Mesélnél nekünk a MiG-21BISz hajtóművének különleges CsR üzemmódjáról?
Hogyan működött, mennyit fogyasztott, stb?
Az R-25-300-as hajtómű a Tumanszkij tervezőirodában Gavrilov konstruktőri felügyelete alatt jött létre közvetlenül az R-13-as hajtómű alverzió alapján.
Ez utóbbit a MiG-21SzM, M, MF és SzMT gépek használták, továbbá a kései Szu-15-ösök. Majd egy bulletin-t követően az összes UM is.
Az R-13-asnak volt egy igen ritka változata, amolyan köztes átmenet, ahol már az R-25-ösök CsR üzemmódja is megvolt, de csak korlátozott volt a tolóerő növelésének lehetősége.
Gavrilovék az R-25-öst úgy hozték létre, hogy az R-13-asok 24 lapátos első fokozati kompresszorát áttervezték 21 darabos, de nagyobb felületű lapátokkal ellátottra, továbbá kialakítottak egy előperdítőt a kisnyomású kompresszor belépő fokozata körül a kompresszor ház belső felületén.
A levegőátfutás így 62-ről 68kg/sec-re nőtt, a nyomásviszony pedig 8.5-ről 9.8-ra.
A hajtómű fő tüzelőanyag szabályzója/szivattyúja az NR-54F2-es volt, ami a hajtómű alapjárattól maximál rezsiméig dolgozott, ezt toldotta meg az NR-22F2M2, ami az utánégetés automatikus szabályzásán túl a vezérlés, az átállási idő szabályása és az üzemmódok (minimál és maximál fáklya) határolásáért felelt.
Ez két szivattyú idáig a hajtómű alján, a középvolatól balra és jobbra.
De volt egy harmadik is, az NR-44 pót-betáplálás szivattyú, a hajtómű jobb oldalán hátul-alul, ami egy barosztatikus szabályzó is volt.
A CsR üzemmódot a gázkar előtt, lent a panelen található két kapcsoló közül a jobboldaliva kellett aktiválni (homályosan látszik):
Ha a CsR üzemmód aktiválva volt, az önmagában még nem jelentette a működését. Az NR-44-es pót-betáplálás szivattyú szükséges és elégséges feltétele volt a gázkar maximális utánégetés pozícióján túl a megfelelő repülési paraméterek megléte is.
Ez kb a 15 Celsius fokon, 760Hgmm tengerszint szerinti atmoszférikus nyomás esetén az ehhez tartozó nyomásmagasságon kb 380km/h sebességet jelentett - ez természetesen a nyomásmagasság és az aznapi egyéb légállapotok függvényében változott - ezen a sebességen aktiválódott a rendszer.
A tolóerő az R-25-300-as hajtóm kb 72-75kN maximáis forszázs fékpadi tolóerejéről kezdett el nőni, mégpedig a sebesség és atmoszférikus nyomás függvényében, ahogy gyorsult a repülőgép.
A tolóerő maximuma kis magasságon, a hangsebesség elértéig nőtt, ott a rendszer automatikusan kikapcsolt. Ez a maximális érték kb 97-99kN lehetett.
Tehát a gép már 0.85 - 0.9 Mach-nál, földközelben elérte az 1:1-es tolóerő/tömeg arányt, a kerókészlet és a függesztmények viszonylatában.
A CsR üzemmód-nak az alsó-felső sebesség határát már írtam, ezen felül volt 4000m-es nyomásmagassághoz tartozó határ (a berepüléseknél a rendszert úgy tesztelték, hogy 4000 méter barometrikus magasságon hullámvonalban fel-le emelkedve-süllyedve nézték a rendszer ki- és bekapcsolását) és a 3 perces időkorlát.
A CsR-t idehaza a kiképzési repüléseken csak ritkán használták, de nem a kolosszális fogyasztása miatt, hanem mert nagyon durván lerövidítette a hajtómű amúgy is rövid élettartamát. Mivel az R-25-ös gyűrűs-csöves tüzelőterei még az eredeti R-11-esekből eredt, így a megnövekedett hőterhelést már nehezen bírták a csövek. Amíg az 1000 órás élettartamú R-11-eseket szinte külső sérülési nyom nélkül cserélték, az R-25-ösökön nem volt ritka a hosszában átrepedt, átégett tűzcsöves példány sem, de már alig 500 óra után!
A CsR üzemmód ezen felül jelentett komoly hőterhelésu mind a turbinának, mind a forszázskamrának, ami szintén előszeretettel repedt meg. Ilyenkor volt, hogy a fala átégett és az így keletkezett szúróláng kiégette a gép oldalát. Nem véletlen, hogy két hazai bisz is azért zuhant le, mert nem csak a gép fala, de a hidraulika tartálya is átégett, mivel az meg ott volt.
Ezért a CsR üzemmód használatát külön jegyezték a hajtómű formulárjában.
Idehaza a legtöbbször CsR üzemmód a repülőnapokon volt látható, mivel a hazai pilótáink a szoló programoknál előszeretettel használták, különösen az egyikük, aki talán a legmagasabb rendfokozatig jutott (a neve elég ismert).
A CsR üzemmód automatikus bekapcsolása ezen a videón is jól látszik 0:24-nél, ahol a már maximális utánégetéssel guruló bisz után látványosan megnő a láng:
Illetve ugyanitt látható ez még 1:13-nál is.
Normál forszázs:
CsR: