[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

?!??
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A MiG-21-es utolsó útja

1995. március 10.

A magyar MiG-21 MF típusú vadászgép leselejtezésre került és miután mûködésképtelenné tették, egy vállalkozó vásárolta meg. Négy rendôrautó kísérte a gyér éjszakai forgalomban a vadászgépet húzó vontatót. A rendôrök elôre lezártak minden keresztezôdést, hogy a gép zavartalanul áthaladhasson. Az egyik keresztezôdésben egy Peugeot 205-ös ittas vezetôje áttört a kordonon és nagy sebességgel hajtott tovább, amikor hirtelen szembetalálta magát a vadászgéppel. A MiG 4 m hosszú póttartálya keresztülszúrta az autót és a vezetô ülésének fejtámláját átszúrva az autó hátulján lyukadt ki. Az autó vezetôjét csak az mentette meg, hogy biztonsági öve nem volt bekapcsolva és így félre tudott hajolni a kocsit átszúró tartály útjából. A vezetô az ütközés után az autóból kiugorva futva próbált elmenekülni, de a rendôrök elfogták. A konvoj kis idô múlva tovább haladt, de további útja sem volt eseménytelen. A repülô már az utolsó métereket tette meg és éppen a rendeltetési helyére próbálták állítani, amikor egy rendôrautó által üldözött autó hajtott be az utcába és találta magát szembe a vadászgéppel. Az autó vezetôje félrerántotta a kormányt és a gép körül álló emberek közé rohant. Szerencsére mindenkinek sikerült félreugrania és így baleset nélkül fejezôdhetett be a MiG-21-es utolsó útja.


Itt van még néhány fotó

(Már volt téma itt a fórumon ez az eset, de a keresővel nem találtal meg.)
 
 
A főbb MIG-21 változatok (F-13,PF, MF bis) mikor álltak hadrendbe a Szovjetunióban és a VSZ-ben?
 
A főbb MIG-21 változatok (F-13,PF, MF bis) mikor álltak hadrendbe a Szovjetunióban és a VSZ-ben?
A Szu.-ban - Harci változatok: az F (72 gyártmány) 1959-ben, az F-13 (74 gyártmány) és a P (kis széria, már lokátorral) 1960, a PF (76 gyártmány) 1961, a PFSz (94 gyártmány) 1963, az FL (77 gyártmány) és a PFM (94 gyártmány) 1964, az R (94R gyártmány) és az Sz (95 gyártmány) 1965, M (96A gyártmány) és SzM (95 gyártmány) 1968, MF (96A gyártmány) 1969, SzMT (50 gyártmány) és MT (96B gyártmány) 1971, BISz (75A és 75B gyártmány) 1972.
Kiképző változatok: U (66-400 gyártmány) 1962, U (nagy svancú) (66-600 gyártmány) 1963, USz (68 gyártmány) 1966, USzM (68A gyártmány) 1970, UM (69 gyártmány) 1971, UM (69A gyártmány) 1974.
 
A Szu.-ban - Harci változatok: az F (72 gyártmány) 1959-ben, az F-13 (74 gyártmány) és a P (kis széria, már lokátorral) 1960, a PF (76 gyártmány) 1961, a PFSz (94 gyártmány) 1963, az FL (77 gyártmány) és a PFM (94 gyártmány) 1964, az R (94R gyártmány) és az Sz (95 gyártmány) 1965, M (96A gyártmány) és SzM (95 gyártmány) 1968, MF (96A gyártmány) 1969, SzMT (50 gyártmány) és MT (96B gyártmány) 1971, BISz (75A és 75B gyártmány) 1972.
Kiképző változatok: U (66-400 gyártmány) 1962, U (nagy svancú) (66-600 gyártmány) 1963, USz (68 gyártmány) 1966, USzM (68A gyártmány) 1970, UM (69 gyártmány) 1971, UM (69A gyártmány) 1974.
A 75B volt itthon a BISz-AP a Pion antennával?
 
Németh Zoltán, az egykori Top Gun újság "Top Gun"-ja is megöregedett, de még repül.
Hanem a fiatalkori képen a gépe, a 8204-es MF is érdekes, mert már terepszínű, de az orrgyűrű le van festve, akárcsak a korabeli csapatfestéses bisz-eken.

KuOktkpTURBXy84MmMwOWU5YmE0YzdlNjcyYWFiYzEwZmRjOTdiYmEzNy5qcGeRlQLNAugAwsM


Ez a gép is csapatfestéses kellett, hogy legyen, hiszen a PG 86-87 után minden hozzá beérkező gépet egységes szabvány szerint festett le, ami után se a biszek, se az MF-ek orrgyűrűje nem volt már festett.
 
1992 A Pápai 47. Vadászrepülő ezred MiG-21Bisz vadászgépeinek kitelepülése a Kenyeri füves repülőtérre.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A 75B volt itthon a BISz-AP a Pion antennával?


Nem!

MiG-21BISz gyártása Gorkijban zajlott, 1972 és 1985 között, összesen 2’013 példányban, és 4 alválltozatban (75, 75A, 75AP, 75B).
1977-ig a szovjet front légierő vette át a „75”-ös gyártmányokat, mintegy 12 frontvadász ezrede, meg néhány kiképző központ rendszeresítette.
1975-tól exportálták a VSz országokba a „75A” illetve a „75AP” gyártmányjelzésű változatokat.
1976-tól exportálták a 3.-ik világ országaiba „75B” gyártmányjelzéssel.

Magyarországi beszerzések:
1975 15db MiG-21BISz „75A” - 31.h.vre Taszár
1976 11db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1977 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
1978 12db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1979 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
Összesen 1975 és 1979 között 62db gép (5 századnyi, 2 század Pápa, 3 század Taszár)

MiG-21BISz „75, 75A” - Lazúr-M (AVR kapcsolattal)
MiG-21BISz „75AP, 75B” - Lazúr helyett RSzBN-5Sz (Navigációs és Leszállító rendszerrel)
 
Nem!

MiG-21BISz gyártása Gorkijban zajlott, 1972 és 1985 között, összesen 2’013 példányban, és 4 alválltozatban (75, 75A, 75AP, 75B).
1977-ig a szovjet front légierő vette át a „75”-ös gyártmányokat, mintegy 12 frontvadász ezrede, meg néhány kiképző központ rendszeresítette.
1975-tól exportálták a VSz országokba a „75A” illetve a „75AP” gyártmányjelzésű változatokat.
1976-tól exportálták a 3.-ik világ országaiba „75B” gyártmányjelzéssel.

Magyarországi beszerzések:
1975 15db MiG-21BISz „75A” - 31.h.vre Taszár
1976 11db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1977 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
1978 12db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1979 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
Összesen 1975 és 1979 között 62db gép (5 századnyi, 2 század Pápa, 3 század Taszár)

MiG-21BISz „75, 75A” - Lazúr-M (AVR kapcsolattal)
MiG-21BISz „75AP, 75B” - Lazúr helyett RSzBN-5Sz (Navigációs és Leszállító rendszerrel)
A szovjetek mikor cserélték le a 21BISz-eket?
Ha jól értem, akkor olyan alakulatok kapták meg amúgy is, akik akkor is 21-est repültek, csak korábbi változatokat?
Vagy akár másodvonalas alakulatok, akik talán még régebbi, 21-es előtti technikát repültek. Volt ilyen 1977-ig?
 
A szovjetek mikor cserélték le a 21BISz-eket?
Ha jól értem, akkor olyan alakulatok kapták meg amúgy is, akik akkor is 21-est repültek, csak korábbi változatokat?
Vagy akár másodvonalas alakulatok, akik talán még régebbi, 21-es előtti technikát repültek. Volt ilyen 1977-ig?

Ezt max. @Galcom tudhatja.
 
A szovjetek mikor cserélték le a 21BISz-eket?
Ha jól értem, akkor olyan alakulatok kapták meg amúgy is, akik akkor is 21-est repültek, csak korábbi változatokat?
Vagy akár másodvonalas alakulatok, akik talán még régebbi, 21-es előtti technikát repültek. Volt ilyen 1977-ig?

Amúgy össze-vissza variáltak a gépekkel a szovjetek.
A tököli 515. vadászrepülő ezred például 1975-től MiG-21SMT gépekkel repült.
1981-ben egyszer csak gépeket cseréltek egy Balti ezreddel, így használt MiG-21BISz-ek kerültek Tökölre, az SMT-k meg a Baltiakhoz.
A BISz-eket 1987-től váltották a MiG-29 9.13 típussal, majd az ezred 1989-ben megszűnt a 29-esek meg Sármellékre kerültek.

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-01.png

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-03.png

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-06.png

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-18.png
 
Igazából félig-meddig arra vonatkozott a kérdésem, hogy Európában és mondjuk a többi katonai körzetben mikor szorították ki első vonalban a MiG-23/29 és a Szu-27-es a MiG-21 bármely változatát.
 
Nem!

MiG-21BISz gyártása Gorkijban zajlott, 1972 és 1985 között, összesen 2’013 példányban, és 4 alválltozatban (75, 75A, 75AP, 75B).
1977-ig a szovjet front légierő vette át a „75”-ös gyártmányokat, mintegy 12 frontvadász ezrede, meg néhány kiképző központ rendszeresítette.
1975-tól exportálták a VSz országokba a „75A” illetve a „75AP” gyártmányjelzésű változatokat.
1976-tól exportálták a 3.-ik világ országaiba „75B” gyártmányjelzéssel.

Magyarországi beszerzések:
1975 15db MiG-21BISz „75A” - 31.h.vre Taszár
1976 11db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1977 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
1978 12db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1979 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
Összesen 1975 és 1979 között 62db gép (5 századnyi, 2 század Pápa, 3 század Taszár)

MiG-21BISz „75, 75A” - Lazúr-M (AVR kapcsolattal)
MiG-21BISz „75AP, 75B” - Lazúr helyett RSzBN-5Sz (Navigációs és Leszállító rendszerrel)
Akkor nem :)
 
Valakinek van infója arról, hogy a Pápán oldalra kidobott 21-esek és SU-22 sorsa mi lett. Tudomásom szerint már egy sincs ott?