[HUN] Mi-24 korszerűsítés

A linkelt cikkben valamennyi modern eszköz műanyag makett - igen a Spike is...
Egyenlőre nincs semmiféle Lengyel Mi-24 program, nincs átalakított prototipus és nem volt lövészet sem.
A Lengyelek egyenlőre ott tartanak hogy egy Mi-24 sárkányt komplett fáradásos teszteknek vetnek alá és azt nézegetik hogy egyáltalán van e értelme öreg Mi-24 sárkányokkal bajlódni. Pedig nincsenek túlzó igényeik...azt akarják látni hogy a sárkány kibír mindössze 5000 (!!!) óra üzemet.
A teszteknek egyenlőre nincs eredménye és amíg eredmény nincs addig döntés sincs arról hogy legyen e program.
A lengyelek már végeztek a teszttel és minimum 20 évben állapították meg a sajátjuk tartalék idejkét (repórában nem tudom).
 
A lengyelek már végeztek a teszttel és minimum 20 évben állapították meg a sajátjuk tartalék idejkét (repórában nem tudom).
Nem, nem vegeztek a tesztekkel..
Datum: 2021 Julius (!!)
"..According to the initial assumptions, the testing was to take place between 2019 and 2021. We have sent an inquiry to the Polish Ministry of Defence, regarding the test results.

We would like to inform you that fatigue tests pertaining to the Mi-24 helicopter are in progress now. So far, the analysis and descriptions of the obtained fatigue tests results do not make it possible to deliver a clear and ultimate answer, when it comes to possibility, or the lack of it, to modernize the Mi-24 helicopters. Thus, the ultimate decision on that matter would be made, following the fatigue tests. However, the upgrade depends on confirmation of the possibility to extend the airframe’s lifetime to at least 5,000 flight hours, in line with the Technical-Tactical Requirements...
"
.
 
Tábori kitelepüléssel egybekötött, nappali és éjszakai fotólövészetet hajtanak végre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Mi-24-es harci helikopterei február 7-10. között a Veszprémhez közeli Jutaspuszta-Újmajorban.

A Honvédségi és Haderőfejlesztési Program részeként modernizált Mi-24-es harci helikopterek már rendelkeznek éjjellátó berendezésekkel, amelyek tovább növelték a forgószárnyasok harcászati képességeit. A gyakorlat célja az éjjellátó berendezés alkalmazásával olyan harcászati fogások és eljárások begyakorlása, amiket éles lövészeti feladatokkal nem lehet végrehajtani.

A gyakorlat részeként nappali komplex műveleteket is végrehajtottak, amelynek célja a szárazföldi erők konvojának kísérése volt,
Tehát helikopterekkel végeztünk olyan feladatot, amit ISR, ISTAR és támadódrónokkal kellett volna.
miközben a helikopterek folyamatos felderítési feladatokat láttak el és információkat adtak a szárazföldi parancsnoknak. A helikopterek információt gyűjtöttek az útvonalról, annak állapotáról, a körzetében lévő lehetséges fenyegetettségekről,
Például Orbiter 4 ISR drónnal csinálja ezt egy korszerű haderő:
001-Orbiter-4.jpg

és ha kellett, akkor tűztámogatást nyújtottak. A konvoj egyórás menet után érte el az erők fő tevékenységi körzetét, a lőtér területén található konténervárost. Itt a városi hadviselést gyakorolták a helikopterek személyzetei, majd a támogatott erőket visszakísérték a kiindulási körzetbe.

A nappali feladatot követően éjszaka is levegőben voltak a „vasak”. Ennek során gyalogos menetet biztosítottak a levegőből a fő tevékenységi körzetig. A körzet elérése után - az erősen átszegdelt hegyi terepen - kötelékben gyakorolták a szárazföldi erők közvetlen légi támogatását.
Karayel támadódrónról oldott precíziós mikromunícióval kellene ezt csinálnunk:
002-Karayel.jpg

A földi és légi tevékenység összehangolását, koordinációját a szárazföldi parancsnok „jobbkezei” az előretolt repülésirányítók, azaz a JTAC-ek végzik. A helikopterek gépszemélyzetei a feladatok végrehajtása során velük vannak folyamatos rádiókapcsolatban. A JTAC képességgel rendelkező katonák azok, akik egyértelműen meghatározzák, hogy hol tartózkodnak a saját és ellenséges erők, valamint, hogy utóbbiak közül, kik az „aktuális célpontok”.
Aranyos, de JTAC-ot egy ilyen alapfeladat nem igényel. Ez a kilencvenes évek színvonala lenne, ma a konténerben vagy valamilyen védett-zárt felépítményben ül a támadást kontrolláló személy.
003-C4-kont-ner.jpg

Itt látszik, milyen elmaradás van. A harminc évvel ezelőtti színvonalat sikerült abszolválnunk mára, csakhogy ez ma már végzetesen elavult és iszonyúan drága (helikopterek, jtac, jézusom, ott máglyákon lángolt az adófizetők pénze!), mert a drónok ezt teljesen kiváltották. Egy vacak konvojt kísértek ami egy ISR és a támadódrón együttműködését igényelte volna, meg egy-két UGV-t valami fasza RCWS toronnyal!
004-UGV.jpg


Amúgy magába a logisztikai konvoj-ba embervezette jármű se feltétlen kell majd. Lényegében abban az évtizedben vagyunk, amikor bekövetkezik ez a váltás is, az új honvédségi TGM programnak már ezzel is számolnia kellene:
005-surus.jpg


Attól még persze látványos lehetett a múzeumi program Jutaspusztán! Amit láthattak ott, az már inkább olyan volt, mint a 48-as beöltözős csatarekonstrukciók, csak itt az előző hidegháború végét rekonstruálták.

logo.png
 
Amit láthattak ott, az már inkább olyan volt, mint a 48-as beöltözős csatarekonstrukciók, csak itt az előző hidegháború végét rekonstruálták.
Szia,

Szerintem tevedsz, a hideghaboru vegen volt:
-iranyitott raketa
-a celban felrobbano, ervenyes szavatossagu iranyitatlan raketa
-geppuskaheveder

Remeljuk, hogy az egesz kozeli joveben ezek lesznek ismet, es ezzel a kormany altal 2013-ban felszamolt harcihelikopter kepesseg helyreallitasra kerul. Esetleg meg az eladott potalkatreszeket is visszavasaroljak a helyi vadaszbolttol, ezzel is novelve a folyamatosan fenntarthato harcerteket.
 
Szia,

Szerintem tevedsz, a hideghaboru vegen volt:
-iranyitott raketa
-a celban felrobbano, ervenyes szavatossagu iranyitatlan raketa
-geppuskaheveder

Remeljuk, hogy az egesz kozeli joveben ezek lesznek ismet, es ezzel a kormany altal 2013-ban felszamolt harcihelikopter kepesseg helyreallitasra kerul. Esetleg meg az eladott potalkatreszeket is visszavasaroljak a helyi vadaszbolttol, ezzel is novelve a folyamatosan fenntarthato harcerteket.
Komplett,korszerű elektonikus harcrendszerek nélkül,korszerű rakéták integrálása nélkül a 30-40 évvel ezelötti szint elérésére költeni tök felesleges.Restaurálást folytatni felesleges pénzkidobás.Ebben a formában az egész Mihu bohockodás egy pénzkidobás.
Komoly korszerűsitést meg egy komoly költséghatékonysági vizsgálat kell(ene),hogy megelőzzön.Kihozható e még annyi költséghatékony szolgálati idő a gépekböl,hogy érdemes e rá költeni?
 
Komplett,korszerű elektonikus harcrendszerek nélkül,korszerű rakéták integrálása nélkül a 30-40 évvel ezelötti szint elérésére költeni tök felesleges.Restaurálást folytatni felesleges pénzkidobás.Ebben a formában az egész Mihu bohockodás egy pénzkidobás.
Komoly korszerűsitést meg egy komoly költséghatékonysági vizsgálat kell(ene),hogy megelőzzön.Kihozható e még annyi költséghatékony szolgálati idő a gépekböl,hogy érdemes e rá költeni?
Szia,

Szerintem az igazan felesleges az volt, hogy ugy koltottek el sok penzt, hogy az eredmeny meg sem kozeliti a 40 evvel ezelottit!

Szamomra nyilvanvalo, hogy most (tehat amikor az oroszoknak kifizetett penz mar a mult) igencsak megeri geppuskahevedert es iranyitatlan raketakat venni, es ha lehet (pl. Bulgariabol) "ertelmes" aron venni Sturm (szeru) iranyitott raketat, akkor az is megeri.

Abban persze igazad van, hogy komoly beruhazassal atalakitani az elektronikai rendszeret, integralni modern iranyitott raketakat csak nekunk nem eri meg (hiszen ugyanannyiba kerul 8 gepre kifejleszteni, mint 800 gepre), egy kozos projektebe beszallas pedig nagyon komoly koltseghateknyosagi vizsgalatot igenyel szerintem is.
 
Szia,

Szerintem az igazan felesleges az volt, hogy ugy koltottek el sok penzt, hogy az eredmeny meg sem kozeliti a 40 evvel ezelottit!

Szamomra nyilvanvalo, hogy most (tehat amikor az oroszoknak kifizetett penz mar a mult) igencsak megeri geppuskahevedert es iranyitatlan raketakat venni, es ha lehet (pl. Bulgariabol) "ertelmes" aron venni Sturm (szeru) iranyitott raketat, akkor az is megeri.

Abban persze igazad van, hogy komoly beruhazassal atalakitani az elektronikai rendszeret, integralni modern iranyitott raketakat csak nekunk nem eri meg (hiszen ugyanannyiba kerul 8 gepre kifejleszteni, mint 800 gepre), egy kozos projektebe beszallas pedig nagyon komoly koltseghateknyosagi vizsgalatot igenyel szerintem is.
Szerintem meg ebben a formában az egészet meg se szabadott volna csinálni.Méregdrága,semmirevaló gyakorlógép.A 40 évvel ezelötti fegyverrendszer mai korszerű harctéren életképtelen.DRCIM nélkül be se repülhet a harci övezetbe.Strum egy TR85M frontpáncéljának átütésére sem képes,stb,stb
 
Szia,

En ennek nem mondtam ellent!
De a "modernizalas" mar megtortent, tehat kerdes mar csak az lehet, hogy ebbol a helyzetbol mi a logikus tovabblepes.
Kirugni azt,ki felel ezért az ökörségért.Páros lábbal,nyugdijmegvonással.
Persze már korábbi illetékeseket is alaposan meg kellett volna abajgatni.Ezek viszonylag keveset repült,a hanyag magyar rohasztó tárolásban tönkrement gépek.Első lépés,hogy mennyi hozható ki még a sárkánybol.Mert a valóban korszerű harcrendszerek drágák.Egy rövid repidejű sárkányba nem érdemes integrálni őket.BMS,taklink,korszerő éjjel-nappali felderitő-tűzvezető rendszer(ek),korszerű önvédelmi rendszer.És még hozzá a korszerű,stand off elemeket ma már kötelezően tartalmazni szükséges fegyverrendszer(ek).És akkor még olyan jövőbe mutató dolgokrol nem is beszéltünk,mint saját dron.merthogy a kisérő felderitő/célmegjelölő/csapásmérő dronokkal való együtműködés képességét alapbol beleszámitom a korszerű BMS rendszer követelményrendszerébe....)
Bújkáló páncélvadásznak a gép túl nagy,rohamdeszant helinek (pedig annak készült!!) túl kicsi a hasznos teherszállitó képessége(méretéhez képest,hisz Pacsirta heliket is használtak ilyen feladatra).Tetejében még hirhedten drága üzemű gép is.Jelen formájukban vétek szolgálatban tartani őket.Harcászatilag haszontalanok,minden másra meg ménykű drágák.
Egy nagyonkomoly korszerűsitéssel persze lehetne őket hasznos harceszközzé formálni,csak kérdéses,hogy a füvön rohasztott sárkányokban van e annyi költséghatékony üzemidő,hogy érdemes lenne ilyesmibe vágni.
 
A Spike integráció eléggé kétséges lenne szerintem a MiHu-hoz, ár/érték arányban. A szerb páncéltörő rakétákat láttam Batajnicán több kiállításon, illetve bemutatón. A legegyszerűbb lenne olyan fegyverzet beszerzése Ataka, amit nem kell integrálni, csak kvázi felrakod a pilonra. Nos ezt a szerbeken kívül csak a posztszovjet velünk baráti országokban lehet beszerezni. A buleszok egy géppárjához irányított rakéta nincs. Egyébként igen, Ők is tudnak gyártani NIR-t. Az Armaco kereskedő cég. Kétlem, hogy pld R77-et gyártanának, amit még a bulesz 29-esekhez se rendszersítetek, az F-16-hoz meg nem fognak :)...
 
A Spike integráció eléggé kétséges lenne szerintem a MiHu-hoz, ár/érték arányban. A szerb páncéltörő rakétákat láttam Batajnicán több kiállításon, illetve bemutatón. A legegyszerűbb lenne olyan fegyverzet beszerzése Ataka, amit nem kell integrálni, csak kvázi felrakod a pilonra. Nos ezt a szerbeken kívül csak a posztszovjet velünk baráti országokban lehet beszerezni. A buleszok egy géppárjához irányított rakéta nincs. Egyébként igen, Ők is tudnak gyártani NIR-t. Az Armaco kereskedő cég. Kétlem, hogy pld R77-et gyártanának, amit még a bulesz 29-esekhez se rendszersítetek, az F-16-hoz meg nem fognak :)...
Viszont megvan az az előnye a dolognak, hogyha kifutnak a Mihuk, akkor egyszerűen átkerülhetnek a megmaradt rakéták az utódokra.
Különben a lengyelek sem akarnak tulajdonképpen semmi mást modernizálni, csak a fegyverzetet.
Ha meg esetleg az izraeliek fel tudnák tenni az MX-15D-t akkor azt is át lehetne pakolni a többi gépre.
Közben megnéztem, a 2 EO torony csatlakozása nagyon hasonló. A HForce-ba pedig szerintem lazán bele lehet tenni többfajta EO tornyot is.
Mint ahogy a szerbek is egy tök más típussal kérték a H145M-eket.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
A Spike integráció eléggé kétséges lenne szerintem a MiHu-hoz, ár/érték arányban. A szerb páncéltörő rakétákat láttam Batajnicán több kiállításon, illetve bemutatón. A legegyszerűbb lenne olyan fegyverzet beszerzése Ataka, amit nem kell integrálni, csak kvázi felrakod a pilonra. Nos ezt a szerbeken kívül csak a posztszovjet velünk baráti országokban lehet beszerezni. A buleszok egy géppárjához irányított rakéta nincs. Egyébként igen, Ők is tudnak gyártani NIR-t. Az Armaco kereskedő cég. Kétlem, hogy pld R77-et gyártanának, amit még a bulesz 29-esekhez se rendszersítetek, az F-16-hoz meg nem fognak :)...

Állítólag a dél-afrikai Mokopa integráció is megtörtént:
"Other upgrade packages are available, including that of Denel / Kentron of South Africa which includes Eloptro infrared sighting systems and Kentron Mokopa anti-tank missiles"

És azért vannak még itt érdekes dolgok:
IAI Tamam which has HMOSP (helicopter multi-mission optronic stabilised payload) with FLIR, TV and autotracker, embedded GPS (global positioning system) and cockpit multi-function displays.

The ‘Visegrad Four’ – Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia – signed an agreement in February 2003 to jointly upgrade up to 105 Mi-24D/V helicopters to Nato standards. This agreement was later abandoned.

However, two Polish Mi-24s were upgraded to Nato standard as prototypes. In February 2004, BAE Systems was selected as integrator for the avionics systems, which include an integrated electronic warfare suite.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby
A Spike integráció eléggé kétséges lenne szerintem a MiHu-hoz, ár/érték arányban. A szerb páncéltörő rakétákat láttam Batajnicán több kiállításon, illetve bemutatón. A legegyszerűbb lenne olyan fegyverzet beszerzése Ataka, amit nem kell integrálni, csak kvázi felrakod a pilonra. Nos ezt a szerbeken kívül csak a posztszovjet velünk baráti országokban lehet beszerezni. A buleszok egy géppárjához irányított rakéta nincs. Egyébként igen, Ők is tudnak gyártani NIR-t. Az Armaco kereskedő cég. Kétlem, hogy pld R77-et gyártanának, amit még a bulesz 29-esekhez se rendszersítetek, az F-16-hoz meg nem fognak :)...
Szlovéniában van 3 db indító és hozzá való rakéta (1-2 tucat?) - ezeket becserélhetnénk ugyanolyan számú Spice-ra.
Továbbá a brazilok rendeltek még jelentős mennyiségben belőle a Mi-35-öseikhez, talán tőlük lehetne venni 1-200 darabot, ha már annyira jóban vagyunk velük.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Az izraeli cégek mindent bevállalnak, még Abdullah repülő szőnyegére is integrálnak keresztény angyalszárnyakat. A valóság az, hogy a macedon helikopterek is féloldalas lettek modernizálva. Minden pénz kérdése. A LanceR MF-ek is kaphattak volna akár új lokátort, és hajtóművet is, mert azt is bevállalták volna. Viszont a modernizációk és integrációk, mind forrásokat visznek el. Van abban igazság, hogy megmaradna a MiHU-ból is a Spike, de mivel amúgy is veszünk a többi helikopterhez, a kérdés az, hogy az integráció olcsóbb-e mint X darab rakéta, valamint, hogy az esetleges nagyjavítás és üzemidő hosszabbítás lehetséges lenne-e orosz földön, ha gyárttó által engedélyezett mókolás van a gépeken. Nos a MiHU-kban bőségesen van még üzemidő tartalék nagyjavítással stb. nem biztos, hogy megérné az integrálás.
 
Az izraeli cégek mindent bevállalnak, még Abdullah repülő szőnyegére is integrálnak keresztény angyalszárnyakat. A valóság az, hogy a macedon helikopterek is féloldalas lettek modernizálva. Minden pénz kérdése. A LanceR MF-ek is kaphattak volna akár új lokátort, és hajtóművet is, mert azt is bevállalták volna. Viszont a modernizációk és integrációk, mind forrásokat visznek el. Van abban igazság, hogy megmaradna a MiHU-ból is a Spike, de mivel amúgy is veszünk a többi helikopterhez, a kérdés az, hogy az integráció olcsóbb-e mint X darab rakéta, valamint, hogy az esetleges nagyjavítás és üzemidő hosszabbítás lehetséges lenne-e orosz földön, ha gyárttó által engedélyezett mókolás van a gépeken. Nos a MiHU-kban bőségesen van még üzemidő tartalék nagyjavítással stb. nem biztos, hogy megérné az integrálás.

Ha Sturmot vagy Atakát veszünk, azzal meg mihez kezdünk a Mihuk kivonása után?
Vagy vegyünk csak 80-100 darabot, hogy ne maradjon meg sok? :D