[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 551
74 542
113

A MiG-21-es utolsó útja

1995. március 10.

A magyar MiG-21 MF típusú vadászgép leselejtezésre került és miután mûködésképtelenné tették, egy vállalkozó vásárolta meg. Négy rendôrautó kísérte a gyér éjszakai forgalomban a vadászgépet húzó vontatót. A rendôrök elôre lezártak minden keresztezôdést, hogy a gép zavartalanul áthaladhasson. Az egyik keresztezôdésben egy Peugeot 205-ös ittas vezetôje áttört a kordonon és nagy sebességgel hajtott tovább, amikor hirtelen szembetalálta magát a vadászgéppel. A MiG 4 m hosszú póttartálya keresztülszúrta az autót és a vezetô ülésének fejtámláját átszúrva az autó hátulján lyukadt ki. Az autó vezetôjét csak az mentette meg, hogy biztonsági öve nem volt bekapcsolva és így félre tudott hajolni a kocsit átszúró tartály útjából. A vezetô az ütközés után az autóból kiugorva futva próbált elmenekülni, de a rendôrök elfogták. A konvoj kis idô múlva tovább haladt, de további útja sem volt eseménytelen. A repülô már az utolsó métereket tette meg és éppen a rendeltetési helyére próbálták állítani, amikor egy rendôrautó által üldözött autó hajtott be az utcába és találta magát szembe a vadászgéppel. Az autó vezetôje félrerántotta a kormányt és a gép körül álló emberek közé rohant. Szerencsére mindenkinek sikerült félreugrania és így baleset nélkül fejezôdhetett be a MiG-21-es utolsó útja.


Itt van még néhány fotó

(Már volt téma itt a fórumon ez az eset, de a keresővel nem találtal meg.)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 021
66 484
113

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 826
78 005
113
A főbb MIG-21 változatok (F-13,PF, MF bis) mikor álltak hadrendbe a Szovjetunióban és a VSZ-ben?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 115
25 212
113
A főbb MIG-21 változatok (F-13,PF, MF bis) mikor álltak hadrendbe a Szovjetunióban és a VSZ-ben?
A Szu.-ban - Harci változatok: az F (72 gyártmány) 1959-ben, az F-13 (74 gyártmány) és a P (kis széria, már lokátorral) 1960, a PF (76 gyártmány) 1961, a PFSz (94 gyártmány) 1963, az FL (77 gyártmány) és a PFM (94 gyártmány) 1964, az R (94R gyártmány) és az Sz (95 gyártmány) 1965, M (96A gyártmány) és SzM (95 gyártmány) 1968, MF (96A gyártmány) 1969, SzMT (50 gyártmány) és MT (96B gyártmány) 1971, BISz (75A és 75B gyártmány) 1972.
Kiképző változatok: U (66-400 gyártmány) 1962, U (nagy svancú) (66-600 gyártmány) 1963, USz (68 gyártmány) 1966, USzM (68A gyártmány) 1970, UM (69 gyártmány) 1971, UM (69A gyártmány) 1974.
 
M

molnibalage

Guest
A Szu.-ban - Harci változatok: az F (72 gyártmány) 1959-ben, az F-13 (74 gyártmány) és a P (kis széria, már lokátorral) 1960, a PF (76 gyártmány) 1961, a PFSz (94 gyártmány) 1963, az FL (77 gyártmány) és a PFM (94 gyártmány) 1964, az R (94R gyártmány) és az Sz (95 gyártmány) 1965, M (96A gyártmány) és SzM (95 gyártmány) 1968, MF (96A gyártmány) 1969, SzMT (50 gyártmány) és MT (96B gyártmány) 1971, BISz (75A és 75B gyártmány) 1972.
Kiképző változatok: U (66-400 gyártmány) 1962, U (nagy svancú) (66-600 gyártmány) 1963, USz (68 gyártmány) 1966, USzM (68A gyártmány) 1970, UM (69 gyártmány) 1971, UM (69A gyártmány) 1974.
A 75B volt itthon a BISz-AP a Pion antennával?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 254
61 823
113
Németh Zoltán, az egykori Top Gun újság "Top Gun"-ja is megöregedett, de még repül.
Hanem a fiatalkori képen a gépe, a 8204-es MF is érdekes, mert már terepszínű, de az orrgyűrű le van festve, akárcsak a korabeli csapatfestéses bisz-eken.

KuOktkpTURBXy84MmMwOWU5YmE0YzdlNjcyYWFiYzEwZmRjOTdiYmEzNy5qcGeRlQLNAugAwsM


Ez a gép is csapatfestéses kellett, hogy legyen, hiszen a PG 86-87 után minden hozzá beérkező gépet egységes szabvány szerint festett le, ami után se a biszek, se az MF-ek orrgyűrűje nem volt már festett.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A 75B volt itthon a BISz-AP a Pion antennával?


Nem!

MiG-21BISz gyártása Gorkijban zajlott, 1972 és 1985 között, összesen 2’013 példányban, és 4 alválltozatban (75, 75A, 75AP, 75B).
1977-ig a szovjet front légierő vette át a „75”-ös gyártmányokat, mintegy 12 frontvadász ezrede, meg néhány kiképző központ rendszeresítette.
1975-tól exportálták a VSz országokba a „75A” illetve a „75AP” gyártmányjelzésű változatokat.
1976-tól exportálták a 3.-ik világ országaiba „75B” gyártmányjelzéssel.

Magyarországi beszerzések:
1975 15db MiG-21BISz „75A” - 31.h.vre Taszár
1976 11db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1977 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
1978 12db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1979 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
Összesen 1975 és 1979 között 62db gép (5 századnyi, 2 század Pápa, 3 század Taszár)

MiG-21BISz „75, 75A” - Lazúr-M (AVR kapcsolattal)
MiG-21BISz „75AP, 75B” - Lazúr helyett RSzBN-5Sz (Navigációs és Leszállító rendszerrel)
 
M

molnibalage

Guest
Nem!

MiG-21BISz gyártása Gorkijban zajlott, 1972 és 1985 között, összesen 2’013 példányban, és 4 alválltozatban (75, 75A, 75AP, 75B).
1977-ig a szovjet front légierő vette át a „75”-ös gyártmányokat, mintegy 12 frontvadász ezrede, meg néhány kiképző központ rendszeresítette.
1975-tól exportálták a VSz országokba a „75A” illetve a „75AP” gyártmányjelzésű változatokat.
1976-tól exportálták a 3.-ik világ országaiba „75B” gyártmányjelzéssel.

Magyarországi beszerzések:
1975 15db MiG-21BISz „75A” - 31.h.vre Taszár
1976 11db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1977 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
1978 12db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1979 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
Összesen 1975 és 1979 között 62db gép (5 századnyi, 2 század Pápa, 3 század Taszár)

MiG-21BISz „75, 75A” - Lazúr-M (AVR kapcsolattal)
MiG-21BISz „75AP, 75B” - Lazúr helyett RSzBN-5Sz (Navigációs és Leszállító rendszerrel)
A szovjetek mikor cserélték le a 21BISz-eket?
Ha jól értem, akkor olyan alakulatok kapták meg amúgy is, akik akkor is 21-est repültek, csak korábbi változatokat?
Vagy akár másodvonalas alakulatok, akik talán még régebbi, 21-es előtti technikát repültek. Volt ilyen 1977-ig?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A szovjetek mikor cserélték le a 21BISz-eket?
Ha jól értem, akkor olyan alakulatok kapták meg amúgy is, akik akkor is 21-est repültek, csak korábbi változatokat?
Vagy akár másodvonalas alakulatok, akik talán még régebbi, 21-es előtti technikát repültek. Volt ilyen 1977-ig?

Ezt max. @Galcom tudhatja.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A szovjetek mikor cserélték le a 21BISz-eket?
Ha jól értem, akkor olyan alakulatok kapták meg amúgy is, akik akkor is 21-est repültek, csak korábbi változatokat?
Vagy akár másodvonalas alakulatok, akik talán még régebbi, 21-es előtti technikát repültek. Volt ilyen 1977-ig?

Amúgy össze-vissza variáltak a gépekkel a szovjetek.
A tököli 515. vadászrepülő ezred például 1975-től MiG-21SMT gépekkel repült.
1981-ben egyszer csak gépeket cseréltek egy Balti ezreddel, így használt MiG-21BISz-ek kerültek Tökölre, az SMT-k meg a Baltiakhoz.
A BISz-eket 1987-től váltották a MiG-29 9.13 típussal, majd az ezred 1989-ben megszűnt a 29-esek meg Sármellékre kerültek.

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-01.png

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-03.png

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-06.png

515th-regiment-Mi-G-21bis-in-color-18.png
 
M

molnibalage

Guest
Igazából félig-meddig arra vonatkozott a kérdésem, hogy Európában és mondjuk a többi katonai körzetben mikor szorították ki első vonalban a MiG-23/29 és a Szu-27-es a MiG-21 bármely változatát.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 254
61 823
113
Nem!

MiG-21BISz gyártása Gorkijban zajlott, 1972 és 1985 között, összesen 2’013 példányban, és 4 alválltozatban (75, 75A, 75AP, 75B).
1977-ig a szovjet front légierő vette át a „75”-ös gyártmányokat, mintegy 12 frontvadász ezrede, meg néhány kiképző központ rendszeresítette.
1975-tól exportálták a VSz országokba a „75A” illetve a „75AP” gyártmányjelzésű változatokat.
1976-tól exportálták a 3.-ik világ országaiba „75B” gyártmányjelzéssel.

Magyarországi beszerzések:
1975 15db MiG-21BISz „75A” - 31.h.vre Taszár
1976 11db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1977 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
1978 12db MiG-21BISz „75AP” - 31.h.vre Taszár
1979 12db MiG-21BISz „75AP” - 47.h.vre Pápa
Összesen 1975 és 1979 között 62db gép (5 századnyi, 2 század Pápa, 3 század Taszár)

MiG-21BISz „75, 75A” - Lazúr-M (AVR kapcsolattal)
MiG-21BISz „75AP, 75B” - Lazúr helyett RSzBN-5Sz (Navigációs és Leszállító rendszerrel)
Akkor nem :)
 
M

molnibalage

Guest
Nem!
MiG-21BISz „75AP, 75B” - Lazúr helyett RSzBN-5Sz (Navigációs és Leszállító rendszerrel)
Ezt én úgy értelmezem, hogy lényegi eltérés nem volt a ezen változat között annak ellenére, hogy VSz-ben is volt meg azon kívül is.
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
528
1 029
93
Valakinek van infója arról, hogy a Pápán oldalra kidobott 21-esek és SU-22 sorsa mi lett. Tudomásom szerint már egy sincs ott?