[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 978
7 818
113
Ez eddig nem valami sok...
az IFF és a Link16 upgrade kvázi kötelező volt.
radarból sem az AESA antennás Mk.5, hanem csak síma blokkcserét jelentő még hagyományos mecha. antennás Mk.4

MAW rendszerről, EW rendszer upgradről meg persze a leg fontosabbról - további gépekről - sajnos szó sincs...:(
Árulják egyáltalán az MK.5 -öt ? nem hisszem
 
T

Törölt tag 1586

Guest
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 978
7 818
113
T

Törölt tag 1586

Guest
Rafael’s RecceLite XR Completes Development of 3rd Generation Model & Successful Live Test

"...Rafael Advanced Defense Systems Ltd. has completed development of its RecceLite XR, the third and latest model of the advanced, state-of-the-art reconnaissance system. This newest version is supported by artificial intelligence (AI) and enhanced sensors which were put to the test in a live test in late 2021..."
"...The third generation RecceLite XR pod builds on its operational predecessor with extended ranges over 80 km, and stand-in and standoff operation. It has an enhanced sensor suite with four different wavelengths: VIS, Near Infrared (NIR), Medium Wavelength Infrared (MWIR), and Short Wavelength Infrared (SWIR). This latest RecceLite XR model also includes enhanced image resolution, real-time video, and advanced Line of Sight stabilization, with extended area coverage, advanced image algorithms, and AI, each enabling Wide Area Persistent Surveillance (WAPS).
During the live demonstration in northern Israel, the third generation RecceLite XR operated with Rafael’s ImiLite Ground Exploitation Station (GES) to perform a full VISINT operational cycle, from live reconnaissance to target generation. At distances over 50 km, the latest version of RecceLite XR successfully identified four different targets and distinguished the hostile target from three nearby decoys. The collaboration of Rafael systems in real-time contributed to the success of the simulation as was seen with the successful operation of the ImiLite GES.
..."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 292
113
Ez eddig nem valami sok...
az IFF és a Link16 upgrade kvázi kötelező volt.
radarból sem az AESA antennás Mk.5, hanem csak síma blokkcserét jelentő még hagyományos mecha. antennás Mk.4

MAW rendszerről, EW rendszer upgradről meg persze a leg fontosabbról - további gépekről - sajnos szó sincs...:(
Gondolom ez már a repülőnap előtt eldőlt, csak a Saabnak valamiért most volt jó nyilvánosságra hozni. Vagy lehet hogy magyar részről a 2022-es költségvetésből lett csak megrendelve és erre vártak? A repülőnapon a Spice volt még kiállítva, akkor az mégsem lesz vagy nem a Gripenhez lesz?
Így a magyar gépek a szoftvermódosítás és a fegyverek beszerzése után szinte azonosak lesznek a jelenlegi svéd Gripenekkel. Mit jelenthet ez?
Azonos szintre kell hozni a svéd és a magyar (és a többi export) gépet, hogy később egységesen egy újabb upgrade-et el lehessen végezni a gépeken?
A svédek még mindig nem jelentették be, hogyan fogják továbbkorszerűsíteni a C/D gépeiket? Lehet hogy sehogy? És ezért nincs MAWS, új radar stb. nekünk sem? Várjuk tovább a svéd bejelentést és reménykedjünk. Mert ez így eddig kevés. Ezeket a fegyvereket már 5 évvel ezelőtt is megvehettük volna a Gripenhez.
 
M

molnibalage

Guest
Gondolom ez már a repülőnap előtt eldőlt, csak a Saabnak valamiért most volt jó nyilvánosságra hozni. Vagy lehet hogy magyar részről a 2022-es költségvetésből lett csak megrendelve és erre vártak? A repülőnapon a Spice volt még kiállítva, akkor az mégsem lesz vagy nem a Gripenhez lesz?
Így a magyar gépek a szoftvermódosítás és a fegyverek beszerzése után szinte azonosak lesznek a jelenlegi svéd Gripenekkel. Mit jelenthet ez?
Azonos szintre kell hozni a svéd és a magyar (és a többi export) gépet, hogy később egységesen egy újabb upgrade-et el lehessen végezni a gépeken?
A svédek még mindig nem jelentették be, hogyan fogják továbbkorszerűsíteni a C/D gépeiket? Lehet hogy sehogy? És ezért nincs MAWS, új radar stb. nekünk sem? Várjuk tovább a svéd bejelentést és reménykedjünk. Mert ez így eddig kevés. Ezeket a fegyvereket már 5 évvel ezelőtt is megvehettük volna a Gripenhez.
A sárkányba integrált MAWS-ról terveket sem láttam soha, mármint marketing anyagot.
A svéd felkínált egy kvázi mini konténert, ami -1 függesztési hely egy olyan gépen, ami eleve -2-vel bír egy F-16-hoz képest...
ESTL POD – Defence Acquisition System (DAS) (dassecure.com)

Ehhez képest mi van az F-16-hoz?
Air Force F-16s Are Getting Pylons With Built-In Missile Warning Sensors And Countermeasures (thedrive.com)

Fegyverzetfüggesztőbe integrált plusz kazetta és MAWS.
Ráadásul létezik olyan pod is, aminben ECM van.
pylon-top-3.jpg
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 829
8 818
113
Ez eddig nem valami sok...
az IFF és a Link16 upgrade kvázi kötelező volt.
radarból sem az AESA antennás Mk.5, hanem csak síma blokkcserét jelentő még hagyományos mecha. antennás Mk.4

MAW rendszerről, EW rendszer upgradről meg persze a leg fontosabbról - további gépekről - sajnos szó sincs...:(
Arról publikus infó talán nem is lesz.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 292
113
A sárkányba integrált MAWS-ról terveket sem láttam soha, mármint marketing anyagot.
A svéd felkínált egy kvázi mini konténert, ami -1 függesztési hely egy olyan gépen, ami eleve -2-vel bír egy F-16-hoz képest...
ESTL POD – Defence Acquisition System (DAS) (dassecure.com)

Ehhez képest mi van az F-16-hoz?
Air Force F-16s Are Getting Pylons With Built-In Missile Warning Sensors And Countermeasures (thedrive.com)

Fegyverzetfüggesztőbe integrált plusz kazetta és MAWS.
Ráadásul létezik olyan pod is, aminben ECM van.
pylon-top-3.jpg

Az E/F-en elég egyszerűen oldották meg:
FAB4100_15.jpg

A hátsó szenzorról most hirtelen nem találok jó képet.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Így a magyar gépek a szoftvermódosítás és a fegyverek beszerzése után szinte azonosak lesznek a jelenlegi svéd Gripenekkel. Mit jelenthet ez?
Azonos szintre kell hozni a svéd és a magyar (és a többi export) gépet, hogy később egységesen egy újabb upgrade-et el lehessen végezni a gépeken?
Reméljük ez csak az első lépcsője a korszerűsítésnek.
Azt tudjuk hogy a SAAB dolgozik a C D gépek fejlesztésén (is)
Amit a Svédek megrendelnek a rendszerben maradó C/D gépeikhez, azokat nekünk is meg kellene majd rendelni.
A sárkányba integrált MAWS-ról terveket sem láttam soha, mármint marketing anyagot.
Én sem lattam meg marketing anyagot, de szerintem az E/F MAWS megoldása a C/D nél is alkalmazható lenne
EPdWcRDX0AAUJ_c



Ugyan így az E/F EW rendszerét is szívesen látnám a C/D gepeken egy mélyebb upgrade után:
aa.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Reméljük ez csak az első lépcsője a korszerűsítésnek.
Azt tudjuk hogy a SAAB dolgozik a C D gépek fejlesztésén (is)
Amit a Svédek megrendelnek a rendszerben maradó C/D gépeikhez, azokat nekünk is meg kellene majd rendelni.

Én sem lattam meg marketing anyagot, de szerintem az E/F MAWS megoldása a C/D nél is alkalmazható lenne
EPdWcRDX0AAUJ_c



Ugyan így az E/F EW rendszerét is szívesen látnám a C/D gepeken egy mélyebb upgrade után:
aa.jpg
Hát az, hogy azt a pod-ot ajánlgatják a gép sárkányba épített helyett sajnos beszédes.
Ez alapján nem úgy tűnik, hogy svéd C/D gépeken lesz ilyen.

És mivel ma a kötelék nem egymáshoz közeli gépeket jelent sokszor még azt sem lehet mondani, hogy egy ilyen konténer két gépet fedezne...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát az, hogy azt a pod-ot ajánlgatják a gép sárkányba épített helyett sajnos beszédes.
Ez alapján nem úgy tűnik, hogy svéd C/D gépeken lesz ilyen.

És mivel ma a kötelék nem egymáshoz közeli gépeket jelent sokszor még azt sem lehet mondani, hogy egy ilyen konténer két gépet fedezne...
Meglatjuk...
Egyenlőre a Svédek sem mutatták még meg hogyan korszerűsítik a marado C/D gépeiket
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 307
8 799
113
MK4-ről szól a cikk.

Én mondjuk úgy értelmeztem a cikket
"The host aircraft during the air trial was a Gripen D aircraft, which is currently offered with Saab’s latest Mk4 radar. The new version of the radar can be offered to Gripen C/D operators, as an upgrade."

Hogy egy alapban MK4 radarral szerelt Gripen D-t upgrade-eltek fel az új radarral tesztként és ezért az új radar adható a Gripen C/D-khez is.
De lehet, hogy tévedek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 386
113
A magyar gépek radarjainak upgradeje Mk4-re szoftverfejlesztéssel valósul meg, vagy konkrétan a radar hardwaret is cserélik részebn vagy egészben?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Én mondjuk úgy értelmeztem a cikket
"The host aircraft during the air trial was a Gripen D aircraft, which is currently offered with Saab’s latest Mk4 radar. The new version of the radar can be offered to Gripen C/D operators, as an upgrade."

Hogy egy alapban MK4 radarral szerelt Gripen D-t upgrade-eltek fel az új radarral tesztként és ezért az új radar adható a Gripen C/D-khez is.
De lehet, hogy tévedek.
Ugyan ne csináljátok már...
A cikk az új AESA antennával ellátott PS-05 /A Mk.5 radar berepüléséről szól
A teljes cikk magyarul

A Saab új vadász radarja a levegőben​

A Saab sikeresen befejezte az első légi kísérleteket az új, vadászgépekbe szánt, X-sávú Active Electronic Scanned Array (AESA) radarral, amelyet a Saab PS-05 /A radarcsaládjának új tagjakent kínálnak.

A Saab folytatja az alapvető AESA technológia fejlesztését, és most sikeresen befejezte az első légi kísérleteket az új X-sávú AESA radarral. A kísérleteket sikeresen lerepülték, adatokat gyűjtöttek az objektumok észlelése és nyomon követése során.

A radar vadászgépekhez készült, és számos platformhoz igazítható. Amint azt a Saab korábban bejelentette,az új AESA antenna egy változatát eladták egy amerikai kormányzati ügyfélnek.

"Ez egy fontos lépés az új vadászgép AESA radar fejlesztésében. Nagyszerű lehetőségeket látunk a radar számára, moduláris, alkalmazkodó és méretezhető kialakítása azt jelenti, hogy számos más alkalmazáshoz is használható" – mondja Anders Carp, az SVP és a Saab felügyeleti üzletágának vezetője.

A légi próba során a fogadó repülőgép egy Gripen D repülőgép volt, amelyet jelenleg a Saab legújabb Mk4 radarjával kínálnak. A radar új verziója a Gripen C/D operátorainak is elérhető frissítésként.

Az új AESA radar GaN-t tartalmaz, egy olyan anyagot, amely alacsonyabb energiafogyasztást és jobb hőállóságot biztosít. Ez nagyobb sávszélességet és nagyobb megbízhatóságot, rendelkezésre állást és hatékonyságot tesz lehetővé. Az új vadászgép X-sávú AESA radar például jobb teljesítményt nyújt a kis célpontokkal szemben, továbbfejlesztett elektronikus ellenintézkedések (ECCM) képességgel, valamint jobb képességgel rendelkezik a fejlettebb fegyverek támogatására.
A PS-05 /A Mk.5 fejlesztési lépései az alábbiak voltak:
Mk.3 --> Mk.4 (erre szerződtek most) elektronikai blokkok cseréje, de marad a hagyományos mechanikusan mozgatott antenna.
Mk.4 --> Mk.5 a hagyományos mecha. antenna cseréje az új AESA antennára