessége veri az Mk4-et?
Ha jól gondolom az Mk4 is elég a Meteorhoz.
Az Mk4 kell az Mk5höz. Elég a Meteorhoz is meg az Iris-Thez is.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 344
113
Tényleg olyan nagy probléma hogy Mk4 lesz Mk5 helyett? Melyik szomszédos haderőnek van vagy lesz az elkövetkező 10-15 évben olyan gépe, aminek a felderítő képessége veri az Mk4-et?
Ha jól gondolom az Mk4 is elég a Meteorhoz.
Szlovák F16V,horvát Rafale,ha megrendelik az F16MLU-hoz,román (technikai lehetősége megvan).
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 884
6 122
113
a nyáron bemutatott Gripenek Reccelite, most kurvára nagy csönd van, pedig ahhoz nem kell MS20, mert már évekkel ezelőtt bemutatták a svédek, sőt Líbiai konflliktusban használták is azokat ha jól emlékszem. Ott végeztek felderítő repüléseket.

Líbiában SPK39 felderítő konténert használtak a has alatti felfüggesztőn, plusz volt rajtuk LiteningIIIE, két szárny alatti pót, 2 Amraam, 2 Iris-T
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 137
9 256
113
Nagyon örülök, az eszmecserének meg a tudások átadásnak. Sokszor nem lehet szerintem egy embernek aki ráadásul nem főállásban végzi a honvédséggel, hadiiparral stb. az összes információt, a dezinformációkról nem is beszélve. Köszönöm a sok hozzáadott tudást, amit ad ez a fórum. Ráadásul ami tetszik, hogy más-más politikai nézetű, de honvédelem ügyét egyaránt szívén viselő, nyomon követő emberek cserélnek eszmét. (ellentétben pld. a biz.pol. stb rovatokkal..)
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 137
9 256
113
Az Mk4. Mk5 közti különbséget az ASEA antenna jelenti, tehát egyidőben több tevékenységet tud végezni a lokátor és a sugáreltérítés miatt minimális a késletetés, ellentétben a régi doppler-impulzus lokátoroknak (egyébként én sem vagyok elektronikában járatos, de annyit tudok, hogy a PESA és AESA is doppler impulzus abban az értelemben, hogy a kibocsájtott jelet egy visszaverődő tárgyról visszaverődve érzékeli a célt). Nos nem mindegy, hogy 5-10 mp-ként van új adat, vagy majd teljesen valós idejű, Ezt biztosítja az AESA.
Ugyanakkor azonos szövetségi rendszerben vagyunk, ergo ilyen értelemben nem érdekes.
 
M

molnibalage

Guest
Rafale körberöhögné a mi Gripenjeinket.Minden tekintetben egy potensebb gép.F16V detto.
Nem értem a röhögést ezen a kommentet.

Az alap Rafalehoz képest is a Gripen C számottevően gyengébb minden fronton.

  • A kezdetektől AESA radar volt benne és a gép mérete és függesztési lehetőségei terén keresztbe hosszába pofozza a Gripen-t.
  • 2009-es Rafale-on is IRST-t látni.
  • Ma AESA radaros Rafale változatokat gyártanak.
  • A Rafale EW rendszereiről amit lehet tudni és pusmogtak, hogy SOJ szerű funkciókat is tud.
  • Tudtommal MAWS is a gép része volt mindig. Ennek se híre se hamva a C gépen, egy konténert árulnek, ami az amúgy is túl kevés függesztővel bíró gépnél -1 pont. Nemrég linkeltem is.
Még a 2010 előtti / körüli Rafale is messze a Gripen C felett van, nemhogy a legkorszerűbb konfiggal bíró.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 367
113
Létezik Gripenhez dupla AMRAAM / METEOR indító?
4+2 rakéta eléggé vicc egy nagyobb légi ütközetben...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 592
34 344
113
Nem értem a röhögést ezen a kommentet.

Az alap Rafalehoz képest is a Gripen C számottevően gyengébb minden fronton.

  • A kezdetektől AESA radar volt benne és a gép mérete és függesztési lehetőségei terén keresztbe hosszába pofozza a Gripen-t.
  • 2009-es Rafale-on is IRST-t látni.
  • Ma AESA radaros Rafale változatokat gyártanak.
  • A Rafale EW rendszereiről amit lehet tudni és pusmogtak, hogy SOJ szerű funkciókat is tud.
  • Tudtommal MAWS is a gép része volt mindig. Ennek se híre se hamva a C gépen, egy konténert árulnek, ami az amúgy is túl kevés függesztővel bíró gépnél -1 pont. Nemrég linkeltem is.
Még a 2010 előtti / körüli Rafale is messze a Gripen C felett van, nemhogy a legkorszerűbb konfiggal bíró.
Hát,az igazság az,hogy a kolumbiai Kfirek is körberöhögik a mi Gripenjeinket per pillanat.
A Gripen mindig is a legkisebb teljesitményű gép volt a 4. generációban,a tajvani csodát nem számolva.A harcértékéhez mérve meg mindig is túl drága volt.
 
S

speziale

Guest
Nem értem a röhögést ezen a kommentet.

Az alap Rafalehoz képest is a Gripen C számottevően gyengébb minden fronton.

  • A kezdetektől AESA radar volt benne és a gép mérete és függesztési lehetőségei terén keresztbe hosszába pofozza a Gripen-t.
  • 2009-es Rafale-on is IRST-t látni.
  • Ma AESA radaros Rafale változatokat gyártanak.
  • A Rafale EW rendszereiről amit lehet tudni és pusmogtak, hogy SOJ szerű funkciókat is tud.
  • Tudtommal MAWS is a gép része volt mindig. Ennek se híre se hamva a C gépen, egy konténert árulnek, ami az amúgy is túl kevés függesztővel bíró gépnél -1 pont. Nemrég linkeltem is.
Még a 2010 előtti / körüli Rafale is messze a Gripen C felett van, nemhogy a legkorszerűbb konfiggal bíró.

néhány kiegészítés:

1) a Rafale eredetileg Pesa radarral készült

2) MAWS van a gépen...nem is akármilyen...ha jól értem a Rafale DDM NG rendszere hasonló dolgokat tud(hat) mint az F35 DAS rendszere ( ez is képalkotó IR szenzor)

https://www.mbda-systems.com/?action=force-download-attachment&attachment_id=15319
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0