Ezt azért sikerült kiferdítened elég rendesen. Senki sem ilyen naiv vagy tudatlan itt.
Ha csak néhány mérnök, IT-s belelát egy kicsit valamilyen high-tech fejlesztésbe, az is felbecsülhetetlen érték. Szerinted mennyit fejlődhetett a kollektív szakmai tudás, tapasztalat az itt nem csak gyártó multik által? A győri gépész szak régen nem rendelkezett fényes renoméval, vajon mi a helyzet most, az Audival és a képzett magyar mérnök-, technikus gárdával a háta mögött?
Pl. a veszprémi Continental az egyik legprofitábilisabb üzemegység (volt?), elviszi a hátán az egyéb egységeket is.
De nem kell messzire menni, kérdezzük meg
@Allesmor Obranna -t, hogy mennyit fejlődött a szakmai tudása, tapasztalata, amíg erőművi gázturbinákat terveztek, építettek. (vigyázat, a tervezés nem azt jelenti, hogy az egész turbinát)
A történet emberi oldaláról nem is beszélve, ha csak 10-15 (20) évig tart egy ilyen fejlesztés, akkor is egy fél generáció hagyja el a fejlesztő cégeket, megy nyugdíjba, hal meg. A kolbászkerítéses nyugaton is gond az utánpótlás. A jövőben még előfordulhat, hogy szükségük lesz néhány (száz) értelmes (európai gyökerű
) kezdő mérnökre, programozóra.
Viszont ezek az emberek, ha van affinitásuk és itthon nincs semmi lehetőség, elmennek és jó eséllyel soha nem jönnek vissza.
Persze választhatjuk azt is, hogy nem kínlódunk, kepesztetünk. Kifizetjük a cuccot, ők leszállítják, és mi 20-30 év múlva is pont annyit fogunk ezekhez a technológiákhoz érteni, mint most, SEMENNYIT.