Tábori kitelepüléssel egybekötött, nappali és éjszakai fotólövészetet hajtanak végre az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Mi-24-es harci helikopterei február 7-10. között a Veszprémhez közeli Jutaspuszta-Újmajorban.
A Honvédségi és Haderőfejlesztési Program részeként modernizált Mi-24-es harci helikopterek már rendelkeznek éjjellátó berendezésekkel, amelyek tovább növelték a forgószárnyasok harcászati képességeit. A gyakorlat célja az éjjellátó berendezés alkalmazásával olyan harcászati fogások és eljárások begyakorlása, amiket éles lövészeti feladatokkal nem lehet végrehajtani.
A gyakorlat részeként nappali komplex műveleteket is végrehajtottak, amelynek célja a szárazföldi erők konvojának kísérése volt,
Tehát helikopterekkel végeztünk olyan feladatot, amit ISR, ISTAR és támadódrónokkal kellett volna.
miközben a helikopterek folyamatos felderítési feladatokat láttak el és információkat adtak a szárazföldi parancsnoknak. A helikopterek információt gyűjtöttek az útvonalról, annak állapotáról, a körzetében lévő lehetséges fenyegetettségekről,
Például Orbiter 4 ISR drónnal csinálja ezt egy korszerű haderő:
és ha kellett, akkor tűztámogatást nyújtottak. A konvoj egyórás menet után érte el az erők fő tevékenységi körzetét, a lőtér területén található konténervárost. Itt a városi hadviselést gyakorolták a helikopterek személyzetei, majd a támogatott erőket visszakísérték a kiindulási körzetbe.
A nappali feladatot követően éjszaka is levegőben voltak a „vasak”. Ennek során gyalogos menetet biztosítottak a levegőből a fő tevékenységi körzetig. A körzet elérése után - az erősen átszegdelt hegyi terepen - kötelékben gyakorolták a szárazföldi erők közvetlen légi támogatását.
Karayel támadódrónról oldott precíziós mikromunícióval kellene ezt csinálnunk:
A földi és légi tevékenység összehangolását, koordinációját a szárazföldi parancsnok „jobbkezei” az előretolt repülésirányítók, azaz a JTAC-ek végzik. A helikopterek gépszemélyzetei a feladatok végrehajtása során velük vannak folyamatos rádiókapcsolatban. A JTAC képességgel rendelkező katonák azok, akik egyértelműen meghatározzák, hogy hol tartózkodnak a saját és ellenséges erők, valamint, hogy utóbbiak közül, kik az „aktuális célpontok”.
Aranyos, de JTAC-ot egy ilyen alapfeladat nem igényel. Ez a kilencvenes évek színvonala lenne, ma a konténerben vagy valamilyen védett-zárt felépítményben ül a támadást kontrolláló személy.
Itt látszik, milyen elmaradás van. A harminc évvel ezelőtti színvonalat sikerült abszolválnunk mára, csakhogy ez ma már végzetesen elavult és iszonyúan drága (helikopterek, jtac, jézusom, ott máglyákon lángolt az adófizetők pénze!), mert a drónok ezt teljesen kiváltották. Egy vacak konvojt kísértek ami egy ISR és a támadódrón együttműködését igényelte volna, meg egy-két UGV-t valami fasza RCWS toronnyal!
Amúgy magába a logisztikai konvoj-ba embervezette jármű se feltétlen kell majd. Lényegében abban az évtizedben vagyunk, amikor bekövetkezik ez a váltás is, az új honvédségi TGM programnak már ezzel is számolnia kellene:
Attól még persze látványos lehetett a múzeumi program Jutaspusztán! Amit láthattak ott, az már inkább olyan volt, mint a 48-as beöltözős csatarekonstrukciók, csak itt az előző hidegháború végét rekonstruálták.